نتایج بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post
page
dwqa-question
dwqa-answer
e-landing-page
wpforms

سوال کاربر : شرایط کار نگهبان 4 نوبت روز، 4 نوبت شب و 4 نوبت استراحت چگونه است؟

من در یک کارگاه نگهبان هستم و نوبت های کاری ما به صورت 4 نوبت روزکار، 4 نوبت شب کار و 4 نوبت استراحت تنظیم شده است.

آیا کار به این صورت با قانون کار مغایرت دارد؟ نوبت‌ها و شیفت‌های کاری در یک ماه تمام نشده و وارد ماه بعدی می‌شود. از این بابت مغایرتی با نوبت کاری ندارد؟

پاسخ به : شرایط کار نگهبان 4 نوبت روز، 4 نوبت شب و 4 نوبت استراحت چگونه است؟

در قانون کار محدودیتی از لحاظ تنظیم نوبت‌های کاری و اینکه چند روز در نوبت صبح و عصر و یا شب باشد وجود ندارد. محدویت سقف ساعات کار در کارهای نوبت کاری در 4 هفته متوالی 176 ساعت تعیین شده است.

مجموع یک دوره کامل از کار شما 12 روز است و هر 12 روز این سیکل گردش دارد و به وضوح نوبت‌های کاری در داخل یک ماه گردش دارد.

این نوع کار مغایرتی با قانون کار ندارد و نوع نوبت کاری از نوع نوبت کاری صبح شب است که باید فوق العاده نوبت کاری معادل 22.5 درصد حقوق پرداخت شود. اگر فرض کنیم که گردش نوبت‌های کاری داخل یک ماه اتفاق نیافتد باز از لحاظ قانون کار منعی وجود ندارد و فقط به جای فوق العاده نوبت کاری، برای ساعات کار در شب فوق العاده شب کاری پرداخت شود.


مطالب مرتبط زیر را نیز بخوانید

3 دیدگاه دربارهٔ «سوال کاربر : شرایط کار نگهبان 4 نوبت روز، 4 نوبت شب و 4 نوبت استراحت چگونه است؟»

  1. من حدود چهار سال در یک باغ با خانواده نگهبان بودم و الان دوماه هست بدون اطلاع قبلی به من باغ را فروخته و صاحب جدید میگه باید تخلیه کنی در ضمن با صاحب قبلی هیچ قراردادی هم تنظیم نشده الان میتونم چکار کنم؟ صاحب جدید هم وقت بهم نمیده آسایش را از زن و بچه هام گرفته

    1. زهرا هاشمی

      با سلام
      در صورتیکه مالک کارگاهی (که در اینجا منظور باغ است) کارگاه را به شخص دیگری واگذار کند کارفرمای جدید (خریدار) به عنوان کارفرما محسوب شده و کلیه تعهدات کارفرمای قبلی را نسبت به کارگر خواهد داشت. بنابراین خریدار جدید مکلف است کلیه تعهداتی که کارفرمای قبلی به کارگر داده را انجام دهد. درصورتیکه اختلافی بین کارفرمای جدید و کارگر وجود داشته باشد کارگر میتواند در اداره کار با شکایت از کارفرمای جدید حقوق خود را پیگیری نماید.

  2. با سلام و احترام
    طبق قانون ساعات موظفی 176 ساعت در ماه هستش.با این مدل شیفت کاری ساعات کاری 240 ساعت خواهد بود.به عبارتی 64 ساعت اضافه کار اجباری.از طرفی اجبار با اضافه کار مگر با توافق طرفین وجاهت قانونی ندارد.
    به نظر می رسد این نوع شیفت کاری بدون توافق کارگر در تعارض با قانون خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار تنظیم کن
مشاوره بگیر
چگونه خیلی راحت ریز حقوق و مزایای 1402 خود یا کارکنان خود را دقیق محاسبه کنید؟
برای دریافت آنلاین و فوری فیش حقوقی 1402 قانون کار
پایه سنوات تجمیعی، مزد شغل، حق مسکن، بن کارگری، حق اولاد، اضافه کاری، شب کاری، نوبت کاری، جمع کاری، ماموریت، حق بیمه، مالیات حقوق...
طبق آخرین مقررات و همه در یک برگه PDF قابل چاپ به شکل فیش حقوقی (رایگان و حرفه‌ای)