حقوق 99 قانون کار کارگران با سابقه چگونه محاسبه می شود؟ (جدول تصاعدی مزد 99 و محاسبه پایه سنوات)

جدول تصاعدی مزد 1399
جدول تصاعدی مزد 1399

خارج از قانون کار و بخشنامه حقوق 99 قانون کار یک فهم عمومی برای حقوق ۹۹ قانون کار کارگران با سابقه وجود دارد. تصور این است که اصولا در یک شغل مشابه، کارگری که سابقه بیشتری در کارگاه داشته باشد با کارگری که تازه استخدام شده باشد باید تفاوتی وجود داشته باشند. تفاوت مورد نظر افراد می تواند مختلف باشد و در کار تفاوت می تواند با مزد کارگر ایجاد شود.

استنادهای قانونی محاسبه حقوق ۹۹ قانون کار کارگران با سابقه

در بخشنامه های مزد هرسال و بخشنامه مزد 99 کارگران به کارگرانی که بیش از یک سال سابقه کار داشته باشند و یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنها گذشته باشد مبلغی به عنوان پایه (سنوات) و یا مزد پایه پرداخت می شود.

به بیان ساده تر در سالگرد استخدام کارگر مبلغ پایه سنوات همان سال باید پرداخت گردد.

جمله “یا یکسال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان گذشته باشند” در بند 2 بخشنامه مزد 1399 و بخشنامه های مزد سال های قبل بیانگر این موضوع است که پایه سنوات سال های گذشته ی کارگران حفظ شده و پایه سنوات سال جدید بر آن اضافه خواهد شد.

برابر با مواد 35 و 36 قانون کار پایه سنوات جزو مزد محسوب می شود. بنابراین پایه سنوات سال های قبل همزمان با افزایش مزد هر سال و به میزان درصد مشخص شده در فرمول افزایش سایر سطوح مزدی افزایش می یابد.

برابر با بخشنامه مزد 99 کارگران مصوب شورای عالی کار حداقل مزد روزانه برای کلیه کارگران مشمول قانون کار اعم از قرارداد دائم  یا موقت مبلغ 611809 ریال تعیین گردید. همچنین از ابتدای 99 سایر سطوح مزدی به میزان 15 درصد مزد ثابت یا مزد مبنا به اضافه روزانه 30338 ریال نسبت به آخرین مزد در سال 1398 تعیین گردید.

با توجه به موارد فوق پایه سنوات سال های گذشته از ابتدای سال 99 به میزان 15 درصد افزایش می یابد.

سوالات مهم در محاسبه مزد و پایه سنوات کارگران با سابقه

آیا کارگران با سابقه تر فقط پایه سنوات سال جاری را دریافت می کنند؟

کارگران از ابتدای سال دوم اشتغال باید پایه سنوات دریافت کنند. کارگری که در ابتدای سال سوم اشتغال قراردارد، طبق بند 2 بخشنامه مزد باید پایه سنوات سال جاری را نیز مازاد بر پایه سنوات سال دوّم دریافت کند.

نه تنها پایه سنوات سال و یا سال های گذشته باید به کارگر پرداخت گردد بلکه در ابتدای هرسال پایه سنوات سال های قبل به مایزان فزایش مزد (فقط قسمت درصد نه مبلغ ثابت علاوه شده) تعیین شده برای سایر سطوح مزدی باید افزایش یابند.

منظور از پایه سنوات تجمیعی در قانون کار چیست؟

در قانون کار به صورت صریح اصطلاح پایه سنوات تجمیعی وجود ندارد.

در مطالب بالا به این نتیجه رسیدیم که پایه سنوات کارگران در سال های گذشته ابتدا باید به میزان درصد افزایش مزد سال جدید افزایش یافته و با پایه سنوات سال جاری جمع شوند.

به دلیل جمع شدن پایه سنوات سال های قبل و انباشته شدن آن روی هم به پایه سنوات بیش از دو سال سابقه کار پایه سنوات تجمیعی گفته می شود.

قید عبارت پایه سنوات تجمیعی در قرارداد کار و یا فیش حقوق الزامی نیست ولی درج آن به بیننده حقوق و مزایای کارگر پرداخت پایه سنوات سال های گذشته را متذکر می شود.

نحوه ی محاسبه حقوق ۹۹ قانون کار کارگران با سابقه بیش از دو سال

برای محاسبه حقوق کارگر در سال 99 که پایه سنوات 99 نیز جزئی از حقوق وی خواهد بود باید اطلاعات زیر را در دست داشته باشیم:

1-تاریخ استخدام کارگر در کارگاه

2-نوع قرارداد کار (موقت یا دائم)

3-آیا کارگر با قرارداد کار موقت قبل از سال 1391 در اتمام قراردادهای کار موقت سنوات خود را دریافت کرده است یا نه؟

4-بخشنامه های مزد تمام سال هایی که کارگر در آن مشغول به کار بوده است.

با توجه به اطلاعات فوق باید از ابتدای استخدام کارگر مزد و پایه سنوات کارگر را محاسبه کنیم تا به سال جاری برسیم.

به دست آوردن پایه سنوات تجمیعی نیاز به محاسبات سال به سال آن از ابتدای استخدام تا سال جاری و روز جاری است.

درجدولی به عنوان جدول تصاعدی مزد 30 ساله و 10 ساله محاسبات پایه سنوات تجمیعی برای 30 سال گذشته انجام شده است. مبالغ این جدول برای کارگران فاقد طبقه بندی مشاغل و یا گروه یک طبقه بندی مشاغل حداقلی بگیر قابل استفاده است.

برای محاسبات پایه سنوات تجمیعی کارگرانی که مزد و پایه سنواتی بیشتر از حداقل قانون کار دریافت می کرده اند از قسمت مشاوره درخواست خود را ثبت نمایید.

جدول تصاعدی مزد 99

جدول تصاعدی مزد 99 قانون کار، مزد کارگری را در سال مورد نظر از روی سال استخدام وی در کارگاه به دست می دهد.

مثلا

می خواهیم بدانیم کارگری که در ابتدای سال 93 استخدام شده است از ابتدای سال 1397 چقدر باید مزد و پایه سنوات دریافت کند.

یا کارگری با قرارداد کار دائم که از ابتدای سال 1388 استخدام شده است در سال 1399 چه مزد و پایه سنواتی باید دریافت کند.

در شکل زیر قسمت های مختلف جدول تصاعدی مزد برای محاسبه حقوق ۹۹ قانون کار کارگران با سابقه نمایش داده می شود.

ساختار جدول تصاعدی مزد
ساختار جدول تصاعدی مزد

دانلود جدول تصاعدی مزد 99

دانلود جدول تصاعدی مزد 1399 برای محاسبه حقوق 99 قانون کار کارگران با سابقه

(مزد 30 ساله کارگران در سال 1399)

جدول تصاعدی مزد 99
حقوق ۹۹ قانون کار کارگران با سابقه (جدول تصاعدی 30 ساله)

مثال های محاسبه حقوق ۹۹ قانون کار کارگران با سابقه

مثال 1 : کارگری که در ابتدای سال 1392 استخدام شده است از ابتدا تا انتهای سال 1398 مزد و پایه سنوات وی چقدر خواهد بود.

از روی جدول تصاعدی مزد 99 برای 10 سال یا 30 سال از سطر بالای جدول که سال ها داخل آن ها نوشته شده اند عدد 98 را و از ستون سمت چپ نیز عدد 92 را انتخاب نموده و سطر و ستون مقابل این دو عدد را ادامه می دهیم. محل تلاقی سال استخدام کارگر و سالی که می خواهیم مزد کارگر را برای آن سال محاسبه کنیم نشانگر مجموع مزد و پایه سنوات تجمیعی کارگر خواهد بود. برای این مورد مجموع مزد و پایه سنوات تجمیعی مبلغ 608595 ریال می شود.

از این مبلغ 505627 ریال مربوط به مزد 98 بوده و مبلغ 102968 ریال نیز پایه سنوات تجمیعی کارگر از ابتدای استخدام تا سال 98 است.

مثال 2 : کارگری که در ابتدای سال 1394 استخدام شده است از ابتدا تا انتهای سال 1399 مزد و پایه سنوات وی چقدر خواهد بود.

مانند مثال قبلی محل تلاقی عدد 94 از سطر بالای جدول تصاعدی مزد 99 و عدد 99 از ستون سمت چپ مجموع مزد و پایه سنوات تجمیعی این کارگر به مبلغ 759522 ریال خواهد بود.

نوشته های مشابه

51 دیدگاه

  1. با سلام و خسته نباشید میخواستم بپرسم اگر کسی مثلا برج 6 استخدام شده باشد از ابتدای سال بعد سنوات یکساله بهش تعلق میگیرد یا از برج 6 سال جدید؟ یا برج 7؟

  2. با عرض سلام
    بنده دریک کارگاه باسابقه هفت سال تسویه نموده‌ام . و یک ماه است در جای دیگری مشغول بکار می باشم. آیا پایه حقوقم می بایست طبق کارگر تازه استخدام شده باشد یا سابقه قبلی در پایه حقوقم منظور می شود. باتشکر

    1. با سلام
      چون در کارگاه دیگری مشغول به کار شده اید، پایه سنوات شما در کارگاه قبلی از بین می رود.
      در کارگاه جدید پایه سنوات پس از یکسال دوباره از اول برقرار خواهد شد.

    2. من ۲سال کامل در یه شرکت هستم الان سال ۱۴۰۰پایه حقوقم باید چقدر محاسبه بشود

  3. سلام.من از سال ۸۵در یک کارخانه مشغول کار هستم.حدود ۱۵ سال.سال ۹۳ برای من ترک کار زدند تا سنوات منو خراب کنن ولی بعد از سال ۹۳ دوباره همونجا مشغول کار هستم.الان پایه حقوق منو از سال ۹۳ به بعد حساب میکنن.باید چکار کنم؟

    1. سلام
      اگر منظور شما پایه سنوات باشد در صورتی که در سال 93 قراراداد کار شما یک بار به اتمام رسیده و سنوات تا آخر آن قرارداد کار تسویه شده باشد در این صورت پایه سنوات از ابتدای سال 91 باید محاسبه و پرداخت شود.

  4. از اول مهر 93 استخدام شده باشم در اول فروردین 94 و اول فروردین 1400 حقوق و دستمزد و پایه سنوات چقدر میشه؟ بصورت روزانه

  5. آیا در کارگاهی که حقوق کارگر با10سال سابقه کار با کارگر 1سال سابقه کار فرقی نمیکند قابل شکایت است یا نه و سنوات سال‌های قبل پرداخت نمی‌شود؟/

  6. من از سال ۸۰تاالان بیمه هستم دارای سه فرزندحقوق سال ۴۰۰چقدرباید بگیرم از سال اول تا الان هیچ سنواتی پرداخت نشده لطفاً راهنمایی بفرمایید

  7. سلام من خانم محمدی هستم از شهرستان کازرون .من به مدت هفت سال ازیک زن و شوهر پرستاری کردم در منزل خودشان حالا به مدت ۵سال است که فوت کردند حقوق من را هم پرداخت نکردند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر