آموزش تصویری مشاهده ابلاغیه اداره کار برای کارفرما و کارگر

در تمام فرآیندهای شکایت و رسیدگی اعم از اداره کار و مراجع قضایی برای اطلاع رسانی به اصحاب دعوی ابلاغیه صادر می شود. در شکایت اداره کار نیز مواردی مانند دادخواست، زمان جلسات رسیدگی و رای طی ابلاغیه اطلاع رسانی می‌شود و در اصطلاح به این اوراق ابلاغیه اداره کار گفته می‌شود. قبل از راه اندازی سامانه جامع روابط کار ابلاغیه اداره کار کامل به صورت کاغذی ارسال می‌شد. پس از راه اندازی سامانه جدید و رسیدگی به شکایات به صورت اینترنتی لازم است برای مشاهده ابلاغیه اداره کار از طریق سامانه مراحلی طی شود که در این مقاله به نحوه مشاهده و دریافت و دانلود این ابلاغیه ها پرداخته شده است. در واقع کارفرما در سامانه شکایت اداره کار ثبت نام کرده و پس از ورود به سامانه اداره کار با کد رهگیری ابلاغیه های خود را دریافت کند.

خلاصه فرآیند شکایت در اداره کار

مراحل ثبت شکایت در سامانه جامع روابط کار
مراحل ثبت شکایت در سامانه جامع روابط کار

در مراحل شکایت از کارفرما در مرحله اول باید نسبت به تنظیم دادخواست شکایت و ثبت آن در اداره کار محل وقوع کارگاه اقدام کرد.

در متن این دادخواست باید تمامی مطالبات کارگر و میزان دقیق آن ذکر و علت عدم پرداخت آن به صورت دقیق مشخص گردد. اکثر مطالبات کارگران و طرح شکایت آن‌ها در مواردی همانند سنوات کارگر، حق‌السعی، حق بیمه، اضافه‌کاری‌ها و غیره خلاصه می‌شود.

طی سالیان گذشته ثبت دادخواست در ادارات کار به صورت سنتی و دستی یعنی بر روی کاغذ انجام می‌شد. در سیستم قبلی مشاهده ابلاغیه اداره کار برای طرفین شکایت از طریق ابلاغیه های کاغذی انجام می‌شد. اما ‌اکنون ثبت دادخواست کارگران به صورت الکترونیکی انجام گرفته و خواهان یا همان شاکی، باید ابتدا دادخواست شکایت خود را در سامانه شکایت اداره کار ثبت نموده و مراحل دیگر از طریق این سامانه اطلاع رسانی خواهد شد.

ضرورت دارد در پیوست دادخواست مستندات و مدارک موجود در سیستم ثبت شکایات بارگذاری شده که این کار مراحل ویژه و خاص خود را به همراه دارد.

پس از ثبت شکایت از کارفرما در سامانه، ابلاغ اداره کار به صورت کاغذی به دست کارفرما می‌رسد، وی نیز طبق توصیه روی این ابلاغیه باید در سامانه اداره کار ثبت نام نماید. در صورت عدم انجام این کار کارفرما قادر به مشاهده پرونده و ارائه مدارک و حضور در جلسه نخواهد بود و به دفاعیات کارفرما در مراجع صالح رسیدگی کننده ترتیب اثر داده نخواهد شد.

متقاضی شکایت باید در تاریخ مقرر در محل مشخص شده جهت رسیدگی حضور یابد تا به شکایت او رسیدگی و رای نهایی از طرف مرجع مربوطه صادر گردد.

در مقاله کاملی که قبل از این در کارتابان منتشر شده است نحوه احراز هویت اداره کار توضیح داده شده است.

باید به این نکته توجه کرد که کارگر ابتدا باید در یکی از دفاتر پیشخوان دولت احراز هویت نماید و از طریق همان پیشخوان رمز عبور سامانه اداره کار را دریافت کند.

این کار برای کارفرمایان نیز ضروری است و کارفرما نیز لازم است که به ترتیب فوق احراز هویت شده و برای خود رمز عبور سامانه اداره کار را دریافت کند.

انواع ابلاغیه اداره کار

1-ابلاغیه دادخواست اداره کار

همانطور که در قسمت قبلی هم اشاره شد پس از ثبت شکایت توسط کارگر در سامانه جامع روابط کار، یک برگه کاغذی به کارفرما ارسال می‌شود. این برگه همان ابلاغیه اداره کار است که طی آن به اطلاع کارفرما می‌رسد که شکایتی از وی در اداره کار مطرح شده و برای مشاهده متن دادخواست و محتویات پرونده به سامانه اداره کار مراجعه کند.

2-ابلاغیه دادنامه (رای) اداره کار

پس از طی فرآیند رسیدگی به پرونده شکایت در نهایت رای صادر می‌شود. پس از صدور رای نیز برگه ای مشابه ابلاغیه دادخواست به کارفرما ارسال می‌شود و به اطلاع وی می‌رسد که در اداره کار رای صادر شده و برای مشاهده ابلاغیه و رای اداره کار به سامانه مراجعه کند.

در ادامه نحوه مشاهده ابلاغیه اداره کار در هر دو نوع توضیح داده شده است.

نحوه مشاهده ابلاغیه اداره کار با موضوع: دعوتنامه حضور در جلسه رسیدگی

بعد از ثبت شکایت در سامانه اداره کار برگه ابلاغ فیزیکی به کارفرما ارسال می‌شود. در این برگه یک کد ابلاغ یکبار مصرف در بالای برگه درج شده است. در کنار این کد ابلاغ، در قسمت پایین برگه چند نکته برای راهنمایی درج شده است. در این برگه به کارفرما اعلام شده که اگر قبلا احراز هویت نشده است در سامانه شکایت اداره کار ثبت نام کرده و احراز هویت شود. کارفرما پس از دریافت برگ ابلاغ فیزیکی به سامانه مراجعه کرده و کد ابلاغ درج شده در برگه را وارد می‌نماید و پس از آن پرونده مربوطه به کارپوشه کارفرما انتقال می‌یابد. برای دریافت و مشاهده ابلاغیه دعوتنامه اداره کار در سامانه روابط کار مراحل زیر را طی کنید:

در صفحه اصلی پنل کاربری > پنجره واحد خدمات > پنجره خدمات > در ستون اداره کل روابط کار گزینه دریافت دعوتنامه حکم جلسه رسیدگی با کد ابلاغیه

مراحل ثبت دادخواست بدوی در سامانه جامع روابط کار

پس از ورود به سامانه اداره کار با کد رهگیری و انجام مراحل بالا، پرونده شکایت مربوطه در کارپوشه کارفرما وارد می‌شود و سایر اطلاع رسانی‌ها از طریق پیامک به کارفرما اطلاع داده می‌شود.

نحوه مشاهده ابلاغیه اداره کار با موضوع : دادنامه (رای) اداره کار

پس از طی مراحل شکایت و رسیدگی در اداره کار در نهایت نسبت به خواسته و دادخواست کارگر رای بدوی و یا تجدید نظر صادر می‌شود. رای صادره باید به کارفرما ابلاغ شود. نحوه ابلاغ رای اداره کار به صورت زیر انجام می‌شود.

پس از ثبت شکایت از کارفرما دو حالت قابل تصور است.

الف) کارفرما احراز هویت شده و کد ابلاغیه دعوت به جلسه رسیدگی را در سامانه وارد کرده است.

در این صورت بلافاصله پس از ثبت رای در سامانه، پیامکی حاوی اطلاعیه مبنی بر صدور رای به کارفرما ارسال می‌شود. کارفرما با مراجعه به حساب کاربری خود در سامانه و در قسمت کارپوشه می تواند متن رای را مشاهده کند.

علاوه بر پیامک یک برگ ابلاغ رای اداره کار به صورت کاغذی نیز به کارفرما ارسال می‌شود و برگه موید ابلاغ رای با کارفرما در سامانه بارگذاری می‌شود.

ب) کارفرما احراز هویت نشده و پرونده الکترونیکی شکایت اداره کار را بارگذاری نکرده باشد.

در این صورت جلسات رسیدگی به شرط ابلاغ دعوت به جلسات شکایت اداره کار، بدون حضور کارفرما برگذار شده و در نهایت رای غیابی صادر می‌شود.

پس از صدور رای، دادنامه همراه با برگ ابلاغ فیزیکی و کاغذی به آدرس اعلامی از طرف کارگر ابلاغ می‌شود.

کارفرما در این مرحله نیز می تواند احراز هویت کرده و پس از ورود به سامانه اداره کار با کد رهگیری (با کدی که روی ابلاغیه رای اداره کار وجود دارد)، هم دادنامه صادره و هم کل محتویات پرونده را مشاهده نماید.

مشاهده ابلاغیه دادنامه (رای) صادره شده از مراجع حل اختلاف اداره کار طی مراحل زیر که عین مراحل دریافت ابلاغیه دعوت به جلسه است باید طی شود. البته در صورتی که کارفرما قبلا احراز هویت شده باشد بدون طی این مراحل و به صورت مستقیم می تواند در کارپوشه دادنامه را مشاهده کند.

در صفحه اصلی پنل کاربری > پنجره واحد خدمات > پنجره خدمات > در ستون اداره کل روابط کار گزینه دریافت دعوتنامه حکم جلسه رسیدگی با کد ابلاغیه

سوالات متداول در مورد مشاهده ابلاغیه اداره کار

نوشته های مشابه

26 دیدگاه

  1. با سلام. دو سه روزه احراز هویت شدم، هنوز برام کد رهگیری نیومده. لطفا بگید چکار کنم

    1. سلام
      مجددا به کاریابی و یا دفتر پیشخوانی که از طریق آن احراز هویت انجام داده اید مراجعه کنید. در صورتی که احراز هویت غیر حضوری بوده پیشنهاد می شود به صورت حضوری و از طریق دفاتر پیشخوان و یا کاریابی ها مجدد احراز هویت شوید.

      1. سلام
        در هر حال باید کد ابلاغیه را داشته باشد. می توانید با مراجعه به اداره کار مربوطه تصویر برگ ابلاغیه را دریافت کنید.

  2. سلام
    پروندم اعتراض زدم ۲ماه رفته تهران خبری ازش نشده هیئت تشخیص، چطور بفهمم جوابش چیشده؟

    1. سلام
      جلسات و رسیدگی به پرونده ها بسته به حجم پرونده های جاری در همان اداره دارد. در صورت تاخیر زیاد می توانید تلفنی یا حضوری از همان اداره پیگیری نمایید.

  3. درود:
    کدابلاغیه راوارد می کنم جواب میدهد قبلا استفاده شده البته مدیر مجتمع تاریخ دادرسی را میداند چکار کنم؟

    1. سلام
      کد ابلاغیه اداره کار یک بار مصرف است و اگر شخصی غیر از کارفرما آن را در سامانه خود ثبت کند پرونده به کارپوشه وی منتقل می شود. در صورتی که نمی دانید چه کسی کد را ثبت کرده می توانید از اداره کار بپرسید تا ببیند در پرونده آیا کارفرما مشخص است یا نه. در سیستم قابل اصلاح نیست و باید کارگر از دادخواست فعلی انصراف داده و دادخواست جدیدی ثبت کند تا ابلاغیه جدید صادر شود و کد آن را کارفرمای واقعی و اصلی ثبت کند.

  4. باسلام: حدودسه سال واحد پنجم از هفت واحد مجتمع 25 سال ساخت خریدم وساکن شدم حالا نظافتچی که سرایدار مجتمع بقلی بوده وگهگاهی نظافت مجتمع مارا هم انجام میداده،ادعای سنوات وبیمه و….شکایت کرده یکواحد مقیم آمریکا ویک واحد امسال ازاصفهان خریده وخالی است ودوسال پیش از سرایداری بغلی فسخ وسی ملیون تومان هم گرفته حالا از اداره کار جای دیگه رفته از همه ادعای طلب وشکایت کرده هیچگونه قراردادی با مجتمع ندارد آیا ما هم شامل میشویم؟با تشکر از پاسخ شما.

  5. اگر کارفرما قبلا در سامانه ثبت نام کرده باشد، باز هم برایش ابلاغ کاغذی می رود؟

    1. سلام
      بله، چون هر شکایت کد ابلاغیه مخصوصی دارد که در این ابلاغ کاغذی وجود دارد و پس از دریافت کاغذ و با در دست داشتن این کد می‌توان از پرونده خود در سامانه جامع روابط کار آگاه شد

    2. با سلام
      چند روز پس از روز ابلاغ رای هیات تشخیص به کارفرما.
      کرفرما حق اعتراض دارد
      کر

  6. سلام من از کارفرما شکایت کردم و برام دادنامه ارسال شده و مبلغی از سمت کارفرما باید برام واریز بشه. تو جلسه رسیدگی شکایت گفتن بعداز فرستادن دادنامه ی شماره حساب باید ارسال کنم شما میتونید راهنمایی کنید که کجا باید شماره حساب بزارم؟؟

  7. سلام
    چجوری در سامانه جامع کار بفهمم که دادخواستم به طرفین ابلاغ شده یا نه؟
    چون هر بار جلسه رسیدگی میرم میگن ابلاغ نشده

  8. سلام من میخوام شکایت از کافرما کنم ولی نمیدونم چه متنی باشه برای عیدی سنوات و بیمه که نتیجه بده الانم اینترنتی شده

    1. شما مستقیما تشریف ببرید اداره ی کار شهرستان خودتون و اونجا برگه و فرم اولیه رو پر کنید کفایت می‌کنه و مابقی رو خودشون راهنمایی میکنند

  9. درود بر شما
    من بعنوان کارمند در سامانه ثبت نام کردم اما سرایدار مان به عنوان کارفرما رفته از من شکایت کرده. آیا در همین سامانه ای که هستم نمی توانم ابلاغیه را ببینم؟ امکان ارتقا سامانه به کارفرما وجود دارد؟ چون من هزینه 25 هزار رادادم، مجدد باید 35 هزار را بدهم؟ من اسمی مدیر ساختمان هستم، رسمی نیستم که به عنوان کارفرما خودم را معرفی کنم

  10. سلام من دوسال پیش شکایت گرفتم وکیل هم گرفتم الان وکیل میگه پیمانکار درست پرداخت کرده هیچی طلب ندارید باید چکار کنم

    1. سلام
      باید از مطالبات قانونی و پرداختی های خود اطلاع داشته باشید تا بتوانید مقایسه کنید که آیا طلبی از کارفرما دارید یا نه. می توانید از یک مشاور خوب راهنمایی بگیرید.

  11. باسلام بنده کد کاربری وگذرواژه مو دارم اما هرچه ورودی میزنم باز نمیشه ممنون میشم کمکم کنین در ای مورد

    1. با سلام
      در سایت سامانه جامع روابط کار در صفحه ورود پس از وارد کردن اطلاعات نام کاربری و گذرواژه و کد امنیتی در صورتیکه مشکلی وجود داشته باشد مشکل را در بالای همان صفحه نشان میدهد که آیا گذرواژه نادرست است یا نام کاربری یا کد امنیتی اشتباه است. با توجه به این موارد باید اشکال را برطرف کنید. در صورتیکه رمز عبور فراموش شده باشد میتوانید از گزینه فراموشی رمز عبور استفاده کنید.

  12. سلام ببخشید من با صابکار دعوام شد و کار به شکایت رسیده الان میرم واسه کارا بیمه بیکاری میزنه شماره دادنامه ولی چنین چیزی من جایی ندیدم باید چکار کنم؟

    1. سلام
      اگر شکایت کرده باشد باید منتظر بمانید تا رای صادر شود و شماره رای رو وارد کنید.
      اگر قبل از رای نیز می خواهید ثبت نام کنید اگه سیستم قبول کنه شماره دادخواست رو بزنین یا شماره پرونده

  13. با درود فراوان
    دادخواست بنده تائید شده و تاریخ و زمان رسیدگی تعیین شده.از کدام قسمت در سامانه جامه کار باید چک شود که زمان رسیدگی کی میباشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر