وظایف کارفرما در حوادث ناشی از کار

پس از وقوع حادثه ناشی از کار چکار کنیم؟

(قسمت اول: وظایف کارفرما در حوادث ناشی از کار)

در مقاله “حادثه ناشی از کار در قانون تامین اجتماعی” اینکه حادثه ناشی از کار چیست و چه حوادثی حادثه ناشی از کار تلقی می شوند مفصل توضیح داده شد.

در حادثه ناشی از کار دو شخص مستقیم با حادثه در ارتباط هستند 1-کارگر 2-کارفرما که پس از حادثه برابر با قانون هرکدام وظایفی بر عهده دارند.

در برخی حوادث مانند حوادث کارگاه های ساختمانی و کارگاه هایی که پیمانکار مشغول به کار است اشخاصی غیر از کارفرما و کارگر نیز دخیل هستند که در صورت اثبات تاثیر این اشخاص در حادثه آن ها نیز مسئول خواهند بود.در ادامه مطلب به وظایف کارفرما پس از وقوع حادثه ناشی از کار به طور کلی اشاره شده و طی این مراحل باعث طی بدون دردسر روند قانونی کار خواهد شد.

وظایف کارفرما در حوادث ناشی از کار

1-تماس با مراکز اورژانس و نجات و پلیس

اولین اولویت در هر حادثه اقدام به کمک رسانی و نجات حادثه دیده است. بنابراین اولین تماس باید با مراکز اورژانس و امداد و نجات (آتش نشانی) است که به صورت اصولی نسبت به کمک رسانی به فرد حادثه دیده اقدام شود.

چنانچه حادثه دیده در جایی گیر کرده و یا محبوس شده و نیاز به نجات دارد علاوه بر اورژانس همزمان با سازمان های امداد و نجات مانند آتش نشانی و هلال احمر نیز تماس گرفته شود.

در حوادث منجر به فوت باید به پلیس هم خبرداده شود تا با حضور در محل صورتجلسه حادثه تنظیم به مراجع قضایی ارائه شود.

دستگاه ها و سازمان های فوق با حضور در محل حادثه را ثبت و ضبط می نمایند و مستندات آنها اسناد قانونی برای استفاده های آتی مانند ارائه به بیمه و … خواهد بود.

2- حفظ صحنه و یا آثار صحنه حادثه

پس از انتقال حادثه دیده از محل حادثه کارفرما باید بلافاصله و قبل از برهم خوردن صحنه حادثه از محل تصویربرداری و فیلم برداری انجام دهد.

چنانچه دوربین مداربسته وجود دارد فورا از فیلم آن در هنگام حادثه کپی برداری نموده و برروی سی دی و یا حافظه دیگری نگهداری نماید تا در آینده هنگام بررسی حادثه توسط کارشناسان ارائه نماید.

این اقدام به کارشناسان آتی کمک شایانی در خصوص درک چگونگی وقوع حادثه و کشف واقعیت خواهد کرد.

3-گزارش به بیمه تامین اجتماعی

کارفرما مکلف است ظرف مدت 3 روز گزارش حادثه را طی فرم مخصوص حادثه (دانلود کنید) تکمیل و به شعبه مربوطه سازمان تامین اجتماعی ارائه نماید تا حادثه دیده در طول مدت استراحت پزشکی و بستری از حمایت های تامین اجتماعی بهره مند شود.

در ایام استراحت کارفرما نباید به کارگر حادثه دیده بیمه تامین اجتماعی رد نماید.

حمایت های حادثه ناشی از کار در قانون تامین اجتماعی

4- گزارش حادثه به بیمه مسئولیت مدنی (بیمه حوادث)

چنانچه کارگاه تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارگران باشد کارفرما باید ظرف مدت مشخص در بیمه نامه (بهتر است بلافاصله و همان روز باشد) به صورت کتبی مشخصات حادثه، مشخصات حادثه دیده را به بیمه گر اعلام نمایند و شماره نامه ثبت شده در بیمه را نزد خود نگهدارند.

در برخی بیمه ها فرم مخصوص اعلام حادثه وجود دارد که لازم است ضمن مراجعه به بیمه مربوطه حادثه با تکمیل آن فرم به اطلاع بیمه گر برسد.

5-وظایف انسانی و هم نوع دوستی

هرچند قانون نوشته شده از وظایف کارفرما در حوادث ناشی از کار برای این امر وجود نداشته باشد ولی چنانچه حادثه دیده تحت درمان و استراحت پزشکی و استعلاجی باشد و هر چند از حمایت های بیمه ها برخوردار خواهد بود ولی در روزهای اول بهتر است کارفرما در فرآیند درمانی از لحاظ مالی و خدمات درمانی به حادثه دیده کمک نماید.

ضمن انجام اقدامات انسان دوستانه باید صورتحساب ها و اسناد پرداخت های مالی را نزد خود حفظ نماید تا در آینده در صورت نیاز برای دریافت این هزینه ها از بیمه و یا حادثه دیده استناد نماید.

در صورت فوت حادثه دیده همدردی با بازماندگان باعث تسلی خاطر آنان خواهد شد.

قسمت دوم: وظایف کارگر در حادثه ناشی از کار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر