بخشنامه حقوق 1401 قانون کار / دانلود PDF و آموزش کامل

بخشنامه حقوق 1401 قانون کار در اجرای ماده 41 قانون کار با موضوع 1-تعیین حداقل مزد کارگران در سال 1401، 2-میزان افزایش مزد سایر سطوح مزدی نسبت به سال 1400، 3-پایه سنوات 1401، 4-کمک هزینه عائله مندی (بن کارگری) 1401 و 5-پایه سنوات گروه‌های شغلی 20 گانه طبقه بندی مشاغل در سال جدید صادر شد. در بخشنامه مزد 1401 مصوبات جلسه نهایی شورای عالی کار در تاریخ 1400/12/18 درج شده و با امضای وزیر کار جهت اجرا ابلاغ می‌شود. بخشنامه حقوق 1401 با فرمت PDF از آخر این مقاله قابل دانلود است. در مقاله جدول حقوق و دستمزد 1401 کارگران قانون کار ریز حقوق و دستمزد سال جدید قرارداده شده است و جداول با فرمت تصویر و PDF به صورت چاپی قابل دانلود هستند.

بخشنامه مزد 1401 کارگران مشمول قانون کار
بخشنامه مزد 1401 کارگران مشمول قانون کار

مزد و حقوق در بخشنامه حقوق 1401

1-حداقل مزد کارگران از ابتدای سال 1401 برای کلیه کارگران مشمول قانون کار اعم از قرارداد کار دائم یا موقت روزانه 1393250 ریال (معادل یک میلیون و سیصد و نود و سه هزار و دویست و پنجاه ریال) تعیین شد.

از ابتدای سال جدید طبقه بخشنامه مزد 1401، سایر سطوح مزدی با فرمول زیر افزایش خواهد یافت:

مزد سال 1401 = 171722 + یک و سی و هشت صدم برابر مزد ثابت یا مبنای سال 1400

اگر مزد محاسبه شده در فرمول بالا از حداقل مزد 1401 کمتر شود باید به حداقل مزد افزایش یابد.

2- پایه سنوات (مزد پایه – مزد سنوات) به کارگرانی که در همان کارگاه دارای یک سال سابقه کار شده و یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنوات آنان گذشته باشد به صورت روزانه مبلغ 70000 ریال (معادل هفت هزار تومان) پرداخت خواهد شد.

منظور از سال در سابقه کار، سابقه کار مفید کارگر و سال تقویمی نیست. کارگری که از ابتدای تیر 1400 شروع به کار کرده باشد از ابتدای تیر 1401 مشمول دریافت پایه سنوات خواهد بود.

پایه سنوات کارگران طبقه بندی مشاغل طبق جدول اعلامی توسط اداره کل روابط کار و جبران خدمت خواهد بود. پایه سنوات گروه یک معادل حداقل پایه سنوات به مبلغ 70000 ریال خواهد بود.

پایه سنوات کارگران فصلی طبق بخشنامه حقوق 1401 قانون کارباید به نسبت کارکردشان در سال 1400 محاسبه و پرداخت خواهد شد.

پایه سنوات کارگران قرارداد کار موقت

پایه سنوات کارگران شرکتی

پایه سنوات کارگران شرکت‌های پیمانکاری

طبق تبصره 3 بند 2 بخشنامه مزد مصوب مورخ 1400/12/29 شورای عالی کار تمامی کارگران دارای قرارداد دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یک سال سابقه کار شده  و یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنوات آنان در همان کارگاه گذشته باشد فارغ از اینکه این کارگران در پایان قرارداد کار قبلی حق سنوات (مزایای پایان کار) خود را تسویه کرده باشند یا نه  مشمول دریافت پایه سنوات هستند.

نکته بسیار مهم : با توجه به این تبصره از بخشنامه حقوق 1401 و معادل آن در بخشنامه های مزد سال های گذشته پایه سنوات کارگران شرکتی و پایه سنوات کارگران شرکت های خدماتی و پیمانکاری فارغ از اینکه هر سال پیمانکار عوض می شود یا نه برای کل سابقه کار خود مشمول دریافت پایه سنوات تجمیعی هستند.

توجه شود که اگر تاریخ استخدام کارگر قبل از سال 91 باشد و سنوات کارگر در اتمام قراردادهای کار تسویه شده باشد پایه سنوات کارگران قرارداد کار موقت، پایه سنوات کارگران شرکتی و پایه سنوات کارگران شرکت های خدماتی و پیمانکاری با فرض بر استخدام از ابتدای سال 91 محاسبه خواهد شد.

علت این امر گنجاندن تبصره 3 بند 2 بخشنامه مزد از سال 92 به بعد است.

در بخشنامه حقوق امسال و سال های گذاشته علت تخصیص مبلغی به عنوان پایه سنوات افزایش رضایتمندی کارگران با سابقه و تقویت مهارت محوری و افزایش انگیزه عنوان شده است.

در آخر این مقاله فایل PDF بخشنامه حقوق 1401 برای دانلود گذاشته شده است.

بن کارگری کارگران مشمول قانون کار
بن کارگری کارگران مشمول قانون کار

کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار (بن کارگری 1401)

در بند 3 بخشنامه مزد 1401 قانون کار، مبلغ کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار که به بن کارگری شناخته می شود ماهانه مبلغ 8500000 ریال معادل هشتصد و پنجاه هزار تومان تعیین شده است.

در تبصره 3 ماده 36 قانون کار بن کارگری از مزایای به تبع شاغل و انگیزشی و رفاهی شناخته شده است بنابراین در محاسبه موارد تبعی مزد مانند اضافه کاری، شب کاری، نوبت کاری، عیدی و پاداش وسنوات تاثیر ندارد.

حق مسکن 1401 کارگران مشمول قانون کار
حق مسکن 1401 کارگران مشمول قانون کار

کمک هزینه مسکن (حق مسکن 1401)

پرداخت مبلغی به عنوان کمک هزینه مسکن به کارگران از مصوبات هیات دولت (هیات وزیران) است لذا حق مسکن 1401 در بخشنامه حقوق 1401 درج نمی‌شود. شورای عالی کار در جلسه تعیین حقوق و دستمزد سال جدید مبلغ حق مسکن را تعیین کرده و سپس وزیر کار این مبلغ را جهت تصویب به هیات وزیران تقدیم می کند. پس از تصویب حق مسکن در هیات وزیران این مبلغ قابل پرداخت است. وزیر کار در پایان جلسه تعیین دستمزد سال 1401 اظهار داشت که قول تصویب حق مسکن سال جدید را از هیات وزیران و رئیس جمهور گرفته و مبلغ تعیین شده در این جلسه قطعی است.

مبلغ ماهانه حق مسکن 1401 (کمک هزینه مسکن) کارگران 5500000 ریال معادل پانصد و پنجاه هزار تومان تعیین شد.

در تبصره 3 ماده 36 قانون کار حق مسکن از مزایای به تبع شاغل و انگیزشی و رفاهی شناخته شده است بنابراین در محاسبه موارد تبعی مزد مانند اضافه کاری، شب کاری، نوبت کاری، عیدی و پاداش وسنوات تاثیر ندارد.

استثناهای بخشنامه حقوق 1401

مقررات و مصوبات بخشنامه مزد 1401 شامل حال دانش آموزان و دانشجویانی که در ایام تعطیلات تابستانی در سال 1401 به صورت موقت در کارگاه اشتغال دارند نمی شود.

این افراد از مشمول سایر مقررات قانون کار از جمله مقررات حفاظتی و بهداشتی هستند.

دانلود بخشنامه حقوق 1401

بخشنامه مزد 1401 با فرمت PDF از طریق لینک‌های زیر قابل دانلود است.

1-دانلود فایل بخشنامه اصلی مزد 1401 با فرمت PDF

2-دانلود بخشنامه مزد و حقوق 1401 برای کارگاهی طبقه بندی مشاغل PDF

3-دانلود جدول حقوق و دستمزد 1401 کارگران قانون کار

4-دانلود جدول تصاعدی مزد 1401 کارگران قانون کار (30 ساله)

5-دانلود جدول تصاعدی مزد 1401 کارگران قانون کار (10 ساله)

متن بخشنامه حقوق سال 1401

تصویر تمام صفحات بخشنامه مزد و دستورالعمل پیوستی

بخشنامه حقوق سال 1401 - صفحه 1
بخشنامه حقوق سال 1401 – صفحه 1
بخشنامه حقوق سال 1401 - صفحه 3
بخشنامه حقوق سال 1401 – صفحه 2
بخشنامه حقوق سال 1401 - صفحه 3
بخشنامه حقوق سال 1401 – صفحه 3
بخشنامه حقوق سال 1401 - صفحه 4
بخشنامه حقوق سال 1401 – صفحه 4
بخشنامه حقوق سال 1401 - صفحه 5
بخشنامه حقوق سال 1401 – صفحه 5

نوشته های مشابه

18 دیدگاه

  1. مبلغ ماهانه حق مسکن ۱۴۰۱ (کمک هزینه مسکن) کارگران ۵۵۰۰۰۰۰ ریال معادل ششصد و پنجاه هزار تومان تعیین شد.
    سلام
    لطفا این جمله را اصلاح نمایید

  2. سلام
    در مورد مرخصی آقایان برای تولد فرزند دو قلو طبق قانون چند روز استحقاق دارد؟ مرد مشغول به کار.

  3. سلام
    من یه جا کار کردم نیرو زیاد داشت روز اول که کار کردم منو بیرون کرد به خاطره اینکه نیرو زیاد داشت
    یک برگه روزه استخدام به من دادن که اگر به هر دلیلی کارگر دیگه کار نکرد روزی ۵۰ تومن حساب میشه
    در حالی که ۱۵۰ تومن حقوق اون روزه من بود

    بحدا منو بدون دلیل بیرون کردن من خیلی سریع کار میکردم به خاطره اینکه نیرو زیاد داشت ربطش به من چیه که پوله منو ندن

  4. سلام
    من تو یک شرکت تولیدی کار می‌کنم و دو ماهه حقوق ندادن چکار میتونم کنم؟ لطفا راهنماییم کنین من بیمه هستم و چند ساله براشون کار می‌کنم. بهانشون هم نداشتن پوله.

  5. سلام وقت بخیر من تو یه شرکت تولید دارو کار میکنم متاسفانه قانون فوق العاده جمعه کاری اجرا نمیشه،چطوری میتونیم پیگیر بشیم

    1. سلام
      برای پیگیری پرداخت جمعه کاری ابتدا از طریق اطلاع به اداره کار و بازرسی از کارگاه اقدام می شود. اگر نتیجه حاصل نشد کارگران می توانند در اداره کار طرح شکایت کنند.

  6. سلام
    آیا در قرارداد مدت معین بعد از اتمام زمان قرارداد، کارفرما میتواند بدون اعلام قبلی به کارگر مبنی بر عدم تمایل به تمدید ،بدون دلیل موجه و صرفاً بخاطر اتمام زمان قرارداد مانع ورود کارگر شود؟ درصورت انجام این کار، در کدام مرجع قانونی میتوان شکایت کرد و تا چند روز بعد از پایان قرارداد باید شکایت رو ثبت کرد؟

  7. سلام
    کارگر 480 ساعت حضور فیزیکی در کار دارد مشمول چه حقوق مزایایی در دی ماه است با سابقه کار بالای 12 سال و دوفرزند
    با تشکر

  8. سلام وقتتوم بخیر من قرارداد کاری امضا کردم که داخلش نوشته حداکثر کارکرد 120 ساعت ولی مارو مجبوری نگه میداشتن و بیمه کامل رد کردن یه سند رسمی هستش
    در بند بعدی قرارداد نوع حرفه هم مشخص نکرده بخاطر عدم پرداخت حق فنی
    در بند سوم محل انجام کار باز خالی گذاشته
    میشه طبق ماده 9 بند ب وبند 3 ماده 190 از شرایط صحت قرارداد استفاده کرد و قرارداد باطل کرد و طرح دعوی فقط به اداره کار مراجعه کرد یا به مراجع قانونی هم مراجعه کرد ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام
      در صورتی که در متن قرارداد کار مواردی بر خلاف مقررات قانون کار باشد همان بندها خود به خود باطل محسوب می شوند.مواردی که مطرح کردید موجب بطلان کل قرارداد کار نیست. سقف اضافه کاری ماهانه 120 ساعت است.

  9. سلام وقت بخیر
    بنده توی شرکت زیر مجموعه بیمه گر کار میکردم و قراردادم یکساله بود . من از یکم بهمن ماه اومدم توی یه شرکت دیگه مشغول بکار شدم و از شرکت قبلی نامه حسن انجام کار گرفتم
    برای تسویه حساب و عیدی بهم گفتند که آخر برج یک و دو باهات تسویه میکنیم
    آیا این صحبت ایشان قانونیه و میشه که عیدی و سنوات رو انداخت بعد سال؟
    اگرنه من باید چی بگم بهشون و چکار کنم که به حق و حقوقم برسم
    لطفا راهنمایی بفرمایید سپاسگذارم

    1. سلام
      اصولا باید موقع اتمام قرارداد کار تسویه حساب انجام شود. در صورت عدم پرداخت باید در اداره کار طرح دعوی کرد. با توجه به زمان بر بودن شکایت اداره کار در صورتی که کارفرما در موعد مقرری که ادعا کرده پرداخت نماید به نظر منتظر ماندن به صرفه تر از شکایت کردن است.

  10. باسلام برای 1ماه6روزمستمربا16ساعت کارکرد شبانه روزی به عنوان کارگر ساده و نگهبانی طبق قانون کار شامل چه نوع مزایایی درقانون کارمیباشد و درصورت نداشتن قرارداد رسمی ویا غیررسمی دراداره کار کارفرما یا اداره کار قوانین کارکه شامل 1تا 203قانون را اجرانکردن تکلیف چیست؟

    1. سلام
      قرارداد کار هم به صورت کتبی و هم به صورت شفاهی در قانون کار تعریف شده و معتبر است. در قرارداد کار شفاهی اثبات برخی ادعاها نسبت به قرارداد کار کتبی سخت تر است.
      چنانچه اختلافی بین کارگر و کارفرما از بابت عدم رعایت مقررات قانون کار وجود داشته باشد ابتدا از طریق صلح و سازش و در صورت عدم حصول سازش از طریق شکایت در اداره کار قابل پیگیری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر