سابقه بیمه و سخت و زیان آور خدمت سربازی

بیمه و سخت و زیان آور سربازی
بیمه و سخت و زیان آور سربازی

سابقه بیمه و سخت و زیان آور بودن خدمت سربازی با توجه به این که دوره خدمت سربازی به چه شکل سپری شده باشد دارای شرایط متفاوتی است. حالت های مختلف خدمت سربازی به این صورت هستند: خدمت سربازی عادیخدمت سربازی نظامی و در مناطق جنگی و جبهه های حق علیه باطلامریه سربازی و سپری کردن دوره وظیفه در دستگاه های دولتی و یا نظامی.

حالت های مختلف خدمت سربازی را می توان به دو حالت اصلی از لحاظ سابقه بیمه و سخت و زیان آور تقسیم کرد:

1- افرادی که تمام یا قسمتی از خدمت نظام وظیفه خود را در جبهه های نبرد حق علیه باطل گذرانده یا حضور داوطلبانه در جبهه داشته باشند

2- سایر مشمولان

تمام افرادی که پس از اتمام دوره سربازی بیمه کار آن ها تامین اجتماعی باشد می توانند با واریز حق بیمه دوران سربازی این مدت را به عنوان سابقه بیمه لحاظ کنند. حق بیمه دوره سربازی بر مبنای آخرین حق بیمه واریزی محاسبه می شود و به صورت نقد و یا اقساط پرداخت می شود. بنابراین بیمه سربازی سابقه حساب می شود.

افرادی که قبل از  از 7 مرداد سال ۱۳۸۵ خدمت سربازی‌ شان به پایان رسیده باشد و قبل از اعزام به سربازی دارای سابقه بیمه باشند مدت سربازی آن ها بدون واریز حق بیمه جزو سابقه بیمه ای محاسبه می شود.

گروه اول نیز از لحاظ اضافه شدن دوره سربازی به سابقه بیمه شبیه گروه اول هستند ولی پس از واریز حق بیمه می توانند درخواست محاسبه این مدت به عنوان سخت و زیان آور بکنند.

اخیرا شکایتی در ارتباط با حق بیمه و سخت و زیان آور سربازی در دیوان عدالت اداری مطرح شده است که طی آن شاکی ادعا دارد دوران سربازی خود را در بیمارستانی سپری نموده است و چون مشاغل پرستاری جزو مشاغل سخت و زیان آور هستند درخواست کرده که نامه ای که تامین اجتماعی به بیمارستان های مرتبط برای عدم احتساب سابقه دوره سربازی به عنوان سابقه بیمه و نیز سخت و زیان آور صادر کرده بود را ابطال کنند.

در صورتی که این شکایت وارد تشخیص داده شود گستره سخت و زیان آور دوره خدمت سربازی گسترده تر می شد. هیات عمومی دیوان عدالت اداری فقط قسمتی از نامه که قید شده

به دلیل عدم وجود رابطه استخدامی بین سرباز و بیمارستان اساساً دوره سربازی به عنوان سابقه بیمه ای محسوب نمی شود

را ابطال نمود. همانطور که اشاره شد سابقه خدمت سربازی با واریز حق بیمه جزو سابقه بیمه محسوب می شود. هیات عمومی دیوان عدالت اداری سایر قسمت های نامه مورد اعتراض را مغایر با قانون تشخیص نداد و آن را ابطال نکرد.

در نتیجه سابقه خدمت سربازی چنانچه در بیمارستان های و سایر جاها غیر از جبهه ها سپری کرده باشند جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب نمی شود و فقط با واریز حق بیمه می تواند به عنوان سابقه بازنشستگی منظور شود.

در ادامه متن کامل رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری در مورد حق بیمه و سخت و زیان آور بودن خدمت سربازی آورده شده است.

رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری برای بیمه و سخت و زیان آور دوره سربازی

شماره دادنامه : ۱۹۷۸-تاریخ دادنامه : ۱۳۹۹/۱۲/۵-شماره پرونده: ۹۸۰۲۶۷۶

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای علی شاهدی علی آباد

موضوع شکایت و خواسته: ابطال دستورالعمل شماره ۲۴۲۰۲؍۹۷؍۱۹۴-۹؍۱۰؍۱۳۹۷ مدیر کل درمان استان تهران سازمان تأمین اجتماعی درخصوص عدم محاسبه دوران خدمت سربازی به عنوان سابقه مشاغل سخت و زیان آور

گردش کار: ۱- شاکی به موجب دادخواستی ابطال دستورالعمل شماره ۲۴۲۰۲؍۹۷؍۱۹۴-۹؍۱۰؍۱۳۹۷ مدیر کل درمان استان تهران سازمان تأمین اجتماعی درخصوص عدم محاسبه دوران خدمت سربازی به عنوان سابقه مشاغل سخت و زیان آور را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است که:

” با سلام احتراماً مستحضر می دارد: اینجانب از تاریخ ۲؍۲؍۱۳۷۶ الی ۲؍۱۰؍۱۳۷۷ بدون در نظر گرفتن دوره آموزش خدمت سربازی (به مدت ۲۰ ماه) به عنوان پرستار وظیفه در بیمارستان امام سجاد (ع) ناجا خدمت کرده ام و پس از آن نیز از تاریخ ۱۹؍۳؍۱۳۷۶ تا به امروز در بیمارستان فیاض بخش تهران مشغول به خدمت و کار هستم. جمع این ایام بیش از ۲۰ سال می باشد. بر همین مبنا و بر اساس مصوبه شماره ۱۰۱۴۱۴؍ت؍۵۱۲۳۱-۱۷؍۸؍۱۳۹۵ هیأت وزیران کـه دلالت بر تعیین مشاغل سخت و زیان آور و درجـه آنها در بیمارستانها و مراکز بهداشتی و درمانی مشمول قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و معلولین عـادی و شاغلین مشاغـل سخت و زیان آور مصوب ۶۷ و تبصره ۳ ماده واحده مذکور از بیمارستان و سازمان تأمین اجتماعی درخواست صدور حکم بازنشستگی پیش از موعد با لحاظ ۲۰ سال سابقه مشاغل سخت و زیان آور نمودم که درخواست اینجانب مورد اجابت مسؤولین و رؤسای بیمارستان، مدیریت کل درمان استان تهران و بخش اداری سازمان تأمین اجتماعی (اداره کل تأمین اجتماعی استان تهران) قرار نگرفته و با این استدلال که دوره سربازی به استثنای حضور در جبهه های حق علیه باطل جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب نمی شود. (اولاً شغل محسوب نمی شود. ثانیاً به فرض شغل بودن، سخت و زیان آور نیست) از صدور حکم بازنشستگی اینجانب (پیش از موعد) امتناع نمودند.

شرایط بازنشستگی سخت و زیان آور پرستاران دانشگاه آزاد با ۲۰ سال

اخیراً مدیر کل درمان استان تهران سازمان تأمین اجتماعی طی دستورالعمل شماره ۲۳۲۰۲؍۹۷؍۱۹۴- ۹؍۱۰؍۱۳۹۷ دستور عدم محاسبه دوران خدمت سربازی به عنوان سابقه مشاغل سخت و زیان آور را صادر و ابلاغ آن را به تمامی بیمارستان ها، دی کلینیک ها، پلی کلینیک ها و درمانگاه ها و غیره مورد حکم قرار داده است؛ به طوریکه دستورالعمل مذکور به ضرر و ناقض حقوق مکتسبه اینجانب و سایر شهروندان ذیحق می باشد؛ به دلایل ذیل:

۱- پرستاری ماهیتاً و ذاتاً جزو مشاغل سخت و زیان آور است، صرفنظر از مکان و محل ارائه این خدمت. نه تنها پرستار وظیفه (در نظام) به لحاظ بالینی همان کارهایی را انجام می دهد که پرستار بیمارستان های غیر نظامی، بلکه به علت نوع مجروحیت و صدمات جنگی و مأمورین نظامیان و لزوم مراقبت ها و رسیدگیهای ویژه از آنها، پرستاری در این نوع بیمارستان ها طاقت فرساتر می باشد. آنچه که سختی و زیان آور بودن پرستاری در بیمارستانهای نظامی را بیشتر و غیر قابل تحمل تر می نماید اینست که پرستار بیمارستانهای غیر نظامی در هفته موظف به ارائه خدمت به مدت ۴۴ ساعت می باشد در حالیکه در بیمارستان های نظامی به علت حاکمیت مقررات خشک و آمره نظام (به امر آمر قانونی) پرستاران وظیفه لاجرم به ارائه خدمت، بسیار بیشتر از ۴۴ ساعت و در مواردی غالب دو شیفته محکوم می باشند.

۲- قانونگذار خدمت سربازی را در مفهوم عام و به معنی الاعم جزو مشاغل سخت و زیان آور ندانسته است نه در موارد خاص و استثنایی مثل پرستاری که موضوعاً، ذاتاً و ماهیتاً سخت و زیان آور است. هر اصلی استثنایی دارد.

۳- در دستورالعمل موضوع خواسته از یک طرف مستنداً به تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون کار گذراندن دوره سربازی را در جبهه، سخت و زیان آور دانسته شده است و از طرف دیگر بازنشستگی امثال اینجانب را به جهت اینکه کارمند محسوب می شویم مشمول قانون کار ندانسته است. سؤال اینست که چطور می شود که از یک قانون واحد دو برداشت متناقض و متعارض شود؟ از یک طرف ما را در بحث سربازی مشمول قانون کار می دانند و در خصوص بازنشستگی ما را از قانون کار مستثنی و خارج می دارند. آیا این خلط مبحث، مغالطه کاری و سفسطه نیست؟

۴- در بند ۲ دستورالعمل مذکور سابقه در تأمین اجتماعی را منوط به دریافت مزد در قبال انجام کار و رابطه استخدامی لحاظ کرده و دوره سربازی را فاقد رابطه با نیروهای مسلح دانسته و ذکر کرده اند دوره سربازی سابقه بیمه ای محسوب نمی شود تا امکان محاسبه آن به عنوان سخت و زیان آور محسوب شود؛ در اینخصوص معروض می دارد:

اولاً: ما در دوره خدمت از نظام مثل هر سرباز یا افسری حقوق می گرفتیم (به معنی الاخص) اما نه مزد واقعی شغل سخت و طاقت فرسای پرستاری. اتفاقاً عدم دریافت مزد واقعی در خدمت سربازی (به معنی مزدی که عدالتاً و انصافاً ما به ازای خدمت ارائه شده -چه بسا بیشتر از یک پرستار معمولی- باشد) وصف سخت و زیان آور بودن آنرا دو چندان می کرد.

ثانیاً: بیمه درمانی داشتیم.

آیا مدت حضور در جبهه به عنوان سابقه خدمت سخت و زیان آور محسوب می شود؟

ثالثاً: این حرف خلاف واقع است. چون سازمان تأمین اجتماعی ما به التفاوت بیمه سالهای خدمت سربازی را از ما گرفته است و ۲ سـال خـدمت را به عنوان سابقه قبول کرده است و سابقه پذیرفته شده در احکام حقوقی اینجانب دلیل این مدعا است.

۵- طبق قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و شاغلین مشاغل سخت و زیان آور؛ شاغل می تواند در صورتیکه وظایف انجام شغل باعث بروز مشکلات جسمس یا روحی شود با حداقل ۲۰ سال سابقه خدمت درخواست بازنشستگی کند. که اینجانب به دلیل مدارک و پرونده های پزشکی پیوست درخواست بازنشستگی دارم که متأسفانه مورد موافقت مقامات ذیربط قرار نگرفته و از این حیث نیز بازنشستگی پیش از موعد اینجانب مورد پذیرش واقع نشد. (اینجانب در این مدت از ناحیه کلیه و قلب دچار مشکل جسمی و روحی شده ام)

۶- در آخر مستحضر می دارد که اینجانب به علت گذراندن دوره سربازی در حرفه پرستاری از گذراندن دوره طرح که از مقدمات لازم اشتغال به مشاغل پزشکی و پیراپزشکی است معاف گردیده ام. آیا همین نکته کافی نیست؟ بنا به مراتب مذکور و با عنایت به قوانین و مقررات مربوط و با التفات به سوابق اشتغال اینجانب به شغل سخت و زیان آور پرستاری (۱۸ سال و ۶ ماه در بیمارستان فیاض بخش و ۲۰ ماه در بیمارستان امام سجاد (ع) ناجا = مجموعاً بیش از ۲۰ سال) تقاضای صدور حکم به شرح ستون خواسته را از محضر عالی مقام دارد.”

  متن مقرره مورد اعتراض به شرح زیر می باشد:

” ریاست محترم بیمارستان …-ریاست محترم دی کلینیک؍ پلی کلینیک؍درمانگاه …

موضوع: عدم محاسبه دوران خدمت سربازی به عنوان سابقه مشاغل سخت و زیان آور

سلام علیکم-احتراماً؛ درخصوص احتساب سابقه دوران سربازی در زمره اشتغال در مشاغل سخت و زیان آور به آگاهی می رساند:

۱- براساس تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون کار، آن دسته از بیمه شدگانی که خدمت نظام وظیفه خود را در جبهه های حق علیه باطل نموده یا حضور داوطلبانه در جبهه داشته باشند سوابق خدمتی آنها جزء کارهای سخت و زیان آور محسوب می گردد. بنابراین چنانچه همکاری دوران خدمت سربازی خود را در بیمارستان یا مراکز درمـانی به عـنوان پرستار، بهیار و کمک بهیار وظیفه گذرانده است این سابقه به عنوان مشاغل سخت و زیان آور محسوب نمی شود.   

۲- مطابق بند (الف) ماده ۴ قانون تأمین اجتماعی، ایجاد سابقه در صندوق تامین اجتماعی منوط به دریافت مزد یا حقوق در قبال انجام کار و به عبارتی وجود رابطه قراردادی یا استخدامی می باشد. با توجه به اینکه دوره سربازی افراد مشمول نظام استخدامی خاصی نبوده و فاقد رابطه قراردادی با سازمان نیروهای مسلح می باشند در نتیجه اساساً دوره سربازی به عنوان سابقه بیمه ای محسوب نمی شود تا امکان محاسبه آن به عنوان سخت و زیان آور ممکن گردد. از آنجایی که سازمان تأمین اجتماعی دارای آیین نامه استخدامی خاص می باشد، کارکنان سازمان از جمله کادر پرستاری رسمی و پیمانی مشمول قانون فوق مذکور خواهند شد لذا این گروه از مشمولین منصرف از قانون کار و بالتبع تبصره ۲ ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی و ماده واحده قانون اصلاح تبصره ۲ الحاقی ماده ۷۶ و آیین نامه اجرایی مشاغل سخت و زیان آور می باشند. مقتضی است دستور فرمایید مراتب به نحو مطلوب جهت بهره برداری به همکاران مشمول اطلاع رسانی گردد. مدیر کل درمان استان تهران “

 در پاسخ به شکایت مذکور، مدیر کل دفتر امور حقوقی و دعاوی سازمان تأمین اجتماعی طی لایحه شماره ۵۴۳۹؍۹۸؍۷۱۰۰-۱۶؍۹؍۱۳۹۸ توضیح داده است که:

” ۱- شاکی در بخشی از دادخواست تقدیمی عنوان داشته که سوابق ایام خدمت سربازی به عنوان پرستار وظیفه در بیمارستان امام سجاد(ع) ناجا خدمت نموده بعنوان سخت و زیان آور محسوب و با جمع سوابق اشتغال در بیمارستان فیاض بخش، تقاضای ابطال دستور العمل شماره ۲۴۲۰۲‏/۹۷‏/۱۹۴-۹‏/۱۰‏/۱۳۹۷ مدیر کل درمان استان تهران و بازنشستگی درمشاغل سخت را دارد. در این ارتباط لازم به توضیح است که استنباط شاکی از بخشنامه معترض عنه صحیح نمی باشد.

۱‏-۱‏-تبصره ۲ ماده واحده قانون اصلاح تبصره ماده ۱۴ قانون کار والحاق یک تبصره به آن (مصوب ۳۰‏/۱‏/۱۳۸۳)

مقرر نمـوده، آن دسته از بیمه شـدگانی که مشمـول اصـلاحیه تبصـره ۲ ماده ۷۶ قانون تأمـین اجتمـاعی مصـوب ۱۴‏/۷‏/۱۳۸۰ مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند به شرط آن که خدمت نظام وظیفه خود را در جبهه های نبرد حق علیه باطل طی نموده یا حضور داوطلبانه در جبهه داشته باشند سوابق خدمتی آنان جزء کارهای سخت و زیان آور محسوب می شود.

و در ادامه ماده ۴ آئین نامه اجرایی قانون اصلاح تبصره ماده ۱۴ قانون کار و الحاق یک تبصره به آن ( مصوب ۸‏/۴‏/۱۳۸۴) مقرر داشته، بیمه شدگانی که در کارهای سخت و زیان آور اشتغال دارند به شرط آنکه تمام یا قسمتی از خدمت نظام وظیفه خود را در جبهه های نبرد حق علیه باطل گذرانده یا حضور داوطلبانه در جبهه داشته باشند سوابق خدمتی آنها بر اساس قانون اصلاح تبصره (۲) الحاقی ماده (۷۶) قانون اصلاح مواد (۷۲) و (۷۷) تبصره ماده (۷۶) قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۷۹ به عنوان سوابق اشتغال در کارهای سخت وزیان آور محسوب می‌شود.

بنابراین با توجه به اینکه نامبرده طبق اظهارات خود از تاریخ ۲‏/۲‏/۱۳۷۶ لغایت ۲۰‏/۱۰‏/۱۳۷۷ به مدت ۲۰ ماه در بیمارستان امام سجاد (ع) به عنوان پرستار وظیفه گذرانده است این سابقه بنابه دلایل ذیل بعنوان مشاغل سخت وزیان آور محسوب نمی گردد.

اولاً: ماده ۴ قانون تأمین اجتماعی مشمولین این قانون را احصاء نموده است، که مطابق بند (الف) ماده ۴ قانون تأمین اجتماعی، ایجاد سابقه در سازمان تأمین اجتماعی منوط به دریافت مزد یا حقوق درقبال انجام کار و به عبارتی وجود رابطه قراردادی یا استخدامی می‌باشد. با توجه به اینکه در دوره سربازی افراد مشمول نظام استخدامی خاص نبوده و فاقد رابطه قراردادی با سازمان نیروهای مسلح می باشند در نتیجه اساساً دوره سربازی به عنوان سابقه بیمه پردازی محسوب نمی شود تا امکان محاسبه آن به عنوان سخت و زیان آور (پرستار وظیفه) محسوب گردد. 

ثانیاً: از آنجائیکه سازمان تأمین اجتماعی دارای آئین نامه استخدامی خاص خود می باشد، کارکنان سازمان تأمین اجتماعی از جمله پرستاران رسمی و پیمانی مشمول قانون فوق الذکر خواهـند شد لذا این گـروه از مشمـولین تأمین اجتماعی به دلیل حاکمیت قانون خاص، منصرف از قانون کار و بالتبع تبصره ۲ ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی و ماده واحده قانون اصلاح تبصره ۲ الحاقی ماده ۷۶ و آئین نامه اجرایی مشاغل سخت و زیان آور می باشند.

۲‏- از آنجائیکه سازمان تأمین اجتماعی یک نهاد عمومی غیر دولتی با استقلال اداری و مالی است که به موجب ماده ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری از قانون مذکور خارج شده است و دارای آئین نامه استخدامی خاص خود می‌باشد، لذا با عنایت به اینکه در قانون تأمین اجتماعی و آئین نامه استخدامی سازمان مقرره ای در خصوص احراز شرایط بازنشستگی پیش از موعد پیش بینی نشده است، لیکن حسب ماده ۱۱۴ قانون تأمین اجتماعی، «ضوابط سنی و مدت خدمت برای احتساب مستمری بازنشستگی کارکنان سازمان قبل از موعد مقرر تابع ضوابط و مقررات قانون استخدام کشوری و تغییرات و اصطلاحات بعدی آن خواهد بود.» از آنجائی که قانون مدیریت خدمات کشوری اکنون جایگزین قانون استخدامی کشوری شده است لذا جهت احراز بازنشستگی کارکنان سازمان در صورتی که پیش از موعد باشد بایستی حسب قانون مزبور اقدام نمود.

حسب تبصره ۱ ماده ۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری، مقرر گردیده سابقه مذکور در بند (الف) و همچنین شرط سنی مزبور در بند (ب) برای متصدیان مشاغل سخت و زیان آور و جانبازان و معمولان تا پنج سال کمتر می‌باشد و شرط سنی برای زنان منظور نمی گردد. بنابراین با توجه به بندهای (الف و ب) ماده ۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری، در صورتی که شاغلین در مشاغل سخت و زیان آور و جانبازان و معولان بیست و پنج سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، زنان بدون لحاظ شرط سنی می توانند بازنشسته شوند که طی دادنامه شماره ۷۷۹ الی ۷۸۱ مورد تأیید هیأت عمومی دیوان عدالت اداری قرار گرفته است در این راستا وفق مفاد دادنامه شماره ۷۷۹ الی ۷۸۱ هیأت عمومی دیـوان عدالت اداری، کارکنان سـازمان تأمین اجتماعی بر حسب آئین نامه استخدامی سازمان، از حیث مقررات مربوط به نحوه بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور به دو گروه به شرح ذیل تقسیم می گردند.

گروه اول: مشمولین آئین نامه استخدامی مذکور، که تابع مقررات مربوط به دستگاههای اجرایی براساس ارجاع قانون تأمین اجتماعی می باشند، لذا مفاد تبصره ۱ ماده ۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری جهت احراز شرایط بازنشستگی این گروه از کارکنان حاکم و ملاک عمل می باشد. 

گروه دوم: مشمولین ماده ۲۰ آئین مزبور، که از شمول آئین نامه خارج و مشمول قانون کار می باشند و قانون اصلاح تبصره ۲ ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۸۰ در خصوص بازنشستگی آنان حاکم می باشد. 

بنابراین با توجه به مطالب پیشگفت و احکام کارگزینی ضمیمه دادخواست، شاکی مستخدم رسمی در زمره مشمولین گروه اول بوده و احراز ۲۵ سال سابقه خدمت قابل قبول جهت بازنشستگی ایشان برابر دادنامه یادشده الزامی می‌باشد، لذا به دلیل اینکه فاقد ۲۵ سال سابقه خدمت می باشد بازنشستگی شاکی به استناد ضوابط فوق الذکر امکان پذیر نمی باشد. با عنایت به مراتب فوق و اینکه بخشنامه معترض عنه کاملاً منطبق با قوانین و مقررات مربوطه بوده و موارد استنادی شاکی بلا دلیل می باشد.تقاضای رسیدگی و رد شکایت مطروحه مورد استدعاست.”

  در اجرای ماده ۸۴ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ پرونده به هیأت تخصصی کار، بیمه و تأمین اجتماعی دیوان عدالت اداری ارجاع می شود و هیأت مذکور به موجب دادنامه شماره ۹۹۰۹۹۷۰۹۰۶۰۱۰۸۹۷-۵؍۸؍۱۳۹۹ بند ۱ و قسمت دوم بند ۲ مصوبه معترض عنه را قابل ابطال تشخیص نداد و رأی به رد شکایت صادر کرد. رأی مذکور به علت عدم اعتراض از سوی رئیس دیوان عدالت اداری و یا ده نفر از قضات دیوان عدالت اداری قطعیت یافت.

«رسیدگی به قسمت اول بند ۲ مصوبه معترض عنه در دستور کار هیأت عمومی قرار گرفت.»

  هیأت عمومی دیـوان عدالت اداری در تاریخ ۵؍۱۲؍۱۳۹۹ با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثـریت آراء به شرح زیر به صـدور رأی مبادرت کرده است.

رأی هیأت عمومی

براساس ماده ۳۴ قانون استخدام کشوری اصلاحی مصوب ۱۳۵۷ و ماده ۹۵ قانون تامین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴ و تبصره ۱ ماده ۱۴ قانون کار اصلاحی مصوب ۱۳۸۳ مدت خدمت نظام وظیفه شاغلین مشمول قانون کار یا شرکت داوطلبانه‌ آنان در جبهه قبل از اشتغال و یا حین اشتغال جزو سوابق خدمتی آنان نزد سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌گردد. اعتبار مورد نیاز برای اجرای این قانون از محل دریافت ‌میانگین حق بیمه دو سال آخر فرد بیمه شده تأمین می‌گردد. بنابراین قسمت اول بند ۲ مصوبه معترض عنه که علی الاطلاق بیان نموده: «اساساً دوره سربازی به عنوان سابقه بیمه ای محسوب نمی شود» مغایر مواد قانونی مذکور و خارج از حدود صلاحیت مرجع صدور آن است و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می شود./-محمدکاظم بهرامی -رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری (مشاهده رای در سایت دیوان عدالت اداری)

نوشته های مشابه

33 دیدگاه

  1. سلام
    اینجانب به مدت 28ماه خدمت سربازی را از سال 1365لغایت آبان 1367انجام داده‌ام حتی دوره آموزشی هم در منطقه جنگی بوده و مدت خدمت سربازی را هم خریداری کرده الان هم حق بیمه رانندگی برون شهری پرداخت میکنم حالا میخواهم ببینم این28ماه که در جبهه بودم را جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود یا خیر؟
    ممنون از راهنمایی شما

    1. سلام
      من خدمت سربازیم چون قبلا بیمه بودم دو سال برای من به حساب آمد چون دو سال در جهبه بودم الان بیمه رانندگی برون شهری هستم خدمت من جز مشاغل سخت و زیان‌آور به حساب میاد یا خیر؟

      1. سلام
        دوران خدمت سربازی اگر در مناطق جنگی باشد با تایید ارگان مربوطه و ارائه مدارک به تامین اجتماعی سخت و زیان آور محسوب می شود.

    2. اگر در برگه دریافتی از یگان دو شرط زیر وجود داشته باشد مشمول می گردد:
      1- نبرد حق علیه باطل
      2- بصورت داوطلبانه

  2. بنده ۱۹سال سابقه در شرایط سخت رو دارم و یک ماه قبل از استخدام خدمتم تمام شده آیا میتونم با خدمت سربازی بازنشست بشم؟؟ ممنون

    1. سلام
      سوابق واریزی خدمت سربازی سابقه بیمه عادی حساب می شوند. یک و نیم برابر سوابق سختی کار به علاوه سوابق بیمه عادی به عنوان سابقه بیمه در نظر گرفته می شود.

  3. بنده بیمه دوسال سربازی را خریداری نموده و هزینه‌اش را پرداخت کرده‌ام.هرچند سه سال قبل از سربازی هم سابقه پرداخت بیمه داشتم.سوالم اینه که دو سال سربازی بنده از ابتدای سال ۷۲ لغایت ۷۴کلا در منطقه عملیاتی سردشت کردستان و جنگی بوده و طی نامه رسمی از طرف یگان مربوطه به بیمه اعلام گردیده. آیا شرایط سخت و زیان آور را دارد؟

    1. سلام
      طبق تبصره 2 ماده 14 قانون کار خدمت سربازی در مناطق جنگی و جبهه با تایید ارگان مربوطه جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب می شود.

  4. سلام
    من ازاواسط سال 1367تا1369درمناطق کردستان خدمت سربازی بودم ایا جزوسخت وزیان اور شناخته میشه یاخیر

    1. سلام
      باید مدارک درخواستی تامین اجتماعی را از ارگان مربوطه دریافت و به تامین اجتماعی ارائه کنید.

  5. بنده ۲۱ماه خدمت درمناطق عملیاتی بودم وپول دوسال سربازی واریز کردم ونوشته جبهه طی بخشنامه ۶مشترک شروع خدمتم ۲۱/۱/۷۷ بوده ایا سخت وزیان اور حساب میشه

  6. درحدفاصل چه سالهای مدت خدمت سربازی درمناطق عملیاتی جز سخت وزیان اور حساب میشه

  7. با عرض سلام احتراما بنده از ارتش و سپاه گواهی خدمت در منطقه جنگی‌ تاریخ و مدت اش را نوشته اند و کارت ایثارگری هم مدت اش را قید کرده اند باز میگویند باید به دیوان عدالت اداری شکایت بکنی در موقع هزینه سربازی در منطقه جنگی و داوطبانه را حساب کردند سه میلیون،سیصد و بیست و دو هزار تومان قسطی به حساب تامین اجتماعی واریز کردم نگفتند آموزش یا داوطلبانه رفتن محسوب نمیشود

    1. با سلام بنده دوسال خدمت رادر جبهه بودم ومنطقه داوطلب رفتم الان دوسال خدمت سربازی خریدم وبه سابقه بیمه اضافه کردم الان می توانم سختی منطقه که درسپاه خدمت کردم بخرم وبه سابقه اضافه کنم درسال ۶۷ خدمت کردم

  8. با عرض سلام
    احتراما بنده در سال ۱۳۶۱/۰۸/۱۹ تا ۱۳۶۱/۱۲/۰۷ داوطلبانه در منطقه جنگی جنوب شادگان رفتم‌ و سالهای خدمت سربازی ۱۳۶۳/۰۱/۲۲ تا ۱۳۶۴/۱۰/۰۲ در منطقه جنگی سرپل ذهاب و قصرشیرین بودم و در سالهای ۱۳۶۶/۰۸/۰۱ تا ۱۳۶۷/۱۱/۳۰ در دخانیات بعنوان کارگر فصلی بمدت ۱۹۰ روز بیمه تامین اجتماعی واریز شده و در سال ۱۳۶۸/۰۵/۰۱ به استخدام شرکت توزیع برق آذربایحانغربی در آمدم تا در سال ۱۳۹۳/۰۳/۰۳ درخواست خرید خدمت سربازی که کلا ۲۴ ماه منطقه جنگی داشتم و گواهی از ارتش و سپاه و کارت ایثارگری هر دو داشتم مبلغ سه میلیون، سیصد و بیست و دو هزار تومان به حساب تامین اجتماعی شهرستان خوی واریز کردم و در سال ۱۳۹۵/۱۱/۱۱ به بازنشستگی نایل شدم از تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۴ از ارتش و سپاه گواهی کتبی برای تامین اجتماعی خوی گرفته ام به مدارک ذکر شده و کارت های ایثارگری ارتش و سپاه برای سخت و زیان آور محسوب کردن خدمت سربازی و داوطلبانه مسئولین بیمه ایی و مستمری و امور فنی میگویند باید به دیوان عدالت اداری شکایت بکنی تا اینکه چه جوابی میدهند بعدا تصمیم میگیریم حال نمیدانم هزینه سربازی قانونی گرفتن یا نه و چرا شکایت را میگویند لطفا رهنمایی فرمائید با تشکر از لطف تان

    1. سلام
      احتمالا به دلیل اینکه مدارک پس از صدور حکم بازنشستگی ارائه شده اعمال نشده اند. در چنین مواردی با توجه به اینکه این سابقه و مزایای آن جزو حقوق مکتسبه محسوب می شود و بازنشستگی باعث زایل شدن آن نیست باید در دیوان عدالت اداری طرح شکایت شود.

  9. با عرض سلام احتراما به استحضار مدیر محترم در تاریخ ۱۳۶۹/۰۶/۲۴ به شماره ۶۰۹۹ و طی نامه‌ولیست کارکرد به شماره ۱۲۴۶۸ مورخه ۱۳۹۱/۱۱/۲۹ به شرکت توزیع برق آذربایجانغربی شهرستان خوی ارسال کرده و در اولین ردیف لیست کارکرد هست متاسفانه ۱۹۰ روز ثبت شده و ضمنا تقاضای سخت و زیان آور بودن کرده بودم دخانیات را هم جز کارهای سخت زیان آور محسوب کرده بودند از طرف اداره کار و بهداشت و درمان و خدمت سربازی در منطقه جنگی را خود شرکت توزیع از لشکر ۸۱ زرهی کرمانشاه کرده بود به شماره ۸۰۲/۳۰/۳۱/۴۲ مورخه ۱۳۷۳/۱۲/۱۶ ارتش جواب داده بود و خدمت داوطلبانه در منطقه جنگی را در ۱۳۷۰/۰۲/۰۵ به شماره ۱۲۱۱/۴۱/۴۸۷ به شرکت توزیع برق خوی دادم لذا خواهشمندم راهنمایی های لازم را بفرمائید

    1. سلام
      سوابق سربازی و جبهه با ارائه مدارک به شعبه تامین اجتماعی قابل پیگیری است.
      برای مشاغلی که مشمول قانون کار بوده اند باید از طریق اداره کار درخواست سختی کار ثبت شود.
      برای مشاغل دولتی و غیر مشمول قانون کار نیز طبق مصوبات خاصی که وجود دارد باید از طریق تامین اجتماعی اقدام شود.

  10. بنده در سال 74/11/18به خدمت اعزام شدم در منطقه عملیاتی و مرزی، ایرانشهر خدمت کردم و در تاریخ 76/11/18 ترخیص شدم آیا دوره سربازیم رایگان به حساب سابقه کارم می‌شود و جز مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود؟ ممنون

  11. سلام من تاریخ 18/10/1384سربازی تمام شده و از تاریخ 29/01/1385 مشغول در کار سخت و زیان‌آور شده ام با توجه به 18 سال سابقه بیمه می‌توان 2 سال سربازی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور به حساب بیاد و بازنشسته شوم، ممنون از پاسخ شما بزرگوار

    1. سلام
      سربازی در مناطق جنگی سخت و زیان آور محسوب می شوند و سایر سوابق سربازی عادی حساب می شوند.

  12. سلام بنده قبل از خدمت‌ سربازی نزدیک به دوسال بیمه‌ تامین‌ اجتماعی بودم‌ بعد از سربازی‌ بیمه‌ ادامه‌ ندادم‌ تا چند‌ سال‌. الان بیمه‌ تامین‌ اجتماعی‌ هستم خواستم‌ بدونم‌ که‌ دو سال‌ سربازی‌ جز سابقه‌ حساب‌ میشه؟

    1. با سلام
      سوابق خدمت سربازی با واریز حق بیمه جزو سوابق بیمه محسوب میشود.

  13. سلام من در تاریخ 1383/01/02 از خدمت ترخیص شدم، محل خدمتم هم بیمارستان ارتش بود، از تاریخ 1383/08/26 هم در شغل سخت زبان آور شاغل هستم آیا میتوان خدمت را جز سوابق سخت زیان آور حساب کرد و بازنشسته شد؟

    1. حق بیمه واریز شده برای ایام سربازی مشمول قانون کار نیست و سخت و زیان آور بودن مشمول این قانون کار نسبت به آنها قابل تسری نیست.

  14. اسلام احمد هستم قبل از سربازی بیمه داشتم سال ۱۳۷۱.۳.۱۷پایان خدمت ۱۳۷۳.۳.۱۷خدمت تمام کردم خدمتم گیلانغرب منطقه دار بلوط بود الان ۲۸ سال بیمه دارم سختی خدمت حساب میشه یا نه

    1. افرادی که خدمت سربازی آنان در مناطق جنگی بوده میتوانند ادعای لحاظ بیمه مدت سربازی خود را با اراعه مدارک مربوطه به شعبه تامین اجتماعی درخواست کنند.

  15. با سلام و وقت بخیر خدمت مدیر محترم
    آیا خدمت سرباز در مناطق عملیاتی مثل مناطق مرزی مرزبانی که دوره سربازی کوتاه تری دارند قابلیت استناد برای استفاده از سابقه سخت و زیان آور را دارد؟

    1. رسیدگی به درخواست بیمه شده برای احتساب سوابق بیمه سربازی حضور در جبهه و مناطق عملیاتی، در صلاحیت تامین اجتماعی است. بیمه شده باید مدارک سربازی در این مناطق را به تامین اجتماعی اراعه نموده و درخواست خود را مبنی بر سخت و زیان آور بودن این مدت مطرح کند تا تامین اجتماعی در این خصوص تصمیم بگیرد.

  16. سلام ببخشید من درپادگان *** خدمت می کردم گردان مهندسی پاکسازی مین گلوله درراه خرمشهر اهواز آیا خدمت من جزو سخت و زیان اور حساب میشه

    1. سلام
      خدمت در مناطق جنگی با تایید مراجع ذیصلاح جزو سوابق سخت و زیان آور محسوب می شود.

  17. سلام خدمت مدیر محترم بنده سال ۸۲ خدمت منطقه مرزی کردستان بودم به همین خاطر ۱۷ ماه خدمت کردم در حال حاضر بیمه ۱۹ سال پرداخت کردم در مشاغل سخت و زیان آور مدت خدمت من که زمان جنگ نبوده و جزو مناطق عملیاتی غرب حساب میشه جزو مشاغل سخت هست

    1. سلام
      در تبصره 2 ماده 14 قانون کار بیمه شدگانی که خدمت نظام وظیفه خود را در جبهه های نبرد حق علیه باطل طی نموده و یا حضور داوطلبانه در جبهه داشته باشند سوابق خدمتی آنان جزو کارهای سخت و زیان آور محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر