نتایج بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post
page
dwqa-question
dwqa-answer
e-landing-page
wpforms

دلیل طولانی تر شدن پروسه بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور

بازنشستگی سخت و زیان آور
بازنشستگی سخت و زیان آور

پروسه بازنشستگی کارگران مشغول در مشاغل سخت وزیان‌آور همیشه با اعتراض هایی از سوی کارگران همراه بوده است.

آن‌ها می‌گویند: از تاریخ ارسال فرم مربوط به سختی کار به کمیته سخت و زیان‌آور تا بررسی آن تقریبا 4 ماه طول می‌کشد و بعد از اینکه جواب به تامین اجتماعی می‌رود مشکلات کار تازه شروع می‌شود. درباره کمیته سخت و زیان‌آور طی 4 یا 5 ماه تکلیف مشخص می‌شود اما در تامین اجتماعی مدام امروز و فردا می‌کنند و هیچ کاری هم نمی‌توان انجام داد.

یکی از کارگرانی که پروسه بازنشستگی وی به اتمام رسیده است چنین می‌گوید: بعد از گذشت 4 ماه توانستم از کمیته سخت و زیان‌آور نتیجه بگیرم و این نتیجه را به تامین اجتماعی بردم. ولی روند بررسی در تامین اجتماعی طول کشید به طوری که از تامین اجتماعی کل استان کار را پیگیری کردم و مشخص شد تامین اجتماعی بعد از این همه مدت بنده را فاقد شرایط بازنشستگی دانسته است.

این کارگر می‌گوید: بنده دو ماه پیگیری کردم تا به من بگویند دلیل نداشتن شرایط بازنشستگی چیست؟ بعد از تقریبا دو ماه به من گفتند عنوان شغلی شما ایراد داشته در صورتی که آن‌ها می‌توانستند در همان ابتدا این موضوع را به من بگویند تا بنده خیلی زودتر از اینها به دنبال کار بازنشستگی و اصلاح عنوان شغلی خود بروم. کل حرف من این است که چرا باید در این پروسه تا این حد اذیت بشویم؟

درباره شکایت کارگران از طولانی شدن پروسه بازنشستگی، رئیس سازمان تامین اجتماعی در یکی از استان‌ها چنین می‌گوید: بعضی اوقات پروسه کاری عقب می‌افتد و کارگر فکر می‌کند ما این کار را به طور عمد انجام داده‌ایم در حالی که این درست نیست. یک واحد مجزا را در سازمان به این امر اختصاص داده‌ایم و انجام این کار پروسه مشخصی دارد اما گاهی در یک بازه زمانی حجم پرونده‌های سخت وزیان‌آور افزایش پیدا می‌کند. مثلا زمانی که 70 پرونده داریم خب طبیعتا کارها دیرتر انجام می‌شود.

در بازه زمانی دی، بهمن، اسفند، فروردین و اردیبهشت تعداد درخواست کننده‌ها زیاد است و خب برای رسیدگی به اینها وقت نیاز است. به عنوان مثال اگر در سال 500 رسیدگی صورت گیرد 150 مورد آن مربوط به دوماه آخر سال است که این باعث می‌شود کار دیرتر انجام شود.

اگر درخواست بازنشستگی کارگر رد شود و عنوان شغلی با لیست مغایر باشد از طرف سازمان تامین اجتماعی به کارگر دلایل رد شدن درخواست نیز گفته می‌شود.

محسن باقری(عضو هیات رئیسه کانون عالی شوراهای اسلامی کار تهران) درباره روند درخواست بازنشستگی کارگران سخت و زیان‌آور می‌گوید: درخواست از طرف کارگر و یا کارفرماها- عموما به صورت جمعی- به وزرات کار ارسال می‌شود و سپس کمیته سخت وزیان‌آور استان که متشکل از نماینده کارگر، نماینده کارفرما، تامین اجتماعی، مرکز بهداشت و وزارت کار است، مشاغل را برای تایید و یا عدم تایید سخت وزیان‌آور بودن بررسی می‌کند.

بعد از این مرحله فرم‌ها به شعبه تامین اجتماعی محل پرداخت حق بیمه ارسال می‌شود. بیمه شده به شعبه می‌آید و درخواست بازنشستگی خود را تحویل سازمان می‌دهد. تاییدیه مشاغلی که کارفرما ارسال کرده با شغلی که کارگر در کمیته ادعا کرده هر دو تطبیق داده می‌شوند و اگر منطبق با شغل باشد کارگر می‌تواند بازنشست شود.

نظر دیگر در مورد طولانی تر شدن پروسه بازنشستگی: بستگی به وضعیت کارگر در کارگاه دارد. گاهی کارگرها پرونده پرسنلی در کارگاه ندارند و یا عناوین شغلی برای آن‌ها در سیستم رد نشده است. سازمان تامین اجتماعی از برج 8 سال 90 کارفرماها را موظف کرد که براساس کدینگ‌هایی که سازمان تعیین کرده کدها را منطبق کنند و بفرستند. قبل از آن تاریخ اگر کدی کارفرما داشت با کد سازمان تامین اجتماعی به هم نمی‌خورد و این شغل در سیستم تامین اجتماعی به عنوان نامشخص رد می‌شد و سازمان تامین اجتماعی زیاد روی این موضوع حساس نبود. این روند باعث شد که در چند سال اخیر کارگرهایی که به دنبال بازنشستگی خود رفتند دچار مشکل بشوند و پروسه بازنشستگی آنان طولانی شود.

اگر همه چیز طبق روال باشد و عنوان شغلی نیز درست باشد و کارگر هم همان عنوان شغل را درست به کمیته بدهد، تقریبا دو ماه طول می‌کشد تا موضوع در کمیته بررسی شود و 2 ماه هم طول می‌کشد تا تامین اجتماعی بررسی کند.

آیا روند بررسی پرونده باید به اطلاع کارگر برسد؟ مثلا تامین اجتماعی می‌تواند مغایرت عناوین شغلی را به کارگر نگوید یا با تاخیر بگوید: طبق بخشنامه سازمان تامین اجتماعی و دستورالعمل شماره 38 سازمان تامین اجتماعی باید به بیمه شده در اسرع وقت پاسخ بدهد و در غیراینصورت شعب خلاف عمل کرده‌اند. متاسفانه در برخی از موارد شعب سازمان تعلل می‌کنند و در اجرای پروسه بازنشستگی کارگران سخت و زیان‌آور کوتاهی می‌کنند. کارگری که مشمول بازنشستگی سخت و زیان‌آور می‌شود ده سال زودتر بازنشسته می‌شود و سازمان تامین اجتماعی سختگیری بسیاری در مورد این بازنشستگان انجام می‌دهد.


مطالب مرتبط زیر را نیز بخوانید

23 دیدگاه دربارهٔ «دلیل طولانی تر شدن پروسه بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور»

  1. زهرا صادقی

    سلام من۸ماه هست که درخواست سختی کار رو دادم دوبار هم مراجعه کردم ولی خبری نبود مگه نه اینکه تا۴ماه باید جواب بیاد تکلیف چیه میشه از جای دیگه ای پیگیری کرد؟

    1. سلام
      در هر استان فقط یک کمیته سختی کار وجود دارد بنابراین حجم پرونده و درخواست در کمیته ها خیلی زیاد است که عامل اصلی طولانی شدن فرایند رسیدگی به درخواست بازنشستگی سختی کار است. علاوه بر آن ماهیت کار و مراحل آن نیز ذاتا طولانی است.

  2. نظر علی گوزلی بیوهراه

    باسلا‌‌م ،
    من ۱۷سال آزمایشگاه طبی مشغول بودم یعنی سابقه دارم هم بیرون هم داخل می خواهم به من سختی کار به من می رسد ممنونم راهنمایی کنید

    1. سلام
      باید درخواست خود را درکمیته سختی کار مطرح کنید تا بررسی شود. موضوع از قبل مشخصی نیست.

  3. در تاریخ 1401/1/16درخواست سختی کار دادم امروز که تاریخ 1402/11/12 هست هنوز جوابی ندادن
    این آخرین جوابی هست که در سایت گذاشتن

    پرونده متقاضی مورخه 1402/03/31 جهت انجام بازرسی از کارگاههای شعبه 4 به کارشناسان مربوطه ارجاع گردید. (متقاضی محترم از مراجعه حضوری به اداره خودداری فرمایید.اطلاع رسانی از طریق همین سامانه اعلام خواهد شد. از شکیبایی شما متشکریم.)

    1. سلام
      از طریق سایت اطلاع رسانی می شود. همین که در تاریخ 31/03/1402 به بازرسی ارجاع شده نشان دهنده در جریان بودن پرونده هست.
      برای اطمینان می توانید حضوری هم مراجعه کنید.

  4. بنده. 52 سال سن دارم. و29 سال. 8 ماه. بیمه. ساده وسختی کارم 14 سالش در کمیته. تایید شده. ایا. میتوانم. بقیه. بیمام. را. بریزم. بازنشست. شوم.

  5. باسلام بنده 30 سال سابقه در بیمه دارم و بدون کم کسری و سنم هم 50 سال است و 6 سال هم سختی کار در یک شرکت چرمی و چسب کفش دارم ( کفش ملی) که کلان شرکت انحلال خورده و الان شرکت وجود ندارد .که در زمان خودش مراجعه به بیمه و بعد از تایید مدت زمان قید شده گفتن برو آخر خدمتت بیا الان هم میرم بیمه میگویند که باید 4 درصد سختی کار خودت بریزی بعد بری علیه کارفرما شکایت تنظیم کنی سوال من اینجاست که کم کاری پرسنل بیمه تامین اجتماعی را بند باید تاوان بدهم یا چه چاره ای بکنم

    1. سلام
      نیازی ندارد که شما واریز کنید. اگر بیمه از بازنشستگی به دلیل عدم وصول 4 درصد خودداری کند باید در دیوان عدالت اداری شکایت کنید.
      می توانید از کارشناسان کارتابان مشاوره بگیرید.

  6. ظاهر حرماکزای

    سلام بنده بیست دوسال ونیم بیمه دارم آیا میتونم برا سختی کارم اقدام کنم؟

    1. ایا شرکتی که انحلال نشده اما در حال حاضر فعالیت کاری ندارد میتوان برای سختی در ان شرکت اقدام کرد با تشکر

  7. سلام بنده ۶سال هست که به دلایلی باشرکت همکاری نمیکنم آیا کارفرما حق بیمه سختی کار منو قبول میکنه؟

    1. زهرا هاشمی

      در صورتیکه سخت و زیان آور بودن شغلی در کمیته مشاغل سخت و زیان آور تایید شده باشد کارفرما نمیتواند مانع اجرای سوابق سختی کار در تامین اجتماعی شود. تامین اجتماعی هم حق بیمه سختی کار مربوطه را با ابزارهای اجرایی خود میتواند از کارفرما وصول کند.

    1. زهرا هاشمی

      با سلام
      فرایند بررسی طرح درخواست های مشاغل سخت و زیان آور در کمیته های استانی طولانی و زمان بر است. یکی از دلایل این امر وجود یک کمیته در هر استان است که پرونده های بسیار زیادی در این کمیته ها در صف می مانند. از طرفی ممکن است برخی کارگران در چند شهر و استان مختلف اشتغال به کار داشته باشند که این امر باعث طولانی تر شدن فرایند نیز خواهد شد.

  8. بنده بی خدا

    باسلام

    ۱۶سال سابقه زیان آورصددرصدی دریک شرکت مادر صددرصددولتی درآذربایجان شرقی داشتم و۱۰سال سابقه کارعادی درشرکت دیگری بعلاوه ۲سال ببمه دوران خدمت
    جمعا۲۸سال(والان بازهم درحال پرداخت بیمه اختیاریم فعلا)
    طبق قانون بایدبا۲۵سال سابقه درخواست بازنشستگی میدادم
    ۱۸ماه پیش درخواست روتقدیم اداره کارکردیم والان درمرحله نظردهی کمیته اداره کل قرارگرفته

    خواستم فقط بگم پرونده ولیست شغلی بنده که موردی نداشت فعلایک سال ونیم فقط اداره کاربوده ،بماندکه بیمه چندمدت علافمون کنه
    اینجا حقی به حق دار نخواهد رسید

  9. مرتصی جلالی

    با سلام
    اگر هر سال کارفرما مبلغ سختی کار را به حساب تامین اجتماعی بریزد تمام مشکلات حل میشود.الان بنده باشرکت **** بدلایلی بمدت ۱۲ سال عدم همکاری داشته ام الان چگونه شرکت فوق مبلغ سختی کار را قبول میکند تا به حساب سازمان تامین اجتماعی بریزد.
    باتشکر فراوان

    1. سلام
      پس از تایید سختی کار مدت اشتغال، مبلغ 4% حق بیمه سختی کار توسط تامین اجتماعی از کارفرمای مربوطه اخذ می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار تنظیم کن
مشاوره بگیر
چگونه خیلی راحت ریز حقوق و مزایای 1402 خود یا کارکنان خود را دقیق محاسبه کنید؟
برای دریافت آنلاین و فوری فیش حقوقی 1402 قانون کار
پایه سنوات تجمیعی، مزد شغل، حق مسکن، بن کارگری، حق اولاد، اضافه کاری، شب کاری، نوبت کاری، جمع کاری، ماموریت، حق بیمه، مالیات حقوق...
طبق آخرین مقررات و همه در یک برگه PDF قابل چاپ به شکل فیش حقوقی (رایگان و حرفه‌ای)