اطلاعات جامع درباره شکایت اداره کار

اطلاعات کامل و جامع درباره شکایت در اداره کار
اطلاعات کامل و جامع درباره شکایت در اداره کار

شکایت اداره کار و نحوه ی ثبت آن توسط کارفرما یا کارگر موضوعی است که هر دو باید از آن اطلاعات کافی و دقیقی داشته باشند. نیروی انسانی از جمله کارگران برای هر پروژه و کسب و کاری بسیار مهم و با اهمیت می باشند. در صورتی که هر گونه مشکلی بین کارفرما و کارگر ایجاد شود قطعا کار دچار اشکالاتی خواهد شد. برای ضایع نشدن حقوق کارگران و کارفرمایان قوانینی توسط اداره کار وضع شده است. رعایت این قوانین از اهمیت بالایی برخوردار هستند. در صورت نبودن این قوانین ممکن بود بسیاری از کارگران به حقوق عادی خود دست پیدا نکنند. البته بدیهی است که تخلفاتی در این زمینه وجود داشته باشد که طبق قوانین و مقررات مربوطه باید توسط دستگاه‌های ذیربط از جمله اداره کار رسیدگی شود. نداشتن قرارداد کتبی باعث می شود تا کارگر و یا کارفرما در زمان وقوع اختلاف در اثبات تعهدات خود به مشکل برخورد می کنند. توصیه می شود قبل از آغاز کار حتما قرارداد کاری کتبی نوشته شود. با ثبت نام درسامانه جامع روابط کار می توانید از جهت استفاده از خدمات الکترونیک اداره کار مانند ثبت شکایت ثبت بیمه بیکاری استفاده نمایید.. متاسفانه بسیاری از کارگران به دلیل عدم اطلاع از قوانین کار حقوق خود را به طور تمام و کمال دریافت نمی نمایند. هم کارفرما و هم کارگر تعهداتی را نسبت به یکدیگر دارند که باید آن ها را انجام دهند و سرپیچی و انجام ندادن تعهدات سبب می شود تا متخلف شناخته شوند. در صورت تخلف کارفرما از تعهدات خود در حیطه قانون کار می توانید از طریق سامانه اداره کار از کارفرما شکایت ثبت کنید.

ثبت شکایت اداره کار

فقط کارگر می تواند در اداره کار و از طریق سامانه روابط کار ثبت شکایت اداره کار را انجام دهد. کافرما حق شکایت در اداره کار را ندارد.

متن شکایت باید دقیق و درست تنظیم شده و مدارک موجود نیز جمع آوره و در نهایت در سامانه ارائه شود. بعد از ثبت این موارد طرف کارفرما موظف است به شکایت شما پاسخ دهد. او نیز با ارائه مدارک اقدام به دفاع از خود می نماید. با بررسی شکایت توسط هیئت تشخیص و بررسی مدارک ارائه شده نتیجه به صورت رای اداره کار (دادنامه اداره کار) اعلام می گردد. طرفین می توانند به رای هیات تشخیص و حل اختلاف در اداره کار اعتراض کنند. ثبت شکایت اداره کار سخت نیست و هر کس می تواند با مراجعه به سامانه و ارائه مدارک شکایت خود را ثبت نماید. نکته ی بسیار مهمی در این رابطه وجود دارد که باید هر دو کارگر و کارفرما به آن توجه داشته باشند. در مواردی ممکن است با وجود ایراد در متن شکایت و ناقص بودن مدارک ارائه شده، اشکالی در نتیجه نهایی پیش آید. توصیه می شود حتما قبل از اقدام برای ثبت شکایت از یک مشاور متخصص در این باره کمک بگیرید. مشاور حقوقی اطلاعات دقیقی را از نحوه ی تنظیم شکایت و ارائه مدارک در اختیار شما قرار می دهد. در بسیاری از موارد افراد به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در زمینه ارائه مدارک به حقوق قانونی خود دست نیافته اند و یا در مواردی حتی متخلف شناخته شده اند.

شرایط شکایت از کارفرما به دلیل عدم انجام تعهدات نسبت به کارگران

کارگر در اداره کار می‌تواند نسبت به کارفرما طرح دعوی کند
کارگر در اداره کار می‌تواند نسبت به کارفرما طرح دعوی کند

سوال مهمی که در زمینه شکایت از کارفرما وجود دارد این است که در چه شرایطی می توان از کارفرما شکایت کرد؟ شکایت از کارفرما می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از اصلی ترین دلایل عدم پرداخت حقوق و مزایا توسط کارفرما می باشد. کارفرما موظف است حقوق کارگر را به صورت ماهانه و بر اساس قرارداد موجود به کارگر پرداخت نماید. اگر این تعهد از سمت کارفرما انجام نگردد کارگر حق دارد که شکایت خود را در این زمینه ثبت نماید. پرداخت حقوق طبق قانون کار باید صورت بگیرد و در صورت تخلف در این زمینه نیز کارگر می تواند اقدام به شکایت نماید. کسب اطلاعات درباره ی ثبت شکایت اداره کار و شرایط آن می تواند کمک بزرگی برای برخورداری از حقوق کارگری باشد. از دیگر مواردی که کارگر می تواند از کارفرما شکایت کند، عدم پرداخت بیمه توسط کارفرما می باشد. پرداخت بیمه کارگر یکی از تعهدات قانونی کارفرما می باشد و در صورتی که این کار انجام نشود، کارفرما متخلف شناخته می شود. در این شرایط نیز کارگر می تواند از طریق سامانه اقدام به ثبت شکایت نماید. در مواردی ممکن است کارفرما بدون رعایت شرایط قانونی اقدام به اخراج کارگر نماید. در چنین شرایطی کارگر حق دارد برای گرفتن حقوق خود ثبت شکایت اداره کار را انجام دهد. بهتر است با بررسی و اطلاع از حقوق خود اقدام به انجام کار نمایید. بسیاری از کارفرمایان متخلف از پرداخت بیمه کارگر سر باز می زنند، که در این شرایط کارگر حتما باید از حق خود دفاع نماید.

شکایت کارفرما از کارگر در مراجع قضایی

تنها مرجعی که کارفرما از کارگر می‌تواند شکایت کند دادگاه است
تنها مرجعی که کارفرما از کارگر می‌تواند شکایت کند دادگاه است

همان طور که گفتیم هر دو کارگر و کارفرما دارای حقوق و تعهداتی نسبت به یکدیگر می باشند. کارفرما نیز می تواند در صورت ضایع شدن حقوق خودش اقدام به ثبت شکایت در دادگاه نماید. در مواردی ممکن است کارگر مسبب خسارات دیدن کارفرما شود. به طور مثال در یک پروژه در صورتی که اشتباه کارگر سبب تخریب سازه شود، کارفرما می تواند برای جبران خسارت از کارگر شکایت نماید. ترک کار توسط کارگر از دیگر تخلفاتی است که کارفرما می تواند به دلیل آن از کارگر شکایت نماید. کارگر موظف است بر اساس قرارداد کار تا زمان مقرر کار خود را انجام دهد.

در مواردی که کارفرما از یک ناظر در پروژه استفاده می کند و تمام مراحل نظارت را به او می سپارد، در صورت به وجود آمدن اشکال در کار می تواند از ناظر شکایت نماید. در کار حسابداری و انجام امور مالی نیز ممکن است تخلفاتی توسط حسابدار انجام شود. در صورت کم شدن درآمد و کسری از صندوق کارفرما این حق را دارد که از حسابدار خود شکایت نماید.  توصیه می شود در هر کدام از موارد شکایت حتما اطلاعات کافی درباره ی آن را کسب نمایید. ثبت شکایت و ارائه مدارک کافی از جمله موارد مهمی هستند که حتما باید با مشورت افراد متخصص انجام شود. انجام مشاوره قانون کار با افراد حرفه ای در این زمینه سبب می شود تا از حقوق قانونی خود اطلاع یافته و بهره مند شوید. توجه داشته باشید که ثبت قرارداد در مراحل کاری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در صورت نبود قرارداد، مدارک کافی را برای ارائه به اداره کار نخواهید داشت، و همین موضوع باعث ضایع شدن حقوق قانونی شما می گردد.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر