نحوه محاسبه پایه سنوات روزانه

کلمه سنوات به دو شکل مختلف در حقوق و دستمزد و مزایای کارگران مطرح می شود و محاسبه پایه سنوات روزانه یکی از مواردی است که همیشه سوال برانگیز است. سنوات جمع سنه به معنی سال‌ها است. از عبارت سنوات برای مواردی از حقوق و دستمزد استفاده می شود که سابقه و تجربه سال‌های کار کارگران در آن تاثیر دارند. عنوان «پایه سنوات روزانه» و «سنوات» به هم شبیه هستند بنابراین باعث اشتباه در محاسبه این موارد می شود.

نحوه محاسبه پایه سنوات روزانه
نحوه محاسبه پایه سنوات روزانه

در این مقاله قصد داریم تفاوت میان «پایه سنوات روزانه» و «سنوات» و شرایط و ضوابط دریافت هر کدام را بیان کنیم و نحوه محاسبه پایه سنوات روزانه را شرح دهیم و به برخی سوالات در این زمینه پاسخ دهیم.

سنوات چیست؟

حق سنوات یا سنوات در اتمام قرارداد کار و یا قطع رابطه کاری به هر شکل، با عنوان مزایای پایان کار پرداخت می شود. این موضوع در ماده 24 و 27 قانون کار مطرح شده است. فرمول محاسبه سنوات به این صورت است که به ازای هر سال کار مبلغی معادل یک ماه آخرین حقوق به عنوان سنوات یا پایان‌کار باید پرداخت شود. عبارت های سنوات، حق سنوات و پایان‌کار یکسان هستند.

در محاسبه و پرداخت سنوات نحوه قطع رابطه کاری اعم از اینکه کارگر اخراج شود یا استعفا دهد یا ترک‌کار کند تاثیری ندارد. چنانچه سابقه کارگر کمتر از یک سال باشد سنوات به نسبت کارکرد وی باید پرداخت شود. در این حالت فرمول محاسبه سنوات به این صورت است که به ازای هر ماه کار مبلغی معادل دو و نیم روز آخرین مزد به عنوان سنوات و پایان‌کار باید پرداخت شود.

پایه سنوات روزانه 1400
پایه سنوات روزانه 1400

پایه سنوات چیست؟

عنوان بعدی پایه سنوات است که با عنوان‌های مزد سنوات و یا مزد پایه نیز شناخته می‌شود. این قسمت از مزد کارگران به صورت روزانه محاسبه و پرداخت می‌شود. به عبارتی پایه سنوات روزانه به مزد روزانه کارگران اضافه می شود.

پایه و ریشه نحوه محاسبه پایه سنوات روزانه این است که پایه سنوات به کارگرانی که بیش از یک سال سابقه کار داشته باشند و یا یک سال از آخرین دریافت پایه سنوات آنان در آن کارگاه گذشته باشد تعلق می گیرد. مبلغ پایه سنوات در بخشنامه مزد هر سال در شورای عالی کار تعیین می شود. پایه سنوات روزانه 1400 مبلغ 46667 ریال تعیین شده و ماهانه مبلغ 1.400.000 ریال خواهد بود. محاسبه پایه سنوات روزانه 1400 در ماههای 31 روزه از ضرب 31 در پایه سنوات روزانه به دست می‌آید که معادل 1.446.667 ریال است.

در تبصره 3 از بند 2 بخشنامه مزد 1400 نحوه تعیین نحوه محاسبه پایه سنوات روزانه 1400 به صورت زیر تعیین شده است:

در راستای تقویت مهارت محوری و بهره‌مندی تمامی کارگران و در نتیجه رضایت‌مندی کارگران با سابقه، از ابتدای سال 1400 همه کارگران دارای قرارداد دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یک سال سابقه کار شده و یا یک سال از دریافت آخرین پایه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشد، اعم از اینکه حق سنوات یا مزایای پاین‌کار خود را تسویه حساب کرده باشند یا خیر، مشمول دریافت پایه (سنوات) خواهند بود.

بخشنامه مزد 1400

نکات بسیار مهمی در این قسمت از بخشنامه مزد وجود دارد که نحوه محاسبه پایه سنوات کارگری را مشخص می کنند.

  1. علت توجه به پرداخت مبلغی با عنوان پایه سنوات به کارگران برای افزایش رضایت کارگران با سابقه است.
  2. پایه سنوات به تمام کارگران با قراردادهای کار دائم و موقت پرداخت می‌شود.
  3. حتی اگر کارگران سنوات یا پایان‌کار خود را تسویه حساب کرده باشند باز هم مشمول دریافت پایه سنوات هستند.

تفاوت پایه سنوات و سنوات چیست؟

  • حق سنوات یا پایان‌کار مبلغی است که طبق ماده 24 قانون کار در اتمام قرارداد کار یکجا به کارگر پرداخت می شود. مبلغ سنوات به ازای هر سال کار معادل یک ماه آخرین حقوق کارگر باید پرداخت شود.
  • اما پایه سنوات یا مزد پایه یا مزد سنوات مبلغی است که به مزد کارگر اضافه می شود. کارگرانی که بیش از یک‌سال سابقه کار دارند مشمول دریافت این مبلغ هستند. مبلغ پایه سنوات روزانه 1400 برابر با 46,666 بوده که به صورت ماهیانه این مبلغ برابر با 1,400,000 ریال است.
  • با افزایش سابقه کار کارگر به بیش از دو سال و شروع سال سوم کار، پایه سنوات سال گذشته حفظ شده و پایه سنوات سال جدید نیز اضافه می‌شود. در نتیجه با افزایش سابقه کار کارگر در کارگاه مبلغ پایه سنوات نیز به صورت تجمیعی زیاد می‌شود. در جدول تصاعدی مزد 1400 مبلغ جمع مزد شغل و پایه سنوات روزانه 1400 نوشته شده است که بدون نیاز به فرمول محاسبه سنوات می‌توانید از روی سال استخدام کارگر محاسبه پایه سنوات روزانه 1400 را انجام دهید.
نحوه محاسبه پایه سنوات کارگری
نحوه محاسبه پایه سنوات کارگری

پایه سنوات روزانه با چه روش‌هایی محاسبه می‌شود؟

نحوه محاسبه پایه سنوات کارگری از روی بخشنامه مزد هر سال انجام می‌شود. در بخشنامه مزد هر سال پایه سنوات همان سال و درصد افزایش مزد سال مشخص می‌شود. این دو مورد در نحوه محاسبه پایه سنوات کارگری تاثیر دارند. با توجه به این موارد دو روش برای محاسبه پایه سنوات روزانه 1400 می‌توان استفاده کرد.

روش اول برای محاسبه پایه سنوات : روش اصلی محاسبه پایه سنوات به این صورت است که در سال دوم کار فقط مبلغ پایه سنوات تعیین شده در بخشنامه مزد پرداخت می‌شود. در سال سوم کار، مبلغ پایه سنواتی که سال گذشته پرداخت می‌شد به اندازه درصد افزایش مزد سال جدید افزایش یافته و با مبلغ پایه سنوات سال جدید جمع می‌شود. این روند با افزایش سابقه کار کارگر ادامه پیدا می‌کند. در این روش لازم است از مصوبات بخشنامه‌های مزد هر سال اطلاع داشته باشیم.

روش دوم نحوه محاسبه پایه سنوات کارگری : روش قبلی دو مشکل دارد اول اینکه نیاز است به مصوبات بخشنامه های مزد سال های مختلف دسترسی داشته باشیم و دوم اینکه باید محاسبات مکرر انجام شود که احتمال اشتباه را افزایش می‌دهد. روش دوم که استفاده از جدول تصاعدی مزد است این مشکلات را ندارد. در این روش جدول تصاعدی مزد تنظیم شده توسط کارتابان را دانلود نموده و از روی سال استخدام و سال محاسبه پایه سنوات، مزد شغل کارگر را بدست آورید.

جدول تصاعدی مزد 1400- 10 و 30 ساله
جدول تصاعدی مزد 1400- 10 و 30 ساله
محاسبه پایه سنوات روزانه 1400
محاسبه پایه سنوات روزانه 1400

مثال محاسبه پایه سنوات کارگران در سال 1400

برای آشنایی کامل با محاسبه پایه سنوات روزانه 1400 مثال های زیر را در نظر می‌گیریم.

1-محاسبه پایه سنوات کارگری که در ابتدای سال 1400 استخدام شده است.

چون هنوز یک سال سابقه کار کارگر تکمیل نشده است بنابراین در سال 1400 به این کارگر پایه سنوات تعلق نمی‌گیرد.

2-کارگری که از ابتدای سال 1399 استخدام شده است در طول سال 1400 چه مبلغی را باید به عنوان پایه سنوات دریافت کند؟

از ابتدای سال 1400، سال دوم کار این کارگر شروع می‌شود. از ابتدای سال 1400 مبلغ پایه سنوات روزانه 1400 به مبلغ 46667 ریال باید پرداخت شود.

3- کارگری که از ابتدای سال 1398 در کارگاهی مشغول به کار است در سال 1400 چه مبلغی را به عنوان پایه سنوات روانه باید دریافت کند.

در جدول تصاعدی مزد و در زیر سال استخدام 1398 عدد 973831 ریال نوشته شده است. این مبلغ مزد ثابت است که مجموع حداقل مزد و پایه سنوات تجمیعی است. حداقل مزد 1400 روزانه مبلغ 885165 ریال است که با کسر این مبلغ از مبلغ نوشته شده در جدول تصاعدی مزد رقم 88666 ریال حاصل می‌شود. پایه سنوات تجمیعی کارگر برای کل سال های کار او روزانه مبلغ 88666 ریال باید پرداخت شود.

سوالات متداول پایه سنوات قانون کار

نوشته های مشابه

8 دیدگاه

  1. سلام
    بنده از سال 76 تا اکنون 1400 مشغول به کار هستم. پایه سنوات چطور حساب میشه؟
    در ضمن دو سال سربازی جز پایه سنوات حساب میشه؟ راهنمایی کنید چطور حساب کنم

    1. سلام
      بسته به اینکه شما قرارداد کار کتبی داشته باشید یا نه و اینکه مدت قراردادهای کتبی شما چقدر باشد؟ و اینکه آیا در پایان قراردادهای کار سنوات را تسویه حساب کرده باشید یا نه!
      محاسبه پایه سنوات متفاوت هست.
      در صورتی که قرارداد کار موقت داشته باشید که در پایان قراردادهای کار سنوات خود را تسویه حساب کرده باشید در جدول تصاعدی مزد سال استخدام را 91 در نظر بگیرید.
      اگر قرارداد کار دائمی داشته باشید و یا سنوات خود را تسویه نکرده باشید در جدول تصاعدی مزد 1400 سال استخدام را سال 76 در نظر بگیرید.

  2. سلام بنده از سال 81 مشغول بکار در شرکت هستم تا سال86 با ما تسویه حساب کردن وسال 88طرح طبقه بندی را اجرا کردن وتا امسال هیچ گروهی ندادن والان که ما ادای حق کردیم گفتند ب شما 3گروه تعلق می‌گیرد ولی چون سال 86 تسویه کردید ب شما سنوات تجمیعی از سال 92 تعلق میگیرد ودر ضمن در گروه بندی پایینترین حقوق اعمال شده بنده با بیست سال سابقه ۶300000پایه حقوقم است باتوجه که نفری زیر دستی با یک ماه سابقه ۵960000پایه حقوق زدن (سنوات نیز شامل پایه حقوق نیز هست)

  3. با سلام شروع کار بنده در شرکتی از اول خرداد ۹۷ بوده،ولیکن ازمهر یعنی بعد ۳ماه بیمه شدم.شرکت برای اولین بار شروع به پرداخت سنوات سالانه کرده است کارفرما میفرماید تا پایان ۱۴۰۰ رو محاسبه می کنند آیا قانونی است که کارگر مثلا با ۴ سال کار در پایه حقوق اسفند سال گذشته ضرب شود
    ۲/۶۵۵۰۰۰ × ۴ باقرداد۳ماه ۳ماه

    1. سلام
      سنوات باید در اتمام قرارداد کار و با ماخذ آخرین حقوق دریافتی کارگر پرداخت شود. در غیر این صورت مبلغ پرداختی از بابت سنوات علی الحساب تلقی می شود.

    2. سلام از سال ۱۳۹۰ در شرکت کار نیکنم لطفا محاسبه کنید پایه سنوات من چقدر مشود لطفا جمع پایه سنوات را اعلام فرمایید

  4. سلام
    از برج ۷ سال۹۵ مشغول به کار شدم
    پایه سنوات سال ۹۶ برای حقوق مهر باید حساب بشه یا برای حقوق آبان (برج ۸)؟؟؟
    پایه سنوات سال ۹۷ چطور برای همون مهر و ابان ۹۷ باید حساب بشه یا اینجا از اول فروردین حساب میشه؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر