آیا پایه سنوات به پایه حقوق اضافه شده و در عیدی و پاداش، سنوات و اضافه کاری محاسبه می شود؟

مزایایی در قانون کار تعریف شده اند که از روی مزد و حقوق (به اصطلاح رایج حقوق پایه) محاسبه می شوند. به این مزایای به تبع مزد گفته شود. برای از آیتم ها از حق السعی کارگران هستند که جزو مزد و حقوق کارگران محسوب شده و در مزایای تبعی مزد نیز باید محاسبه شوند. از جمله این موارد پایه سنوات است که در این پست به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا پایه سنوات به پایه حقوق اضافه شده و در مزایای تبعی مزد از جمله عیدی و پاداش و سنوات باید محاسبه شوند یا خیر؟

پایه سنوات چیست؟

پایه سنواتی یا مزد پایه مبلغی است که در بخشنامه مزد هر سال توسط شورای عالی کار تعیین می شود و طبق آن کارگرانی که بیش از یک سال سابقه کار دارند علاوه بر حداقل مزد قانون کار پایه سنوات نیز باید دریافت کنند. به عنوان مثال کارگری که یک سال سابقه کار دارد پایه سنوات امسال را دریافت می‌کند ولی کارگری که کمتر از یکسال سابقه دارد پایه سنوات دریافت نمی‌کند.

با افزایش سابقه کار کارگر مبلغ پایه سنوات وی نیز افزایش می یابد. نحوه محاسبه پایه سنوات در مقاله دیگری به صورت کامل توضیح داده شده است و توصیه می شود آن را نیز مطالعه نمایید.

آیا پایه سنوات جزو مزد و حقوق کارگران است؟

پایه سنوات (مزد پایه) ماهیت مزدی دارد و جزو مزد و حقوق کارگران به حساب می آید. از آنجا که پایه سنوات جزو مزد و حقوق کارگران است لذا در محاسبه مزایای تبعی مزد نیز تاثیر داشته و محاسبه می شود.

طبق بخشنامه مزد هر سال به کارگرانی که دارای یک سال سابقه کار شده و یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان می‌گذرد علاوه بر مزد شغل و حداقل مزد تعیین شده روزانه مبلغی را به عنوان مزد پایه یا پایه سنوات یا مزد سنوات دریافت می‌کنند.

با توجه به اینکه مبلغی با عنوان پایه (سنوات) به تبع سابقه کار هر کارگر به وی تعلق می‌گیرد بنابراین این مبلغ به تبع شغل و شرایط کار تلقی شده و جزو مزد کارگر محسوب می‌شود. از طرفی در بخشنامه مزد هر سال نیز این مبلغ در ذیل مزد آمده و به صراحت از اقلام مزد شناخته شده است. بنابراین مبلغ پرداختی به کارگران با عنوان پایه سنوات جزو مزد و حقوق کارگر است. طبق ماده 36 قانون کار برای کارگران حداقلی بگیر مجموع مزد شغل و پایه سنوات مزد ثابت را تشکیل می‌دهد.

تاثیر پایه سنوات در محاسبه عیدی و پاداش، اضافه کاری و…

یکی از مزایای رایج در کارگاه ها فوق العاده اضافه کاری است که برای آشنایی نحوه محاسبه اضافه کاری آن را کامل مطالعه کنید. همانطور که گفته شد مبنای محاسبه مزایای تبعی مزد برای هر کارگر متفاوت و از مزد هر کارگر که شامل مزد شغل و پایه سنوات است تعیین شده است. با توضیحات داده شده مشخص می شود که جواب سوال آیا پایه سنوات در اضافه کاری محاسبه می شود بله است. مزایای تبعی مزد تعیین شده در قانون کار به ترتیب زیر هستند:

توجه : مزد و حقوق از لحاظ ماهیت یکسان هستند و در جایی که مبلغ به صورت روزانه و ساعتی است از کلمه مزد و در جایی که مبلغ ماهانه مد نظر است از کلمه حقوق استفاده می‌شود.

عنوانفرمول محاسبه
اضافه کاری1.4 برابر مزد هر ساعت
شب کاری0.35 برابر مزد هر ساعت
نوبت کاریدرصدی از حقوق کارگر
جمعه کاری0.4 برابر مزد هر روز کارگر
عیدی و پاداشبرای هر سال معادل 60 روز آخرین مزد کارگر با رعایت سقف عیدی و پاداش
سنواتبرای هر سال معادل 30 روز آخرین مزد کارگر

بنابراین با توجه به توضیحات داده شده سوالات مهم و پاسخ آن ها به صورت خلاصه به صورت زیر خواهد بود:

1-آیا پایه سنوات جزو حقوق و مزد کارگران است یا خیر؟ بله جزو مزد و حقوق است.

2-آیا پایه سنوات در عیدی و پاداش و سنوات محاسبه می شود؟ بله چون پایه سنوات جزو مزد و حقوق است.

3-آیا پایه سنوات در اضافه کاری، شب کاری، نوبت کاری و ماموریت محاسبه می شود؟ بله.

کارگران با سابقه بالا نسبت به کارگران با سابقه کمتر مبلغ پایه سنوات بالا و به تبع آن حقوق بالاتری دارند و مبلغ تمام موارد ذکر شده در بالا با مبلغ بیشتری پرداخت می‌شود.

حتما مقاله 3 اشتباه رایج در محاسبه پایه سنوات را مطالعه کنید.

آموزش کامل ویدیویی محاسبه اضافه کاری، شب کاری، نوبت کاری، جمعه کاری را در دوره رایگان کوتاه مدت آموزش محاسبه حقوق و دستمزد و مزایای کارگران ببینید.

نوشته های مشابه

6 دیدگاه

  1. سلام. ممنون از مشاوره های عالیتون. میخواستم بدونم اگربه هر ترفندی از سوی کارفرما از کارگر امضای استعفا گرفته شود. کارگر میتواند شکایت کند. ممنون

    1. سلام
      بستگی به این دارد که استعفا چه ضرری به کارگر داشته است. در صورتی که وفق ماده 21 کارگر تا 15 روز از استعفای خود منصرف شود و این موضوع را به صورت کتبی و مستند به کارفرما اعلام نماید استعفای اولیه فاقد اعتبار خواهد بود.
      اثبات اینکه استعفا بر خلاف میل باطنی و خواست کارگر انجام شده بر عهده کارگر خواهد بود. در اداره کار استعفای کتبی ارائه شده از جانب کارفرما معتبر شناخته می شود مگر اینکه کارگر ادعای خلاف آن را داشته باشد کهدر این صورت باید در مراجع قضایی دادخواست ابطال سند استعفا را رائه کند که در صورتی که جعل امضا و موارد مشابه نداشته باشد نتیجه مثبت گرفتن کار راحتی نخواهد بود.

  2. سلام و خسته نباشید

    خواستم بدون سنوات جز پایه حقوق حساب میشه یا نه البته سنوات سابقه سنوات پایان سال نه?

    1. سلام ممنون
      اگر منظور شما مزد پایه (پایه سنوات) است که از سال دوم کار به کارگران به صورت روزانه اضافه می شود این مبلغ جزو مزد و حقوق محسوب می شود.

  3. با عرض سلام و خسته نباشید
    برای کارگاهی فاقد طرح طبقه بندی مشاغل که قراردادهای سالیانه با پرسنل داره و هر سال انتهای سال تسویه حساب انجام میشود ، آیا در ابتدای سال جدید برای افزایش حقوق باید پایه سنوات سال قبل نیز شامل افزایش 21 درصدی سال جدید می شود یا تنها حقوق پایه شامل افزایش 21 درصدی + مقدار ثابت می شود که در اینصورت باید پایه سنوات 210 هزار تومانی به حقوق کارگران افزوده شود .
    ضمنا آیا پایه سنوات تجمیعی برای کارگاههای که پایان هر سال با پرسنل تسویه حساب میکنند و فاقد طرح طبقه بندی مشاغل هستند باید استفاده شود یا هر سال صرفا پایه سنوات همان برای کارگران با بیش از یک سال سابقه کار در نظر گرفته شود

  4. باعرض سلام وخسته نباشید خدمت شما میخوام بدونم پایه سنوات سال ۱۴۰۲ به مزد روزانه کارگر اضافه میشه یا خیر. یعنی به مبلغ 176942 تومان اضافه میشه؟؟
    و این که اگه اضافه بشه باید مزد اضافه کاری هم نسبت به همین پایه محاسبه بشه درسته؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر