نتایج بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post
page
dwqa-question
dwqa-answer
e-landing-page
wpforms

سوال قانون کار : برگشت به کار قبل از اتمام مرخصی استعلاجی چه شرایطی دارد؟

اگر کارگری به عنوان مثال 30 روز مرخصی استعلاجی تایید شده در تامین اجتماعی داشته باشد آیا می‌تواند قبل از اتمام 30 روز مثلا در روز 25 ام سر کار برگردد؟

آیا بازگشت به کار قبل از اتمام مرخصی استعلاجی امکان‌پذیر است؟

آیا بازگشت به کار قبل از پایان مدت مرخصی استعلاجی شرایط و یا عوارض خاصی دارد؟

پاسخ به : برگشت به کار قبل از اتمام مرخصی استعلاجی چه شرایطی دارد؟

اگر استراحت پزشکی تجویز شده به کارگر بیمار به تایید سازمان تامین اجتماعی برسد به عنو ان مرخصی استعلاجی شناخته می‌شود. در مدت مرخصی استعلاجی کارگر بدون حضور در سر کار از حقوقی که تامین اجتماعی پرداخت می‌کند بهره مند می‌شود.

چنانچه کارگر در طول مدت مرخصی استعلاجی و قبل از اتمام مرخصی استعلاجی به دلایلی مانند بهبودی زودهنگام، ضرورت حضور در سر کار و … با اختیار و تمایل خود حاضر به بازگشت به کار شده و در کارگاه مشغول به کار شود از لحاظ قانونی باید کارفرما تاریخ شروع به کار کارگر را به تامین اجتماعی اعلام نموده و از بیمه روزهای کاری کارگر را به تامین اجتماعی واریز کند.

در این حالت تامین اجتماعی صرفا از شروع مرخصی استعلاجی تا تاریخ شروع به کار را به عنوان مرخصی استعلاجی در نظر گرفته و غرامت ایام بیماری و سابقه بیمه این مدت را به کارگر خواهد داد.

چنانچه کارگر و کارفرما به صورت غیرقانونی شروع به کار کارگر را اعلام نکنند و کارکرد کارگر را مخفی کنند و کارکرد کارگر در مدت مرخصی استعلاجی از دید تامین اجتماعی مخفی بماند کارفرما نباید برای این مدت بیمه واریز کند. تامین اجتماعی هم خدمات خود به کارگر را هر چند من غیر حق ارائه می‌نماید.

در صورتی که تامین اجتماعی از این کار مطلع شود خدمات خود برای ایام بیماری و مرخصی استعلاجی کارگر را قطع خواهد کرد و حق بیمه مدت کارکرد کارگر را به انضمام جرائم آن از کارفرما وصول می‌کند.


مطالب مرتبط زیر را نیز بخوانید.

25 دیدگاه دربارهٔ «سوال قانون کار : برگشت به کار قبل از اتمام مرخصی استعلاجی چه شرایطی دارد؟»

  1. سلام من در کاری با سختی کار مشغول هستم و به مرور از لحاظ جسمی مانند دیسک کمر وگردن درحال درمان هستم شرکت در خصوص موارد ذکر شده مقصر هست یا نه وخدمات خاصی باید قائل باشد؟

    1. سلام
      در صورتی که ادعای تقصیر از طرف شرکت را داشته باشید باید از طریق مراجع قضایی طرح شکایت کنید تا بررسی شود.

  2. سلام مهدی هستم من الان دوماه استعلاجی گرفتم و فردا تمام میشود استعلاجی ام و دیگر نمی خواهم برگردم سرکار آیا باید برای دریافت استعلاجی من شروع به کاربزند؟

    1. زهرا هاشمی

      پس از اتمام مرخصی استعلاجی کارگر موظف است به کار خود بازگردد و کارفرما شروع به کار خود را به تامین اجتماعی اعلام نماید. در صورتیکه کارگر تمایل به ادامه همکاری با کارگاه را نداشته باشد میتواند پس از این فرایند استعفا دهد.

  3. سلام وقت بخیر. آیا امکان بازگشت به کار قبل از اتمام مرخصی زایمان مثلا بعداز ۵ ماه هست؟ اگر هست لطفا بفرمایید با استناد به چه قانونی؟

  4. سلام خسته نباشید مرخصی استعلاجی زایمان من تیر ماه تموم میشه؛ ومن می‌خوام یک ماه زودتر از موعد به کارم توی بیمارستان برگردم؛ اگه برگردم آیا بیمه ی من باز هم پرداخت خواهد شد یا نه؟

  5. منصور حسینی

    سلام من ۲ ماه به دلیل شکستگی پا در مرخصی استعلاجی هستم هنوز درمان من به اتمام نرسیده ولی توانایی انجام کار دارم ولی ایمنی بهداشت محل کارم میگه باید پزشک نامه بده من که درمان من کامل شده که کارفرما اجازه بده کار کنم پزشک هم میگه میتونی کار کنی ولی درمانت کامل نشده خواهش میکنم به بنده بفرمایید باتوجه به اینکه مشکل مالی دارم و کارم هم سبک هست چطور میتونم برم سر کارم.ممنون

  6. سلام من براي چند پرسنل بيمه رد ميكنم.در اين بين يك خانمي هستند كه سال 1399 شرو بكار كردن و اول سال 1400 مرخصي زايمان رفتن دوباره به كار برگشتن و دوباره قبل از اينكه يكسالشون كامل بشه مرخصي زايمان رفتن و دوباره برگشتن سركار.توي اين مدت سنوات براشون در نظر گرفته نميشده حالا سوال من اينه كه الان كه دوباره شرو به كار كردن بايد يكسال پيوسته در همين كارگاه مشغول به كار باشن كه سنوات بهشون تعلق بگيره.درسته؟؟

    1. سلام
      مرخصی زایمان با تایید تامین اجتماعی جزو سوابق کاری محسوب می شود و سنوات، عیدی و پاداش، حق اولاد و پایه سنوات این مدت باید پرداخت شود.
      پایه سنوات به پیوستگی یا تناوب بستگی ندارد بلکه به مجموع سابقه بستگی دارد. مرخصی زایمان باعث قطع سابقه کار نمی شود.

  7. سلام وقت بخیر
    من در شرکت مشغول بکار هستم و پایان قرار داد من 1402/06/31 می باشد و من در مرداد 1402 وقت زایمانم هست . قصد دارم یکماه قبل از زایمان از مرخصی استعلاجی استفاده کنم .
    سوال من اینه ایا مجدد بعداز اتمام قرارداد کاریم در شهریور ماه شرکت باید با من قراردادببندد یا نیازی نیست ؟.

    1. سلام
      در صورتی که مرخصی زایمان جزو سابقه کاری است و باید پس از اتمام مرخصی زایمان قرارداد کار ادامه پیدا کند. در صورت عدم تمدید و یا به کارگیری می توانید از طریق اداره کار طرح شکایت کنید.

  8. باسلام و احترام
    عرض شود دریک شرکت مشغول بکارهستم با شرایط ۲۲روز کار و ۸ روزمرخصی چندی پیش عمل جراحی انجام دادم و بمدت ۱۲ماه استراحت پزشکی صادر و مورد تائید سازمان قرار گرفت .حال چند سوال ، لطفاً بفرمایید :
    ۱_وضعیت مدت زمان مرخصی ها در زمان استراحت پزشکی باتوجه به شرایط کاری ۲۲روز کار و۸ روز مرخصی
    ۲_شرکت همه ماهه مبلغی به عنوان هزینه سفر پرداخت می کند .آیا این مورد برای افرادی که دراستعلاجی هستن کارفرما الزامی به پرداخت دارد .؟
    ۳_وضعیت روزکارگر ۱۱ اردیبهشت چنانچه در مدت استعلاجی قرار بگیرید به چه صورت خواهد بود ؟
    ۴_چنانچه استعلاجی در شش ماهه دوم سال و شش ماهه اول سال جدید باشد .کارفرما چه الزامی به پرداخت های قانونی دارد ؟
    ۵_ در این شرکت باتوجه به شرایط کاری اشاره شده پرسنل حداقل ۲الی ۳جمعه در محل کارحضوردارند در محاسبه اضافه کاری فقط برای روزهای عادی اضافه کاری محاسبه می شود ( به اصلاح حقوق ها فیکس و برای پرسنل سقف اضافه کاری ثابتی تعیین شده ) و در فیش حقوق هیچ اشاره به روز های جمعه نشده باتوجه به اشاره شدن پرداخت اضافه کاری در روزهای جمعه در قرارداد های پرسنل
    در خاتمه بفرمائید چگونه می بایست نسبت به تنظیم شکوائیه اقدام نمود .
    باتشکر از پاسخ تان

    1. سلام
      مرخصی استحقاقی در مدت مرخصی استعلاجی تعلق می گیرد.
      هزینه سفر بستگی به قرارداد و توافق دارد که آیا به همه فارغ از حضور و غیر حضور پرداخت می شود یا نه.
      وجود روز تعطیل در مدت اشتغال در اضافه کاری تاثیر دارد و در مرخصی استعلاجی اضافه کاری مطرح نیست لذا 11 اردیبهشت تاثیری در پرداختی شما نخواهد داشت
      قسمتی از حقوق و مزایا که مشمول بیمه هستند از طرف کارفرما تعهدی به پرداخت آن ها نیست ولی مواردی مانند عیدی پاداش، مانده مرخصی، سنوات، کمک هزینه عائله مندی باید پرداخت شود.
      برای تنظیم شکوائیه علیه کارفرما می توانید از مشاوره کارتابان کمک بگیرید.

  9. با سلام من از برج ۱۰ سال ۱۴۰۰ من مریض شدم و بیماری نارسایی شدید قلبی گرفتم تا برج ۲ سال ۱۴۰۱ به من از طریق کمیسیون پزشکی حقوق دادن اما به بعد تا همین برج ۱۰ من دیگه حقوق نگرفتم و الان که می خوام برگردم سرکار چون پیمانکار یک شرکت دولتی هستیم اما به صورت مستمر (نزدیک به ۸ سال هست که من با این شرکت اصلی هستم و هر سال با یک شرکت پیمانکار قرارداد می بندند ) به من به طور شفاهی گفتن که برم پیش پزشک معتمد و برگها استعلاجی خودم رو تایید کنم میخواستم بدونم الان باید چه کار کنم نامه های کتبی بزنم به شرکت پیمانکار و درخواست بازگشت به کار بدم یا نه برم پیش پزشک معتمد ..

    1. سلام
      استراحت پزشکی تجویز شده توسط پزشک معالج باید توسط پزشک تامین اجتماعی و یا کمیسیون پزشکی تایید شود. از لحاظ قانون کار و تامین اجتماعی این کافی است. اگر شرکت پزشک معتمد دیگری معرفی نماید وجاهت قانونی ندارد. در صورتی که پس از مدت تایید شده توسط کمیسیون دوباره استراحت دریافت کرده باشید باید مجددا از طریق تامین اجتماعی تایید کنید.

    1. سلام
      آرزوی سلامتی دارم. اینکه دیه تعلق می گیرد و یا نه بستگی به این دارد که علت شکستگی پا چی بوده. صرف اینکه در محل کار باشد دلیل بر جبران خسارت از جانب کارفرما نیست. در حوادث مقصر حادثه باید به میزان تقصیر خسارت را جبران کند. در صورتی که حادثه در کارگاه به دلیل تقصیر کارفرما باشد کارشناس حوادث و یا بازرس کار (پس از شکایت در دادگاه علیه کارفرما) حادثه را بررسی و میزان تقصیر عوامل موثر در حادثه را مشخص و در نهایت دادگاه شخص مقصر حادثه اعم از کارفرما یا خود کارگر را تعیین می کند. ممکن است تقصیر هر شخص به صورت درصد مشخص شود.

  10. سلام خسته نباشید
    من توی یک حادثه حین کار نیم بند انگشت شست دست چپم زیر دستگاه موند و قطع شد
    میخام بعد از استعلاجیم دیگه با شرکت تسویه کنم
    آیا مزد یه ماه استعلاجیم که الان ثبت شده توی تامین اجتماعی رو بیمه بهم میده درصورت قطع همکاری با شرکت؟؟
    ممنون میشم پاسخ بدین

    1. سلام
      غرامت و حقوق ایام مرخصی استعلاجی پس از طی مراحل اداری و تایید در تامین اجتماعی، بر عهده تامین اجتماعی است.
      صرفا مواردی مانند سنوات، عیدی و پاداش، حق اولاد و مانده مرخصی مدت مرخصی استعلاجی بر عهده کارفرم است.

  11. حسن علیزاده

    سلام
    استراحت پزشکی یا استعلاجی ۲ماه دکتر نوشته. آیا از مرخصی سالیانه کارگر کسر میشود؟

    1. سلام
      در صورتی که به تایید تامین اجتماعی برسد مرخصی استعلاجی محسوب می شود و از مرخصی سالانه کسر نمی شود.

  12. سلام مسعود اکبری هستم .میخواستم بدونم بعد مرخصی استعلاجی دیگه نیاز به نامه برگشت به کار نیست ممنون میشم راهنمایم کنید

    1. سلام
      پس از اتمام مرخصی استعلاجی کارفرما باید شروع به کار کارگر را به تامین اجتماعی اعلام کند.

  13. حامد عابدی

    سلام وقت بخیر
    بنده در حین کار از ناحیه مچ پا دچار کشیدگی تاندون شدم و دکتر پام رو گچ گرفت و یک ماه استعلاجی برام نوشتن برای بازگشت به کار در اتمام استعلاجی باید چه بکنم و حقوق و غرامت من به چه شکل است؟

    1. سلام
      غرامت ایام مرخصی استعلاجی را تامین اجتماعی پرداخت می کند.
      پس از اتمام استعلاجی کارفرما باید شروع به کار را به تامین اجتماعی اعلام کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار تنظیم کن
مشاوره بگیر
چگونه خیلی راحت ریز حقوق و مزایای 1402 خود یا کارکنان خود را دقیق محاسبه کنید؟
برای دریافت آنلاین و فوری فیش حقوقی 1402 قانون کار
پایه سنوات تجمیعی، مزد شغل، حق مسکن، بن کارگری، حق اولاد، اضافه کاری، شب کاری، نوبت کاری، جمع کاری، ماموریت، حق بیمه، مالیات حقوق...
طبق آخرین مقررات و همه در یک برگه PDF قابل چاپ به شکل فیش حقوقی (رایگان و حرفه‌ای)