ورود به سامانه جامع روابط کار در سایت prakr.mcls.gov.ir

سامانه جامع روابط کار در حال حاضر تحت نظر وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی فعالیت می‌کند. در سال‌های قبل سامانه جامع روابط کار سامانه‌ای جدا از سامانه روابط کار بود، ولی هم اکنون سایت سامانه جامع روابط کار به آدرس prkar.mcls.gov.ir ایجاد شده است. کلیه کارگرانی که قصد ثبت دادخواست و یا دریافت بیمه بیکاری را دارند باید با نحوه ورود به سامانه جامع روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آشنا شوند.

به دلیل اهمیت بسیار بالای سامانه جامع روابط کار برای کارگران، در این مقاله قصد داریم شما را این سامانه و نحوه ورود به سامانه جامع روابط کار و چگونگی ایجاد حساب کاربری در سامانه جامع روابط کار آشنا کنیم.

برای ورود به سامانه جامع روابط کار به کدام سایت باید مراجعه کنیم؟

سامانه جامع روابط کار، سامانه‌ای برای ارائه خدمات الکترونیک به کارگران و کارفرمایان در زمینه‌هایی مانند شکایت، بیمه بیکاری و آموزش ایمنی طراحی و اجرا شده است. این سامانه متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و آدرس سایت به صورت زیر است.

افرادی که به هر دلیل غیر ارادی از کار برکنار شده‌اند و قصد دارند از مقرری مربوط به بیمه بیکاری استفاده کنند، می‌توانند با ورود به سایت جامع روابط کار درخواست بیمه بیکاری خود را در این سامانه به ثبت برسانند. بنابراین بسیاری ضروری است که این افراد برای دریافت این مقرری در ابتدا با نحوه ورود به سامانه جامع روابط کار آشنایی کامل پیدا کنند.

همچنین کارگرانی که به هر دلیلی از لحاظ مقررات قانون کار با کارفرمای خود اختلاف داشته باشند باید شکایت خود از کارفرما را در این سامانه ثبت کنند.

کارفرمایان نیز برای مشاهده ابلاغیه‌ها، آرای صادره از اداره کار و اعتراض به آرای اداره کار باید از طریق این سامانه اقدام کنند.

دسترسی و صفحه ورود به سامانه جامع روابط کار

برای ورود به کارتابل سامانه جامع روابط کار و مشاهده ابلاغیه در سامانه جامع روابط کار باید یکی از مرورگرهای خود مانند (گوگل کروم، موزیلا فایرفاکس) را در گوشی و یا کامپیوتر خود باز کنید. در قسمت آدرس بار این مرورگرها، آدرس سایت جامع روابط کار (prkar.mcls.gov.ir) را درج کنید و جستجو را بزنید تا سایت مورد نظر پیدا شده و در دسترس شما قرار گیرد.

صفحه اول سامانه به صورت تصویر زیر خواهد بود.

صفحه اول سامانه بعد از احراز هویت الکترونیکی و در زمان ورود به سامانه

چگونه در سامانه جامع روابط کار حساب کاربری ایجاد کنیم؟

اگر برای اولین بار قصد ورود به سامانه جامع روابط کار داشته باشید باید پس از درج آدرس سامانه جامع روابط کار در قسمت آدرس بار مرورگر و ورود به سامانه جامع روابط کار، بر روی گزینه ایجاد حساب کاربری کلیک کنید. بعد از کلیک بر روی گزینه ایجاد حساب کاربری به سایت سامانه احراز هویت الکترونیکی به آدرس ekyc.done.ir هدایت می‌شوید. برای اینکه نام کاربری و رمز عبور صادر شود الزامی است که احراز هویت شوید. برای احراز هویت چهار راه پیش بینی شده است که بهترین و کامل ترین نوع آن احراز هویت حضوری است که در کاریابی‌ها و یا دفاتر پیشخوان موجود انجام می‌شود. بعد از احراز هویت در سامانه احراز هویت الکترونیکی  بلافاصله رمز عبور به شماره تلفن همراهی که در سامانه ثبت شده ارسال می‌شود. نام کاربری که همان کدملی شما است و رمز عبور ارسال شده به تلفن همراه مجوز ورود به سامانه جامع روابط کار و استفاده از آن خواهند بود.

چگونه وارد سامانه روابط کار شویم؟

بعد از احراز هویت و دریافت نام کاربری و رمز عبور، دوباره باید به سامانه جامع روابط کار به آدرس prkar.mcls.gov.ir مراجعه کنید و در محل‌‎هایی که به عنوان نام کاربری و رمز عبور مشخص شده است، نام کاربری، رمز عبور و عبارت امنیتی که به صورت اعداد است را وارد کرده و بر روی گزینه ورود کلیک کنید. ورود به سامانه جامع روابط کار انجام شده و داشبورد یا همان پیشخوان حساب کاربری شما مشاهده می‌شود.

در سامانه روابط کار چه امکاناتی وجود دارد؟

1- ثبت دادخواست‌ها و شکایت اینترنتی کارگران از کارفرما

در گذشته نحوه شکایت از کارفرما در اداره کار به صورت دستی و کاغذی انجام می‌گرفت ولی در حال حاضر این کار از طریق سامانه جامع روابط کار به صورت الکترونیکی اجرا می‌شود. برای ثبت شکایت، کارگر بعد از ورود به سامانه برروی پنجره خدمات و سپس پنجره واحد خدمات کلیک کرده و از لیست مربوط به روابط کار ثبت دادخواست را انتخاب می کند. کارگر شاکی علاوه بر دادخواست  کلیه اسناد و مدارکی که نیاز است در جلسه رسیدگی باشند را به صورت اسکن شده و یا فایل پی دی اف در سامانه بارگذاری کند. بعد از این مراحل، زمان و مکان جلسات رسیدگی اداره کار در سامانه جامع روابط کار درج می‌شود. بلافاصله بعد از تعیین وقت جلسه رسیدگی به کارگر پیامک ارسال می‌شود، بعد از دریافت پیامک، کارگر باید با ورود به سامانه جامع روابط کار و مشاهده ابلاغیه در سامانه جامع روابط کار از زمان و جلسه رسیدگی اطلاع یابد.

ابلاغیه کارفرما نیز در مرحله اول به صورت کاغذی ارسال شده که کارفرما نیز باید با ورود به سامانه جامع روابط کار و بارگذاری شماره پرونده در کارپوشه خود، می تواند از زمان جلسه، دادخواست و مدارک ارسالی کارگر اطلاع پیدا کند. بنابراین مشاهده ابلاغیه در سامانه جامع روابط کار برای کارفرما امکانپذیر است.

2-بیمه بیکاری (تشکیل پرونده بیمه بیکاری و درخواست بیمه بیکاری)

مراحل ثبت بیمه بیکاری نیز همانند شکایت کارگر از کارفرما در ایام گذشته به صورت دستی و سنتی و در اداره کار به صورت حضوری انجام می‌گرفت. ولی با راه‌اندازی سامانه جامع روابط کار این امر نیز به صورت الکترونیکی قابل انجام است. کارگر در این مورد نیز باید پس از ورود به سامانه روابط کار همه مراحلی که در قسمت شکایت از کارفرما شرح داده شد را انجام دهد تا بتواند مراحل ثبت درخواست بیمه بیکاری را انجام دهد. برای اطلاع از مراحل ثبت درخواست بیمه بیکاری می‌توانید پست آموزش ثبت نام اینترنتی بیمه بیکاری را ببینید.

3-آموزش ایمنی نیروهای کار

ثبت نام و برگزاری دوره های آموزش ایمنی برای کارگران و کارفرمایان از طریق سامانه جامع صورت می گیرد. تمام افرادی که تمایل به شرکت در دوره های ایمنی داشته و یا اساتید تدریس باید از طریق این سامانه اقدام نمایند.

چگونه به صندوق و کارپوشه سامانه جامع روابط کار دسترسی داشته باشیم؟

بعد از ورود به سامانه جامع روابط کار صفحه‌ای با عناوین زیر باز می‌شود و شما می‌توانید با کلیک بر روی قسمت پنجره واحد خدمات، وارد صفحه زیر برای ثبت دادخواست بدوی خود شوید. بعد از انتخاب پنجره واحد خدمات وارد صفحه زیر شده و با زدن کلید نمایش وارد پنجره خدمات می‌شوید. در قسمت پنجره خدمات، از قسمت اداره کل روابط کار بر روی گزینه «ثبت دادخواست بدوی» کلیک نمایید تا صفحه ثبت دادخواست بدوی باز شود.

نحوه فعال کردن حالت پریوات در مرورگر موزیلا

توجه داشته باشید که پس از کلیک بر روی ثبت دادخواست بدوی در ابتدا صفحه‌ای با عنوان ویرایش پروفایل نمایش داده می‌شود که در آن اطلاعات هویتی و تکمیلی و همچنین اطلاعات تماس و نشانی شما که قبلاً در سامانه احراز هویت الکترونیکی ekyc.done.ir ثبت شده است نمایش داده می‌شود.

  • اطلاعات هویتی شما شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی، تاریخ تولد، شماره شناسنامه و … را در این صفحه نمی‌توان تغییر داد. اگر مغایرتی در اطلاعات مذکور مشاهده می‌کنید برای اصلاح آن باید به سامانه احراز هویت الکترونیکی ekyc.done.ir مراجعه کنید.
  • در شرایطی که اطلاعات تکمیلی شما اعم از وضعیت تأهل، تعداد فرزندان، میزان تحصیلات و … همچنین آدرس محل سکونت و یا اطلاعات تماس شما تغییر یافته است از طریق همین صفحه نسبت به اصلاح آن می‌توانید اقدام کنید.

بعد از زدن تیک گزینه مورد تایید است ثبت دادخواست و سپس دکمه ارسال می‌توانید وارد صفحه ثبت دادخواست بدوی شوید. بعد از ثبت دادخواست و پر کردن بعضی از قسمت‌هایی که در این پنجره در نظر گرفته شده است در مرحله آخر ثبت دادخواست شما باید کلید ارسال را بزنید، در این شرایط پیامی با عنوان تراکنش موفق نمایش داده می‌شود که شما باید در این قسمت گزینه قبول را بزنید. کلیک روی این گزینه قبول به منزله ثبت دادخواست بدوی است. بعد از زدن کلید «قبول» می‌توانید دادخواست ثبت شده خود را از قسمت «کارپوشه» و سپس «تمام ورودی‌های من» مشاهده کنید. از قسمت تمام ورودی های من می‌توانید مدارک و لوایح خود را تا موعد اولین جلسه رسیدگی ارسال نموده و یا از دادخواست خود انصراف دهید و یا برای دادخواست خود نماینده انتخاب نموده و یا نماینده انتخاب شده خود را عزل نمایید. پس از انتخاب «تمام ورودی‌ها» صفحه‌ای با عناوین زیر ظاهر می‌شود که هر کدام از گزینه‌های مشاهده شده به شرح زیر است.

  • بعد از ورود به کارپوشه گزینه در قسمت «تمام ورودی‌های من» و سپس «مشاهده دادخواست» قادر خواهید بود دادخواست خود را مشاهده کنید.
  • بعد از انتخاب گزینه “ارسال و مشاهده لوایح و درخواست‌ها” صفحه‌ای با عناوین زیر ظاهر می‌شود و سیستم کلیه مدارکی که هم خواهان و هم خوانده دعوی تاکنون بارگذاری کرده‌اند را نشان می‌دهد. در این قسمت می‌‎توانید مدارک و مستنداتی که هر کدام از طرفین دعوی تابدین جای کار آپلود کرده‌اند ار در این قسمت با زدن کلید دانلود فایل در کامپیوتر خود مشاهده نمایید. و همچنین می‌توانید مدارک و مستندات خود را در قسمت مربوطه آپلود نموده و در ادامه گزینه ارسال را کلیک کنید.

اگر درخواست شما مورد تایید قرار گرفته باشد، کاربر واحد دادخواست زمان جلسه رسیدگی را برای شما تعیین نموده است و شما می‌توانید گزینه «دعوت نامه جلسه رسیدگی خواهان» را انتخاب نمایید.

بعد از انتخاب گزینه “دعوت نامه جلسه رسیدگی خواهان” صفحه‌ای نمایش داده می‌شود که شما می‌توانید تاریخ و ساعت جلسه رسیدگی، موضوعات خواسته و نشانی اداره کار برای مراجعه حضوری را مشاهده کنید.

در شرایطی که در جلسه رسیدگی شرکت کرده‌اید و رای برای شما صادر شده باشد شما از قسمت «تمام ورودی‌های من» و سپس «دادنامه» می‌توانید دادنامه خود را مشاهده کنید.

پس از انتخاب گزینه «دادنامه» صفحه زیر نمایش داده می‌شود که شما می‌توانید از قسمت دانلود دادنامه، دادنامه خود را دانلود و همراه خود داشته باشید.

چه نکات امنیتی را باید در موقع استفاده و ورود به سامانه جامع روابط کار رعایت کنیم؟

چند نکته مهم که در هنگام استفاده از سامانه و بخصوص در هنگام ورود به سامانه جامع روابط کار باید در نظر بگیرید عبارتند از:

مهم‌ترین نکته در موقع استفاده از سامانه جامع روابط کار، رمز عبور که در هنگام احراز هویت دریافت کرده‌اید را در اختیار هیچکس قرار ندهید این کار ممکن است باعث مراجعه برخی افراد سودجو به کارتابل سامانه جامع روابط کار شما شود و باعث تغییر در روند پرونده شما و در نتیجه آرای اعلامی به شما شود.

نکته دیگری که در هنگام استفاده از سامانه جامع روابط کار باید در نظر داشته باشید این است که در محل‌ها و اماکن عمومی همانند کافی نت ها، دفاتر پیشخوان دولت، کاریابی‌ها و یا ادارات کار از ورود به سامانه جامع روابط کار پرهیز کنید، و اگر نیاز به مشاهده ابلاغیه در سامانه جامع روابط کار داشتید این کار را در محیطی خلوت‌تر انجام دهید.

زمانی که کار شما در کارتابل سامانه جامع روابط کار به اتمام رسید، توصیه می‌شود حتما از دکمه خروج استفاده کنید تا نام کاربری، رمز عبور در سیستم از بین برود و ذخیره نشود و اگر نیاز به ورود دوباره داشتید کافیست نام کاربری و رمز عبور و کد امنیتی را وارد کنید.

نکته آخر که در هنگام استفاده از سامانه جامع روابط کار توصیه می‌شود بدین شرح است:

زمانی که شما در مرورگر موزیلا فایرفاکس خود وبسایتی را باز می‌کنید و یا اینکه به یک صفحه مورد نظر لاگین می‌کنید اطلاعات مهمی مانند کوکی‌ها، گواهینامه و … بر روی سیستم شما ذخیره می‌شوند و اگرچه این کار کمک مهمی در سرعت عمل و بازدهی شما در دفعات بعدی که قصد دارید از سیستم استفاده کنید می‌کند ولی اگر افراد دیگری از این اطلاعات بر روی کامپیوتر شما استفاده کنند ممکن است این اتفاق چندان خوشایند نباشد.

حالت ناشناس و یا Private در مرورگر کروم یا موزیلا فایرفاکس این کمک را به شما می‌کند تا بتوانید بصورت ناشناس از مرورگر استفاده کنید و وارد کارتابل سامانه جامع روابط کار خود شوید.

به عنوان مثال هنگامی شما از incognito در کروم و یا Private Mode در موزیلا استفاده می‌کنید و به اکانت شخصی خود در یک بانک و یا ایمیل خود لاگین می‌شوید. چندین صفحه را باز می‌کنید و وارد اکانت خود می‌شوید، هیچ یک از این اطلاعات بر روی کامپیوتر مورد استفاده ذخیره نخواهد شد و اگر هم افرادی به سیستم شما دسترسی داشته باشند، بازهم نمی‌توانند از فایل‌‎های کوکی‌ها و سایر اطلاعات از این قبیل شما سوءاستفاده کنند. علاوه‌بر ذخیره نشدن فایل‌ها و کوکی‌ها بر روی سیستم شما، اطلاعات شما از بازدید آن سایت به طور مخفیانه خواهد بود و آن سایت اطلاعات شما را قادر نخواهد بود ذخیره و یا نمایش دهد.

در ادامه نحوه بازکردن موزیلا فایرفاکس در حالت Private Mode برای ورود به سامانه جامع روابط کار به صورت امن آموزش داده شده است:

1-در ابتدای کار مرورگر فایرفاکس خود را در تلفن همراه و یا کامپیوتر باز کنید

2-از منوی اصلی کلیک کرده و بر روی گزینه New Private Window کلیک نمایید.

نحوه فعال کردن حالت پریوات در مرورگر موزیلا

بعد از بازشدن صفحه جدید، شما می‌توانید آدرس سایت مورد نظر را وارد کرده تا سایت به صورت Private برای شما باز شود.

تصویر زیر نمایی از حالت  Private Window مرورگر موزیلا فایرفاکس است.

در مرورگر کروم به جای عبارت new private window از عبارت new incognito window استفاده شده است و بقیه مراحل کار شبیه موزیلا است.

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. سلام اینجانب در حدود شش سال و نیم در شرکت به صورت رسمی مشغول به کار بودم اما ریس جدید گفتند یا قرار داد امضا میکنید یا تعدیل میشید من اولش مقاومت کردم امابه دلیل شرایط بد زندگیم قرار داد امضا کردم حالا بعد از اتمام قرارداد اگر شرکت من را اخراج کند میتونم با حکم رسمی که دارم کاری بکنم

  2. سلام بنده ۷ روز از یه شرکت طلب دارم الان نه حقوق اون هفت روزمو میدن نه مدارکم. سفته اینا دستشون دارم چند بارم رفتم شرکت خواهش کردم زنگ زدم نمیدن گفتن برو شکایت کن الان میشه راهنماییم کنین

    1. با سلام
      برای دریافت حقوق و مزایای معوقه باید در اداره کار طرح شکایت کنید.
      برای دریافت مدارک از جمله سفته ابتدا میتوانید اظهارنامه ارسال کنید و در صورت عدم عودت مدارک میتوانید از طریق مراجع دادگستری طرح شکایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر