اعتراض به رای سازشی و توافقی اداره کار

در هر مرجع رسیدگی کننده به دعاوی و شکایات اعتراض به آرا و تصمیمات صادره پیش بینی شده است. آرای صادره از مراجع حل اختلاف اداره کار نیز قابلیت اعتراض دارند. یکی از انوع آرای صادره از ادارات کار آرای سازشی و توافقی است. اعتراض به رای سازشی و توافقی اداره کار در هر حالت قابل انجام است و نتیجه اعتراض به محتوای رای و متن اعتراض و دفاعیات طرف مقابل دارد.

آیا رای سازشی و توافقی اداره کار قابل اعتراض است؟

همانطور که در بالا گفته شد تمام رای های صادره از مراجع اداره کار قابل اعتراض هستند. پس اعتراض به رای سازشی و توافقی از هیات تشخیص و یا حل اختلاف در اداره کار قابل انجام است. باید به این اصل و موضوع توجه کرد که مراجع رسیدگی کننده از جمله اداره کار مکلف به دریافت هرگونه دادخواستی اعم از بدوی یا تجدید نظر هستند. در جریان رسیدگی با توجه به شرایط ممکن است اعتراض موثر باشد و یا رای بر بی حقی اعتراض کننده صادر شود.

نمونه فرآیند صدور رای سازشی در مراجع اداره کار

برای آشنایی با یک حالت واقعی مثال زیر را در نظر می گیریم.

کارگری مدتی سابقه کار بدون واریز بیمه در کارگاهی را داشته است. بازرس بیمه تامین اجتماعی به کارگاه مراجعه کرده و اسم او را در لیست بازرسی از کارگاه ثبت کرده و کارفرما پس از 3 ماه کارگر را اخراج کرده است. کارگر به دلیل عدم واریز بیمه کل مدت کارکرد و عدم پرداخت حقوق و مزایا طبق قانون کار از طریق سامانه جامع روابط کار در اداره کار علیه کارفرما شکایت کرده است.

در جلسه هیات تشخیص کارفرما کارکرد کارگر را تایید کرده و در همان جلسه اعضای هیات تشخیص پیشنهاد توافق و سازش به مبلغ 18 میلیون تومان صادر شده و طرفین صورتجلسه هیات تشخیص را امضا کرده اند. مبلغ مورد توافق نیز در همان جلسه به کارگر پرداخت شده است.

رای در سامانه ثبت و به طرفین ابلاغ شده و در انتهای رای مهلت اعتراض هیات تشخیص که 15 روز تعیین شده است. آیا کارگر می تواند به رای سازشی و توافقی هیات تشخیص اعتراض کند؟ و اگر اعتراض کرد تغییر در رای امکانپذیر است؟

مراحل و شرایط اعتراض به رای سازشی و توافقی اداره کار

در شکایت اداره کار دو نوع حقوق کارگر مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. الف: حقوق خصوصی و شخصی خود کارگر ب: بیمه تامین اجتماعی که علاوه بر حقوق کارگر منافع تامین اجتماعی را نیز شامل می‌شود.

در آرای سازشی و توافقی بین کارگر و کارفرما در هیات تشخیص و یا حل اختلاف اداره کار صرفا حقوق و مزایای خود کارگر قابل سازش و توافق است و حق بیمه سابقه کار قابل سازش و توافق نیست.

یکی از اصول سازش و توافق در جلسات رسیدگی اداره کار این است که حداقل حقوق و مزایای قانون کار برای کارگر حاصل شود.

رای سازشی و توافقی صادر شده از هیات تشخیص اداره کار نیز ممکن است دو حالت داشته باشد. 1-در جلسه کارگر و کارفرما به توافق و سازش رسیده و اداره کار رای صادر کند و پرداخت مبلغ به بعد از صدور و قطعی شدن رای موکول شود. 2-در جلسه هیات تشخیص اداره کار کارگر و کارفرما سازش و توافق صورت گرفته را اجرا نمایند و کارفرما مبلغ توافق شده را بلافاصله به کارگر پرداخت نماید و رسید آن را با موضوع اجرای رای همان جلسه دریافت کند.

در حالت اول که رای صادره از هیات تشخیص به مرحله اجرا نرسیده است قبل از اتمام مهلت اعتراض به رای اداره کار که برای رای هیات تشخیص 15 روز است از طرف کارگر و یا کارفرما و یا هر دو قابل اعتراض است. هیات حل اختلاف مکلف به رسیدگی مجدد به موارد اعتراضی تجدید نظرخواه خواهد بود. ممکن است رای سازشی و توافقی هیات تشخیص تایید شود و یا نقض شده و رای جدید صادر شود. تصمیم با اعضای هیات حال اختلاف اداره کار خواهد بود.

در حالت دوم کاری که اتفاق افتاده این است که رای سازشی و توافقی هیات تشخیص اداره کار صادر شده و اجرا شده است. رایی که از طرف کارفرما اجرا شده است قابل تجدید نظر خواهی نیست. چنانچه کارگر به رای اجرا شده اداره کار اعتراض کند هیات حل اختلاف در جلسه رسیدگی تجدید نظر خواهی کارگر را رد خواهد کرد.

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. سلام ما زیر قان کار توافق کرده و رضایتنامه با مشخصات پرونده و طرفین به مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال را به هیات تقدیم کرده ایم متاسفانه بدلیل توافق زیر قانون کار رضایتنامه کتبی رو قبول نکردن و مارو محکوم کردن به مبلغ۱۳۰۰۰۰۰۰۰میلیون
    سوال آیا توافق در هیات تشخیص یا حل اختلاف زیر قانون ارزش قان

    1. سلام
      سازش و توافق در جریان رسیدگی به شکایت و در جلسه هیات تشخیص و یا حل اختلاف باید انجام پذیرد.

      1. سلام من در جلسه حل اختلاف سر مبلغ سازش کردم. ولی رو بیمه سازشی نداشتم. اما حل اختلاف در رای سازشی خود؛ بطور کل رای جلسه هییت تشخیص را نقض کرده و فقط راجب سازش مبلغ نوشته. با اینکه من راجب بیمه رای گرفته بودم. به من گفتن برو چند ماه دیگه راجب بیمه شکایت کن ولی الان میگن باید بری دیوان ما رای دادیم در حالیکه ماده ۷۲ نقض شد. زمان دیوان هم گذشته چکار کنم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

        1. سلام
          اگر در رای هیات تشخیص برای بیمه رای صادر شده و حل اختلاف رای نداده و بحث بیمه مورد اعتراض نبوده همان رای هیات تشخیص هم می تواند از لحاظ بیمه اجرا شود.
          اگر سیستم اداره کار اجازه اجرای رای هیات تشخیص را ندهد باید از ابتدا دادخواست بیمه ثبت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر