پایان کار و سنوات و عیدی و پاداش کارگری که استعفا داده

موضوع تعلق یا عدم تعلق پایان کار و سنوات و عیدی و پاداش به کارگری که استعفا می دهد همیشه سوال برانگیز و مبهم بوده است. این موضوع هم کارفرما و هم کارگران را دچار سردرگمی می کند و اغلب کارگران از عدم تعلق مزایای گفته شده در صورت استعفا نگرانی دارند و به دلیل عدم اطلاع کافی در تصمیم گیری برای استعفا و تغییر شغل با مشکل مواجه می شوند. پایان کار و سنوات و عیدی و پاداش کارگری که استعفا داده کارگران مستعفی به صورت اجمالی در ادامه بررسی شده است.

در ادامه به این سوالات پاسخ می دهیم:

آیا پایان کار و سنوات و عیدی و پاداش به کارگری که استعفا داده تعلق می گیرد؟

اگر کارفرما به کارگر مستعفی سنوات و عیدی و پاداش را پرداخت نکند آیا می تواند علیه کارفرما در اداره کار شکایت کنم؟

اگر کارگر بدون استعفا کار را ترک کند مزایای گفته شده تعلق می گیرد؟

آیا پایان کار و سنوات و عیدی و پاداش به کارگری که استعفا داده تعلق می گیرد؟

استعفای کارگر یکی از حقوقی است که در تبصره ماده 21 قانون کار برای کارگر تعریف شده است. بنابراین استعفا مانع و رافع پرداخت هیچ یک از حقوق و مزایای تعیین شده در قانون کار نیست.

عیدی و پاداش کارگری که استعفا داده باشد همانند کارگران شاغل و یا قطع رابطه کاری به هر نحو دیگر برابر با پرداخت عیدی و پاداش کارگران به نسبت هر سال کار معادل دو ماه آخرین حقوق باید پرداخت شود.

سنوات و پایان کار کارگری که استعفا داده نیز همانند اتمام و یا فسخ قرارداد کار به هر نحو دیگر به نسبت هر سال کار معادل یک ماه آخرین حقوق به عنوان مزایای پایان کار (سنوات) باید پرداخت شود.

بنابراین طبق توضیحات فوق استعفای کارگر هیچ یک از حقوق و مزایای وی را از بین نمی‌برد و تنها تفاوت بین استعفای کارگر و اخراج و یا اتمام قرارداد کار در درخواست بیمه بیکاری است که کارگر استعفا داده به دلیل بیکاری ارادی نمی‌تواند از بیمه بیکاری استفاده کند.

در صورتی که کارفرما از پرداخت سنوات، عیدی و پاداش به کارگری که استعفا داده خودداری کند یا اختلافی از این بابت بین طرفین وجود داشته باشد کارگر می تواند در مراجع حل اختلاف اداره کار علیه کارفرما طرح شکایت کند.

حتی در مقررات فعلی ترک کار بدون استعفا نیز باعث زایل شدن هیچ یک از مزایای گفته شده نمی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر