جزئیات کامل حق اولاد کارگران قانون کار

حق اولاد کارگران قانون کار

حق اولاد کارگران قانون کارچیست؟

داشتن فرزند، یکی از مواردی است که در قانون تامین اجتماعی به آن توجه خاصی شده است و امکاناتی برای مستمری بگیران و بیمه شدگان در نظر گرفته شده است. در این مقاله صرفا به حق اولاد کارگران (نه کمک عائله مندی مستمری بگیران) پرداخته شده است. در مورد کمک عائله مندی مستمری بگیران در مقاله دیگری بحث شده است که می توانید مطالعه نمایید.

حق عائله مندی یا همان حق اولاد یکی از اجزای حقوق و دستمزد شاغلان مشمول قانون کار محسوب می شود.

اگر بخواهیم خیلی ساده حق اولاد را توضیح دهیم باید بگوییم که بر اساس مواد 86 و 87  قانون تامین اجتماعی، کارفرما علاوه بر پرداخت حقوق و دستمزد برای افراد دارای فرزند، باید هزینه ای تحت عنوان حق اولاد را نیز پرداخت کند.

حق اولاد در اصل کمک هزینه ای برای مخارج فرزندان کارگران بیمه شده است که مبلغ آن، ضریبی از افزایش حداقل مزد روزانه کارگران است. تا پیش از سال 1394 مقرراتی مبنی بر پرداخت حق اولاد تنها برای دو فرزند وجود داشت اما با توجه به تغییرات اعمال شده، در حال حاضر محدودیتی برای تعداد فرزندان وجود ندارد. یعنی باید.

حق اولاد برای همه فرزندان باید پرداخت شود.

مبلغ ماهانه حق اولاد

مبلغ حق اولاد معادل 3 برابر حداقل مزد روزانه کارگر قانون کار برای هر فرزند در هر ماه است. همچنین این مبلغ طی هر سال، با افزایش حداقل دستمزد نیز افزایش پیدا می کند.

برای آگاهی از حداقل دستمزد قانون کار مقاله حقوق و دستمزد ۱۴۰۰ کارگران چقدر افزایش خواهد یافت؟ را مطالعه نمایید.

جزئیات کامل حق اولاد کارگران مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی
جزئیات کامل حق اولاد کارگران مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی

فرمول محاسبه حق اولاد وعائله مندی در حقوق و دستمزدقانون کار

حق اولاد یا عائله مندی کارگران برای هرماه به شرح فرمول زیر محاسبه می گردد:

حداقل حقوق کارگران در هر سال × ۳ × تعداد فرزندان

مثال های نحوه محاسبه حق اولاد کارگران قانون کار در سال 1400

1 – کارگر با سابقه کار 720 روز و دارای یک فرزند زیر 18 سال:

3* حداقل مزد کارگر درسال 1400 * 1 = حق اولاد   : حل

2- کارگر با سابقه کار 720 روز و دارای دو فرزند زیر 18 سال:

3* حداقل مزد کارگر در سال 1400 * 2 = حق اولاد   : حل

3 – کارگر با سابقه کار 720 روز و دارای سه  فرزند زیر 18 سال:

3* حداقل مزد کارگر در سال 1400 * 3 = حق اولاد   : حل

قانون کار و تامین اجتماعی در مورد حق اولاد چه می گوید:
ماده 86 قانون تامین اجتماعی: کمک عائله‌مندی منحصراً تا دو فرزند بیمه‌ شده پرداخت‌می‌شود مشروط بر آنکه بیمه شده حداقل سابقه پرداخت  حق بیمه ۷۲۰ روز کاری را داشته باشد. سن فرزندان او از هجده سال کمتر باشد یا منحصراً به تحصیل اشتغال داشته باشند تا پایان تحصیل یا در اثر بیماری یا نقص عضو طبق گواهی کمیسیون های پزشکی موضوع ماده ۹۱ این قانون قادر به کار نباشند. میزان کمک عایله مندی معادل سه برابر حداقل مزد روزانه کارگر در مناطق مختلف برای هر فرزند در هر ماه است.
توجه شود که: در حال حاضر و طبق قوانین و مقررات موجود محدودییت و سقف تعداد فرزند برداشته شده است و باید برای تمام فرزندان حق اولاد پرداخت شود.  
جزئیات کامل حق اولاد کارگران مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی

شرایط پرداخت کمک هزینه حق اولاد یا کمک عائله مندی چیست؟

شرایط و قوانین خاصی برای پرداخت کمک هزینه حق اولاد از سمت کارفرما وجود دارد که در این قسمت به صورت موردی به بررسی این موارد می پردازیم.

  • کارفرما قبل از اینکه بخواهد برای پرداخت کمک هزینه حق اولاد اقدامات لازم را انجام دهد، باید سابقه بیمه کارگر را استعلام کند. به بیانی ساده تر، سابقه کار مورد نیاز یک کارگر برای دریافت حق اولاد، 720 روز است. در صورتی که فرد دارای این میزان از سابقه بیمه باشد، کارفرما باید برای پرداخت حق اولاد اقدام کند.
  • حق عائله مندی تنها به مشمولین قانون تامین اجتماعی و قانون کار تعلق می گیرد. در اصل کسانی که هم زمان مشمول قانون کار و تامین اجتماعی هستند باید حق اولاد دریافت کنند. تنها کارگران قانون کار هم زمان مشمول این دو قانون هستند. بنابر این فقط کارگران مشمول قانون کار مشمول دریافت حق اولاد هستند.
  • سن فرزندان فرد کارگر بیمه شده باید از 18 سال تمام  کمتر باشد یا اینکه فرزندان به صرفا  مشغول به تحصیل باشند. همچنین فرزندانی که به دلیل بیماری یا همچنین نقص عضو، گواهی کمیسیون های پزشکی را دریافت کرده اند و می توانند اثبات کنند که شرایط کار کردن برای آن ها فراهم نیست، می توانند از حق اولاد نیز بهره مند شوند.
جزئیات کامل حق اولاد کارگران مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی

برای جزئیات کامل حق اولاد و کمک عائله مندی لینک جزئیات کامل حق اولاد و کمک عائله مندی قانون کار و قانون تامین اجتماعی مطالعه کنید.

در صورت عدم پرداخت حق اولاد به کارگر از جانب کارفرما، چه کار کنیم؟

عدم پرداخت حق اولاد یکی از مواردی است که گاهی اوقات احتمال پیش آمدن آن وجود دارد و در چنین شرایطی کارگران نمی دانند باید چه کاری انجام بدهند. همانطور که ذکر شد در ماده 87 قانون تامین اجتماعی، پرداخت حق اولاد و کمک عائله کندی به عهده کارفرماست.

در اصل تمام کارگرانی که در انواع سازمان ها و شرکت هایی اعم از شرکت های پخش مویرگی، کارخانه ها و مکان های دیگر کار می کنند و دارای بیمه تامین اجتماعی هستند، در صورت دارا بودن شرایط باید از این حق بهره مند شوند. حال در صورتی که به هر دلیل این کار انجام نشود، کارگر می تواند برای حل این مسئله اقدام کند.

در تبصره ماده 87 قانون تامین اجتماعی، هر گونه اختلاف یا مسائل متفاوت در زمینه پرداخت حق اولاد توسط کارفرما به کارگر، در مراجع حل اختلافات اداره کار قابل پیگیری و حل کردن است.

بر اساس  ماده ۸۶ قانون تامین اجتماعی به سوالات زیر پاسخ داده می شود:

الف :به چند فرزند حق اولاد و کمک عائله مندی تعلق می گیرد؟

در ابتدا برابر با این قانون به حداکثر ۲ فرزند تعلق می گیرد.

در ماده واحده قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده از ۲۹/۴/۱۳۹۲ محدودیت تعداد فرزندان حذف شده و به تمام فرزندان حق اولاد یا کمک عائله مندی تعلق می گیرد.

ب:تا چه سنی به فرزندان حق اولاد و کمک عائله مندی تعلق می گیرد؟

به فرزندان تا ۱۸ سال تمام حق اولاد تعلق می گیرد.

برای فرزندان بالای ۱۸ سال چنانچه صرفا به تحصیل اشتغال داشته باشند و یا طبق نظریه کمسیون پزشکی ماده ۹۱ قانون قادر به کار نباشند حق اولاد تعلق می گیرد.

ج:مبلغ حق اولاد و کمک عائله مندی در هر ماه چقدر است؟

حق اولاد برای هر فرزند معادل سه روز حداقل مزد هر سال است.

د:شرط سابقه بیمه برای پرداخت حق اولاد و کمک عائله مندی چقدر است؟

بیمه شده باید حداقل سابقه ۷۲۰ روز بیمه را داشته باشد.

سوالات متداول حق اولاد سال کارگران قانون کار

نوشته های مشابه

30 دیدگاه

  1. با سلام و خسته نباشید: سابقه پرداخت 720 روز بیمه در کل سوابق بیمه باید باشد یا باید از آخرین بیمه ای که داشته محاسبه گردد؟فرضا شخصی 5 سال قبل بیمه بود و دیگر بیمه پرداخت نکرده و مجدد استخدام میشود. این وقفه به پرداخت حق اولاد اختلال ایجاد میکند؟

    1. سلام حق اولاد فرزند سوم اختیاری است یا اجباری.کارفرما به ما گفته اختیاری است پرداخت نمیکنم.شرکت خصوصی کار میکنم

  2. سلام من در کارخانه کار میکنم دخترم ۳۳ سالش ازدواج نکرده با من زندگی می‌کند حق اولاد بهش تعلق میگیره

      1. سلام
        شرط سن و تحصیل مهم است نه جنسیت و ازدواج. در سن زیر 18 سال و بالای 18 سال به شرط اشتغال صرف به تحصیل(بدون اشتغال) حق اولاد به کارگران تعلق می گیرد.

  3. سلام
    پسر من 20 سالشه ودو سال پشت کنکور بوده و در این دوسال حق اولاد قطع شد الان دانشجو شده آیا بهش حق اولاد تعلق میگیره؟

    1. سلام
      در قانون برای حق اولاد کارگران شرط ازدواج تعیین نشده بلکه صرف اشتغال به تحصیل عنوان شده است.

  4. سلام من سابقم از ۷۲۰ روز رد شد ولی یه سالش از ۹۸ تا ۹۹ و بقیش هم از ۴۰۰ تا الان که از ۷۲۰ روز بیشتر شده کارفرما میگه چون سابقه ات پشت هم نیست بینشون فاصله هست حق اولاد فعلا تعلق نمیگیره باید شرکت ما ۷۲۰ روز باشه ولی قانون کار هیچ اشاره ای به این موضوع نکرده نظر شما چیه چیکار کنم که حقم ضایع نشه

    1. سلام ، قانون کار فقط اشاره به ۷۲۰ روز کار داره ولی ن اینکه شما در یک کارگاه ۷۲۰ روز مشغول باشید ممکنه چند کارگاه بوده باشه تعلق میگیره

  5. سلام و عرض ادب
    به شاغل مشمول قانون کار که دارای فرزند بالای ۱۸ سال می باشد قانون کار منحصرا مشغول به تحصیل آورده برای تعلق گرفتن حق اولاد. زحمت شما میشه در مورد این منحصرا توضیح بفرمایید. غیر از اشتغال به کار چه مواردی باعث میشود برای شاغلین دارای اینگونه فرزند حق اولاد تعلق نگیرد؟
    مثلا اگه دارای فرزند بالای ۱۸ سال که ازدواج نموده و بیمه پردازی هم ندارد حق اولاد به چه صورت است؟
    یا اگه خدمت مقدس سربازی و دانشجو باشد به چه صورت می باشد؟

    1. با سلام
      ماده 86 قانون تامین اجتماعی شرط پرداخت کمک هزینه عائله مندی یا حق اولاد را سن زیر 18 سال عنوان کرده است. جنسیت فرزند تاثیری ندارد. استثناهای قائل شده به سن بالای 18 سال صرفا اشتغال به تحصیل عنوان شده است. چنانچه فرزند زیر 18 سال باشد بدون توجه به هر شرایطی حق اولاد باید پرداخت شود. در سن بالای 18 سال چنانچه فرزند اعم از دختر یا پسر و اینکه دختر ازدواج کرده باشد یا خیر اگر صرفا اشتغال به تحصیل داشته باشد باید حق اولاد پرداخت شود.
      منظور از صرفا اشتغال به تحصیل یعنی فقط دانشجو یا دانش آموز باشد و شاغل نباشد.

  6. اگر اولاد خود را بیمه خودمان نکنیم آیا امکان دریافت حق اولاد دارد حتی اگر جای دیگر هم خودش بیمه نباشد و زیر 18 سال هم هست؟

    1. با سلام
      در صورتیکه کارگر فرزند زیر 18 سال داشته باشد بدون هیچ قیدو شرطی باید کمک هزینه عائله مندی پرداخت شود.

    1. کمک هزینه عائله مندی (حق اولاد) به تمام کارگران زن و مرد تعلق میگیرد. در زمانیکه پدر و مادر یک فرزند در کارگاه های متفاوت و یا در یک کارگاه مشغول به کار باشند به هر دو نفر (پدر و مادر) حق اولاد تعلق میگیرد.

      1. باسلام
        با توجه به لایحه دولت مبنی بر اصلاح ماده ۸۶ قانون تأمین اجتماعی، شرط داشتن حداقل سابقه پرداخت حق بیمه (۳۰) روز کار، جهت پرداخت مزایای عائله مندی یا حق اولاد لازم الاجرا می باشد?

    2. باسلام
      با توجه به لایحه دولت مبنی بر اصلاح ماده ۸۶ قانون تأمین اجتماعی، شرط داشتن حداقل سابقه پرداخت حق بیمه (۳۰) روز کار، جهت پرداخت مزایای عائله مندی یا حق اولاد لازم الاجرا می باشد.

  7. سلام فرزند پسری که زیر 18سال هست و خودش کار میکنه و بیمه شده به پدر حق اولاد تعلق میگیذه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر