بیمه کارفرما چیست؟

بیمه کارفرما چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ چه اشخاصی شامل این بیمه هستند؟ حق بیمه کارفرمایان تامین اجتماعی به چه میزان است؟ به طور کلی هدف ما در این محتوا ارائه یک تعریف کامل و جامع در رابطه با بیمه کارفرما و بررسی تمامی مزیت ها و معایب این بیمه است. 

پرداخت حق بیمه از طرف کارفرما نیازی برای آینده وی
پرداخت حق بیمه از طرف کارفرما نیازی برای آینده وی

بیمه کارفرما چیست؟

بیمه یکی از با اهمیت ترین مزایای مدل کاری کارمندی است. یکی دیگر از انواع بیمه های تامین اجتماعی، بیمه کارفرما است که در مقایسه با سایر بیمه های تامین اجتماعی شامل قوانین و مقررات خاصی است. از آن جایی که کارفرمایان همانند کارگران و کارمندان خود روزی به سن سالمندی و بازنشستگی خواهند رسید، آنها نیز همانند دیگر افراد نیاز دارند تا از برخی مزایای بیمه استفاده کنند به این منظور بیمه کارفرما به وجود آمده است تا کارفرمایان با پرداخت حق بیمه مشخص و تعیین شده، بتوانند از خدمات سلامتی، درمانی و یا پرداخت های مستمری خاص خود برخوردار شوند. بیمه کارفرما نیز دارای شرایط و قوانین مخصوص به خود است و روش های متعددی وجود دارد تا کارفرمایان بتوانند از این بیمه بهره مند شوند.

چگونه می­توانیم از بیمه کارفرما بهرمند شویم؟

همانند هر نوع بیمه دیگری برای دریافت این بیمه نیز باید شخص کارفرما از شرایط مشخص شده ای برخوردار بوده و مراحل مخصوصی را طی کند. برخی از با اهمیت ترین شرایط بیمه کارفرما و مراحل دریافت این بیمه به شرح زیر است:

1- ابتدا باید شخص کارفرما درخواستی برای دریافت بیمه خود به سازمان تامین اجتماعی ارسال کند، که این درخواست با ارائه مدارک همراه است. پس از دریافت مدارک توسط سازمان تامین اجتماعی در رابطه با درخواست وی تصمیم گرفته خواهد شد.

2. در مرحله اولیه آزمایش ها و معاینه های پزشکی متعددی از کارفرما از سمت سازمان تامین اجتماعی گرفته خواهد شد تا وی تحت پوشش بیمه قرار بگیرد. 

3. بیمه کارفرما مزایای بسیاری از جمله بازنشستگی، خدمات درمانی، پرداخت کمک هزینه های خرید وسایل پزشکی، ازکارافتادگی، فوت و بازماندگان را دربرگرفته و تمامی این مزایا برای شخص کارفرما شامل خواهد شد.

4. در بیمه مخصوص کارفرما شخص اجباری به پرداخت حق بیمه ندارد و حتی در صورتی  که حق بیمه خود را پرداخت نکند، جریمه نخواهد شد چرا که این نوع بیمه، سه ماه زمان در اختیار کارفرما قرار می­دهد تا برای پرداخت حق بیمه خود اقدام نماید و در صورت عدم پرداخت حق بیمه به صورت مجدد در سه ماه متوالی، بیمه برای شخص کارفرما به حالت تعلیق در خواهد آمد و کارفرما باید برای بیمه شدن مجدد خود به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کند.

5. برای اقدام بیمه کارفرما شخص حداقل باید 18 سال و حداکثر 55 سال سن داشته باشد. در صورتی که سن وی در زمان ثبت درخواست بیمه بیش از 55 سال باشد پذیرش درخواست او منوط به داشتن سابقه پرداخت حق بیمه قبلی معادل مازاد سن مقرر است. به عنوان مثال تنها در صورتی شخص می­تواند تا 75 سالگی از این بیمه استفاده کند که 20 سال سابقه بیمه داشته باشد.

6. حق بیمه کارفرما همانند حق بیمه کارمندان معادل 27 درصد دستمزد وی خواهد بود.

7. به خاطر داشته باشید که بیمه بیکاری در بیمه کارفرما وجود ندارد.

شرایط بازنشستگی کارفرمایان

کارفرمایانی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند از شرایط بازنشستگی مشابه سایر بیمه شدگان برخوردار هستند. شرایط بازنشستگی کارفرماها بسته به سن، جنسیت و سابقه بیمه به صورت زیر است:

شرایط سن و سابقه بازنشستگی کارفرمایان مرد

سن کمتر از 50 سال -> سابقه 35 سال

سن بین 50 تا 60 سال -> سابقه بیمه 30 سال

سن بالاتر از 60 سال -> سابقه 20 سال (حقوق کامل)

سن بالاتر از 60 سال -> سابقه کمتر از 20 سال (حقوق به نسبت سابقه بیمه)

بازنشستگی برای مردان و زنان در صورت پرداخت حق بیمه کارفرما متفاوت است
بازنشستگی برای مردان و زنان در صورت پرداخت حق بیمه کارفرما متفاوت است

شرایط سن و سابقه بازنشستگی کارفرمایان زن

سن کمتر از 45 سال -> سابقه 35 سال

سن بین 45 تا 55 سال -> سابقه بیمه 30 سال

سن بالاتر از 55 سال -> سابقه 20 سال (حقوق کامل)

سن بالاتر از 55 سال -> سابقه کمتر از 20 سال (حقوق به نسبت سابقه بیمه)

چه افرادی می­توانند تحت پوشش بیمه کارفرما قرار بگیرند؟

تمامی کارفرمایان، صاحبان کسب و کار، کارآفرینان و به طور کلی هر شخصی که مجموعه ای را مدیریت می­کند و حداقل از یک کارمند در مجموعه تحت نظارت خود برخوردار است می­تواند با ارائه مدارک مشخص شده به سازمان تامین اجتماعی برای دریافت بیمه کارفرما اقدام کند. در مرحله بعدی سازمان تامین اجتماعی مدارک ارسال شده توسط کارفرما را مورد بررسی قرار خواهد داد و پس از تایید تمامی مدارک ارائه شده کارفرما می­تواند از مزایای بیمه کاری خود بهره مند شود. 

حق بیمه کارفرما

به مبلغی که هر شخص ماهیانه یا سالانه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می­کند تا تحت پوشش بیمه این سازمان قرار بگیرد و از مزایای متعدد آن بهره مند شود را حق بیمه تامین اجتماعی می‌گویند. همان طور که ذکر شد پرداخت حق بیمه می­تواند به صورت ماهانه و یا سه ماهه و یا سالانه بسته به قرارداد منعقده با تامین اجتماعی صورت پذیرد.

همچنین حق بیمه در رابطه با کارگران، 30 درصد از دستمزد ماهیانه آنها را شامل می­شود که تنها 7 درصد آن توسط خود شخص پرداخت شده و مابقی یعنی همان 23 درصد آن توسط شخص کارفرما به سازمان تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد. همان گونه که در مطالب فوق ذکر شد حق بیمه کارفرما همانند حق بیمه کارمندان، معادل 27 درصد دستمزد وی است.

پرداخت حق بیمه توسط کارفرما و محاسبه حق بیمه وی
پرداخت حق بیمه توسط کارفرما و محاسبه حق بیمه وی

محاسبه حق بیمه کارفرما به چه صورت است؟

به طور کلی برای محاسبه حق بیمه کارفرما می­توان سه حالت را در نظر داشت که به شرح زیر است:

*حق بیمه کارفرما با سابقه کاری بیشتر از 10 سال بر اساس میانگین دستمزد وی در آخرین سال کاری خود محاسبه خواهد شد.

*حق بیمه کارفرما با سابقه کاری کمتر از 10 سال بر اساس میانگین حداقل و حداکثر پرداخت دستمزد وی محاسبه خواهد شد.

*در صورتی که دستمزد وی نامشخص باشد حق بیمه شخص کارفرما نباید بیش از حداکثر و کمتر از حداقل میزان دستمزدش باشد.

مهم ترین نکته ای که در رابطه با بیمه کارفرما وجود دارد چیست؟

یکی از نکات مهمی که در رابطه با این بیمه وجود دارد این است که تمامی کارفرمایان در کشور ما موظف هستند تا کلیه کارکنان و کارگرانی را که تحت پوشش آن‌ها قرار گرفته اند را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهند، که در حالت عامیانه عنوان بیمه اجباری تامین اجتماعی را دربر دارد. اگر فرد کارفرما کارکنان خود را تحت پوشش بیمه قرار ندهد طبق قوانینی که در کشور ما مشخص شده آن کارفرما مورد مجازات قرار گرفته و موظف به پرداخت جریمه است. متاسفانه در حال حاضر کارفرمایان بسیار زیادی در کشور ما هستند که برای اجتناب از بیمه کردن کارگران و کارکنان خود شرکت را به صورت رسمی ثبت نمی­کنند. این نکته را بخاطر داشته باشید که اگر در شرکت مشخصی مشغول به کار هستید و تاکنون بیمه نشده­اید، می­توانید شکایتتان را نسبت به کارفرمای خود در اداره کار مطرح کنید.

پرداخت حق بیمه کارمندان توسط کارفرما به چه صورت است؟

در صورت پرداخت حق بیمه توسط کارفرما، کلیه کارمندان و کارکنان از مزایای بسیار زیادی برخوردار خواهند شد. از جمله آن‌ها می­توان به واریز حقوق ازکارافتادگی، پرداخت حقوق بازنشستگی، جبران دستمزد روزهای بیماری، پرداخت مقرری بیمه کاری، جبران دستمزد زمان بارداری، پرداخت حقوق بازماندگان، پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی، پرداخت کمک هزینه ازدواج، پرداخت کمک هزینه کفن و دفن اشاره کرد. برای کارفرمایان نیز بیمه مخصوص تعریف شده است و کارفرمایان و کارآفرینان می­توانند از آن استفاده کنند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با مزایا و شرایط بیمه کارفرما بهتر و بیشتر آشنا شوید.

بیمه کارفرما چه مزایا و معایبی را شامل خواهد شد؟

همانند سایر بیمه های سازمان تامین اجتماعی این بیمه نیز می­توانند مزایا و معایب متعددی داشته باشد. مزایای این بیمه به شرح زیر است:

*این نکته را همواره بخاطر داشته باشید که بیمه کارفرما همانند دیگر بیمه های سازمان تامین اجتماعی، یک نوع بیمه اختیاری است و شخص به اختیار تام خود انتخاب خواهد کرد که این بیمه را داشته باشد یا خیر.

*یکی از با اهمیت ترین مزایای که می­توان در بیمه کارفرما به آن اشاره کرد این است که جریمه دیرکرد در پرداخت حق بیمه، در بیمه کارفرما وجود ندارد.

*کارفرما بازه زمانی سه ماهه ای از طرف سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت حق بیمه خود دارد.

تنها عیبی که بیمه کارفرما در بردارد به شرح زیر است:

*بیمه بیکاری در این بیمه وجود ندارد. البته این نکته وجود دارد که برخی افراد این مورد را مزیت بیمه کارفرما می‌دانند. چرا که اگر از بیمه بیماری استفاده کنید، حقوق بازنشستگی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر