بازنشستگی با 20 سال سابقه و 60 سال سن

بازنشستگی به این مفهوم است که فردی پس از اشتغال در سالهای متمادی به سن و شرایطی می‌رسد که  از کار کناره‎‌گیری می‌‌‌کند و با پشتوانه بیمه‌ای که در دوران اشتغال پرداخت کرده است مستمری یا حقوق دریافت می‌کند. بیمه‌های مختلفی برای بازنشستگی وجود دارد. به عنوان مثال در کشور ما سازمان تامین اجتماعی، سازمان خدمات کشوری، صندوق بیمه‌های لشکری، نفت و سایر صندوق ها از این قبیل بیمه‌ها هستند. کارگران مشمول قانون‌کار معمولا مشمول تحت پوشش صندوق تامین‌اجتماعی هستند. بازنشستگی در قانون تامین اجتماعی شرایط مختلفی دارد و یکی از شرایط آن بازنشستگی با 20 سال سابقه و 60 سال سن است.

در ادامه حالت‌های مختلف از بابت حقوق بازنشستگی، سن و شرایط بازنشستگی برای این نوع بازنشستگی بررسی می‌شود.

مقررات بازنشستگی در قانون تامین اجتماعی

قوانین و مقررات بازنشستگی در سازمان تامین اجتماعی
قوانین و مقررات بازنشستگی در سازمان تامین اجتماعی

در ماده 76 قانون تامین اجتماعی سن بازنشستگی برای مردان 60 سال تمام و برای زنان 55 سال تمام تعیین شده است در زمان تصویب اولیه این قانون سابقه واریز بیمه در این سنین 10 سال تعیین شده بود در مصوبات بعدی اصلاحیه ماده 76 قانون تامین اجتماعی سابقه بیمه مورد نیاز برای بازنشستگی در سن 60 سال برای مردان و 55 سال برای زنان به 20 سال افزایش پیدا کرد در ادامه همین ماده و در تبصره یک آن عنوان شده که چنانچه مردان در سن 50 سالگی و زنان در سن 45 سالگی دارای 30 سال سابقه بیمه باشند می‌توانند بازنشسته شوند پس باتوجه به این توضیحات شرایط عمومی بازنشستگی برای مردان و زنان به صورت زیر است:

1.بازنشستگی مردان در سن 50 سالگی با 30 سال سابقه بیمه

2.بازنشستگی زنان در سن 45 سالگی با 30 سال سابقه بیمه

3.بازنشستگی مردان در 60 سالگی با 20 سال سابقه بیمه

4.بازنشستگی زنان در سن 55 سالگی با 20 سال سابقه بیمه

حالت های مختلف بازنشستگی با 20 سال سابقه

انواع و اقسام بازنشستگی با 20 سال سابقه
انواع و اقسام بازنشستگی با 20 سال سابقه

بازنشستگی با 20 سال سابقه و 60 سال سن

همانطور‌ که در قسمت های قبل هم گفته شد این بازنشستگی برای مردان تعریف شده است. بنابراین تمام بیمه شده های مرد اعم از بیمه اختیاری و اجباری می‌توانند وقتی سن آنها به 60 سال تمام رسید و 20 سال سابقه واریز بیمه داشتند درخواست بازنشستگی نمایند. دراین حالت چنانچه میانگین دستمزد دو سال آخر ضربدر سنوات این بیمه شدگان از حداقل حقوق و مزایای تعیین شده کمتر باشد، مستمری بازنشستگی با حداقل حقوق و مزایای تعیین شده پرداخت شده و این کسری جبران می‌شود. بنابراین اگر بیمه شده با حداقل حقوق و مزایای قانون‌کار مشغول به کار باشد و با همین مبلغ بیمه واریز نماید، بازنشستگی وی با 20 سال تا 30 سال ازلحاظ مستمری تفاوتی نخواهد داشت.

بازنشستگی با 20 سال سابقه و 55 سال سن

بازنشستگی در تامین اجتماعی برای زنان و مردان تنها در سن متفاوت است. تمام شرایط برای بازنشستگی برای مردان برای زنان نیز صادق است ولی از لحاظ سنی بازنشستگی زنان نسبت به مردان 5 سال کمتراست. بنابراین زنان می‌توانند در سن 55 سالگی اگر 20 سال سابقه واربز بیمه داشته باشند درخواست بازنشستگی بکنند. مستمری بازنشستگی با 20 سال سابقه و 5 سال سن  از حاصل ضرب میانگین دستمزد دو سال اخر در سنوات پرداخت بیمه به دست میاید. اگر مبلغ به دست آمده در این حالت از حداقل حقوق و مزایای همان سال کمتر باشد، تامین اجتماعی مستمری پرداختی را به حداقل حقوق و مزایای همان سال افزایش خواهد داد. بنابراین مثل حالت قبلی اگر واریز بیمه با حداقل های قانون‌کار انجام شود بازنشستگی برای زنان بالای 55 سال با سابقه 20 سال الی 30 سال تفاوتی نخواهد داشت.

بازنشستگی با 20 سال سابقه و 42 سال سن

یکی از شرایط استثنایی برای بازنشستگی زنان در تبصره 4 ماده 76 قانون تامین اجتماعی تعریف شده است. در این تبصره چنین عنوان شده که زنان کارگر با داشتن 20 سال سابقه کار و 42 سال سن به شرط  پرداخت حق بیمه با 20 روز حقوق می‌توانند بازنشسته شوند. در این تبصره چند نکته حائذ اهمیت است، اول اینکه تنها زنانی می‌توانند از این شرایط استفاده کنند که در زمان درخواست بازنشستگی مشمول قانون‌کار بوده و به عنوان کارگر شناخته شود. چنانچه زنی سوابقی غیر حالت کارگری داشته باشد به عنوان مثال 18 سال سابقه واریز بیمه اختیاری دارد در دو سال آخر با پرداخت بیمه کارگری می‌تواند از این تبصره استفاده کند. نکته دوم هم این است که مستمری بازنشستگی در این حالت با 20 روز محاسبه و پرداخت خواهد شد و مشمول جبران مستمری بازنشستگی به حداقل حقوق و مزایای ماهانه همان سال نمی‌شود.

بازنشستگی با 20 سال سابقه و بدون شرط سن

حالت استثنایی برای بازنشستگی در قانون تامین اجتماعی بازنشستگی در شغل های سخت و زیان‌آور است. چنانچه فردی در مشاغل سخت و زیان‌آور مشغول کار باشد و سابقه واریز بیمه وی در این شغل 20 سال متوالی باشد، می‌تواند بدون شرط سن بازنشسته شود. در بند ب از تبصره دو ماده 76 قانون تامین اجتماعی هر سال سابقه پرداخت حق بیمه در کار‌های سخت و زیان‌آور یک و نیم سال محاسبه خواهد شد. بنابراین افرادی که در مشاغل سخت و زیان‌آور 20 سال سابقه متوالی داشته باشند این سوابق یک و نیم برابر شده و 30 سال منظور می‌شود. بنابراین کارگر می‌تواند با حقوق 30 روزه و کامل بازنشسته شود. اگر سابقه‌کار و بیمه پردازی در کارهای سخت و زیان‌آ‌ور متوالی نباشد و متناوب باشد کارگر می‌تواند 23.5 سال سابقه کار و واریز بیمه و بدون شرط سنی درخواست بازنشستگی کند. در این حالت سنوات بیمه 35 سال خواهد بود که بازهم از شرط سنی تبعیت نخواهد کرد.

نوشته های مشابه

296 دیدگاه

  1. سلام. من 19 سال سابقه کار دارم و سنم 44 سال است. آیا می تونم سال دیگه با 20 سال سابقه کار درخواست بازنشستگی کنم؟
    و حقوق مشمول بیمه من بالاتر از حداقل اداره کار است. در محاسبه 20 روز حقوق میانگین 2 سال در نظر گرفته می شه یا سه ماه آخر؟

  2. سلام. 66 سالمه و 16 سال سابقه دارم، چطور میتونم بازنشسته بشم؟ برای دریافت حقوق کامل (حداقل تامین اجتماعی) باید تا سابقه 20 سال صبر کنم؟؟

  3. سلام
    با 22 ماه سابقه بازنشته میشم.اگه بیمه سربازی را بخرم میشه 24 ماه.ایا اثر در حقوق داره یا نه.بیمه سربازی را بخرم یه نه.ممنون

  4. سلام
    افرادیکه می‌خوان از بازنشستگی زودتر از موعد اقدام کنند احیانا در دو سال آخر سابقه کارشون از بیمه بیکاری استفاده کرده باشند, آیا وقتی محاسبه حقوق بازنشستگی زودتر از موعد, انجام میشود
    براساس حقوق این دو سال آخر محاسبه میگردد یا خیر براساس حقوق دستمزد قبل از دوسال آخر (یعنی پیش از حقوق بیمه بیکاری)؟

  5. با سلام من در گارگاهی کارگر هستم ۲۰ سال سابقه کار متوالی دارم ۱۸ ماهم خدمت سربازی دارم آیا من میتونم در خواست بازنشستگی دهم؟ (۴۲ سالمه)

  6. علی
    سلام ، من ۲۹ سال و ۵ ماه سابقه پرداختی تامین اجتماعی دارم آیا میتونم با موافقت کارفرما باقیمانده سابقه را یکجا خریداری کنم . تشکر

  7. سلام من ۶۳ سال دارم ۲۰ سال کامل با سابقه دو سال خدمت سربازی دارم و حدود سه سال بیمه بالا ۳۰ میلیون رد کردم.چند روز حقوق بازنشستگی در ماه بهم تعلق میگیره ممنون میشم پاسخ بدهید

    1. سلام
      مستمری برای همه بازنشستگان بدون توجه به سن و سابقه از روی میانگین مزد دو سال آخر ضرب در سنوات بیمه محاسبه می شود.
      در سن بالای 60 سال و سابقه بیمه 20 سال و بیشتر در صورتی که مستمری محاسبه شده از حداقل حقوق کامل کمتر باشد حداقل حقوق کامل پرداخت می شود.

  8. سلام بنده سابقه 20سال سابقه کار تامین اجتماعی به صورت پیوسته بدون قطعی رادارم وسنم 35 سال میباشد شغلم نیز ازپرسنل داروخانه میباشم آیا سختی کار شامل من میشود ومتوانم باز نشسته شوم

  9. سلام
    من تا تاریخ پایان آذر سال ۱۴۰۲ ، ۱۹ سال و ۶ ماه و ۱۰ روز سابقه بیمه دارم، سنم ۶۶ سال هست، میخواهم قبل از سال بازنشسته بشوم، ولی تا ۲۰ سال سابقه ۳ماه کم دارم، کارفرما سال گذشته سه ماه بیمه مرا رد نکرده است، یعنی بقول خودش از قلم افتاده، چکار باید بکنم، لطفا راهنمای کنید

  10. باسلام
    پدر من ۶۰سال سن و ۱۹سال سابقه بیمه پردازی داره
    ایا طبق قانون افزایش سن بازنشستگی با ادامه بیمه پردازی تا ۲۰سال میتونه مثل قبلا با۳۰روز حقوق در سال۱۴۰۳بازنشسته شه؟؟

  11. سلام
    60 سال سن دارم با 20 سال سابقه هیئت علمی دانشگاه. آیا می توانم تقاضای بازنشستگی با 20 سال سابقه بکنم؟
    ممنون

  12. سلام
    مادر من ۶۴ سال سن داره ۱۵ سال سابقه بیمه آموزش پرورش داره ۶ سال هم سابقه بیمه شرکتی داره ولی آموزش پرورش این ۶ سال رو توی حکم نمیزنه وگرنه ۲۱ سال سابقه بیمه داره مادر من دیگه توان کار رو نداره نیاز به راهنمایی دارم که این ۶ سال رو به حکم بیمه آموزش پرورش بزنن و ۲۱ سال سابقه بیمه داشته باشه تقاضای بازنشتگی بده میشه راهنماییم کنید ممنون میشم

    1. سلام
      با این سن و سابقه اگر همه سوابق در تامین اجتماعی باشد می توانند با حداقل حقوق کامل بازنشسته شوند. سوابق در صندوق بیمه جمع می شه نه حکم اداره.
      اگر الان صندوق غیر تامین اجتماعی است می توانید از آموزش پرورش خارج شده و در یک کارگاه قانون کار شاغل شده و سابقه اداری را به تامین اجتماعی منتقل کرده و درخواست بازنشستگی دهید.

  13. درود وقتتون بخیر من با پنجاه و پنج سال سن و بیست سال ده ماه در خرداد ۱۴۰۲ بازنشسته شدم ولی حد اقل حقوق رو میگیرم( پنج میلیونو ششصد ) مگر من نباید باتوجه به سن و سابقه ی بیمه حقوق بازنشستگی کامل بشود؟

  14. سلام در مورد بازنسشتگی قانون جدید .سوال دارم لطفا اگر جوابی هست .
    متولد اسفند ۴۳ هستم با بیش از بیست سال سابقه بیمه تامین اجتماعی .با قانون جدید تا چه زمانی باید حق بیمه پرداخت کنم آیا پله کانیست یا تا ۶۲ سالگی باید حق بیمه پرداخت بشه؟

    1. سلام
      هنوز قانون جدید برای اجرا ابلاغ نشده و بخشنامه و جزئیات اجرایی آن نیز مشخص نیست. طبق قانونی که تصویب شده به ازای هر سال مانده تا بازنشستگی 3 ماه به سنوات اضافه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر