حداقل حقوق با 10 سال سابقه چگونه محاسبه می شود؟

یکی از شرایطی که در حقوق کارگران تاثیر دارد سابقه کار کارگران است. یکی از مقاطع زمانی که کارگران در آن زمان محاسبه حقوق خود را بیشتر پیگیری می کنند سابقه کار ده سالگی است. اینکه حداقل حقوق کارگر با 10 سابقه کار چقدر باشد نیازمند این است که محاسبه پایه سنوات 10 سال انجام شود.

فرض کنید در کارگاهی کارگرانی با 10 سال سابقه کار و کارگرانی با 1 سال سابقه کاری مشغول به کار باشند و همه کارگران حقوق یکسان دریافت کنند. این موضوع باعث کاهش انگیزه در کارگران با سابقه باشد.

در این مقاله نحوه محاسبه حقوق و پایه سنوات کارگران با سابقه کار 10 سال در کارگاه بررسی می شود.

الزام قانونی پایه سنوات کارگر با 10 سال سابقه چیست؟

در بخشنامه‌های مزد تصویب شده در شورای عالی کار موارد مختلفی به عنوان حقوق و مزایای کارگران تعیین می‌شود. اولین و مهمترین قسمت بخشنامه مزد حداقل مزد روزانه کارگران و فرمول افزایش مزد سال جدید نسبت به سال قبل است.

یکی از بندهای مهم بخشنامه‌های مزد که در سال‌های اخیر در بند 2 بخشنامه‌ها درج شده است مربوط به پایه سنوات کارگران است. پایه سنوات باعث ایجاد تفاوت در حداقل حقوق کارگر با 10 سال سابقه با کارگران با سوابق دیگر می‌شود. در مصوبه مربوط به پایه سنوات چنین عنوان شده است که به کارگرانی که دارای یک سال سابقه کار در کارگاه شده و یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان گذشته باشد مشمول دریافت پایه سنوات امسال هستند. در تبصره 3 بند 2 نیز به صراحت گفته است که حتی اگر کارگران با قرارداد کار موقت در پایان قرارداد کار سنوات و پایان کار خود را تسویه کرده باشند نیز مشمول دریافت پایه سنوات سوابق کاری خود هستند.

آیا پایه سنوات تجمیعی ده ساله جزو مزد و حقوق کارگر محسوب می شود؟

طبق ماده 36 قانون کار پایه سنوات (مزد پایه) جزو مزد کارگران حساب می‌شود و با افزایش سابقه کار، پایه سنوات نیز افزایش پیدا می‌کند بنابراین حقوق کارگران با سابقه بیشتر نسبت به کارگران با سابقه کمتر بالاتر خواهد بود.

در صورتی که این مبالغ به کارگران پرداخت نشده باشد کارگران می‌توانند نسبت به برقراری پرداخت پایه سنوات تجمیعی و پرداخت پایه سنوات سال‌های گذشته در اداره کار از طریق سامانه جامع روابط کار شکایت علیه کارفرما را ثبت کنند.

نحوه محاسبه پایه سنوات 10 ساله

محاسبه پایه سنوات تجمیعی سال‌های کار به راحتی از روی جدول تصاعدی مزد قابل انجام است. در مقاله مربوط به جدول تصاعدی مزد نحوه استفاده از جدول آموزش داده شده است.

به عنوان مثال اگر کارگری در اول سال 1393 استخدام شده است و از ابتدای سال 1402 وارد سال دهم سابقه کار می شود. از روی جدول تصاعدی زد و جدول پایه سنوات تجمیعی پایه سنوات این کارگر از ابتدای سال 1402 روزانه مبلغ 529.343 ریال می شود. حداقل مزد 1402 روزانه 1.769.428 ریال بوده و حداقل مزد ثابت این کارگر که 10 سال سابقه کار دارد از جمع پایه سنوات و حداقل مزد به مبلغ 2.298.771 ریال می شود.

در دوره کوتاه مدت و ویدیویی آموزش محاسبه حقوق و دستمزد قانون کار نحوه محاسبه پایه سنوات تجمیعی آموزش داده شده است.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. بنده ۱۰ سال درسوپرمارکت فروشنده هستم با کارگری که سابقه وتجربه فروشندگی ندارد حقوق یک انداز میدهد راهنمای می خواهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر