حق جذب چیست؟ انواع فوق العاده حق جذب

عنوان فوق العاده حق جذب قانون کار تا حدی بیانگر مفهوم آن است. به بیان ساده چنانچه در شغلی کمبود نیروی کار وجود داشته باشد و درخواست استخدام این نیروها بیشتر باشد که منجر به کمبود این کارگران در بازار کار باشد کارفرمایان سعی می کنند با پرداخت مبلغ بیشتری نسبت به سایر کارفرمایان این نیروها را جذب کرده و حفظ نمایند. در ادامه به سوالات مرتبط با اینکه حق جذب قانون کار چیست و حق جذب در سنوات و حق جذب در اضافه کار و عیدی و پاداش و سایر مزایا چه تاثیری دارد بحث می‌شود.

حق جذب چیست؟
حق جذب چیست؟

حق جذب در قانون کار چیست؟

حق السعی کارگران شامل اقلام مختلفی از حقوق و مزایای نقدی و غیر نقدی است. در قانون کار به مبلغی که از بابت جذب و حفظ  به کارگران تخصصی پرداخت می شود فوق العاده حق جذب گفته می شود. این مبلغ یکی از اقلام حق السعی کارگران به شمار می رود.

حق جذب قانون کار در کارگاه های فاقد طبقه بندی مشاغل

چنانچه در کارگاهی طرح طبقه بندی مشاغل اجرا نشده باشد مبالغ فوق العاه پرداختی به کارگران با عنوان جذب طبق تبصره 1 ماده 36 قانون کار جزو مزایای ثابت به تبع شغل محسوب می شود.

مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل مزایایی هستند که بر حسب ماهیت شغل یا محیط کار و برای ترمیم مزد درساعات عادی کار پرداخت می گردد. نکته ای که در این توضیح وجود دارد این است که در ساعات کار عادی پرداخت می شود و مانند اضافه کاری و یا شب کاری فوق العاده تابع ساعات کار غیرعادی نیست.

مزایای ثابت به تبع شغل تابع شغل هستند و جنبه عمومی ندارند. به عنوان مثال مزایای حق مسکن و بن کارگری مزایایی هستند که تابع شغل نیستند و به تمام کارگران با تمام عناوین شغلی پرداخت می شود. ولی فوق العاده ای مانند حق سرپرستی ممکن است فقط به کارگران با عنوان شغلی سرپرست در کارگاه پرداخت شود. چنانچه شغل همان کارگر تغییر کند پرداخت این فوق العاده نیز قطع می شود. یا همین حق جذب ممکن است به شغلی مانند مهندس ابزار دقیق با توانایی برنامه نویسی پی ال سی پرداخت شود ولی به مهندس مکانیک پرداخت نشود.

در چنین کارگاه‌هایی حق جذب در سنوات، حق جذب در اضافه کار، حق جذب در عیدی و پاداش نیز باید محاسبه شود.

با این مثال ها مشخص می شود که منظور از مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل چه شرایطی دارند.

نکته مهم : حق جذب در این کرگاه ها جزو مزد ثابت بوده و در پرداخت مزایای تبعی مزد مانند اضافه کاری، شب کاری، سنوات، عیدی و پاداش و … باید محاسبه شود.

حق جذب قانون کار در کارگاه های دارای طبقه بندی مشاغل

در موقع اجرای طبقه بندی مشاغل کلیه عوامل شغلی اعم از تخصص، سختی شرایط کار، ریسک، مسئولیت و … دارای امتیاز بوده و منجر به افزایش گروه و در نهایت افزایش مزد مبنای شغل می شود.

بنابراین در کارگاه های دارای طرح طبقه بندی مشاغل پرداخت مبالغی غیر از مزد مبنا صحیح نیست.

یکی از موارد استثنا برای پرداخت مبالغی غیر از حقوق و مزد مبنا در کارگاه های دارای طرح طبقه بندی مشاغل فوق العاده بازار کار (حق جذب) است که در آیین نامه اجرایی طرح طبقه بندی مشاغل پیش بینی شده است.

نکته مهم : تفاوت اساسی و بسیار مهم بین حق جذب در کارگاه های دارای طرح طبقه بندی مشاغل و فاقد آن این است که در کارگاه های دارای طرح طبقه بندی مشاغل فوق العاده بازار کار (حق جذب) در محاسبه مزایای تبعی مزد مانند سنوات، عیدی و پاداش، اضافه کاری و … موثر نیست و محاسبه نمی شود. حق جذب این کارگاه ها حتی شامل افزایش مزد سالانه نیز نمی شود.

در چنین کارگاه‌هایی چون حق جذب جزو مزد مبنا نیست حق جذب در سنوات، حق جذب در اضافه کار، حق جذب در عیدی و پاداش محاسبه نمی‌شود.

حق جذب در فیش حقوق

فیش حقوق کارگران یکی از اسنادی است که بر روی آن اقلام حق السعی کارگران به صورت تک به تک همراه با مبالغ نوشته می شود. علاوه بر درآمد ها کسورات کارگران نیز در فیش حقوق وی نوشته می شود. در واقع فیش حقوق صورتحساب ماهانه حقوق و دستمزد و مزایا و نیز کسورات کارگر محسوب می شود.

حق جذب نیز یکی از اقلامی است که در فیش حقوق کارگران باید نوشته شود. علت درج حق جذب در فیش حقوق تاثیر آن در مزایای تبعی مزد و کسورات کارگران است.

ممکن است در برخی کارگاه ها حقوق و دستمزد طبق حداقل حقوق قانون کار به صورت ماهانه پرداخت شود و فیش حقوق نیز طبق آن صادر شود. حق جذب نیز بدون اینکه در فیش حقوق درج شود به صورت جداگانه به کارگران پرداخت شود. این عمل صحیح نیست. اگر این طور عمل شود حق جذب در مزایایی مانند اضافه کاری تاثیر داده نمی شود و از طرفی حق بیمه مالیات حق جذب نیز که در فیش حقوق کارگر محاسبه می شود کسر نمی شود.

با توجه به اینکه در کارگاه طبقه بندی مشاغل اجرا شده باشد یا خیر در محاسبات فیش حقوق محاسبه یا عدم محاسبه حق جذب در سنوات، حق جذب در اضافه کار، حق جذب در عیدی و پاداش اعمال می‌شود.

بنابراین درج حق جذب در فیش حقوق باید انجام پذیرد و در محاسبه مزایای کارگر و کسورات وی دخالت داده شود.

حق جذب در اضافه کاری
حق جذب در اضافه کاری

تاثیر حق جذب در اضافه کار کارگران

همانطور که در قسمت های قبلی نیز اشاره شد با این موضوع که حق جذب قانون کار چیست و در کارگاه های دارای طرح طبقه بندی و فاقد طرح شرایط متفاوتی دارد آشنا شدیم.

در کارگاه های فاقد طرح طبقه بندی مشاغل:

 حق جذب جزو مزد ثابت بوده و در محاسبه اضافه کار کارگران تاثیر دارد و باعث افزایش مبلغ اضافه کار کارگران می شود.

علاوه بر اضافه کار حق جذب در محاسبه فوق العاده شب کاری، نوبت کاری، جمعه کاری، سنوات، عیدی و پاداش کارگران نیز موثر خواهد بود و منجر به افزایش آنها خواهد شد.

در کارگاه های دارای طرح طبقه بندی مشاغل:

در این کارگاه ها مزد شغل و مزد پایه، مزد مبنا را تشکیل می دهند. بنابراین حق جذب یا همان فوق العاده بازار کار طبق بند 6 ضوابط نحوه برقراری و پرداخت فوق العاده جذب (بازار کار) موضوع تبصره ۲ ماده ۱۸ آیین نامه اجرایی تهیه طرح طبقه بندی مشاغل جزو مزد مبنا نیست.

بنابراین در این کارگاه ها فوق العاده جذب (بازار کار) در محاسبه اضافه کار تاثیر ندارد.

علاوه بر اضافه کار در محاسبه فوق العاده شب کاری، نوبت کاری، جمعه کاری، سنوات، عیدی و پاداش کارگران نیز موثر نخواهد بود و منجر به افزایش آنها نخواهد شد.

حق جذب 1400
حق جذب 1400

حق جذب 1400 کارگران چقدر خواهد شد؟

حق جذب 1400 کارگران برای شرایط مختلف متفاوت خواهد بود.

حق جذب 1400 در شروع قرارداد کار جدید

پرداخت حق جذب برای کارفرما الزامی نیست. چنانچه کارفرما نیاز داشته باشد کارگر و نیروی متخصصی که در بازار کار کمبود وجود دارد را جذب کند و یا اگر این نیرو و کارگر را از قبل داشته است آن را حفظ کند سعی می کند با افزایش مبالغ پرداختی به وی به خواسته ی خود برسد.

بنابراین حق جذب 1400 برای قراردادهای کاری که منعقد خواهند شد امری توافقی بین کارفرما و کارگر خواهد بود.

چنانچه در قرارداد قبلی کارگر حق جذب پرداخت می شده و این قرارداد در 1400 به اتمام رسیده و قرارداد کار تجدید و یا تمدید خواهد شد الزامی به تبعیت از شرایط قرارداد کار قبلی نیست.

حق جذب 1400 برای قراردادهایی که از سال 99 به 1400 ادامه دارد

در کارگاه های فاقد طبقه بندی مشاغل

 چنانچه در قراداد کارگر حق جذب وجود داشته باشد موقع تغییر سال و شروع سال 1400 باید حق جذب نیز به اندازه افزایش حقوق و دستمزد 1400 افزایش پیدا کند.

نکته مهم : برای محاسبه حق جذب 1400 فقط قسمت درصد افزایش حقوق و دستمزد 1400 برای سایر سطوح مزدی باید اعمال شود و مبلغ ثابت که پس از درصد مشخص می شود را شامل نمی شود.

علت اعمال افزایش حقوق و دستمزد 1400 در حق جذب کارگاه های فاقد طبقه بندی مشاغل جزو مزد ثابت بودن این فوق العاده است.

در کارگاه های دارای طبقه بندی مشاغل

چون فوق العاده جذب (بازارکار) مشمولین طرح های طبقه بندی مشاغل جزو مزد مبنا نیست لذا تاثیرات افزایش مصوبات شورای عالی کار بر روی آن از ناحیه کارفرما الزامی نیست.

مالیات حق جذب
مالیات حق جذب

حق جذب مشمول بیمه و مالیات می شود؟

این مبلغ جزو درآمد کارگران است. از طرفی حق جذب جزو اقلام معاف از بیمه و مالیات نیست. بنابراین کارفرما مکلف است به صورت ماهیانه حق جذب درج شده در فیش حقوق کارگران را در محاسبه بیمه و مالیات لحاظ کرده و از حقوق و دستمزد پرداختی به کارگر کسر و به تامین اجتماعی و دارایی واریز نماید.

بیمه و مالیات حق جذب در کارگاه های فاقد طبقه بندی مشاغل

این فوق العاده در کارگاه های فاقد طرح طبقه بندی مشاغل هم مشمول بیمه و هم مشمول مالیات می شود.

بیمه و مالیات حق جذب در کارگاه های دارای  طبقه بندی مشاغل

این فوق العاده در کارگاه های دارای طبقه بندی مشاغل هم مشمول بیمه و هم مشمول مالیات 1400 حقوق کارگران قانون کار می شود.

بیمه حق جذب
بیمه حق جذب

حق جذب شامل بیمه می شود؟

همانطور که در قسمت قبلی نیز گفته شد در محاسبه حق بیمه باید حق جذب نیز محاسبه شود. بنابراین با قرار دادن حق جذب در محاسبات حق بیمه تامین اجتماعی کارگران مبلغ حق بیمه پرداختی کارگر و کارفرما نیز افزایش می یابد.

وقتی حق جذب شامل بیمه می شود و حق بیمه آن به سازمان تامین اجتماعی واریز می شود باعث می شود میانگین حق بیمه تامین اجتماعی کارگر افزایش یابد. افزایش میانگین حق بیمه در محاسبه مستمری بازنشستگی و از کارافتادگی و بیمه بیکاری کارگر تاثیر داشته و آنها را افزایش خواهد داد.

لازم به توضیح است که یکی از علل مهم درج حق جذب در فیش حقوق کارگران نیز این موضوع مهم است که باعث تاثیر در مبلغ مستمری بازنشستگی و از کارافتادگی و حقوق بیمه بیکاری کارگر می شود.

حق جذب در تمام کارگاه ها اعم از فاقد و یا دارای طبقه بندی مشاغل شامل بیمه می شود.

حق جذب در حقوق
حق جذب در حقوق

تاثیر حق جذب در حقوق کارگران

در بند ب ماده 37 قانون کار چنین عنوان شده است که چنانچه مزد به صورت ماهیانه پرداخت شود حقوق نامیده می شود. بنابراین حقوق یکی از اقلام حق السعی کارگران است و فقط شامل مزد ثابت ماهیانه می شود. مواردی مانند بن کارگری، حق مسکن، خواربار، حق اولاد جزو حقوق محسوب نمی شوند.

در قسمت های قبلی ذکر شد که حق جذب :

در کارگاه های فاقد طبقه بندی مشاغل جزو مزد ثابت محسوب می شود بنابراین حق جذب در حقوق کارگران جای دارد و به عبارتی جزو حقوق کارگران محسوب می شود.

در کارگاه های دارای طبقه بندی مشاغل فوق العاده جذب جزو مزد مبنا نیست بنابراین حق جذب در این نوع از کارگاه ها در حقوق مبنای کارگران جای ندارد.

نکته : عنوان حقوق نباید با حق السعی اشتباه گرفته شود. حق السعی شامل کلیه دریافتی های کارگر است که حق جذب در حقوق کارگران نیز یکی از اقلام حق السعی خواهد بود.

سوالات متداول در مورد حق جذب قانون کار چیست و فوق العاده حق جذب در سنوات و در اضافه کار چه تاثیری دارد؟

نوشته های مشابه

12 دیدگاه

  1. مگر نه اینکه جذب بر اساس مصوبه درصدی است از مزدشغل.طبق مجوز مربوطه.
    پس وقتی مزد شغل در اول هر سال افزایش می بابد پس حق جذب نیز به تبع آن افزایش می یابد. چطور می فرمایید افزایش روی جذب الزامی نیست.

    1. سلام
      حق جذب همیشه درصدی از مزد شغل نیست. در کارگاه‌های طبقه بندی مشاغل این رابطه وجود دارد.
      در آیین نامه طبقه بندی مشاغل عدم افزایش حق جذب وجود دارد و کارفرما تکلیفی به افزایش سالیانه آن نیست.
      دیوان عدالت اداری نیز این موضوع را نقض نکرده است.

  2. سلام و عرض ادب

    اول تشکر میکنم بابت توضیحات خوبتون، فقط 3 تا سول دارم که ممنون میشم راهنمایی بفرمایید؟

    1-مطابق با تبصره 2 بند الف دستورالعمل نحوه اجرای افزایش حقوق به شماره 251627 مورخ 1399/12/27 ، گفته شده به سایر مزایایی که جزء مزد لحاظ میشوند افزایش 26% تعلق میگیره، و از مزد رتبه و حق سرپرستی به عنوان نمونه برده شده، پس
    الف) حق جذب هم مشمول افزایش میشه درسته؟
    ب) اگه پاسخ الف بله هست، پس حق جذب جزء مزد تلقی شده و روی سایر مزایای تبعی مثل عیدی و سنوات و اضافه کاری و نوبت کاری هم موثر هست؟

    2-حق جذب در کارگاه های طبقه بندی مشاغل *الزاما* به صورت درصدی از حقوق پایه و در کارگاه های فاقد طرح طبقه بندی می تواند به صورت رقم مشخص باشد؟

    3-در کارگاه های فاقد طرح طبقه بندی مشاغل، حق جذب در ماه های 29 ، 30 و 31 روز متفاوت خواهد بود؟/

    با تشکر

    1. سلام
      بستگی به قرارداد کار دارد. در غیر طبقه بندی مشاغل در شروع هر قرارداد توافقی هست. در طبقه بندی مشاغل بستگی به طرح کارگاه و شغل کارگر دارد.

    1. سلام
      ارتباطی بین حق جذب و سابقه کار وجود ندارد. حق جذب توافقی و در اختیار کارفرما است.

  3. در مشاغل دائمی : حق جذب در قانون کار و طرح طبقه بندی مشاغل به مثال شتر مرغ عمل میکند و کارفرماها و تامین اجتماعی از این موضوع کاملا بهره میبرند
    چراکه (مثلا در طول مدت 30سال کارکرد) ماهیانه بیمه و مالیات از حقوق کارگر کسر میشود که در این مدت تامین اجتماعی و اداره مالیات نافعند؛
    ودر زمان بازنشستگی نیز تاثیری در محاسبه مطالبات پرداختی به کارمند نداشته و بدون آن، مطالبات محاسبه و پرداخت میشود که در اینصورت کارفرماها نفع میبرند

    1. سلام
      حق جذب بدون توجه به نوع قرارداد کار مشمول کسر بیمه تامین اجتماعی است. کارفرما مکلف است حق بیمه را با لحاظ حق جذب کسر و به تامین اجتماعی واریز کند. سازمان تامین اجتماعی بدون توجه به عناوین دریافتی کارگر، مستمری را بر اساس میانگین حق بیمه پرداختی دو سال آخر محاسبه می کند. بدیهی است که حق جذب در این شرایط در مستمری تاثیرگذار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر