حق اولاد زن و شوهر شاغل به چه کسی پرداخت می شود؟

در ماده 87 تامین اجتماعی پرداخت کمک هزینه عائله مندی به کارفرما تکلیف شده است و کارفرما باید طبق این ماده همزمان با پرداخت مزد یا حقوق حق اولاد زن و شوهر شاغل را نیز به بیمه شده پرداخت نماید.
چنانچه در مورد پرداخت کمک هزینه عائله مندی اختلافی بین بیمه شده (کارگر) و کارفرما حاصل شود باید در مراجع حل اختلاف اداره کار تحت رسیدگی قرار گیرد. کمک هزینه عائله مندی در ماده 86 قانون تامین اجتماعی تا 2 فرزند قابل پرداخت پیش بینی شده است.

شرایط پرداخت کمک هزینه عائله مندی در ماده 86 قانون تامین اجتماعی به این صورت است که:
1 – بیمه شده حداقل 720 روز سابقه کار و بیمه داشته باشد.
2 – سن فرزندان او از 18 سال کمتر باشد و یا منحصرا به تحصیل اشتغال داشته باشد. تا پایان تحصیل یا در اثر بیماری یا نقص عضو طبق گواهی کمسیون های پزشکی موضوع ماده 91 قانون تامین اجتماعی مشغول به کار نباشند.

حق اولاد زن و شوهر شاغل
حق اولاد زن و شوهر شاغل

اگر زن و شوهر هر دو در یک کارگاه مشغول به کار باشند، کمک هزینه حق اولاد به کدام یک پرداخت می شود؟

در متن مواد 86 و 87 قانون تامین اجتماعی به این نکته که اگر همزمان زن و شوهر هر دو در یک کارگاه مشغول به کار باشند، اشاره ای نشده است. بنابراین حتی اگر زن و شوهر در یک کارگاه مشغول به کار باشند و یک فرزند داشته باشند، هم زن و هم شوهر مستحق دریافت کمک هزینه عائله مندی از بابت همان یک فرزند هستند و حق اولاد به هر دوی زن و شوهر شاغل باید پرداخت شود.

کمک هزینه عائله مندی به زن و شوهری که در کارگاه های مختلف مشغول به کار هستند چه شرایطی دارد؟

این حالت هم شبیه حالت قبلی است و تفاوتی وجود ندارد که زن و شوهر در کارگاه های مختلف مشغول به کار باشند. از بابت هر فرزند هر دوی زن و شوهر مستحق دریافت کمک هزینه عائله مندی هستند به شرطی که شرایط فرزندان با شرایط مندرج در ماده 86 قانون تامین اجتماعی منطبق باشد.

اگر زن و شوهر طلاق گرفته باشند، حق اولاد به کدام یک پرداخت می شود؟

چنانچه زن و شوهر طلاق گرفته باشند تفاوتی در پرداخت حق اولاد زن و شوهر شاغل به وجود نخواهد آمد. در صورت طلاق زن و شوهر از همدیگر هر دوی آنها در صورت وجود شرایط مندرج در ماده 86 قانون تامین اجتماعی باید حق اولاد دریافت کنند.

اگر بعد از طلاق زن و شوهر فرزند تحت سرپرستی پدر یا مادر باشد، حق اولاد به کدام یک تعلق می گیرد؟

در مواد 86 و 87 قانون تامین اجتماعی پرداخت حق اولاد شرط سرپرستی را تعیین نکرده است. بنابراین فارغ از اینکه سرپرستی فرزند با کدام یک از والدین باشد، حق اولاد زن و شوهر شاغل باید پرداخت گردد.

مبلغ ماهانه کمک هزینه عائله مندی چقدر است؟

طبق ماده 86 قانون تامین اجتماعی برای هر فرزند مشمول هر ماه معادل 3 برابر حداقل مزد قانون کار باید پرداخت گردد.

حداکثر تعداد فرزندان برای پرداخت کمک هزینه عائله مندی چقدر است؟

در متن ماده 86 قانون تامین اجتماعی حداکثر تعداد فرزند 2 نفر برای پرداخت حق اولاد تعیین شده است.
با تصویب ماده واحده قانون اصلاح قوانین تنظیم جعیت و خانواده مصوب 1392/3/20 مجلس شورای اسلامی کلیه محدودیت های مقرر در قانون تنظیم خانواده و جمعیت و اصلاحات آن و سایر قوانین که بر اساس تعداد فرزندان برای والدین شاغل و فرزندان آنان ایجاد شده است، لغو شده است.بنابراین اکنون برای پرداخت حق اولاد محدودیت تعداد فرزند وجود ندارد. هر کارگر هر تعداد فرزند داشته باشد باید حق اولاد دریافت نماید.

این مقاله را مطالعه نمایید: جزئیات کامل حق اولاد و کمک عائله مندی قانون کار و قانون تامین اجتماعی

نامه وزارت کار در خصوص حق اولاد زن و شوهر شاغل

با سلام و احترام
به پیوست نامه شرکت کانی صنعت کاسپین که به شماره 12525 مورخ 1392/2/4 ثبت شده است، ارسال می شود. خواهشمند است دستور فرمایید پاسخ زیر به آگاهی شرکت مزبور برسد.
با توجه به اطلاق مواد 86 و 87 قانون تامین اجتماعی، در صورتی که زن و شوهر هر دو در یک کارگاه مشغول به کار باشند، با رعایت شرایط مواد موصوف، کارفرما مکلف است تا به هر دوی آنان کمک عائله مندی را پرداخت نماید. اعم از آن که زوجین در قید زوجیت باشند، یا طلاق گرفته باشند و اعم از آن که فرزند تحت سرپرستی یکی از آنان یا هر دوی آنان باشد. در هر حال به کارگر بیمه شده طبق شرایط مواد ذکر شده، کمک عائله مندی پرداخت خواهد شد.

نامه وزارت کار در خصوص کمک هزینه عائله مندی (زوجین کارگر)
حق اولاد زن و شوهر شاغل طلاق گرفته

حذف محدودیت حق اولاد کارکنان

با سلام و احترام
بازگشت به نامه شماره 92/47679 مورخ 1392/8/13 به آگاهی می رسانم:
در فراز نخست ماده واحده قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده مصوب 1392/3/20 مجلس شورای اسلامی خاطر نشان شده است که «کلیه محدودیت های مقرر در قانون تنظیم خانواده و جمعیت مصوب 1372/2/26 و اصلاحات آن و سایر قوانین که بر اساس تعداد فرزند برای والدین شاغل یا فرزندان آنان ایجاد شده است، لغو می شود». از این رو با عنایت به «اطلاق عام» به کار رفته در متن ماده واحده مذکور و قرار داشتن ماده 86 قانون تامین اجتماعی در دامنه مقرراتی که محدودیت هایی بر اساس تعداد فرزندان برای والدین شاغل یا فرزندان آنان ایجاد کرده است، محدودیت مقرر در ماده 86 که پرداخت عائله مندی را صرفا تا دو فرزند مشخص کرده است، ملغی محسوب و کارفرمایان مکلفند با احراز سایر شرایط مقرر در ماده مزبور به کارگران خود به ازای هر فرزند و بدون محدودیت در تعداد فرزندان کمک عائله مندی پرداخت نمایند.

نامه وزارت کار در خصوص عائله مندی و قانون تامین اجتماعی
قانون حذف محدودیت تعداد فرزند برای پرداخت حق اولاد

نوشته های مشابه

5 دیدگاه

  1. با سلام
    می خواستم به پرسم چرا حق معیشیت به زن و مردی که شاغل بوده و الان باز نشسته شده اند تعلق نمی گیرد.

  2. سلام.میخواستم بپرسم اگر زن کارمندی طلاق بگیرد و سپس ازدواج مجدد داشته باشد آیا حق عائله مندی تعلق میگیرد؟خواهشا راهنمایی کنید

    1. سلام
      حق اولاد (عائله مندی) کارگران چه برای زن و چه مرد و بدون توجه اینکه سرپرستی فرزند با کیست و یا والدین طلاق گرفته باشند یا نه، بدون هیچ قید و شرطی باید پرداخت شود.

  3. سلام شوهر من ده سال شهرداری کار کرده بنا به دلایلی از شهرداری اومدن بیرون الان میتونه حق سنوات خودشو از شهرداری بگیره یا نه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر