فرمول حق جذب برای محاسبه فوق العاده جذب سال جدید

حق جذب یکی از مزایای پر حاشیه در قانون کار است که در مقررات قانون کار انواع حق جذب تعریف شده است. انواع حق جذب بسته نوع آن داری شرایط و فرمول و محاسبه خاص خود هستند. حق جذب چیست و انواع فوق العاده حق جذب در مقاله دیگری به طور کامل و مفصل توضیح داده شده است که برای تکمیل این پست آن را نیز مطالعه کنید.

در این پست به اینکه فرمول حق جذب و نحوه محاسبه فوق العاده جذب در سال جدید از روی حق جذب سال گذشته می پردازیم. هر چند به صورت خلاصه در مورد حق جذب های مختلف هم صحبت می شود ولی جزئیات کامل در این خصوص را در مقاله ای که در پاراگراف اول معرفی شد مطالعه کنید.

برای هر چه بهتر روشن شدن مساله با یک مثال مطلب را توضیح دهیم. فرض کنیم کارگری در شرکتی مشغول به کار است که در سال 1402 ماهانه مبلغ 5 میلیون ریال به عنوان حق جذب (فوق العاده جذب 1402)  پرداخت می‌شد.

به این سوالات می خواهیم پاسخ دهیم که فرمول محاسبه فوق العاده جذب این کارگر برای محاسبه حق جذب وی در سال 1403 چیست؟

همچنین سوال دیگر در ارتباط با حق جذب این است که آیا کارفرما می‌تواند حق جذب کارگر اشاره شده را در سال 1403 قطع کند؟

انواع حق جذب سال 1403

حق جذب (فوق العاده جذب 1403) دارای حالت‌ها و شرایط مختلفی است که هر کدام دارای شرایط متفاوتی از لحاظ قانون کار هستند.

-حق جذب در کارگاه های فاقد طبقه بندی مشاغل و دارای طبقه بندی مشاغل

-حق جذب در قراردادهای کار موقت و دائمی

-حق جذب مشاغل تخصصی و فوق العاده جذب بازار کار

در حالت‌هایی که ذکر شد محاسبه حق جذب 1403 از روی حق جذب سال گذشته متفاوت است. نحوه محاسبه افزایش حق جذب 1403 و شرایط ثابت ماندن حق جذب و نیز حذف آن به شرح زیر خواهد بود.

حق جذب در کارگاه های دارا/بدون طبقه بندی مشاغل

در کارگاه های فاقد طبقه بندی مشاغل حق جذب یا فوق العاده جذب جزو مزد ثابت محسوب می‌شود. طبق بخشنامه مزد 1403 تمام اقلام مزدی باید نسبت به سال گذشته به میزان تعیین شده افزایش یابد. محاسبه میزان افزایش حق جذب سال 1403 نسبت به سال 1402 از فرمول سایر سطوح مزدی محاسبه می‌شود. فرض کنیم افزایش سایر سطوح مزدی 1403 معادل 38 درصد به علاوه روزانه مبلغ ثابت 171.722 ریال است. اگر آیتم های مزدی به تفکیک محاسبه شوند (مزد شغل و حق جذب) افزایش حق جذب 1403 صرفا 38 درصد نسبت به سال قبل خواهد بود.

در کارگاه‌های دارای طبقه بندی مشاغل دو نوع حق جذب می‌تواند وجود داشته باشد. 1-حق جذب مشاغل تخصصی 2-حق جذب فوق العاده بازار کار

فرمول حق جذب مشاغل تخصصی شرایط حق جذب در کارگاه های فاقد طبقه بندی مشاغل را دارد.

حق جذب فوق العاده بازار کار جزو مزد مبنا محسوب نشده و شامل افزایش مزد سالیانه نمی‌شود. بنابراین فرمول خاصی برای افزایش این نوع حق جذب وجود ندارد و توافقی و در اختیار خواهد بود.

حق جذب در قراردادهای کار موقت و دائمی

پس از پایان هر قرارداد کار هیچ یک از طرفین نسبت به ادامه شرایط همان قرارداد کار تعهدی ندارند و چه بسا می‌توانند پس از اتمام قرارداد کار از تمدید و یا تجدید آن خودداری نمایند. شرایط قرارداد کار می‌تواند شامل شرایط حداقل قانون کار و یا شرایط و مزایایی بالاتر از قانون کار داشته باشد. رعایت حداقل شرایط قانون کار در قرارداد کار الزامی است ولی شرایط و مزایای بالاتر از قانون کار برای کارفرما اختیاری و توافقی است.

با توجه به اینکه حق جذب در حداقل شرایط قانون کار تعریف نشده است لذا موضوعی توافقی بین کارگر و کارفرما است. حق جذب در قراردادهای کار دائمی در صورتی که شغل و پست کارگر با رعایت شرایط قانونی تغییر نکند قابل حذف و یا کاهش نیست. افزایش حق جذب در قراردادهای کار دائمی تابع شرایط توضیح داده شده در بند قبلی است.

در شروع هر قرارداد کار موقت کارفرما الزامی به تبعت از قرارداد کار قبلی ملزم به پرداخت حق جذب نیست. اگر قرارداد کاری در پایان سال 1402 به اتمام رسیده و مبلغی با عنوان حق جذب پرداخت می‌شده است در شروع سال جدید و شروع قرارداد کار جدید کارفرما الزامی به پرداخت و یا افزایش مبلغ پرداختی طبق بخشنامه مزد نخواهد بود. این مقررات حق جذب در قانون کار است و از لحاظ قانون تامین اجتماعی نکته مهمی وجود دارد که باید کارفرمایان به آن توجه کنند.

حق جذب 1403در بیمه کارگران

حق جذب مشمول بیمه تامین اجتماعی است و کارفرما مکلف به واریز حق بیمه متعلقه به این مبلغ است. در صورتی که حق جذب موقع پرداخت بیمه سال گذشته جزو مزد کارگر محسوب شده باشد، کارفرما مکلف است مبلغ حق بیمه حق جذب 1403 را نیز با رعایت درصد افزایش مزد پرداخت کند. در صورتی که کارفرما نسبت یه این موضوع که آیا این مبلغ را در لیست بیمه به چه عنوانی واریز کرده اطلاع نداشته باشد باید حتما با مراجعه به شعبه تامین اجتماعی (واحد درآمد) این موضوع را اطلاع داده و شرایط واریز ادامه بیمه را استعلام کند تا مشمول جرائم نشود.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر