استفاده از مرخصی زایمان پس از اخراج یا اتمام قرارداد کار چه شرایطی دارد؟

مرخصی زایمان یکی از مزایایی است که دولت برای مادران شاغل در نظر گرفته است. به مدت مرخصی زایمان تامین اجتماعی مانند مرخصی استعلاجی عیدی، سنوات، حقوق و دستمزد نیز به مادران شاغل تعلق می‌گیرد.

در واقع، دوره مرخصی زایمان به نوعی ایام تعلیق از کار به شمار می‌رود. یعنی بعد از پایان یافتن دوره مرخصی، کارمندان خانم می‌توانند بدون نگرانی به شغل خود با همان شرایط سابق بازگردند.

در این پست به بررسی اینکه در صورت بازگشت به کار بعد از اتمام مرخصی زایمان، کارفرما مجاز به تمدید نکردن قرارداد کار کارگر است؟ در این شرایط چه کاری باید انجام داد و… می پردازیم.

مقررات مرخصی زایمان پس از اتمام قرارداد کار یا اخراج

مرخصی زایمان و بارداری در ماده 68 قانون تامین اجتماعی و ماده 76 قانون کار پیش بینی شده‌اند.

متن ماده 86 قانون تامین اجتماعی

بیمه شده زن یا همسر بیمه شده مرد در صورتی که در طول مدت یک سال قبل از وضع حمل حق بیمه شصت روز را پرداخته باشد از‌ کمکها و معاینه‌های طبی و معالجات قبل از زایمان و حین زایمان و بعد از وضع حمل استفاده خواهد کرد.

‌سازمان تأمین خدمات درمانی بنا به درخواست بیمه شده می‌تواند به جای کمکهای مذکور مبلغی وجه نقد به بیمه شده پرداخت نماید، مبلغ مزبور در‌آیین‌نامه‌ای که از طرف هیأت مدیره تأمین خدمات درمانی تهیه و به تصویب شورای عالی سازمان می‌رسد تعیین خواهد شد.

متن ماده 76 قانون کار

مرخصی بارداری و زایمان کارگران زن جمعا” ۹۰ روز است. و حتی الامکان ۴۵ روز از این مرخصی باید پس از زایمان مورد استفاده قرار گیرد برای زایمان توامان ۱۴ روز به مدت مرخصی اضافه می شود.

تبصره۱- پس از پایان مرخصی زایمان ، کارگر زن به کار سابق خود باز می گردد و این مدت با تائید سازمان تامین اجتماعی جزء سوابق خدمت وی محسوب می شود.

تبصره۲- حقوق ایام مرخصی زایمان طبق مقررات قانون تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد.

در مصوبات جدید افزایش مرخصی زایمان و بارداری از 6 ماه به 9 ماه تصویب شده است.

عنوان مرخصی اعم از استعلاجی، استحقاقی، زایمان و بارداری و… صرفا برای فرد شاغل معنا و مفهوم پیدا می‌کند. در صورتی که فردی شاغل نباشد که مرخصی زایمان پس از اخراج را نیز شامل می شود موضوع مرخصی در تمام انواع آن منتفی بوده و موضوعیت ندارد.

شرایط استفاده مرخصی زایمان و بارداری در قانون تامین اجتماعی

مرخصی زایمان و بارداری دارای دو ویژگی است.

یک اینکه کارگر باردار اجازه دارد در این مدت سر کار حاضر نشود و

دوم اینکه فرد باردار در زمان مرخصی زایمان از حمایت‌های مالی و درمانی تامین اجتماعی بهره‌مند می‌شود. قسمت مهم موضوع مرخصی زایمان بین افراد شاغل و غیر شاغل قسمت دوم موضوع است.

با توجه به متن ماده 86 قانون تامین اجتماعی کارگر باردار باید برای استفاده از مرخصی زایمان و بارداری شرایط زیر را داشته باشد:

1- در یک سال گذشته حداقل 60 روز سابقه پرداخت بیمه داشته باشد.

2- در زمانی که از مرخصی زایمان و بارداری استفاده می‌کند از جای دیگری دستمزد دریافت نکند و مشغول به کار نباشد.

3- در زمان تقاضای مرخصی زایمان و بارداری شاغل بوده و دارای قرارداد کار معتبر باشد.

با توجه به موارد بالا مرخصی زایمان پس از اخراج با بند 3 از شرایط ذکر شده مغایرت پیدا می کند.

حقوق و مزایای دوره مرخصی زایمان و بارداری

طبق ماده 67 قانون تامین اجتماعی حقوق مدت مرخصی بارداری و زایمان معادل دو سوم آخرین مزد یا حقوق بیمه شده و مطبق ماده 63 پرداخت خواهد شد. منظور از آخرین مزد و حقوق در این ماده میانگین دستمزدی است که در 90 روز منتهی به شروع مرخصی زایمان و بارداری طبق آن بیمه کارگر واریز شده است.

شرایط استفاده از مرخصی زایمان پس از اخراج و یا اتمام قرارداد کار

همانطور که در بالا اشاره شد پس از اخراج موجه و یا اتمام قرارداد کار که رابطه کاری بین کارگر زن باردار و کارگاه قطع شده و در کارگاه دیگری رابطه کارگری و کارفرمایی برای کارگر زن بوجود نیامده استفاده از مرخصی استعلاجی مقدور نخواهد بود. در مورد این سوال که قرارداد کار در 12 دی تمام شده و پزشک معالج از 12 دی مرخصی استعلاجی تجویز کرده نیز باید در روزها دقت شود. چنانچه 12 دی آخرین روز قرارداد کار باشد به عبارتی کارگر در 12 دی در کارگاه شاغل باشد و 13 دی قرارداد معتبر نباشد و شروع مرخصی استعلاجی و یا زایمان نیز 12 دی باشد در این حالت در زمان شروع مرخصی استعلاجی قرارداد کار معتبر بوده و کارگر می تواند از مرخصی زایمان و استعلاجی استفاده نماید.

نوشته های مشابه

12 دیدگاه

  1. سلام
    من اتمام قرار داد کاریم سه ماه زودتر از موعد زایمانم بوده و تمام شد،ایا بعد از زایمان میتوانم از مرخصی زایمان استفاده کنم یا خیر ؟

    1. سلام
      در صورتی که قرارداد کار در طول مدت مرخصی زایمان به اتمام برسد مرخصی زایمان ادامه پیدا می کند و پس از اتمام مرخصی زایمان کارگر به کارگاه مراجعه می کند و در صورت عدم پذیرش، اخراج غیر ارادی تلقی می شود.

  2. سلام بنده ۴ سال سابقه بیمه دارم مرخصی استعلاجی زایمانم تموم شده و برگشتم به محل کارم ولی با توجه به شرایط زندگیم و بچه فعلا شرایط کار کردم ندارم آیا میتوانم بیمه بیکاری استفاده کنم؟

  3. سلام ۲۵ ماه بیمه دارم
    ۳ ماه بیمه بیکاری گرفتم و ۴ ماه دیگر در همان شرکت مشغول شدم و بیمه رد شد و اقدام به مرخصی زایمان میخواهم کنم. آیا بعد از مرخصی زایمان اگر شرکت منو نپذیره چون میخاد نیرو جایگزین بگیره میتونم باز بیمه بیکاری بگیرم ؟

    1. با سلام
      کارگران زن پس از اتمام مرخصی زایمان باید به کارگاه خود بازگشته و در صورتی که کارفرما از بکارگیری آنها خودداری نماید میتوانند در اداره کار طرح شکایت کرده و پس از آن نسبت به دریافت بیمه بیکاری اقدام نمایند.

  4. سلام من 26ام قرارداد کاریم تموم میشه و تاریخ زایمانم آخر آبان میشه
    آیا من میتونم بدون تمدید قرارداد از مرخصی زایمان استفاده کنم یا حتما باید قرادادم تمدید بشه؟؟؟

    1. با سلام
      کلمه مرخصی صرفا در زمان اشتغال معنی و مفهموم پیدا میکند. بنابراین شرط استفاده از مرخصی زایمان وجود اشتغال در یک کارگاه است. در صورتکیه مدتی بعد از اتمام قرارداد کار و در زمان بیمه بیکاری زایمان اتفاق بیفتد از مرخصی زایمان نمیتوان استفاده کرد.

  5. سلام‌
    روزتون‌بخیر من ۲۲ آذر مرخصی زایمانم شروع میشه ولی از دو هفته قبل به شرکت شفاهی اعلام و دیگر‌مراجعه به شرکت نکردم و قرار داد هم دارم
    اما شرکت می خواهد برای من ترک کار اعلام کند و اعلام نکند که من در مرخصی زایمان هستم
    آیا این امکان وجود دارد !؟. من می‌توانم از مرخصی زایمانم استفاده کنم ؟؟؟؟؟
    حتی برای این دو‌ هفته نرفتم پیش از زایمانم هم استعلاجی دکتر را دارم

    1. سلام
      اگر تا زمان شروع مرخصی زایمان مشغول به کار شوید و سپس مدارک مرخصی زایمان و بستری را به تامین اجتماعی ارائه نمایید تامین اجتماعی مرخصی زایمان در نظر می گیرد.
      تخلف کارفرما نمی تواند مانع بهره مندی کارگران از حقوق خود شود.

  6. سلام خسته نباشید من از ۱خرداد مدارک زایمان وکارهای استعلاجی زایمان را انجام دادم ولی تا ۱۲ خرداد قرارداد داشتم بامدرسه چون معلم مدرسه غیرانتفاعی بودم ولی کارفرما از ۱ خرداد برای من ترک کار زده آیا مرخصی زایمان به من تعلق میگیره یاخیر؟

    1. سلام
      باید تاریخ شروع مرخصی زایمان همان روز ترک کار باشد.
      یعنی وقتی مرخصی زایمان شروع شده شما اولین روز ترک کارتان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر