سوالات پرتکرار در مورد بیمه بیکاری

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین‌اجتماعی با معرفی بیمه بیکاری به‌عنوان یکی از خدمات و حمایت‌های مهم حوزه بیمه اجتماعی، به تعدادی از پرتکرارترین سوالات در مورد مقررات بهره‌مندی بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی از این حمایت بیمه‌ای جواب داد.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین‌اجتماعی گفت: بیمه بیکاری، یکی از خدماتی است که سازمان تامین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان دارای شرایط ارائه می‌کند. براساس قانون بیمه بیکاری، «بیکار» به فردی گفته می‌شود که خارج از اراده خود و تحت تاثیر بعضی عوامل بیکار شده و در عین حال آماده انجام کار است. تشخیص ارادی بودن یا غیرارادی بودن بیکاری بیمه‌شده، وظیفه کمیته‌ای متشکل از نمایندگان سازمان تامین‌اجتماعی و اداره کار، تعاون و امور اجتماعی محل اشتغال بیمه‌شده است. این افراد در صورت معرفی توسط واحدهای مربوطه و احراز شرایط قانونی به نسبت سوابق پرداخت حق بیمه، می‌توانند از حمایت بیمه بیکاری بهره‌مند شوند. علاوه بر آن اگر بیمه‌شده‌ای به علت تغییرات ساختار اقتصادی کارگاه مربوطه و با تشخیص وزارتخانه ذیربط و تایید شورایعالی کار، بیکار موقت شناخته شود، در کنار سایر بیمه‌شدگانی که به دلیل حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، جنگ، آتش‌سوزی بیکار می‌شوند، قادر خواهد بود از حمایت قانون بیمه بیکاری بهره‌مند شده و براساس مدت بیمه‌پردازی از سازمان تامین اجتماعی مقرری بیمه بیکاری دریافت کند.

مهدی شکوری (مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین‌اجتماعی) در گفت‌و‌گویی با بخش خبری روابط‌عمومی این سازمان، به تعدادی از پرسش‌ها در مورد مشمولین بیمه بیکاری و نحوه پرداخت مقرری بیکاری توضیحاتی ارائه کرد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا مدیران‌عامل شرکت‌ها نیز می‌توانند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند، با استناد به دادنامه‌های هیات عمومی دیوان عدالت اداری، گفت: باتوجه به تبصره 5 الحاقی به ماده 4 قانون تامین‌اجتماعی و تبصره ذیل ماده 51 قانون اصلاح نظام صنفی (مصوب 12/06/1392 مجلس شورای اسلامی) ماهیت بیمه مدیران اشخاص حقوقی و حقیقی غیردولتی اعم از مدیرعامل، رئیس و نایب‌رئیس و اعضای هیات‌مدیره جنبه اختیاری دارد و این قبیل بیمه‌شدگان به استناد بند 2 تبصره ماده یک قانون بیمه بیکاری، مشمول این قانون نمی‌شوند.

شکوری، با تاکید بر اینکه برقراری بیمه بیکاری بانوان بیمه‌شده‌ای که در زمان مرخصی زایمان و ایام شیردهی باعدم تمدید قرارداد یا اخراج از طرف کارفرما روبه‌رو می‌شوند، با رعایت قانون بیمه بیکاری، آیین‌نامه اجرایی آن و سایر شرایط و مقررات قانونی بلامانع است، در مورد بیمه بیکاری شاغلان قراردادهای پیمانکاری نیز اضافه کرد: براساس بند یک تفاهم‌نامه مشترک مورخ 01/12/1384 بین سازمان تامین‌اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کارگران قراردادی شاغل در کارهای با ماهیت دائمی که کار آن‌ها جنبه مستمر دارد، در شرایطی که مدت سابقه آن‌ها در آخرین کارگاه مشغول به کار کمتر از یک سال نباشد، با دارا بودن دیگر شرایط درج شده در قانون، از مزایای بیمه بیکاری بهره‌مند خواهند شد. در شرایطی که کارگران شاغل در پروژه یا کارگران فصلی در حین قراردادکار منعقد شده با کارفرما، بیکار شوند و موضوع به تایید هیات تشخیص اداره کار و کمیته بیکاری رسیده باشد، با احراز دیگر شرایط قانونی امکان دریافت بیمه بیکاری را خواهند داشت.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین‌اجتماعی با تاکید براینکه مطابق تبصره 3 ماده 7 قانون بیمه بیکاری، دریافت مقرری بیمه بیکاری مانع از دریافت مستمری جزئی نمی‌شود، درباره شرایط پرداخت بیمه بیکاری برای افراد شاغلی که به صورت دسته‌جمعی اخراج شده‌اند، اضافه کرد: برای جلوگیری از بیکاری و بررسی راهکارهای بازگشت به کار، در مواردی که تعداد کارگران اخراجی یک کارگاه بیشتر از 10 نفر باشد، موضوع در کمیته استانی مطرح می‌شود تا بررسی و درباره آن اظهارنظر شود و در صورت احراز دیگر شرایط قانونی، برقراری بیمه این افراد بلامانع است.

بیمه بیکاری برای افرادی که مشمول قانون کار هستند تعلق می‌گیرد
بیمه بیکاری برای افرادی که مشمول قانون کار هستند تعلق می‌گیرد

شکوری بار دیگر تاکید کرد که بیمه بیکاری فقط به مشمولان قانون تامین‌اجتماعی که تابع قانون کار هستند، تعلق می‌گیرد و براین اساس برقراری بیمه بیکاری برای کسانی که تابع این قانون نیستند، موضوعیت ندارد.

مدیرکل بیمه‌شدگان سازمان تامین‌اجتماعی درباره تداوم یا قطع پرداخت بیمه بیکاری به زندانیان و مشمولین حبس، گفت: پرداخت مقرری بیمه بیکاری به فردی که در حین دریافت مقرری، بازداشت یا زندانی شود متوقف نخواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر