تاثیر حق جذب، حق سرپرستی و موارد مشابه در اضافه کاری و نوبت کاری و …

مطابق با تبصره ۲ بند الف دستورالعمل نحوه اجرای افزایش حقوق به شماره ۲۵۱۶۲۷ مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۷، بیان شده است به سایر مزایایی که جزو مزد لحاظ می‌شوند افزایش ۲۶% تعلق می‌گیرد و از مزد رتبه و حق سرپرستی به صورت نمونه نام برده شده است.

سوالات مهم و کاربردی از حق سرپرستی و جذب در قانون کار

در ادامه به بررسی و پاسخ چند سوال در مورد حق جذب و حق سرپرستی… می پردازیم.

الف) آیا حق جذب هم مشمول افزایش می شود؟

ب) اگه پاسخ الف بله باشد، پس حق جذب جزء مزد تلقی شده و روی سایر مزایای تبعی مثل عیدی و سنوات و اضافه کاری و نوبت کاری هم موثر هست؟

۲-حق جذب در کارگاه های طبقه بندی مشاغل *الزاما* به صورت درصدی از حقوق پایه و در کارگاه های فاقد طرح طبقه بندی می تواند به صورت رقم مشخص باشد؟

۳-در کارگاه های فاقد طرح طبقه بندی مشاغل، حق جذب در ماه های ۲۹ ، ۳۰ و ۳۱ روز متفاوت خواهد بود؟

پاسخ به اینکه چه مواردی در محاسبه اضافه کاری و نوبت کاری و موارد مشابه باید تاثیر داشته باشند نیازمند اطلاع از تعریف مزد در قانون کار است.

در ماده 36 قانون کار مزد برای کارگاه‌های دارای طبقه بندی مشاغل و فاقد طبقه بندی مشاغل به صورت مجزا تعریف شده است. برابر با این ماده مزد ثابت عبارت است از مجموع مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل.

در تبصره 1 این ماده منظور از مزایای ثابت به تبع شغل را مزایایی دانسته که بر حسب ماهیت شغل یا محیط کار و برای ترمیم مزد در ساعات عادی کار پرداخت می شود. مواردی مانند مزایای سختی کار، مزایای سرپرستی، فوق العاده شغل و … .

نحوه تشخیص جزو مزد بودن حق جذب و سرپرستی

نحوه تشخیص و ضوابط و مقررات مربوطه به تشخیص و آثار حق جدب و سرپرستی در قانون کار به صورت خلاصه در ادامه بررسی شده است.

یکی از راه‌ها برای تشخیص این موارد این است که باید بررسی شود که این مبلغ آیا به خاطر شغل و شرایط محیط کار پرداخت می‌شود یا نه؟ آیا مبلغ پرداختی در سطح کارگاه عمومیت دارد یا خیر؟ معمولا مزایای ثابت به تبع شغل از شغل به شغل دیگر متفاوت بوده و حتی در صورت عمومی بودن دارای مبلغ متفاوتی بین کارگران است.

در تبصره 2 ماده 36 قانون کار برای کارگاه‌های دارای طرح طبقه بندی مشاغل مزد مبنا تعریف شده است. مزد مبنا مجموع مزد گروه (مزد شغل) و مزد پایه (پایه سنوات) است.

در زمان اجرای طبقه بندی مشاغل تمام مزایای به تبع شغل که جزو مزد کارگر محسوب می‌شده‌اند در داخل مزد گروه همان شغل گنجاده می‌شوند و پرداخت مزایای دیگری با عناوین ذکر شده در تبصره یک صحیح نخواهد بود.

بنابراین در کارگاه‌های دارای طرح طبقه بندی مشاغل مزد مبنا در محاسبه اضافه کاری، عیدی و پاداش، شب کاری، سنوات و سایر مزایای تبعی مزد ملاک خواهد بود.

نکته قابل توجه این است که در زمان اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در برخی کارگاه‌ها برای مزایای به تبع شغل در محاسبه مزد گروه کنار گذاشته شده و در بودجه حقوق و دستمزد جمع نمی‌شوند. در چنین مواردی پرداخت مزایای مزبور در کنار مزد مبنا منعی ندارد.

بدیهی است که در این شرایط مزایای به تبع شغل همراه با مزد گروه و مزد پایه جزو مزد کارگر محسوب شده و در محاسبه عیدی و پاداش، اضافه کاری، شب کاری، نوبت کاری، سنوات و… تاثیرگذار خواهد بود.

شرایط موثر بودن حق سرپرستی و جذب در اضافه کاری، عیدی و پاداش، شب کاری، سنوات و…

در مقاله حق جذب چیست؟ انواع فوق العاده حق جذب به طور مفصل توضیح داده شده است. در کارگاه‌های دارای طبقه بندی مشاغل و فاقد طبقه بندی مشاغل شرایط متفاوتی دارد. در کارگاه‌‌های فاقد طبقه بندی مشاغل حق جذب از مصادیق مزایای ثابت به تبع شغل است. ولی در بند 6 ضوابط نحوه برقراری و پرداخت فوق العاده جذب (بازار کار) در کارگاه‌های دارای طرح طبقه بندی مشاغل به صراحت چنین ذکر شده است:

چون فوق العاده جذب (بازار کار) جزو مزد مبنا نیست لذا الف) تاثیرات افزایش مصوبات شورای عالی کار بر روی آن از ناحیه کارفرما الزامی نیست. ب)در محاسبه تبعات مزدی (اضافه کاری، نوبت کاری، مزایای پایان خدمت، عیدی و پاداش و … ) لحاظ نمی‌گردد مگر آنکه بر اساس ضوابط داخلی پیمان دسته جمعی یا عرف و رویه کارگاه نوع دیگری حاکم بوده باشد.

با توجه به توضیحات بالا و رای هیات تخصصی دیوان عدالت اداری در خصوص حق جذب و اینکه جزو مزد محسوب می شود یا نه چنین نتیجه گیری می شود که فوق العاده جذب در کارگاه‌های دارای طبقه بندی مشاغل نباید در محاسبه عیدی و پاداش، اضافه کاری، شب کاری، سنوات و … تاثیر داشته باشد.

طبق فرم درخواست برقراری فوق العاده جذب (بازار کار) مبلغ حق جذب به صورت درصد نسبت به مزد شغل تعریف شده است. حق جذب چون تابع مزد هست و روزانه تعیین شده لذا مبلغ آن در ماه‌های 29، 30 و 31 روزه متفاوت خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر