جلسه دهم: آموزش نحوه محاسبه فوق العاده حق ماموریت

شرایط و نحوه محاسبه فوق العاده حق ماموریت سال 1400 و سال های دیگر مشابه هم هست و باید شرایط مقرر در قانون کار برای آن در نظر گرفته شود. برای محاسبه حق ماموریت چندین نکته وجود دارد که اول باید بدانیم ماموریت به کدام سفرها اطلاق می شود؟ دوم مبلغ پرداختی از بابت حق ماموریت در قانون کار 1400 و یا سال های دیگر چقدر باید باشد؟ نحوه محاسبه تعداد روزهای ماموریت قانون کار چگونه است؟ و در نهایت پس از بدست آوردن این اطلاعات حق ماموریت 1400 با ضرب حق ماموریت روزانه در تعداد روزهای ماموریت قابل محاسبه است.

ماموریت در قانون کار

بر اساس ماده 46 قانون کار:
به کارگرانی که به موجب قرار داد یا موافقت بعدی به ماموریت های خارج از محل خدمت اعزام می شوند، فوق العاده ماموریت تعلق می گیرد. این فوق العاده نباید کمتر از مزد ثابت یا مزد مبنای روزانه کارگران باشد . همچنین کارفرما مکلف است وسیله یا هزینه رفت و برگشت آنها را تامین نماید .
تبصره- ماموریت به موردی اطلاق می شود که کارگر برای انجام کار حداقل 50 کیلومتر از محل کارگاه اصلی دور شود و یا ناگزیر باشد حداقل یک شب در محل ماموریت توقف نماید .

قانون کار

از متن ماده 46 قانون کار نکات زیر در خصوص حق ماموریت وجود دارد. این نکات برای حق ماموریت در سال 1400 و کلیه سال ها یک سال است و تا زمانی که قانون کار تغییر نکند معتبر هستند.
1- برای انجام کار( شرط اول ماموریت).
2- طی مسافت حداقل 50 کیلومتر یا بیشتر.
3- شب مانی در محل ماموریت.
4- مبلغ فوق العاده ماموریت حداقل مزد ثابت یا مبنا یا بیشتر باشد.
5- وسیله ایاب و ذهاب یا هزینه آن تامین گردد.

مراحل محاسبه فوق العاده حق ماموریت

همانطور که در قسمت های قبلی هم ذکر شد پس از اینکه تشخیص داده شد که به کدام سفرها عنوان ماموریت موضوع ماده 46 قانون کار شامل می شود:

1- شمارش تعداد روزهای ماموریت قانون کار

از ساعت حرکت از مبدا و کارگاه تا رسیدن به محل ماموریت و تعداد روزهای حضور در محل ماموریت و زمان برگشتن به محل کارگاه جزو روزهای ماموریت خواهند بود.

2- مشخص کردن نرخ ماموریت در سال 1400 و یا سال دیگر

در ماده 46 قانون کار نرخ حق ماموریت را حداقل برابر با مزد ثابت کارگر تعیین کرده است. پس نرخ حق ماموریت قانون کار حداقل برابر با مزد ثابت کارگر و یا مبلغی بیشتر از آن به شراط توافق با کارفرما خواهد بود.

3- محاسبه حق ماموریت 1400 ماهانه

بسته به نحوه پرداخت ماموریت که برخی کارگاه ها ماهانه برخی چند ماه یک بار و برخی بلافاصله پس از بازگشت از ماموریت حق ماموریت را پرداخت می کنند تعداد روزهای ماموریت در نرخ هر روز حق ماموریت ضرب می شود و مبلغ کل ماموریت به دست می آید.

پیشنهاد می شود این مقاله را نیز مطالعه نمایید: شرایط و مقررات مربوط به حق ماموریت قانون کار ۱۴۰۰

مراحل گام به گام محاسبه حق ماموریت

1- در قسمت ها قبل گفته شد که از لحظه شروع حرکت تا رسیدن به مبدا شامل ماموریت می شود. ممکن است از یک روز به طور کامل یا چند ساعت آن با ساعات ماموریت تلاقی داشته باشد. فارغ از میزان ساعات تلاقی ماموریت یک روز محاسبه می شود.

2- با فرض بر اینکه حق ماموریت به صورت ماهانه همراه با حقوق پرداخت می شود تعداد روزهای ماموریت در طول یک ماه را جمع نموده و کل تعداد روز ماموریت ماهانه به دست می آید.

3- نرخ حق ماموریت سال 1400 یا در هر سال دیگر باید مشخص گردد. این نرخ ممکن است مزد ثابت کارگر و یا مبلغ توافقی بیشتر از آن باشد.

4- در نهایت با ضرب تعداد روز در نرخ حق ماموریت مبلغ ماموریت ماهانه کارگر به دست می آید.

مراحل گام به گام محاسبه حق ماموریت

مثال محاسبه حق ماموریت

در ادامه به محاسبه فوق العاده حق ماموریت 1400 کارگری با شرایط زیر می پردازیم:
مزد ثابت روزانه 1.100.000 ریال
اعزام به ماموریت :  ساعت 18:00 به تاریخ 14 فروردین 1400 از تهران عازم تبریز شده و پس از انجام کارهای محوله در ساعت04:00 به تاریخ 18 فروردین به تهران و محل کار خود رسیده است.
مبنای توافقی حق ماموریت : مزد ثابت

الف : برآورد تعداد روز ماموریت
روزهای ماموریت:
14 – 15 – 16 – 17 – 18 ام فروردین
به تعداد 5 روز
ب : محاسبه فوق العاده ماهانه
فوق العاده ماموریت ماهانه= فوق العاده ماموریت روزانه × تعداد روز ماموریت
5.500.000 = 5 * 1.100.000

بنابراین مبلغ فوق العاده ماموریت این کارگر 5.500.000 ریال خواهد بود.


نوشته های مشابه

3 دیدگاه

  1. آموزشتون عالی بود.
    خیلی صریح و روان توضیح دادید و برای امثال من که تازه فارغ التحصیل شدیم قابل فهم و درک بود.
    بابت وقتی که براش گذاشتید بی نهایت ممنون
    منتظر جلسات بعدیش هستیم ، باز هم تشکر

  2. سلام، من در مرکز استان زندگی میکنم و محل کارم در ۵۵ کیلومتری محل زندگی خودم است. هر روز میرم و برمیگردم. گاهی برای انجام کاری به شرکت نمیروم و در شهر محل زندگی خودم چندساعت کار اداری انجام داده و به خانه برمیگردم. این جز ماموریت است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر