زمان و موعد پرداخت پایه سنوات (مزد پایه) ابتدای سال استخدام است یا روز استخدام هر کارگر؟

پایه سنوات یا مزد پایه، یکی از مزایای قانونیِ کارگران و کارمندان است که به منظور ایجاد انگیزه و ارج نهادن به تجارب و سوابق به صورتِ سالانه به آن‌ها تعلق می‌گیرد. در این مقاله، به بررسی زمان و موعد پرداخت پایه سنوات می‌پردازیم.

زمان و موعد پرداخت پایه سنوات (مزد پایه) ابتدای سال استخدام است یا روز استخدام هر کارگر؟

در بخشنامه‌های مزد هر سال موعد و زمان پرداخت مزد پایه کارگران تکمیل یک سال سابقه کار در همان کارگاه تعیین شده است. توجه شود که منظور از سال در اینجا سال سابقه کار است نه تغییر سال تقویمی.

بنابراین کارفرما مکلف است پایه سنوات کارگران را در زمان‌هایی که سابقه کارگران سال را تکمیل می‌کنند پرداخت کند. موعد و زمان پرداخت پایه سنوات همه سال‌ها در سالگرد استخدام خواهد بود. نحوه محاسبه پایه سنوات توسط کارفرما صحیح است.

حال اینکه کارفرما پایه سنوات را به راحتی و یا به سختی محاسبه خواهد کرد و اینکه محاسبات سخت است تفاوتی در مقررات و قوانین ندارد.

محاسبه پایه سنوات حتی با سوابق 20 و 30 سال نیز سخت نیست و از جدول تصاعدی مزد به راحتی قابل استخراج است. به این صورت که در ماهی که حقوق محاسبه می شود دو حالت پیش می آید. یا ماه استخدام سپری شده یا نشده. چنانچه ماه استخدام سپری شده باشد همان رقم داخل جدول تصاعدی مزد مجموع مزد شغل و پایه سنوات کارگر خواهد بود. چنانچه ماه استخدام هنوز فرا نرسیده باشد از رقم نوشته شده در جدول تصاعدی مزد مبلغ پایه سنوات امسال کسر می‌شود.

دوره آموزشی رایگان قانون کار و جلسه محاسبه پایه سنوات را حتما ببینید.

نوشته های مشابه

5 دیدگاه

  1. با سلام بنده در 24اسفند استخدام شدم آیا سنوات بنده از اول سال محاسبه میشود یا از اسفند ماه

  2. سلام من به عنوان کارگر از سال ۹۵/۱۱/۲۲ استخدام در شرکت ماهی چابهار استخدام شدم تا سال ۱۴۰۲/۹/۵ که سابقه بیمه من ۵سال ویک ماه است الان تسویه کردم سنوات من چقدر است؟

  3. سلام بنده ۱۴ سال درکارگاه اهن فروشی کار کردم قطع همکاری با این کارگاه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ است من تا جه زمانی حق شکایت برای کارفرما را دارم و حق سنوات چقدر می شود

    1. سلام
      برای شکایت محدودیت زمانی وجود ندارد. در صورتی که درخواست بیمه بیکاری داشته باشید باید تا 30 روز شکایت کنید. سنوات (مزایای پایانکار) به ازای هر سال معادل یک ماه آخرین حقوق است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر