نتایج بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post
page
dwqa-question
dwqa-answer
e-landing-page
wpforms

سوال کاربر : مرخصی روز پنجشنبه کارگرانی که ساعات موظفی کمتری دارند چطور محاسبه می‌شود؟

در شرکتی کار می کنم که از شنبه تا چهارشنبه هر روز 8 ساعت و  پنجشنبه‌ها 4 ساعت کارکرد مفید داریم. اگر در روزهای شنبه تا چهارشنبه مرخصی بگیریم برای هر روز 8 ساعت از مرخصی کسر می‌شود و مرخصی روز پنجشنبه نیز معادل 8 ساعت کسر می‌شود.

چنانچه در روزهای دیگر بیشتر از 4 ساعت مرخصی گرفته شود معادل یک روز حساب می‌کنند.

1-آیا کسر مرخصی پنجشنبه که کارکرد ما 4 ساعت است به میزان 8 ساعت درست و قانونی است؟ 2-آیا برای مرخصی ساعتی بیشتر از 4 ساعت کسر یک روز از مانده مرخصی قانونی است؟

پاسخ به : مرخصی روز پنجشنبه کارگرانی که ساعات موظفی کمتری دارند چطور محاسبه می‌شود؟

کارکرد موظفی هفتگی در ماده 51 قانون کار 44 ساعت تعیین شده است. کارگران موظف هستند این ساعات کار را حداکثر در 6 روز تکمیل کنند و ممکن است در برخی روزها ساعات کار بیشتر و در برخی روزها کمتر باشد.

در شرکت شما جمع ساعات کار هفتگی 44 تکمیل می‌شود و چنین تصور کنید که در 5 روز اول هر روز 40 دقیقه از کارکرد پنجشنبه را انجام می‌دهید.

اصول کسر مرخصی از مانده مرخصی کارگران به این صورت است که هر چند مدت از موظفی کارگر که سر کار حضور نیافته و مرخصی گرفته از مانده مرخصی کسر شود.

در ماده 64 مرخصی استحقاقی سالانه کارگران 26 روز کاری تعیین شده و در ماده 71 قانون کار نیز مرخصی به صورت کمتر از یک روز و ساعتی نیز مجاز دانسته شده است.

در کارگاه‌هایی که ساعات کار در روزهای مختلف متفاوت است باید مرخصی‌ها به صورت ساعتی محاسبه و از مانده مرخصی کارگران کسر شود.

برای مرخصی کامل در روزهای شنبه تا چهارشنبه معادل 8 ساعت و برای مرخصی در روز پنجشنبه 4 ساعت از مانده مرخصی کسر باید کسر شود.

کسر از مانده مرخصی باید برابر با مدت استفاده از مرخصی باید باشد و کسر یک روز از مانده مرخصی در مواردی که کارگر بیشتر از 4 ساعت از مرخصی استفاده کرده است صحیح نیست.


مطالب مرتبط زیر را نیز بخوانید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار تنظیم کن
مشاوره بگیر
چگونه خیلی راحت ریز حقوق و مزایای 1402 خود یا کارکنان خود را دقیق محاسبه کنید؟
برای دریافت آنلاین و فوری فیش حقوقی 1402 قانون کار
پایه سنوات تجمیعی، مزد شغل، حق مسکن، بن کارگری، حق اولاد، اضافه کاری، شب کاری، نوبت کاری، جمع کاری، ماموریت، حق بیمه، مالیات حقوق...
طبق آخرین مقررات و همه در یک برگه PDF قابل چاپ به شکل فیش حقوقی (رایگان و حرفه‌ای)