مدت کار بعد از استعفا در مشاغل حساس و تخصصی چقدر است؟

قرارداد کارگر و کارفرما عبارت است از قرارداد کتبی و شفاهی که به موجب آن کارگر در ازای دریافت حق السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت دائم برای کارفرما انجام می‌دهد. یکی از حالت های خاتمه قراردادکار استعفا است ولی کارگر باید مدت کار بعد از استعفا را رعایت کند.

مطابق قانون، طرفین قرارداد (کارگر و کارفرما) هر وقت بخواهند نمی توانند آن را برهم بزنند. لذا برای فسخ یا خاتمه قرارداد کار (اخراج و استعفای کارگر) باید شرایط و مواد قانونی خاصی را رعایت نمایند. حق و حقوق کارمند بعد از استعفا تا اتمام مدت فعالیت او محاسبه خواهد شد.

فاصله بین استعفا و قطع رابطه کاری کارگر باید 1 ماه کامل باشد. یعنی کارگر پس از استعفای کار خود موظف است یک ماه دیگر به کار خود ادامه دهد.

در این پست به بررسی اینکه کارگر پس از استعفا طبق قانون کار یک ماه سرکار حضور یابد ولی کارفرما مانع ترک کار او شود می پردازیم. اینکه آیا ممکن است کارگر در صورت عدم عمل به درخواست شرکت فعلی در موقع تسویه حساب با مشکل برخورد کند؟

بهترین راه برای استعفا در چنین شرایطی از دیدگاه قانون کار و سایر مقررات چه چیز می‌تواند باشد؟

مدت اشتغال به کار بعد از استعفا در مشاغل حساس و تخصصی چقدر است؟

سوال و دغدغه شما شامل مقررات قانونی و مصلحت اندیشی و مدیریت موضوع است که شرایط استعفا در مشاغل حساس و تخصصی و مهم که اشتغال در آن کار نیاز به تجربه و آموزش زیادی دارد چگونه باید باشد.

از دیدگاه قانون کار در تبصره ماده 21 این قانون بدون توجه به نوع شغل کارگر مکلف شده است که پس از ارائه استعفا حداقل یک ماه به کار خود ادامه دهد. بنابراین کارگر هیچگونه مسئولیتی برای آموزش نیروی جایگزین یا معطل ماندن برای تامین نیروی جدید ندارد. کارفرما که مدیریت کارگاه‌ها را بر عهده دارد باید با توجه به احتمالاتی که برای از دست دادن نیروی خود به دلایلی مانند فسخ قرارداد کار، بیماری، بازنشستگی، فوت وجود دارد نفر جایگزین برای شرایط احتمالی در نظر داشته باشد.

نکته‌ای که در اینجا باید توجه شود این است که استعفای کارگر حتما باید به صورت کتبی به کارفرما ارائه شود تا کارفرما رعایت شرایط استعفای تبصره ماده 21 قانون کار را نفی نکند.

آنچه از مطالب بالا پر واضح است این است که در صورت ادامه کار به مدت 1 ماه پس از استعفا، از لحاظ قانونی کارفرما نمی‌تواند کارگر را از فسخ قرارداد کار بنا به هر دلیلی منع کند.

1- کارفرما نمی‌تواند از پرداخت سنوات و سایر مطالبات تسویه حساب کارگر سر باز زند. هر چند کارفرما ممکن است با عدم پرداخت مبالغ تسویه حساب کارگر باعث تاخیر در پرداخت شود ولی کارگر می‌تواند با شکایت از طریق سامانه جامع روابط کار در اداره کار علیه کارفرما برای دریافت مطالبات خود طرح شکایت کند. در هر حال کارگر حتی با مقاومت کارفرما می‌تواند به مطالبات قانونی خود برسد.

2- موضوع رضایت نامه شغلی مورد نظر کارگاه جدید در قانون کار پیش بینی نشده است و حل این مساله و راضی کردن کارفرمای فعلی به ارائه رضایت نامه و کارفرمای جدید از دریافت رضایت نامه بستگی به نظرات و شرایط دارد. مطالب مرتبط زیر را نیز بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر