حقوق و دستمزد 24 48 (24 ساعت کار و 48 ساعت استراحت)

در کارهای نگهبانی و اپراتوری و امثال آن کارکرد به صورت 24 ساعت کار و 48 ساعت استراحت برنامه ریزی می‌شود. یکی از مزایای این روال کار کاهش تردد کارگران بویژه در کارگاه‌هایی هست که از بابت مسافت دور هستند.

حقوق قانون کار و دستمزد ۲۴ ساعت کار و ۴۸ ساعت استراحت شامل چه مواردی است؟

حقوق و دستمزد 24 48 (24 ساعت کار و 48 ساعت استراحت)

حقوق و دستمزد 24 ساعت کار و 48 ساعت استراحت (24-48) شامل دو قسمت خواهد بود.

  1. حقوق و مزایای ثابت و اصلی
  2. مزایای به تبع مزد و شرایط و ساعات کار

حقوق و مزایای ثابت و اصلی

حقوق قانون کار و دستمزد ۲۴ ساعت کار و ۴۸ ساعت استراحت مانند حقوق نگهبان 24-48، هیچ تفاوتی با سایر کارگران ندارد و تمام کارگران با هر شرایط شغلی این موارد را دریافت می‌کنند.

این موارد عبارتند از: مزد شغل – مزد پایه یا همان پایه سنوات – کمک هزینه مسکن – کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار (بن کارگری) – کمک هزینه عائله مندی (حق اولاد)

مزایای به تبع مزد و شرایط و ساعات کار

ساعات کار و شرایط کار در کارهای 24 ساعت کار و 48 ساعت استراحت به نحوی است که مزایای مختلفی را برای کارگر به دنبال دارد. تشخیص موارد مزایای کار 24-48 و اینکه مبلغ هر کدام از این مزایا چقدر باید باشد به طور کلی در ادامه توضیح داده می‌شود.

کار 24-48 نوبت کاری محسوب می‌شود یا خیر؟

حق شیفت یا نوبت کاری در شرایطی تعلق می‌گیرد که نوبت‌های کاری کارگر در طول ماه گردش داشته باشد. منظور از گردش این است که ساعات ورود و خروج متفاوت باشد. در کارهای 24-48 همیشه ساعات ورود و خروج یکسان است. به عنوان مثال همیشه کارگران ساعت 7 صبح وارد کارگاه شده و 7 صبح فردا کارگاه را ترک می‌کنند و دوباره بعد از 2 روز ساعت 7 صبح به کارگاه بر می‌گردد.

اگر ساعات ورود و خروج متغیر باشد و این تغییر در طول ماه اتفاق بیافتد نوبت کاری محسوب می‌شود. به عنوان مثال کارگران یک بار از ساعت 7 لغایت 19 و یک بار از 19 لغایت 7 صبح باشد. این کار 12-24 است که نوبت کاری صبح شب محسوب می‌شود.

بنابراین حق شیفت یا نوبت کاری در کارهای 24-48 تعلق نمی‌گیرد.

اضافه کاری کارهای 24 ساعت کار و 48 ساعت استراحت

مجموع یک دوره کار و استراحت در 24-48 برابر با 72=24+48 ساعت است. هر ماه 720=24*30 ساعت است. بنابراین در طول هر ماه 10 = 72/720 بار هر کارگر سر کار حاضر می‌شود. مجموع ساعات کار ماهانه در 24-48 برابر با 240 ساعت است. اگر در طول 24 ساعت حضور در کارگاه مدتی به عنوان صرف صبحانه، نهار و شام و استراحت و … وجود داشته باشد جزو ساعات کاری محسوب نشده و جزو ساعات کار حساب کردن یا نکردن این موارد در اختیار کارفرما است.

در نهایت مدت ساعات کار مفید هر نوبت کاری در 10 ضرب شده و ساعات کار ماهانه کارگر بدست می‌آید. اضافه کاری 24-48 نیز از کسر ساعات کار موظفی ماهانه از مجموع ساعات کار ماهانه به دست می‌آید.

فوق العاده هر ساعت اضافه کاری معادل 1.4 برابر (یک و چهار برابر) مزد هر ساعت کار عادی هر کارگر است. مزد هر ساعت کار عادی از تقسیم هر روز مزد (شامل مزد  شغل، پایه سنوات و سایر مزایای ثابت به تبع شغل مانند حق سرپرستی، مسئولیت و …) بر 7.33 (هفت و سی و سه صدم) به دست می‌آید.

در نهایت مبلغ اضافه کاری ماهانه از ضرب مجموع ساعات اضافه کاری در مبلغ هر ساعت اضافه کاری به دست می‌آید.

آموزش رایگان ویدیویی نحوه محاسبه اضافه کاری همراه با مثال را ببینید.

فوق العاده شب کاری در 24-48

به ساعات 22 لغایت 6 صبح روز بعد ساعات شب شناخته می‌شود. چون قسمتی از ساعات کار این کارگران در ساعات شب واقع شده است بنابراین فوق العاده شب کاری به این کارگران تعلق می‌گیرد.

مرحله اول برای محاسبه شب کاری در کارهای 24 ساعت کار و 48 ساعت استراحت، محاسبه ساعات شب کاری است. برای این کار ساعات کار شب هر نوبت در عدد 10 ضرب می‌شود. به این صورت مجموع ساعات کاری انجام یافته در شب به دست می‌آید.

به عنوان مثال اگر کل ساعات کار حضور کارگران کارکرد و کار مفید در نظر گرفته شود در هر بار حضور در کارگاه 8 ساعت شب کاری انجام می‌شود. بنابراین در طول یک ماه که 10 نوبت کارکرد وجود داد مجموع ساعات شب کاری 80 ساعت خواهد بود.

فوق العاده هر ساعت شب کاری معادل 0.35 برابر (سی و پنج صدم برابر) مزد هر ساعت کار عادی هر کارگر است. مزد هر ساعت کار عادی از تقسیم هر روز مزد (شامل مزد  شغل، پایه سنوات و سایر مزایای ثابت به تبع شغل مانند حق سرپرستی، مسئولیت و …) بر 7.33 (هفت و سی و سه صدم) به دست می‌آید.

در نهایت مبلغ شب کاری ماهانه از ضرب مجموع ساعات شب کاری در مبلغ هر ساعت شب کاری به دست می‌آید.

آموزش رایگان ویدیویی نحوه محاسبه شب کاری همراه با مثال را ببینید.

فوق العاده جمعه کاری در 24-48

اگر قسمتی از ساعات کاری کارگران به ساعات جمعه تلاقی داشته باشد باید به کارگر جمعه کاری پرداخت شود. نکته مهم در جمعه کاری این است که این فوق العاده به صورت روز محاسبه می شود نه ساعتی.

به عنوان مثال کارگری از ساعت 7 صبح پنج شنبه لغایت 7 صبح جمعه سر کار است و کارگر بعدی از 7 صبح روز جمعه لغایت 7 صبح روز شنبه سر کار است. برای هر دوی این کارگران یک روز فوق العاده جمعه کاری باید پرداخت شود.

برای محاسبه جمعه کاری 24 ساعت کار و 48 ساعت استراحت در مرحله اول باید تعداد روزهایی که به ترتیب گفته شده جمعه کاری صورت گرفته شمارش شوند.

فوق العاده هر روز جمعه کاری معادل 0.4 برابر (چهار دهم برابر) مزد هر روز کار عادی هر کارگر است. مزد هر روز کار عادی شامل مزد  شغل، پایه سنوات و سایر مزایای ثابت به تبع شغل مانند حق سرپرستی، مسئولیت و … است.

در نهایت مبلغ جمعه کاری ماهانه از ضرب تعداد روزهای جمعه کاری در مبلغ هر روز جمعه کاری به دست می‌آید.

آموزش رایگان ویدیویی نحوه محاسبه جمعه کاری همراه با مثال را ببینید.

فیش حقوقی ۲۴ ساعت کار و ۴۸ ساعت استراحت را چگونه دریافت کنیم؟

برای دریافت فیش حقوقی 24-48، جمع بندی و محاسبه حقوق قانون کار و دستمزد ۲۴ ساعت کار و ۴۸ ساعت استراحت کافی است فقط ساعات اضافه کاری، شب کاری و تعداد جمعه کاری را به دست آورده و در فیش حقوق آنلاین قانون کار وارد کنید تا مبالغ هر کدام نمایش داده شده و در نهایت به صورت فرم فیش حقوق قانون کار دانلود کنید.

در فرمی که برای فیش حقوقی 24-48 باز می شود اطلاعات اولیه از سال استخدام، مزد و تعداد فرزند و همچنین ساعات اضافه کاری، شب کاری و تعداد جمعه کاری درخواست می شود. برای محاسبه ساعات اضافه کاری، ساعات شب کاری و و تعداد جمعه کاری طبق راهنمایی گفته شده در قسمت قبلی عمل کنید. در نهایت آن چیزی که فیش حقوقی آنلاین 24-48 نیاز دارد این سه عدد است.

پس از ورود اطلاعات اولیه سامانه به صورت آنلاین و فوری تمام حقوق و مزایای مشاغل 24 48 را محاسبه و نمایش می دهد. فیش حقوقی از دکمه انتهایی فرم به صورت فایل پی دی اف نیز قابل دانلود و چاپ است.

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید من نگهبان۲۴ساعته شبانه روزهستم دارای ۴فرزند حقوق ماهانه منچه جوری محاسبه میشود مرخصی یک سالم مانده لطفا راهنمایی کنید ممنون

  2. من ۵ماه با دو عنوان شغلی در مجموعه پارکینگ و آژانس شبانه روزی بعنوان نگهبان/منشی آژانس؛ بصورت ۱۲ساعته شبکاری از ساعت ۸شب تا ۸صبح کارکردم مزد و مزایا اعم از اضافکاری،حق بیمه،سنوات و….چگونه محاسبه میشه؟؟

    1. سلام
      عنوان شغلی اهمیتی ندارد و مهم ساعات کار است. در این شرایط کاری شب کاری، جمعه کاری، اضافه کاری به نسبت کارکرد باید محاسبه شود. برای اطلاع از مبالغ این مزایا می توانید از طریق منوی سایت فیش حقوقی آنلاین بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر