آیا سخت و زیان آور شغل پمپچی جایگاه CNG که در لیست بیمه کارگر ساده رد شده تایید می‌شود؟

شغل کارگر و اپراتور جایگاه سوخت و پمپ بنزین علی‌رغم ظاهر ساده‌ای که دارد می‌تواند در زمره مشاغل سخت و زیان آور طبقه‌بندی شود. در این مقاله به بررسی سختی و زیان آوری این شغل و عنوان شغلی در لیست بیمه خواهیم پرداخت.

عنوان شغلی و سخت و زیان آور شغل پمپچی جایگاه CNG

بررسی مشاغل سخت و زیان جایگاه‌های سوخت اعم از سوخت مایع و یا گاز طبیعی پس از احراز شرایط بازنشستگی کارگر با فرض بر مورد تایید قرارگرفتن مشاغل مورد ادعا و پس از درخواست کارگر بررسی می‌شود.

معیار کمیته سخت و زیان آور برای تایید سخت و زیان آور اپراتور جایگاه سوخت و پمپچی و تلمبه‌چی بر اساس دو معیار اصلی صورت می‌گیرد: 1- وجود عوامل سخت و زیان آور بیش از حد مجاز در جایگاه عرضه سوخت مانند بخارات مواد شیمیایی و سوختی، برودت هوا، ایستادن طولانی مدت، دود اگزوز خودروها و 2- مدت مواجهه کارگر جایگاه سوخت با عوامل سخت و زیان آور.

چنانچه این دو عامل همزمان وجود داشته باشند احتمال بیشتری دارد تا شغل پمپچی و یا تلمبه چی و یا اپراتور جایگاه سوخت به عنوان سخت و زیان آور شناخته شود. ملاحظه می‌شود که معیار شرایط محیط کار کارگر جایگاه سوخت است نه عنوان شغلی که در لیست بیمه وارد می‌شود.

نقش بسیار مهم عنوان شغل بیمه در بازنشستگی سخت و زیان آور در اثبات شغل کارگر در مدت زمان اشتغال مورد ادعا است. چون کارگر معمولا سال‌ها بعدتر از اشتغال در کارگاه جایگاه سوخت درخواست سخت و زیان آور ثبت می‌کند لذا لازم است در زمان درخواست سختی کار شغل واقعی خود را به کمیته سخت و زیان آور اثبات کند. بنابراین عنوان شغلی لیست بیمه یکی از اسنادی است که کمک زیادی به کارگران جایگاه سوخت سی ان جی برای اثبات شغل واقعی خود می‌کند.

توصیه اکید این است که حتما عنوان شغلی لیست بیمه با عنوان شغل واقعی کارگران یکسان باشد.

در صورت یکسان نبودن عنوان شغل لیست بیمه و شغل واقعی کارگران و مغایرت شغلی بازنشستگی سخت و زیان آور راه‌های مختلفی برای حل وجود دارد. در ارجاع درخواست سختی کار به بازرسی مشترک کارگر می‌تواند اسناد و مدارک خود را برای اثبات عنوان شغل واقعی ارائه کند. همچنین کارگر می‌تواند در اداره کار برای اثبات عنوان شغل واقعی شکایت کند و برای عنوان شغل واقعی خود رای گرفته و به تامین اجتماعی ارائه کند. برای راهنمایی بیشتر می‌توانید از کارتابان مشاوره بگیرید.

نوشته های مشابه

23 دیدگاه

  1. در جایگاهها گاز به علت پٍرتی گاز و ونت شدن گاز در محیط و مواجهه اپراتورها در ساعت کاری با گاز طبیعی که استنشاق این گاز باعث کوچک شدن ریه و ابتلاع به انواع سل و بیماری ها تنفسی و از طرف دیگر چون همیشه در معرض انفجار سه هزار پوند برابر با ۲۵۰بار فشار در کپسول و نازلها باید جزو مشاغل پر خطر محسوب شود ولی چون عمر این شغل هنوز به هجده سال نرسیده و هیچ بازنشستگی از این صنف خارج نشده هنوز در پرده ابهام هست که ایا در این لیست قرار میگیرد یا که نه من تکنیسین جایگاه گاز هستم و قویاً ابراز میکنم که این شغل سخت ترین و پر خطر ترین شغل هم از نظر استشمام گاز سمی و هم خطرانفجار فشار زیاد محسوب میشود و اگر کسی این متن را میخواند و کاری ازاش برمیاد که به داد اپراتورهای گاز طبیعی برسید

    1. سلام
      با توجه به سابقه ایجاد جایگاه های سی ان جی، معمولا کارگران شاغل در این صنف هنوز شرایط بازنشستگی نرسیده اند و هنوز موارد بازنشستگی سخت و زیان آور جایگاه CNG شفاف نیست. در صورتی که سابقه کارگران جایگاه های گاز طبیعی به حد بازنشستگی سخت و زیان آور رسید می توانند درخواست بازنشستگی سخت و زیان آور داده و منتظر نظر کمیته سختی کار باشند.

  2. سلام یک سوال مهم بافرض براینکه شعل پمپ چی یا اپراتور جایگاههای سی ان جی بعداز پیگیری جژء مشاغل سخت محاسبه گردد ..تکلیف حق بیمه شرایط سخت که در ۲۰ساله گذشته توسط کارفرما پرداخت نگردیده هست چی میشود؟؟؟!!!!یک زمانی شغل جزء مشاغل سخت هست و کارفرما از قبل تکلیف خودرا میداند اما شغلهایی مثل جایگهای سی ان جی که احتمالا درطول بیست سال کار ۲۰تا شرکت عوض میشود و مبروند چطور میتوانیم دنبال شرکت بکردیم تا مبلغ حق بیمه سخت وزیان اور خود را مطالبه کنیم؟؟؟

    1. سلام
      حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور بر عهده کارفرما است. قبل از تایید سخت و زیان آور کارفرما نمی تواند حق بیمه آن را در طول مدت اشتغال واریز کند و تامین اجتماعی هم نمی پذیرد.

  3. باسلام
    من حدود 17 سال و چهار ماه بعلاوه خدمت سربازی سابقه ازجایگاه CNG شهرداری دارم و بدون تعطیلی حتی ایام و روزهای تعطیلی. به علت مشکلات جسمی تغیر شغلی انجام دادم در شغل جدید بعد از تست بهداشتی دکترها متوجه شدند هردو گوشم افت شنوایی دارد از حداستاندارد پایینه دکترا گفتند جایی که قبلا کار می‌کردی به علت محیط کاری دچار این بیماری شدی آیا سختی کار با این شرایط برام امکان دارد …. باتشکر

    1. سلام
      عوارض ناشی از اشتغال مانند بیماری کاهش شنوایی قابل بررسی است و کارگر می تواند در دادگستری علیه کارفرما برای بیماری ناشی از کار طرح شکایت کند.
      سخت و زیان آور بودن اپراتور جایگاه CNG باید در کمیته سختی کار مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت تایید در سوابق اعمال شود.
      اینکه بیماری کاهش شنوایی حتما باعث تایید سخت و زیان آور شغلی می شود نیز قطعی نیست و حتما باید درخواست سختی کار در کمیته مربوطه بررسی شود.

  4. با سلام و خسته ه،آیا کار در جایگاه سی ان چی جزء مشاغل سخت محسوب می‌شود.با تشکر.

    1. سلام من در جایگاه سوخت CNGکار میکنم میخواستم سوال کنم آیا شغل من وهمکارام جزء مشاغل سخت حساب میشه ممنون میشم لطف کنید جوابمو بدید باتشکر

  5. اگه قانون درستی بود دولت همون اول تصویبش میکرد که دیگه هیچ پیمانکاری به خودش اجازه نده پول کارگریو بالا بکشه

    1. سلام کارگر cng هستم. هشت سال برای پیمانکار کار کردیم. یک ماه یکماه بیمه هشت سال سنوات پایه سنوات کشید بالا رفت هشت ماه حکمش گرفتیم. نه اداره کار، نه شهرداری و نه قانون دادگستری کاری برای ما کردن حالاشرایط سختی کار بخور تو سرتون. پیمانکار جدید هم اومده 9 ملیون حقوق میده مازاد پای نازل هم جز حقوق برامون حساب کرده شیفتی دو نفر روزی ۱۶۰ هزار تو قراردادی با ما بسته کلا ۱۱۵۰۰ بحساب خودش میده هفت ملیون به مامیده بایدبقیش برگشت بحسابش بدیم نه حساب خودش حساب کسی دیگه که اگه فرداروزی شاکی بشیم بگه من قانونی حقوق دادم که کاری ازدست مانیاد . اینم قانون عدالتتون هرکی راضی نیست با این وضع میتونه تشریف ببره بیرون. حالا عدالت اسلامتون کجاست توضیح بده با این وضع گرانی مستجر هستم باماهی ۲۵۰۰ کرایه میگن چرا اشوبه چرا اعتراض بریم به کی بگیم جزخداشنوده ای هست

      1. با سلام
        در قانون کار حداقل حقوق و مزایا در ساعت کار عادی تعیین شده است. در برخی مشاغل کارگران مبالغی را از مشتریان دریافت میکنند و با توافق کارفرما و کارگر این مبالغ میتواند جز حقوق و مزایای کارگران لحاظ شود.

    2. من ک نفهمیدم زهرا مدیر کیه ولی هرکی بود نون بچه تا نوه و نتیجش حرومش باشه ک پشت کارگر نیست

      1. سلام
        توهین و نفرین مخصوصا بدون دلیل از لحاظ اخلاقی، شرعی و قانونی کار شایسته ای نیست.
        کارتابان مجموعه خصوصی بوده و صرفا قوانین و مقررات را اطلاع رسانی می کند. این مجموعه تشکل صنفی از جانب کارفرما یا کارگران نیست که در راستای حمایت از کارگر یا کارفرما مطلبی منتشر کند.

  6. سلام
    شغل ما (اپراتور جایگاه سی ان جی) داره بیمه عادی رد میشه اگه بعدا بررسی بشه و شامل سختی کار بشه آیا بیمه میتونه این مابه التفاوت رو از کارفرما بگیره؟یا خود اپراتور باید پرداخت کنه؟
    ممنون

    1. سلام
      اگر منظور از بیمه عادی درصد حق بیمه 30% است که در طول اشتغال چه در مشاغل عادی چه مشاغل سخت و زیان آور تفاوتی وجود ندارد. حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور پس از تکمیل سابقه و در زمان بازنشستگی از کارفرما گرفته می شود.
      در چنین مواردی عنوان شغلی بیمه در طول مدت اشتغال مهم است که باید عنوان شغلی با شغل واقعی کارگر مطابقت داشته باشد.

  7. من برای این قانون کار متاسفم که وقتی قانون تصویب میشه چرا اجرا نمیشه چرا همه پیچ میخورن مشکل بیمه سختی ما اینه وقتی دولت میگه جایگاه گاز یا بنزین جزه سختی میشه یعنی هیچ کارفرمایی حق نداره بیمه عادی بزنه برای کارگرش حالا من وتو باید بریم چی رو پیدا کنیم داخل کتاب قانون کار نمیدونم

    1. سلام
      در صورتی که شغلی به عنوان سخت و زیان آور شناخته شود حق بیمه مربوطه پس از تایید در کمیته سخت و زیان آور و در زمان بازنشستگی از کارفرما دریافت می شود. در طول مدت اشتغال حق بیمه به صورت عادی برای همه مشاغل واریز می شود.
      سخت و زیان آور بودن مشاغل از قبل تعیین شده نیست و کارگر (با فرض بر سخت و زیان آور بودن شغل و محاسبه یک و نیم برابر سابقه بیمه مشاغل مورد نظر) پس از احراز شرایط بازنشستگی در خواست بررسی سخت و زیان آور بودن مشاغل را به کمیته سختی کار ارائه کرده و کمیته نسبت به سخت و زیان آور بودن یا نبودن شغل ادعایی رای می دهد. در صورت تایید رای کمیته به تامین اجتماعی جهت اعمال در سوابق و دریافت حق بیمه مربوطه از کارفرما اقدام می کند. نحوه دریافت حق بیمه سختی کار و مبلغ آن موضوعی است بین تامین اجتماعی و کارفرما و کارگر از این بابت دخل و تصرفی نداشته و متضرر نمی شود.

  8. با سلام بنده ۱۵ساله تو جایگاه سی ان جی در استان قم کار میکنم الان هم مشکل تنفسی پیدا کردم و هم پا درد دارم و تمام پاهام واریس دراومده بخدا بعضی شبها از راه رفتن زیاد تو جایگاه و درد گرفتن و گرفتگی عضلات خوابم نمیبره تمام پوست دست هام پر از ترک شده و از هر پمادی استفاده کردم این مشکل بیش از دویست نفر از پمپچی های همکار بنده است خواهش میکنم اگه دست اندرکاری این نوشته منو میخونه و کاری ازش برمیاد به خاطر خدا و خانواده های ما انجام بده خداشاهده بخاطر شیفتی بودن شغل ما گرفتن دو سه. روز مرخصی کار سختیه به همین علت همیشه خانواده های ما بیشتر بدون ما مسافرت میرن یا خیلی از مهمونی ها رو نمیتونیم بریم اینجوری بگم همیشه گرفتاریم و ضمنا از همه این مسائل سختر سر و کله زدن با مردمه که اصلا ما رو درک نمیکنن و توقع بسیار زیاد از ما دارن تمام ناراحتی های اقتصادی رو سر ما خورد میکنن تمنا میکنم این موضوع سخت و زیان آور شغل ما رو تایید کنید تا کمی از ناراحتی هایمان التیام پیدا کنه از مسؤلان دلسوز و زحمتکش کشور باتمدن اسلامی ایران عزیزمون کمال قدردانی و تشکر مینمایم و از پروردگار آرزوی سلامتی برای مسؤلین پاکدست کشورم خواستارم باتشکر

  9. باعرض سلام وخسته نباشید ،سوالی که بنده از مسۆلین ودست اندر کاران دررابطه با اپراتورهای جایگاه CNG دارم این است که بنده 51سال سن دارم 15 سال سابقه ی کار در جایگاه را دارا میباشم والا ن نیز مشغول کار می باشم ، و 4سال بیمه ی قبلی که شغل شخسی داشته ام را نیز رد کرده ام ودوسال سربازی نیز دارم ، آیا اگر بخوام بازنشست بشوم ، سختی کار لحاظ می گردد برای بنده وشرایط بازنشستگی شامل حال بنده میشود اقدام کنم؟

    1. سلام
      ابتدا باید درخواست سختی کار بدهید و در صورتی که تایید شود، سوابق جایگاه سی ان جی ضرب در یک و نیم شده و با سایر سوابق بیمه جمع می شود.
      مجموع سوابق به شرح گفته شده در سن بین 50 تا 60 سال باید حداقل 30 سوال شود.

  10. با سلام خدمت شما چرا هیچ ارگان یا صنفی نیست که به داد کارگران cng برسه ما تمامی شرایط سختی کار را داریم اما شغل ما جز سختی کار محسوب نمیشه و حقوقمون هم کمتر از همه هست شما بگید دردمونو به کی بگیم به کجا شکایت کنیم با تشکر

    1. کارگرانی که ادعا دارند شغل آنها جز مشاغل سخت و زیان آور است و میتوانند سنوات ارفاقی داشته باشند و در بازنشستگی حساب شود باید درخواست خود را به کمیته سخت و زیان آور استان ارائه نمایند.

  11. سلام سختی کار پیشکش وزارت کشور و شهرداری ها کاری انجام دهند تا کارگران سی ان اجی از دست پیمانکاران طماع و خدانشناس راحت شوند بسیاری از جایگاههای شهرداری با همین کارگران و تکنسین میتوانند کار کنند بدون وقفه و نیازی به پیمانکار نیست واقعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر