جریمه استعفا قبل از اتمام قرارداد کار چقدر است؟ آیا تعهد به 2 سال کار مانع استعفا است؟

ترک کار به معنای خاتمه دادن به کار توسط کارگر، قبل از اتمام قرارداد است. ترک کار زمانی رخ می دهد که بدون مطلع کردن کارفرما و سازمانی که در آن مشغول به کار هستید، یک جانبه و بدون هیچ دلیل موجه و قانونی کار خود را رها کنید. این کار می‌تواند به دو صورت استعفا و ترک کار بدون اطلاع انجام شود.

در این پست به بررسی اینکه آیا جریمه استعفا قبل از اتمام قرارداد کار قانونی است؟ راه قانونی استعفا بدون پرداخت جریمه چیست؟ خواهیم پرداخت.

آیا تعهد به 2 سال کار مانع استعفا است؟

استعفای کارگر یکی از روش‌های پایان دادن به قرارداد کار است که در ماده 21 قانون کار پیش بینی شده است. در تبصره ماده 21 قانون کار کارگر مکلف شده است که پس از استعفا یک ماه به کار خود ادامه دهد. یک ماه معین شده در این ماده حداکثر زمان است. مقررات قانون کار آمره هستند و هرگونه توافق بر خلاف مقررات قانون کار باطل است هر چند به صورت کتبی باشد.

توافق بین کارگر و کارفرما در صورتی معتبر و نافذ است که مزایایی برابر و یا بهتر از شرایط مقرر در قانون کار را برای کارگر در بر داشته باشد. بنابراین کارفرما و کارگر برای استعفا در کمتر از یک ماه می‌توانند باهم توافق کنند. تعهد و توافق کارگر با کارفرما برای عدم استعفا تا 2 سال مغایر با قانون کار است و این توافق باطل است.

کارگر حتی با وجود توافق به عدم استعفا تا 2 سال، می‌تواند استعفای کتبی خود را به کارفرما داده و توصیه می‌شود سندی از این اتفاق نزد خود داشته باشد. کارگر پس از ارائه استعفا یک ماه به کار خود ادامه دهد و پس از سپری شدن یک ماه از زمان ارائه استعفای کتبی، به قرارداد کار خود خاتمه دهد. با رعایت شرایط استعفا به این ترتیب جریمه استعفا و یا هرگونه وجه التزام دیگر نمی‌تواند تعلق بگیرد.

جریمه استعفا قبل از اتمام قرارداد کار چقدر است؟

استعفا یکی از حقوق قانونی کارگران است که در قانون کار به رسمیت شناخته شده است. همانطور که در قسمت قبلی اشاره شد تشریفات قانونی استعفا تعریف شده و اگر کارگر با رعایت آن استعفا دهد تبعاتی برای وی در بر نخواهد داشت. اگر به جریمه با دیدگاه قانونی نگاه کنیم به این معنی است که اگر کارگری مرتکب آن شود باید مجازات مشخصی را متحمل شود.

در مقررات فصل 11 قانون کار چنین جرائم و مجازات هایی برای کارگری که استعفا داده پیش بینی نشده است. چون استعفا به عنوان یک حق قانونی به رسمیت شناخته شده بنابراین تعریف مجازات با آن نیز مفهومی ندارد.

در چه شرایطی ترک کار کارگر قبل از اتمام قرارداد کار منجر به جریمه یا مجازات وی می شود؟

در صورتی که کارگر پس از ارائه استعفای کتبی به کارفرما و قبل از اتمام مدت یک ماه قرارداد خود را فسخ کرده و ترک کار کند ممکن است ضرر و زیانی به کارفرما وارد کند. اگر این کار کارگر منجر به ورود خسارت به کارفرما شود کارفرما می تواند برای مطالبه خسارت وارده در مراجع قضایی و دادگستری علیه کارگر طرح شکایت کند.

حتی در صورت محکومیت کارگر، کارگر محکوم به پرداخت خسارت می شود و جزائم و مجازات دولتی را متحمل نخواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر