شرایط قطع حق اولاد و بیمه فرزند پسر بالای 18 سال

به صورت فرضی در نظر می گیریم سن فرزند پسری بالای 18 سال تمام بوده و در حال تحصیل است. گواهی اشتغال به تحصیل نیز توسط پدر وی به کارفرما و تامین اجتماع ارائه شده و حق اولاد فرزند پسر در سن بالای 18 سال پرداخت می‌شود. با ارائه گواهی اشتغال تحصیل به تامین اجتماعی بیمه درمانی فرزند پسر نیز برقرار است.

در صورتی این فرزند با شرایط گفته شده مشغول به کار شود آیا حق اولاد پس از شروع اشتغال قطع می‌شود؟ آیا یا در حالت دیگر اگر فرزند پسر که کمتر از 18 سال دارد مشغول به کار شود حق اولاد پرداختی به پدر وی قطع می‌شود یا نه؟

در مورد شرایط برقراری و یا قطع حق اولاد یا همان کمک هزینه عائله مندی به فرزندان پسری که سن آنها از 18 سال بیشتر است سوالات و ابهامات و اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. برای روشن شدن این مساله شرایط و مقررات همراه با مثال در ادامه توضیح داده شده است.

همزمان با قطع و برقراری حق اولاد، موضع قطع و برقراری بیمه فرزند پسر از لحاظ درمانی تحت پوشش پدر نیز مقررات مشابه دارد.

شرایط پرداخت حق اولاد فرزند پسر

شرایط پرداخت حق اولاد فرزند پسر کمتر از 18 سال

شرایط پرداخت حق اولاد یا همان کمک هزینه عائله مندی در ماده 86 قانون تامین اجتماعی تشریح شده است. طبق این ماده فرزندان فارغ از اینکه پسر باشد یا دختر تا سن 18 سال تمام مشمول دریافت حق اولاد هستند. علاوه بر سن فرزندان، سابقه بیمه پدر شاغل نیز اهمیت دارد. حداقل سابقه بیمه لازم برای پرداخت حق اولاد 720 روز تعیین  شده است.

شرط دیگر برای پرداخت حق اولاد در این ماده ذکر شده است که طبق آن حداکثر به 2 فرزند حق اولاد قابل پرداخت است. این محدودیت که سقف تعداد فرزندان برای پرداخت حق اولاد را 2 فرزند اعلام کرده، در مقررات و قوانین بعدی مربوط به سیاست‌های تشدید موالید برداشته شده و پرداخت حق اولاد محدودیت ندارد. برای فرزندان زیر 18 سال اشتغال به کار مانع پرداخت حق اولاد نیست.

شرایط پرداخت حق اولاد فرزند پسر بالاتر از 18 سال

در ماده 86 قانون تامین اجتماعی شرط پرداخت حق اولاد برای فرزندان پسر و یا دختر بالاتر از 18 سال را صرف اشتغال به تحصیل تعیین کرده است. منظور از صرف اشتغال به تحصیل این است که فررزند بالای 18 سال فقط مشغول به تحصیل باشد و اشتغال به کار نداشته باشد.

بنابراین هر کارگری که دارای فرزند بالای 18 سال باشد و فرزند وی مشغول به تحصیل باشد، باید از مرکز آموزشی محل تحصیل فرزند خود گواهی اشتغال به تحصیل دریافت و به کارفرما ارائه دهد. چنانچه فرزند بالای 18 سال پسر علاوه بر تحصیل، در شغلی اشتغال داشته باشد حق اولاد برای وی تعلق نمی‌گیرد. در صورتی که کارگر اشتغال فرزند خود را کتمان کرده باشد، پس از محرز شدن اشتغال فرزند برای کارفرما مواردی مانند پرداخت بیمه به فرزند پسر و حق اولاد پرداخت شده در گذشته از تاریخ شروع به اشتغال قابل دریافت از طرف کارفرما است.

قطع و برقراری بیمه فرزند پسر بالای 18 سال

قطع و برقراری بیمه فرزند پسر و پسران بالای 18 سال از لحاظ حمایت های درمانی تحت پوشش بیمه پدر شرایطی مشابه حق اولاد دارد. در بند 3 ماده 87 قانون تامین اجتماعی افراد خانواده بیمه شده که می توانند از خدمات پزشکی و درمانی تامین اجتماعی استفاده نمایند به شرح زیر هستند:

۱- همسر بیمه شده

۲- شوهر بیمه شده در صورتی که معاش او توسط بیمه شده زن تامین میشود و سن او از شصت سال متجاوز باشد یا طبق نظر کمیسیون پزشکی موضوع ماده ۹۱ این قانون ازکارافتاده شناخته شود.

۳- فرزندان بیمه شده که دارای یکی از شرایط زیر باشند:

الف: كمتر از هجده سال تمام داشته باشند و در مورد فرزندان اناث به شرط نداشتن شوهر تا بيست سالگي و يا منحصراً طبق گواهي يكي از‌مؤسسات رسمي ‌آموزشي به تحصيل اشتغال داشته باشند.

ب: دراثر بیماری یا نقص عضو طبق گواهی سازمان قادر به کار نباشند.

4- پدر و مادر تحت تكفل بيمه شده مشروط بر اينكه سن پدر از شصت سال و سن مادر از پنجاه و پنج سال متجاوز باشد و يا اينكه به تشخيص‌ كميسيونهاي پزشكي موضوع ماده 91 از كار افتاده باشند و در هر حال از سازمان مستمري دريافت ننمايند.

با توجه به این ماده قانونی قطع بیمه فرزند پسر بالای 18 سال تحت پوشش بیمه پدر اتفاق می افتد مگر اینکه که اشتغال به تحصیل داشته باشند.

نوشته های مشابه

9 دیدگاه

  1. با درود و آرزوی سلامتی برای شما عزیزان.
    اگر کارگری 12ساعت کار و 24ساعت استراحت باشد باتوجه به اینکه 240ساعت در ماه کار میکنه چند ساعت در ماه باید کار موظفی داشته باشد.در محل کارمن،کارفرما برای نیمه ی اول سال 200ساعت و برای نیمه ی دوم سال 191ساعت از 240ساعت ،کم میکنند و مابقی را اضافه کار محاسبه میکنن و در مقابل اعتراض کارگران که میگن با توجه به تعطیلی ها ،برای هر ماه ساعت کار موظفی متفاوت هست،میگن قانون کار هست.،لطفا اگر کارفرماصحیح میگن،کدام ماده و تبصره ی قانون کار اینو میگه؟؟؟
    خواهش میکنم پاسخ بفرمائید.
    سپاسگزارم

    1. سلام
      ساعت کاری تعریف شده در قانون کار برای همه کارگران از جمله 12-24 یکسان است و کارکرد مازاد بر موظفی اضافه کاری محسوب می شود.

  2. سلام
    اگه فرزند پسر بالای ١٨سال دانشجوی رشته فرهنگیان باشد باز هم برای پدر مستمری بگیرش حق اولاد واریز می‌شود؟

    1. سلام
      طبق قانون، به فرزند بالای 18 سال که صرفا به تحصیل مشغول باشد حق اولاد تعلق می‌گیرد.

      1. سلام
        شرط پرداخت حق اولاد بازنشستگان تامین اجتماعی:
        ب: دارای فرزند یا فرزندان پسری با شند که سن آنان از۱۸سال تجاوز نکرده و یا منحصراً به تحصیل اشتغال داشته ویا به علت بیماری و نقص عضو طبق گواهی کمیسیون های پزشکی موضوع ماده ۹۱ قانون قادر به کار نباشند. در مورد فرزندان دختر در صورتی که دارای شوهر نبوده و اشتغال بکار نداشته باشد .

  3. سلام بنده ۱۴۰۱/۹/۱۵مشغول کاردردهیاری بودم،که درتاریخ۱۴۰۱/۱۱/۸مشغول کاردرمانی جاروکردن خیابان اصلی بودم،چشام سیاهی رفت وازحال رفتم،به هوش که آمدم دیدم توآمبولانس هستم،دکتربعدازمعاینه خودگفت نیازبه استراحت داری،گفت میشه ازضعف گرسنگی باشه،علت ازحال رفتنتون،وسرکارگرزنگ زدگفت دیگه نیاسرکاربه مامسعولیت داره بیمه هم که نداری،خواهشن راهنماییم کنین،زن وبچه دارومسدجرهستم

  4. سلام مدیر وقت بخیر
    من یه نگهبان هستم بصورت ۱۲ شیفت ۲۴ استراحت و مرخصی به سختی میدن میخوام ببینم این ۳۰ روز در سال ما میسوزه فقط ۹ روز ذخیره میشه ،یا به دلیل این که نمیزارن از همش استفاده کنیم تعلق میگیره..
    سوال بعدی که برام مهم بدونم این که من در ماه ۱۰ تا شیفت روز میام ۱۰ تا شیفت شب میخواستم بدونم محاسبه ساعت کارکرد من طبق تعداد شیفتی که حضور داشتم محاسبه میشه یا تعداد تعطیلات در ماه نمیدونم تونستم منظورمو برسونم یا ن ،،،یعنی که ۲۰ ضرب در ۷:۲۰ باید بشه یا فقط تعطیلات اون ماه باید کسر بشه

    1. سلام
      مرخصی بیش از 9 روز قابل ذخیره نیست.
      ساعات کارکرد مجموع ساعت کاری حضور در کارگاه است فارغ از اینکه این ساعات کار در ایام تعطیلات باشد یا روزهای عادی.
      تاثیر حضور در روزهای تعطیل در اضافه کاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر