وظایف کارگر در حادثه ناشی از کار

پس از وقوع حادثه ناشی از کار چکار کنیم؟

(قسمت دوم: وظایف کارگر در حادثه ناشی از کار)

در ادامه اقدامات لازم برای کارگر و کارفرما پس از وقوع حادثه وظایف کارگر در حادثه ناشی از کار توضیح داده  می شود. در قسمت اول وظایف کارفرما در حادثه ناشی از کار توضیح داده شد و مقاله در “حادثه ناشی از کار در قانون تامین اجتماعی” تعریف حادثه ناشی از کار و اینکه چه حوادثی حادثه ناشی از کار تلقی می شوند بحث شده است.

در ادامه وظایف کارگر در حادثه ناشی از کار به صورت کلی و خلاصه بیان شده است.

وظایف کارگر در حادثه ناشی از کار

1-اطلاع رسانی به اورژانس و پلیس 110

حادثه منجر به صدمه و خسارت به حادثه دیده می شود که باید مسبب حادثه خسارت وارده را جبران نماید.

در برخی حوادث شرایطی پیش می آید که در آینده اثبات وقوع حادثه و  چگونگی آن برای حادثه دیده مشکل می شود. اگر حادثه دیده نتواند وقوع حادثه و چگونگی وقوع آن را اثبات نماید و کارفرما از همکاری امتناع نماید اقدام به دریافت خسارت از مسبب حادثه کار بسیار مشکلی خواهد بود.

بنابراین اطلاع رسانی به اورژانس و پلیس 110 و افراد نزدیک محل به عنوان شاهد در آینده اثبات ادعا را آسان خواهد کرد.

2-اقدامات درمانی

یکی از مهم ترین وظایف کارگر در حادثه ناشی از کار توجه به درمان عوارض ناشی از حادثه است.

حادثه دیده باید اولویت اصلی خود را درمان و بازیافت سلامت خود قرار دهد. در طول درمان برای تمامی هزینه های خود فاکتور دریافت نماید.

3-مراجعه به سازمان تامین اجتماعی و بیمه مسئولیت مدنی کارفرما (بیمه حوادث)

در اولین اقدام حادثه دیده استراحت تجویز شده از جانب پزشک معالج خود را به شعبه سازمان تامین اجتماعی برده و پزشک سازمان نیز استراحت را تایید می نماید. پس از تایید استراحت توسط پزشک تامین اجتماعی غرامت ایام استراحت و بیمه ایام بیماری از طرف سازمان تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد.

حادثه دیده در اولین فرصت به بیمه حوادث مراجعه و ضمن تکمیل مدارک مورد نیاز بیمه گر را در جریان امر و روند درمانی خود قرار می دهد.

4-مطالبه خسارت

آخرین مرحله از وظایف کارگر در حادثه ناشی از کار اقدام به مطالبه خسارت های وارده به خود از مسبب حادثه است که ممکن است کارفرما، خود حادثه دیده و اشخاص ثالث باشند.

4-1 مطالبه خسارت از طریق مراجع قضایی

شکایت از کارفرما و مطالبه خسارت که پس از تشکیل پرونده حادثه دیده برای تعیین خسارت جانی و تعیین میزان قصور مسبب حادثه به پزشکی قانونی و کارشناسان بازرس کار ارجاع می شود و در نهایت طبق نظر این دو خسارت وارده تعیین و رای صادر می شود.

پس از صدور رای حادثه دیده به کارفرما مراجعه می کند. چنانچه کارگاه تحت پوشش بیمه حوادث باشد خسارت برابر با مقررات بیمه از جانب بیمه پرداخت می شود.

4-2 مطالبه خسارت از بیمه مسئولیت مدنی (بیمه حوادث) بدون رای دادگاه

اگر بیمه حوادث کارگاه کلوز (الحاقیه) بدون رای دادگاه را داشته باشد حادثه دیده می تواند بدون شکایت از کارفرما مستقیم به بیمه حوادث مراجعه و پس از طی مراحل قانونی خسارت خود را دریافت نماید. به نظر اینجانب برای خسارت های جزئی و حوادث سبک حتی اگر مبلغ پرداختی بیمه تا حدی کمتر از اقدام از طریق مراجع قضایی باشد نتخاب این روش بهتر است.

توجه : در هر دو حالت فوق پرداخت خسارت پس از تکمیل طول دوره درمان انجام خواهد شد.

همکاری و همیاری کارفرما در کمک به کارگر برای انجام وظایف کارگر در حادثه ناشی از کار انجام کارها را بسیار آسان تر خواهد کرد.

نوشته های مشابه

38 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر اتباع هستم درشرکت دچار حادثه شدم و قوزک پای چپ من شکست. کارهای درمانی من انجام شده برای دیه میتوانم شکایت کنم؟ ممنون راهنمایی کنید.

    1. تمام افراد حق طرح دادخواست برای خسارت جانی را دارند. پس از طرح دادخواست، دادگاه صالح به رسیدگی است و موضوع را بررسی و رای مقتضی را صادر میکند.

  2. سلام
    بنده ویزیتور هستم و بسیار پیاده راه می روم یک روز ناگهان پاهایم بی حس شد و روز بعد دست راستم بطوری که راه رفتن برایم سخت شده و خیلی زود باید بنشینم بعد از پیگیری زیاد متوجه شدم که در گردنم کنار نخاع یک توده بوجود آمد طوری که به نخاع فشار وارد کرده .
    دکترم گفت ممکن است بعد از عمل نیز مشکل داشته باشم ویا ممکن است نتوانم راه برم.
    خواستم بدونم اگر خدایی نکرده مشکل دائمی پیدا کنم بیمه حقوقم را پرداخت میکند؟

    1. سلام
      آرزوی سلامتی و تندرستی داریم و امیدواریم مشکلی برایتان پیش نیاید.
      در صورتی که در 10 سال آخر یک سال بیمه که 90 روز آن در یکسال آخر باشد و شرایط از کارافتادگی کامل تایید شود مستمری کامل پرداخت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر