نحوه محاسبه هزینه حقوق و دستمزد و بالاسری در قرارداد پیمانکاری تامین نیروی انسانی

یکی از مسائل تعیین کننده برای تامین حقوق پیمانکاری در مناقصه های تامین نیروی انسانی و قرارداد حجمی تامین نیروی انسانی برآورد صحیح و دقیق هزینه حقوق و دستمزد کارگران و هزینه بالاسری و سود معقول است.

موارد مهم در محاسبه هزینه قرارداد غیر حجمی و حجمی تامین نیروی انسانی

هزینه ها شامل دو قسمت هزینه های مستقیم و مشهود و هزینه های غیر مستقیم هستند. هزینه های مستقیم شامل حقوق و مزایای کارگران، هزینه حفاظت فنی و بهداشت کار مانند لباس کار و تامین تجهیزات حفاظتی و بهداشتی کارگران، بیمه و مالیات است. برخی هزینه ها برای مدیریت و اداره پیمان صرف می شود مانند هزینه دفتر، هزینه بیمه های مسئولیت مدنی، هزینه ایاب و ذهاب، هزینه سرویس و نگهداری تجهیزات و ماشین آلات، هزینه های دریافت مجوزها و هزینه های اداری و موارد مشابه است.

علاوه بر هزینه های اشاره شده باید سود معقولی نیز برای پیمانکار حاصل شود. در صورتی که پیمانکاران به این هزینه ها توجه کافی نکرده و در برآورد قیمت مناقصه کم دقتی کنند به جای سود متضرر خواهند شد. پیمانکاران برای حفظ حقوق خود باید اولین گام برای گرفتن پیمان را صحیح و اصولی بردارند.

نحوه برآورد قیمت مناقصه برای حفظ حقوق و سود پیمانکار

برآورد قیمت و پیشنهاد قیمت در مناقصه‌ها و قراردادهای پیمانکاری شرکت‌های خدماتی تامین نیروی انسانی علاوه بر تخصص در مقررات مربوط به حقوق و دستمزد و مزایای کارگران نیازمند تجربه، شناخت از حرفه، محیط کار، شرایط کار و حتی مدت زمان پرداخت مبالغ صورت وضعیت از جانب کارفرمای اصلی (پیمان دهنده) است.

همانطور که در قسمت قبل اشاره شد در یک دسته بندی کلی می‌توان هزینه‌ها و بودجه قراردادها پیمانکاری تامین نیروی انسانی را در چهار دسته قرار داد: 1-حقوق و دستمزد و مزایای کارگران که هزینه‌های مشهود هستند و حداقل‌های قانون کار را شامل می‌شود. مانند حقوق، پایه سنوات، بن، مسکن، حق اولاد، اضافه کاری، شب کاری، نوبت کاری، جمعه کاری، عیدی و پاداش و سنوات و… 2-هزینه‌هایی که ناشی از به کارگیری کارگران است ولی به صورت مستقیم به کارگران پرداخت نمی‌شود. مانند هزینه تامین لباس کار و لوازم حفاظت فردی، هزینه ایاب و ذهاب، هزینه بیمه مسئولیت مدنی، هزینه بیمه تامین اجتماعی سهم کارفرما. 3-هزینه‌های بالاسری و مدیریتی که صرف افراد و ابزار و تجهیزاتی می‌شود که برای انجام امور اداری و مدیریتی کارگران می‌شود. مانند هزینه دفتر، هزینه کارمندان دفتری 4- سود کارفرما. بدیهی است که هر کار و فعالیت اقتصادی از جمله تامین نیروی انسانی شرکت‌ها خدماتی نه تنها باید هزینه‌های جاری را تامین کرده باید سودی را عاید صاحب کسب و کار بکند و الا کسب و کار توجیه ادامه فعالیت را از دست می‌دهد.

عوامل موثر برای محاسبه هزینه حقوق و مزایای کارگران پیمان

1- در این قرارداد ابتدا باید از روی اطلاعات کارگران شامل سابقه کار در کارگاه، تعداد فرزندان، ساعات کار به صورت میانگین حقوق و دستمزد ماهانه شامل عیدی و پاداش، سنوات و مانده مرخصی باید محاسبه شود و سپس به کل سا تعمیم داده شود.

2- از روی محاسبات قبلی حق بیمه سهم کارفرما مشخص می‌شود. سایر هزینه‌ها مانند لباس کار و لوازم حفاظت فردی بسته به نوع کار و شرایط بازار متفاوت خواهد بود که باید برآورد شوند.

3- هزینه‌های بالاسری بسته به حجم کار و تعداد کارکنان متفاوت است  برای قراردادهای با تعداد کارگران کم معمولا یا از امکانات موجود برای سایر کارها استفاده می‌شود و یا پیمانکار شخصا این کارها را انجام می‌دهد و یا برون سپاری می‌کند.

4- تعیین سود برای پیمانکار بسته به نظر پیمانکار دارد که با توجه به شرایط رقابتی، زمان پرداخت صورت وضعیت از جانب کارفرما، حجم کار و زمان سپری شده مشخص می‌شود. این سود با پیشنهاد پیمانکار و موافقت کارفرما مشخص می‌شود.

با مد نظر قراردادن مطالب بالا در خصوص نحوه برآورد قیمت مناقصه‌ها و قراردادهای تامین نیروی انسانی شرکت‌های خدماتی در نهایت قرارداد بین کارفرما و پیمانکاری مشمول قانون مدنی بوده و قرارداد با هر مبلغی و با هر میزان سود و زیان احتمالی طبق مفاد قرارداد و توافق طرفین نافذ خواهد بود.

طرفین می‌توانند شرایطی را در مورد تضمین‌ها، نحوه پرداخت مبالغ، خسارت‌های احتمالی تاخیر تادیه در قرارداد تامین نیروی انسانی مشخص کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر