انواع مرخصی استعلاجی کارگران قانون کار و بیمه، حقوق 3 روز و بیشتر و نحوه استفاده

شرایط و نحوه استفاده از مرخصی استعلاجی کارگران
شرایط و نحوه استفاده از مرخصی استعلاجی کارگران

شرایط مرخصی استعلاجی کارگران یکی از مسائلی که همیشه مبهم مانده و مقررات آن برای کارگران و کارمندان و حتی کارفرمایان شفاف اطلاع رسانی نشده است. در این مقاله با بررسی مستندات قانونی و شرایط و ضوابط و مقررات مربوط به مرخصی استعلاجی قانون تامین اجتماعی و قانون کار، قصد داریم به زبان ساده به سوالات در این زمینه پاسخ دهیم تا شما با آشنایی از مقررات در شرایط لزوم به راحتی از این مرخصی استفاده نمایید.

فهرست مطالب

مرخصی استعلاجی کارگران چیست؟

استعلاج به معنی طلب درمان کردن است. بنابراین مفهوم و معنی مرخصی استعلاجی مدتی است که کارگر برای درمان بیماری خود سر کار حاضر نمی شود. در قانون کار و تامین اجتماعی در شرایط خاص برای کارگرانی که از مرخصی استعلاجی استفاده می نمایند حمایت هایی تعیین شده است که کارگران در دوران بیماری مشکلات معیشتی نداشته باشند و از حمایت های بیمه ای نیز برای درمان و بستری بهره مند باشند.

انواع مرخصی استعلاجی کارگران در قانون تامین اجتماعی

کارگران ممکن است در شرایط و حالت های مختلف نیاز به استفاده از مرخصی استعلاجی داشته باشند که می توان این موارد را به صورت زیر تقسیم بندی کرد و هر حالت حمایت های خاص خود را دارد که به اختصار در مقابل هر حالت توضیح داده شده است.

حالت های مختلف مرخصی استعلاجی کارگران و شرایط آن
حالت های مختلف مرخصی استعلاجی کارگران و شرایط آن

1- مرخصی استعلاجی برای درمان بیماری 3 روز و کمتر از 3 روز بدون بستری شدن

برای این حالت حمایت خاصی در قانون تامین اجتماعی و قانون کار پیش بینی نشده است. برای 3 روز مرخصی استعلاجی و استراحت پزشکی که نیاز به تایید در مرجع خاصی ندارد و در مقابل نه کارفرما و نه تامین اجتماعی از بابت حقوق و دستمزد و مزایای این روزها هیچگونه تعهدی ندارند. کارفرما می تواند این روزها را به صورت کسر کار برای کارگر اعمال نماید و در صورتی که کارگر تمایل داشته باشد حقوق و مزایای این روزها را دریافت نماید و بیمه آن نیز واریز شود با موافقت کارفرما می تواند از مرخصی استحقاقی استفاده نماید. دفترچه درمانی کارگر در مرخصی کمتر از 3 روز معتبر بوده و می تواند برای هزینه های درمانی از حمایت های تامین اجتماعی استفاده نماید.

2-مرخصی استعلاجی برای درمان بیماری 3 روز و کمتر از 3 روز با بستری شدن

چنانچه مرخصی استعلاجی کارگر 3 روز و کمتر از آن باشد ولی در مراکز درمانی بستری شده باشد بر خلاف حالت قبلی از تمام حمایت های تامین اجتماعی برخوردار می شود. در این حالت با تایید مرخصی استعلاجی در تامین اجتماعی تعداد روزهای بیماری جزو سابقه بیمه کارگر با عنوان ایام بیماری ثبت می شود و غرامت دستمزد این روزها نیز از طرف تامین اجتماعی پرداخت می شود. کارفرما هم مکلف است برای روزهای مرخصی استعلاجی سنوات، عیدی و پاداش، مرخصی استحقاقی، حق اولاد و سایر مزایایی که در لیست بیمه از آن ها حق بیمه کسر نمی شود را به کارگر پرداخت نماید.

سوال مهمی که برای پرداخت سه روز مرخصی استعلاجی توسط کارفرما وجود دارد این است که:

پرداخت سه روز مرخصی استعلاجی توسط کارفرما تا چند بار در سال تکلیف شده؟

همانطور که در بالا گفته شد مرخصی استعلاجی مرخصی درمانی است و چون بیماری و یا حوادث قابل پیش بینی نیستند و به تعداد غیر قابل پیش بینی ممکن است اتفاق بیافتد. کارفرما مکلف است با مرخصی استعلاجی سه روز و کمتر از آن در حالت عادی هر چند بار که اتفاق بیافتد موافقت کند. چون بیماری ها و اقدام به درمان و یا استراحت پزشکی اغلب از قبل قابل پیش بینی نیستند به طور معمول توسط پزشک تجویز می شود و کارگر آن را باید ترجیحا در اولین روز کاری به اطلاع کارفرما برساند و در صورت عدم امکان این اطلاع رسانی، عدم حضور کارگر به دلیل مرخصی استعلاجی توسط کارفرما نباید غیبت غیر موجه به حساب بیاید.

اگر مرخصی استعلاجی کارگر به دلیل بیماری ناشی از کار و یا حادثه ناشی از کار باشد و یا منجر به بستری شود کارگر باید این مرخصی را به تایید تامین اجتماعی برساند و سازمان تامین اجتماعی غرامت سه روز مرخصی استعلاجی را با مبنای مبلغ حق بیمه پرداختی به کارگر پرداخت می کند.

در این شرایط پرداخت برخی از مزایا برای سه روز مرخصی استعلاجی توسط کارفرما و هر چند بار که در سال اتفاق بیافتد در تکلیف کارفرما است. مواردی از حقوق و مزایای کارگر که کارفرم از آن حق بیمه کسر کرده و به تامین اجتماعی پرداخت کرده در تعهد تامین اجتماعی است. مزایایی که مشمول بیمه نیستند و کارفرم از بابت آن حق بیمه کسر نکرده مانند حق اولاد، سنوات، عیدی و پاداش و مرخصی استحقاقی در مدت سه روز مرخصی استعلاجی توسط کارفرما باید پرداخت شود.

3- مرخصی استعلاجی ناشی از حادثه یا بیماری ناشی از کار کارگران

چنانچه کارگر دچار حادثه ناشی از کار شود و یا به بیماری ناشی از کار مبتلا شود و قادر به کار نباشد و تحت درمان قرار گیرد از اولین روزی که قادر به کار نیست از کلیه حمایت های تامین اجتماعی برای مرخصی استعلاجی برخوردار خواهد بود. همانند حالت قبلی تامین اجتماعی سابقه بیمه کارگر در ایام بیماری را لحاظ کرده و غرامت دستمزد ایام بیماری را به وی پرداخت می نماید. کارفرما نیز با لحاظ این روزها به عنوان سابقه کار مزایایی که مشمول کسر بیمه نیستند را باید به کارگر پرداخت نماید.

4- مرخصی استعلاجی 4 روز و بیشتر از 4 روز

چنانچه کارگر 4 روز و یا بیشتر از آن به دلیل بیماری و حادثه چه ناشی از کار و چه غیر ناشی از کار تحت درمان باشد اعم از اینکه بستری باشد و یا در منزل به تجویز پزشک معالج در حال استراحت و گذراندن دوره نقاهت باشد از کلیه حمایت های قانون تامین اجتماعی و قانون کار بهره مند خواهد بود. حمایت های قانونی مرخصی استعلاجی حالت های 2 و 3 و 4 یکسان هستند.

لازم به توضیح است که در حالت های دوم و سوم تایید مرخصی استعلاجی تامین اجتماعی الزامی است.

مرخصی استعلاجی کارگران چگونه و کجا باید تایید شود؟

مرجع تعیین و تایید مدت زمان مرخصی استعلاجی با توجه به مدت استراحت متفاوت است :

۱. برای استراحت هایی که در هر نوبت کمتر از هفت روز است و درمجموع در طول سال از ۱۵ روز بیشتر نمیشود، گواهی پزشک معالج کافی است و نیاز به تایید پزشک معتمد و یا کمیسیون پزشکی ندارد.

۲. استراحتهای بیشتر از ۱۵ روز تا ۶۰ روز در سال و استراحت بیش از ۷ روز در هر نوبت باید به تایید پزشک معتمد سازمان برسد.

۳. استراحتهای بیش از ۶۰ روز در سال باید به تایید کمیسیون پزشکی برسد.

– براساس ماده ۶۲ قانون تامین اجتماعی، غرامت دستمزد از اولین روزی که بیمه شده بر اثر حادثه یا بیماری حرفه ای و به موجب تشخیص سازمان تامین اجتماعی قادر به کار نباشد پرداخت خواهد شد. در مواردی که عدم اشتغال به کار و معالجه به سبب بیماری باشد در صورتی که بیمار در بیمارستان بستری نشود، غرامت دستمزد از روز چهارم پرداخت خواهد شد.

غرامت دستمزد ایام بیماری از روز چهارم پرداخت میشود مگر در موارد زیر:

۱. در صورتی که بیمه شده در دوران استراحت در بیمارستان بستری شده باشد.

– در این مورد مدت بستری شدن در بیمارستان مدنظر نیست چنانچه بیمه شده به مدت چند ساعت نیز در بیمارستان بستری شده باشد و یا در واحد درمانی تحت عمل جراحی سرپایی قرار گرفته و ترخیص شده باشد، کسر سه روز اول لزومی نخواهد داشت.

۲. استراحت هایی که به دلیل بیماری حرفه ای و حادثه ناشی از کار و یا عواقب بعدی آن تجویز میشود.

۳. استراحت ناشی از بیماریهای حرفه ای (بیماری مرتبط با کار) باشد.

۴. در صورتی که بیماری شخص در ادامه بیماری قبلی باشد و در موارد مشابه قبلی ۳ روز اول بیماری کسر شده باشد.

۵. مرخصی استعلاجی جانبازان انقلاب اسلامی.

– غرامت دستمزد پرداختی به جانبازان بیمه شده معادل صد درصد متوسط حقوق و مزایای وی خواهد بود، مشروط بر اینکه از حداقل دستمزد زمان بیماری کمتر نباشد.

۶. غرامت دستمزد بیمه شدگانی که به علت همکاری با نیروهای مسلح مجروح میشوند معادل ۱۰۰ درصد آخرین مزد است.

۷. در صورتی که بستری شدن بیمه شده ضروری تشخیص داده شود، ولی به علت نبودن تخت خالی معالجه سرپایی انجام پذیرد.

۸. مراجعات اورژانسی به مرکز درمانی مشمول کسر ۳ روز اول نیست.

– در مواردی که معالجه صرفا به سبب بیماری عادی باشد یا معالجه به صورت سرپایی انجام شودغرامت دستمزد از روز چهارم پرداخت می شود.

شرایط پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری کارگران

داشتن این شرایط برای دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری ضروری است:

۱. تجویز مرخصی استعلاجی، در گواهی های استراحت باید به روشنی نوع بیماری مشخص شود.
۲. داشتن ارتباط بیمه ای با سازمان و ارائه گواهی کارفرما مبنی بر اشتغال بیمه شده در زمان بیماری یا در حال مرخصی استحقاقی/به موجب دادنامه شماره ۵۳۶-۵۳۵ مورخ ۸۵/۷/۳۰ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، ادامه پرداخت غرامت دستمزد منوط به دایر بودن کارگاه نیست، بنابراین در مواردی که مرخصی استعلاجی بیمه شده تا پس از تعطیلی کارگاه تداوم می یابد، پرداخت غرامت دستمزد با رعایت سایر شرایط مقرر ادامه خواهد یافت.

در این موارد کمک هزینه بیماری پرداخت نمی شود:

  • بیمه شده ازکارافتاده کلی باشد.
  • در ایام بیماری حقوق یا مزد خود را از کارفرما دریافت کرده باشد.
  • برای استراحتهایی که به دلیل انجام جراحیهای زیبایی تجویز می شود.

تعداد دفعات استفاده از مرخصی استعلاجی

برای مدت پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری ، محدودیت زمانی و تعداد دفعات وجود ندارد و تا زمانی که بیمه شده بر حسب تشخیص سازمان تامین اجتماعی قادر به کار نباشد و به موجب قوانین این سازمان، از کارافتاده هم شناخته نشده باشد، پرداخت غرامت دستمزد ادامه می یابد و مدت آن جزء سابقه , و مبلغ آن نیز جزء پرداخت حق بیمه محسوب می شود ( در این مدت ,خودِ فرد و خانواده‌اش کماکان تحت پوشش تامین اجتماعی هستند ).

نحوه محاسبه مبلغ و حقوق غرامت دستمزد ایام بیماری

غرامت دستمزد ایام بیماری برای بیمه شدگان متاهل و متکفل سه چهارم میانگین دستمزد بیمه شده است.

غرامت دستمزد ایام بیماری برای بیمه شدگان مجرد و غیرمتکفل که از درمان سازمان استفاده نکرده و به صورت سرپایی معالجه شده اند، دو سوم میانگین دستمزد بیمه شده است و در صورت استفاده از خدمات درمانی و یا بستری یک دوم است.

  1. بیمار بیمه شده دارای همسر، فرزند، پدر یا مادر تحت تکفل باشد. در این حالت غرامت دستمزد (حقوق و مزایای در مرخصی استعلاجی) معادل 3/4 (سه‌چهارم) آخرین مزد یا حقوق کارگر پرداخت خواهد شد.
  2. بیمه شده فاقد همسر یا فرزند یا پدر و مادر تحت تکفل باشد. در این حالت غرامت دستمزد ایام مرخصی استعلاجی (حقوق مرخصی استعلاجی) معادل 2/3 (دوسوم) آخرین حقوق و یا مزد روزانه کارگر پرداخت می‌شود.
  3. در صورتی که حالت دوم باشد و بیمه شده با هزینه تامین اجتماعی بستری شود و یا در بیمارستان‌های تامین اجتماعی مداوا شود حقوق مرخصی استعلاجی وی بر مبنای 2/1 (یک‌دوم) آخرین مزد و حقوق کارگر پرداخت خواهد شد.

پرداخت حقوق مرخصی استعلاجی کارگر به عهده کیست ؟

پرداخت غرامت دستمزد (حقوق مرخصی استعلاجی) به عهده کارفرما نیست و فقط به عهده سازمان تامین اجتماعی است مگر در سازمانهایی که کارفرما خودش داوطلبانه نسبت به پرداخت مبلغی (برای کمک به کارکنان) پرداخت نماید.

در قسمت انواع مرخصی استعلاجی کارگران در قانون تامین اجتماعی عنوان شده که به کدام حالت های مرخصی استعلاجی مبلغی به عنوان غرامت دستمزد ایام مرخصی استعلاجی از جانب تامین اجتماعی پرداخت می شود. مبنای محاسبه این مبلغ حق بیمه پرداختی از جانب کارفرما به تامین اجتماعی است.

کارفرما چه مزایایی را باید در مدت مرخصی استعلاجی به کارگر پرداخت نماید؟

در لیست بیمه برخی اقلام مزدی مشمول کسر بیمه هستند مانند حقوق، بن، مسکن و برخی اقلام مانند حق اولاد، سنوات،عیدی و پاداش و مانده مرخصی مشمول کسر حق بیمه نیستند. در مدتی که کارگر در مرخصی استعلاجی است در هنگام پرداخت غرامت دستمزد از جانب تامین اجتماعی اقلامی که از آنها حق بیمه کسر می شده تاثیر دارد بنابراین کارفرما تعهدی به پرداخت آنها ندارد. ولی از طرفی چون در قانون کار مرخصی استعلاجی چنانچه به تایید تامین اجتماعی برسد جزو سابقه کار محسوب می شود بنابراین یکی از شرایط مرخصی استعلاجی کارگران برای کارفرما پرداخت مزایایی هست که در لیست بیمه مشمول کسر حق بیمه نیستند. مبلغ پرداختی از جانب کارفرما عین حالتی خواهد بود که کارگر سر کار حاضر بوده است.

شرایط پرداخت حقوق مرخصی استعلاجی از جانب تامین اجتماعی چگونه است؟

مبلغی که تامین اجتماعی در ایام مرخصی استعلاجی به کارگران پرداخت می نماید در قسمت نحوه محاسبه مبلغ و حقوق غرامت دستمزد ایام بیماری توضیح داده شد. غرامت دستمزد در ایام مرخصی استعلاجی, به بیمه شده ای که :
.1بر اثر حادثه در کار , یا بیماری شغلی قادر به کار نباشد
.2 بر اثر بیماری عادی در بیمارستان بستری شود.
.3بیماری وی در ادامه بیماری قبلی باشد .
.4 بیمه شده ابتدا به صورت سرپایی درمان شود و سپس بستری شود .
.5 جانبازان انقلاب اسلامی ( در مواردی که بر اثر بیماری عادی قادر به کار نیستند و در بیمارستان نیز بستری نمی شوند).
غرامت دستمزد ایام بیماری از روز اول محاسبه و پرداخت می شود.
در سایر موارد ,غرامت مذکور از روز چهارم به بعد قابل پرداخت خواهد بود .

قانون مرخصی استعلاجی کارگران در قانون کار و تامین اجتماعی

تمام مواردی که در خصوص شرایط و نحوه استفاده از مرخصی استعلاجی کارگران در قسمت های قبلی توضیح داده شد بر مبنای قوانین و مقررات مربوطه در قانون کار و قانون تامین اجتماعی بود که این مقررات و مواد قانونی به شرح زیر هستند.

مرخصی استعلاجی در قانون تامین اجتماعی

ماده ۵۹ قانون تأمین اجتماعی 

بیمه شدگانی که تحت معالجه و یا درمان های توانبخشی‌ قرار می‌گیرند و بنا به تشخیص سازمان تامین خدمات درمانی موقتاً قادر به کار نیستند به شرط عدم اشتغال به کار و عدم‌ دریافت مزد یا حقوق استحقاق دریافت غرامت دستمزد را با رعایت‌شرایط زیر خواهند داشت:

– بیمه شده بر اثر حوادث ناشی از کار و غیر ناشی از کار یا بیماری های حرفه‌ای تحت درمان قرار گرفته باشد.

– در صورتی که بیمه شده به سبب بیماری و طبق گواهی پزشک احتیاج به استراحت مطلق یا بستری شدن داشته باشد و در تاریخ‌ اعلام بیماری مشغول به کار بوده و یا در مرخصی استحقاقی‌ باشد.

ماده ۶۲ قانون تأمین اجتماعی

‌ماده 62- مدت پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری و میزان آن به شرح زیر می‌باشد:
1- غرامت دستمزد از اولین روزی که بیمه شده بر اثر حادثه یا بیماری حرفه‌ای و به موجب تشخیص سازمان تأمین خدمات درمانی قادر به کار‌نباشد پرداخت خواهد شد. ‌در مواردی که عدم اشتغال به کار و معالجه به سبب بیماری باشد در صورتی که بیمار در بیمارستان بستری نشود غرامت دستمزد از روز چهارم پرداخت‌خواهد شد.
2- پرداخت غرامت دستمزد تا زمانی که بیمه شده به تشخیص سازمان تأمین خدمات درمانی قادر به کار نبوده و به موجب مقررات این قانون از کار‌افتاده شناخته نشده باشد ادامه خواهد یافت.
3- غرامت دستمزد بیمه شده‌ای که دارای همسر یا فرزند یا پدر و مادر تحت تکفل باشد به میزان سه چهارم آخرین مزد یا حقوق روزانه او پرداخت‌می‌گردد.
4- غرامت دستمزد بیمه شده‌ای که همسر یا فرزند یا پدر و مادر تحت تکفل نداشته باشد معادل دو سوم آخرین مزد یا حقوق روزانه او می‌باشد‌ مگر اینکه بیمه شده به هزینه سازمان تأمین خدمات درمانی بستری شود که در این صورت غرامت دستمزد معادل یک دوم آخرین مزد یا حقوق روزانه‌ وی خواهد بود.
5- هرگاه سازمان تأمین خدمات درمانی بیمه شده‌ای را برای معالجه به شهرستان دیگری اعزام دارد و درمان او را به طور سرپایی انجام دهد علاوه‌بر غرامت دستمزد متعلق معادل صد درصد غرامت دستمزد روزانه هم بابت هزینه هر روز اقامت او پرداخت خواهد شد.
‌در صورتی که به تشخیص پزشک معالج مادامی که بیمار احتیاج به همراه داشته باشد علاوه بر مخارج مسافرت معادل پنجاه درصد حقوق یا دستمزد‌بیمه شده نیز به همراه بیمار از طرف سازمان پرداخت خواهد شد.

قانون تامین اجتماعی

مرخصی استعلاجی در قانون کار

در قانون کار انواع مرخصی ها برای کارگران مشخص شده است که یکی از آن مرخصی ها مرخصی استعلاجی است. تفاوت اساسی مرخصی استعلاجی با سایر مرخصی های قانون کار در این است که مرخصی استعلاجی نیاز به موافقت کارفرما ندارد ولی سایر مرخصی ها می بایست حتما با موافقت کارفرما باشند. تنها ماده ای از قانون کار که به مرخصی استعلاجی پرداخته است ماده 74 است.

ماده ۷۴  قانون کار 

مدت مرخصی استعلاجی ، با تایید سازمان تامین اجتماعی ، جزو سوابق کار و بازنشستگی کارگران محسوب خواهد شد.

چون در این ماده مدت مرخصی استعلاجی جزو سوابط کار و بازنشستگی محسوب می شود بنابراین کارفرما مکلف به پرداخت مزایایی هست که در لیست بیمه از آن ها حق بیمه کسر نکرده و به صندوق تامین اجتماعی واریز نکرده است. حتی مدت مرخصی استعلاجی در محاسبه پایه سنوات کارگران نیز موثر خواهد بود.

شرایط دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری و مرخصی استعلاجی

پزشک معالج برای بیمه شده گواهی استراحت پزشکی و مرخصی استعلاجی تجویز نماید و بیمه شده گواهی استراحت پزشکی را به تایید پزشک معتمد سازمان تامین اجتماعی برساند.

در هنگام بیمار شدن و تجویز استراحت پزشکی بیمه شده تحت پوشش بیمه باشد و برای وی مزد مطرح باشد. یعنی بازخرید، اخراج شده و .. . نباشد.

بیمه شده در کمسیون های ماده 91 قانون تامین اجتماعی از کار افتاده کلی نباشد.

در ایام استراحت پزشکی مزد از جانب کارفرما پرداخت نشده باشد.

در زمان و تاریخ تجویز استراحت پزشکی یا مشغول به کار بوده و یا در مرخصی استحقاقی بوده باشد.

 مدارک لازم برای درخواست دستمزد ایام استراحت پزشکی و مرخصی استعلاجی

اصل گواهی صادره از پزشک معالج برای استراحت پزشکی

برگ تایید گواهی استراحت پزشکی توسط پزشک سازمان تامین اجتماعی (معمولا در همان برگه پزشک معالج پاراف می شود.)

تکمیل فرم معرفی به کار از جانب کارفرما و یا استعلام وضعیت

اطلاعات گواهی استراحت پزشکی برای مرخصی استعلاجی

عنوان و نام بیماری

مدت بیماری و درج سرپایی و یا بستری شدن بیمار (مدت استراحت پزشکی تجویز شده)

مرتبط بودن بیماری با تخصص پزشک معالج

مهر و امضای پزشک معالج

برخی از کارگران و کارفرماها در مورد اینکه گواهی استعلاجی بیماری مانند سرماخوردگی و یا بیماریهای ساده و سبک باید چه شکلی داشته باشد. از لحاظ قانونی فرمت و شکل خاصی برای گواهی استعلاجی مشخص و تعیین نشده است.

نمونه برگ گواهی استعلاجی معمولا توسط پزشکان معالج به این صورت نوشته می شود که پزشک گواهی استعلاجی را یک سربرگ خود می نویسد. نوشتن نام و نام خانوادگی بیمار، تاریخ شروع و مدت استراحت پزشکی در گواهی استعلاجی الزامی است. ممکن است پزشک بسته به شرایط بیماری کارگر اطلاعاتی مانند نوع بیماری، ارجاع به درمان تکمیلی و … را در برگه تجویز استراحت پزشکی درج کند.

نمونه گواهی استعلاجی بیماری هایی مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا و … می تواند به شکل زیر باشد:

بدین وسیله گواهی می شود آقای/خانم ….. به دلیل ابتلا به بیماری ……… از تاریخ …. لغایت ….به مدت سه روز نیاز به استراحت در منزل دارد.

مهر/امضای پزشک

نمونه گواهی استعلاجی و استراحت پزشکی

نمونه گواهی استعلاجی و استراحت پزشکی

نمونه گواهی استعلاجی و استراحت پزشکی

شرایط پرداخت غرامت مرخصی استعلاجی از اولین روز شروع استراحت پزشکی

١- غرامت دستمزد از اولین روزی که بیمه شده براثرحادثه  قادر به کار نباشد، پرداخت می شود.

٢- در صورتی که بیماری در ادامه بیماری قبلی باشد.

٣- استراحت پزشکی جانبازان انقلاب اسلامی .

٤- در مواردی که کارفرما بر اساس ضوابط دیگری حقوق و مزایای ٣ روز اول مرخصی استعلاجی را پرداخت نموده باشد.

٥- استراحت هایی که به دلیل بیماری ناشی از کار باشد.

مرخصی استعلاجی کارگران پاره وقت

مرخصی استعلاجی بیمه شدگانی که بصورت پاره وقت فعالیت می نمایند، به نسبت متوسط  روزهای کارکرد طبق لیستهای ارسالی کارفرما در ماه پرداخت می گردد.

حداکثر مدت مرخصی استعلاجی

با توجه به نامشخص بودن نوع بیماری و مدت درمان سقفی برای مرخصی استعلاجی وجود ندارد و تا زمانی که پزشک و یا مراجع ذیصلاح تامین اجتماعی مرخصی استعلاجی را تایید نمایند می تواند ادامه داشته باشد.

شرایط مرخصی استعلاجی حادثه غیر ناشی از کار و بیماری ناشی از کار و حادثه ناشی از کار

با استناد به بند ١ ماده ٦٢ قانون تامین اجتماعی بیمه شدگانی که بر اثر حادثه چه ناشی از کار و چه غیر ناشی از کار، بیماری شغلی  و یا بیماری عادی  قادر بکار نباشند ، با تجویز استراحت پزشکی  از جانب پزشک معالج و تایید پزشک  سازمان تامین اجتماعی غرامت دستمزد ایام بیماری و مرخصی استعلاجی پرداخت خواهد گردید

زمان واریز غرامت مرخصی استعلاجی

برای واریز غرامت مدت مرخصی استعلاجی از جانب تامین اجتماعی باید مراحل زیر تکمیل شود :

  • تایید استراحت تجویزی از سوی مراجع پزشکی سازمان
  • تکمیل فرم معرفی بکار توسط کارفرما
  • همچنین ارسال لیست حق بیمه در ماه وقوع بیماری احراز سایر شرایط قانونی
  • افتتاح حساب و یا معرفی حساب بانکی

پس از طی مراحل فوق در اسرع وقت اقدام لازم در خصوص پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری بعمل می آید.

مرخصی استعلاجی کارگران ساختمانی

طبق قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی بیمه شدگان مشمول این قانون صرفاً در صورتی که به سبب صدمات وارده بر اثر حوادث ناشی از کار با تجویز پزشک معالج نیاز به استراحت پزشکی داشته باشند میتوانند با تأیید استراحت پزشکی از سوی مراجع ذیربط از غرامت دستمزد ایام بیماری بهره مند شوند.

مرخصی استعلاجی را چه مرجعی باید تایید کند؟

  1. چنانچه مدت استراحت بیمه شده در هر نوبت از ٧ روز بیشتر نباشد یا در طول سال ١۵ روز یا کمتر باشد تایید آن توسط پزشک معالج کافی خواهد بود
  2.  در صورتی که مدت استراحت بیش از ١۵ روز در سال و کمتر از ۶٠روز باشد، باید به تایید پزشک معتمد سازمان برسد.
  3. در صورتی که مدت استراحت بیمه شده از ۶٠روز و بیشتر درسال باشد، باید به تایید شورای پزشکی تامین اجتماعی برسد.
  4. برای دریافت این نوع غرامت بیمه شده باید اصل دفترچه درمانی و گواهی پزشکی معتبر را به شعبه سازمان تامین اجتماعی ارائه کند.

سوالات متدوال از شرایط و نحوه استفاده از مرخصی استعلاجی

نوشته های مشابه

103 دیدگاه

  1. سلام وخسته نباشید.لطف میکنیدپاسخ سوالم بدید.بنده ازپارسال برای ازکارافتادگی اقدام کردم تابرج۸بیمه داشتم کمسیونم برج۱۰بودکه تاییدشدالان تامین اجتماعی میگن واسه ی برج۹تا۱۰بایداستعلاجی بیاری تاکارای ازکارافتادگیت انجام بدم ارتباط بیمه ی ندارم ایااگه الان استعلاجی بدم بهشون تاییدمیشه یادردسری دارم..ممنون ازشما

    1. سلام
      در صورتی که شروع درمان از برج 8 باشد و در برج 10 کمیسیون پزشکی تشکیل شده باشد باید برای دو ماه حتما از پزشک معالج استراحت پزشکی دریافت و به تامین اجتماعی ارائه دهید.

  2. سلام لطف میکنیداگه جواب سوالم بدین.بنده ازپارسال دنبال کارهای ازکارافتادگی رفتم برج۷مدارکم فرستادم تابرج۸هم بیمه داشتم کمسیونم برج۱۰شدوتاییدشدالان که پیگیری کردم میگن بایدازبرج۸تاروزکمسیون استعلاجی بیاری درحالی که من اون زمان استعلاجی نگرفتم .الان بایدچکارکنم رابطه ی بیمه ی هم ندارم هنوز.ممنون

  3. سلام، من برج ۲ عمل آپاندیس داشتم دکتر برام ۲۳ روز استراحت پزشکی نوشت ولی من بعد ۱۳ روز رفتم سرکار بعداً تیرماه متوجه شدم باید مدارک رو به بیمه میدادم برای استعلاجی، بعد ۳ روز پیامک اومد که باید به پزشک معتمد بیمه مراجعه کنم اما من مرخصی نداشتم و نرفتم الان حدود یکماه گذشته و دو ماه و ده روز پیش عمل کردم آیا فرصت دارم برم پیش پزشک معتمد؟

    1. با سلام
      کارفرمایان لیست بیمه هر ماه را در ماه بعد و تا پایان ماه بعد میتوانند به تامین اجتماعی ارائه دهند. مدارک مربوط به مرخصی استعلاجی هر ماه هم تا زمان ارائه لیست کارگاه تامین اجتماعی باید به شعبه تامین اجتماعی ارائه شود.

  4. سلام اگر در دوره طول درمان در محل کار حاضر شویم و کارفرما برام بیمه رد کند آیا برای طول درمان در پزشک قانونی مشکل پیش می آید؟

    1. واریز بیمه در طول مرخصی استعلاجی (مرخصی استعلاجی مدتی از طول درمان است که به تایید تامین اجتماعی رسیده است) باعث رفع حمایت های تامین اجتماعی و غرامت ایام بیماری میشود.

  5. من بیست سال کار کردم سختی کار بهم تعلق گرفت ولی در این بیست سال یک سال استراحت پزشکی دارم آیا این یک سال جزو سختی کار هست یا باید به جای اون کار بکنم؟

    1. طبق قسمت ه از بند1 ماده12 آیین نامه اجرایی مشاغل سخت و زیان آور ایام استفاده از مرخصی استعلاجی یا استراحت پزشکی اعم از اینکه حقوق ایام مذبور توسط کارفرما پرداخت شود و یا اینکه بیمه شده از غرامت دستمزد ایام بیماری استفاده کرده باشد، این سوابق جز سابقه اشتغال در کارهای سخت و زیان آور محسوب میشود.
      نکته حائز اهمیت این است که کل ایام استراحت پزشکی باید به تایید سازمان تامین اجتماعی برسد.

  6. سلام بنده عمل دست داشتم بعد 15 روز دکتر بهم استعلاجی رو داده الان که میخوام وارد سیستم بشم متوجه شدم شرکت ترک کارم رو زده باید چیکار کنم؟

    1. با سلام
      سبک ترک کار توسط کارفرما در مدت مرخصی استعلاجی، مانع بهره مندی بیمه شده از غرامت ایام مرخصی استعلاجی نیست. پس از اتمام مرخصی استعلاجی کارگر باید به کارگاه مراجعه نماید و در صورتیکه کارفرما از پذیرش وی خودداری کند میتواند دادخواست بازگشت به کار در مراجع حل اختلاف اداره کار طرح کند.

  7. سلا م من ششم مهر ماه تصادف کردم
    شکستگی دنده دارم وتو خونه استراحت میکنم
    برا گرفتن استعلاجی به کجا مراجعه کنم
    رفتم بیمه
    میگن برو پرونده پزشکی بیار
    ازبیمارستان باید اقدام کنم یا پزشکی قانونی
    چقد مهلت دارم تا به بیمه مدارک ارائه بدم چون آبان ماه باید معاینه مجدد انجام بشه

    1. با سلام
      استراحت پزشکی تجویز شده از طرف پزشک معالج در ابتدا باید به شعبه تامین اجتماعی مربوطه اراعه شود تا مورد تایید شعبه قرار گیرد. در صورتیکه مرخصی به نحوی باشد که نیاز به سوابق پزشکی داشته باشد بیمه شده باید سوابق پزشکی خود را نیز به پزشک تامین اجتماعی یا کمیسیون مربوطه اراعه کند. پس از بررسی سوابق پزشکی استراحت تجویز شده تایید میشود. پس از تایید استراحت این مدت جز مرخصی استعلاجی محسوب میشود.

  8. این همه قوانین عریض و طویل گذاشتید که هیچکدام به درد نمیخورن. حین بیماری کارفرما مجبورمون میکنه کار کنیم. با وجود بیماری مجبوریم بریم سر کار.
    همکاری دارم که با وجود توده مغزی از کارافتادگی بهش تعلق نمیگیره!!!

  9. باسلام من یک ماه مرخصی استعلاجی بودم عمل دیسک کمر الان کارفرما می‌تواند که حق اولاد را پرداخت نکند ممنون

  10. باعرض سلام وخسته نباشید
    آیااستعلاجی برای استراحت به خاطر التهاب تاندون آرنج تا۶۰روزبه تایید بیمه میرسد وجزءسابقه بیمه محسوب میشود

  11. با سلام
    آیا خود کارفرما می تواند از مرخصی استعلاجی استفاده بکنه. کارشناس تامین اجتماعی میگه خود کارفرما نمی تواند از مرخصی استعلاجی استفاده بکنه

    1. سلام
      بیمه کارفرماها در حال حاضر از نوع اختیاری است و مرخصی استعلاجی برای بیمه های اجباری قابل استفاده است.

  12. سلام من عمل دیسک کمر کردم بهم ۲ ماه استعلاجی دادن. خواستم بپرسم باید این ۲ ماه تموم شه بعد برای گرفتن غرامت اقدام کنم یا از الان هم میتونم مدارک رو در سایت تامین اجتماعی بارگذاری کنم؟

    1. سلام
      خیر از همان روزی که پزشک معالج استراحت تجویز کرد می توانید مراحل مرخصی استعلاجی را شروع کنید. باید تا قبل از ارسال لیست بیمه کارگاه برای آن ماه استراحت پزشکی به تامین اجتماعی ارائه شود.

  13. سلام
    وقت بخیر
    سوال من در مورد مرخصی روزانه استحقاقی هست. کارفرمای من گفته فقط مرخصی باید سه روز باشه اونم برای بیماری و از اون کمتر بدون حقوق میشه، ساعتی هم نمیده، میگه باید همون روز جبران کنید. آیا همچین حقی دارند؟ قانونیه؟ قبلا موردی میشد گرفت

    1. سلام
      هر کارگر در طول یک سال حق استفاده از 26 روز معادل 191 ساعت از مرخصی استحقاقی با مزد را دارد. مدت مرخصی می تواند ساعتی یا روزانه باشد. زمان استفاده از مرخصی با درخواست کارگر و موافقت کارفرما مشخص می شود.
      در صورت بروز اختلاف کارگر می تواند به اداره کار محل مراجعه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر