چگونه بفهمیم سختی کار داریم؟

سختی کار از کجا مشخص می شود؟
سختی کار از کجا مشخص می شود؟

سختی کار اصطلاحی است که در بین اغلب کارگران و کارکنان مطرح می‌شود. منظور از سختی کار چیست و چگونه بفهمیم سختی کار داریم جزو سوالات بسیار رایج و پرتکرار این حوزه است. برای پاسخ به این سوالات باید ابتدا با معنی قانونی سختی کار آشنا شده و سپس به مزایای سختی کار پرداخته و در نهایت با مشاغل سخت و زیان آور آشنا می‌شویم.

مفهوم و معانی سختی کار در قوانین و مقررات

در قانون کار و یا تامین اجتماعی اصلاح با عنوان دقیق سختی کار مطرح نشده است. در این دو قانون از عبارت مشاغل سخت و زیان آور استفاده شده است. سخت و زیان آور در ماده 52 قانون کار مزایایی مانند کاهش ساعات کار و افزایش مدت مرخصی را دارد و در ماده 76 قانون تامین اجتماعی کارگران شاغل در کارهای سخت و زیان آور از بازنشستگی پیش از موعد بهره مند می‌شوند.

سختی کار در قوانین و مقررات
سختی کار در قوانین و مقررات

تفاوت‌های اساسی بین مزایای تعریف شده برای کارهای سخت و زیان آور در قانون کار و تامین اجتماعی وجود دارد که در مقاله قبلی با عنوان بازنشستگی کارهای سخت و زیان آور و کاهش ساعات کار به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است.

برخی کارگاه‌ها در حقوق و مزایای ماهانه مبلغی با عناوینی مانند حق سختی کار پرداخت می شود که پرداخت مبالغی با عناوین مختلف شبیه سختی کار دلیلی بر سخت و زیان آور بودن شغل آنان نیست.

معیارهای تشخیص مشاغل سخت و زیان آور

معیارهای اندازه گیری مشاغل سخت وزیان‌آور
معیارهای اندازه گیری مشاغل سخت وزیان‌آور

در قانون، کارهای سخت و زیان آور، کارهایی هستند که در آن ها عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار، غیر استاندارد بوده و در اثر اشتغال کارگر تنشی به مراتب بالاتر ازظرفیت های طبیعی (جسمی و روانی) در کارگر ایجاد می‌شود.

پس در متن قانون معیارهای تشخیص سخت و زیان آور بودن مشاغل وجود عوامل فیزیکی مانند صدا، گرد و غبار و عوامل شیمیایی مانند بخارات مضر و عوامل بیولوژیکی مانند تماس با انواع باکتری ها و ویروسها تعیین شده است.

در اغلب محیط‌های کار این عوامل وجود دارند و چنانچه شدت و مدت مواجهه با این عوامل بیشتر از حدود مجاز تعیین شده باشد به عنوان سخت و زیان آور شناخته می‌شوند.

آیا لیست مشاغل سختی کار در قانون وجود دارد؟

در قوانین و مقررات مربوطه لیست مشاغل سختی کار در برخی موارد تعیین شده است. لیست مشاغل سختی کار موجود در قوانین بسیار محدود است و علاوه بر آن هزاران شغل در محیط کار واقعی وجود دارد. تکلیف مشاغلی که در لیست نیستند چیست؟ راه برای سایر مشاغل سختی کار بسته نیست بلکه در قانون برای این کار کمیته سخت و زیان آور تعیین شده است تا این مشاغل را بررسی کند.

کارگرانی که شغل آنان در لیست مشاغل سختی کار نیست پس از تکمیل سوابق بیمه مورد نیاز پس از ثبت نام اینترنتی سختی کار (ثبت نام قبلا به صورت فرم دستی بود که اکنون در اغلب استان‌های به صورت اینترنتی است) این درخواست در کمیته سختی کار استانی مطرح و در صورت تایید به تامین اجتماعی ارسال می‌شود.

لیست مشاغل سختی کار را در راهنمای جامع مشاغل سخت و زیان آور مطالعه کنید. پس برای اینکه چگونه بفهمیم سختی کار داریم یا نه ابتدا باید لیست مشاغل را بررسی کرده و در صورت عدم وجود عنوان شغلی ما در این لیست، باید شغل خود را جهت بررسی در کمیته سختی کار استان محل کار خود مطرح کنیم.

مشاغل سخت وزیان آور لیست مخصوص دارند
مشاغل سخت وزیان آور لیست مخصوص دارند

لازم به ذکر است حتی با وجود بودن شغل در لیست مشاغل سخت و زیان آور بازهم نیاز است این مشاغل در کمیته سختی کار مطرح و تایید شوند.

در نتیجه این سوال که آیا شغل ما سختی کار دارد یا نه از قبل قابل تشخیص و پیش بینی نیست و باید پس از احراز شرایط سابقه در کمیته مربوطه مطرح و بررسی شود.

چگونه در کمیته سختی کار درخواست ثبت کنیم؟

اولین مرحله برای پاسخ به این سوال که چگونه بفهمیم سختی کار داریم یا نه: جمع بندی و بررسی سوابق بیمه و سن است. ابتدا باید شرایط سنی وسوابقه بیمه خود را برآورد کنیم. برای استخراج سوابق بیمه می توانید به سامانه اینترنتی تامین اجتماعی و یا کارگزاری های تامین اجتماعی مراجعه کنید. سپس سوابقی که احتمال دارد جزو مشاغل سخت و زیان آور باشد را با هم جمع می کنیم. در نهایت دو نوع سابقه احتمال دارد که داشته باشیم. اول سوابق بیمه عادی مانند سربازی، بیمه بیکاری، بیمه اختیاری، بیمه کارهای عادی و نوع دوم سوابق بیمه سختی کار احتمالی.

درخواست در کمیته های سخت وزیان آور
درخواست در کمیته های سخت وزیان آور

این دو رقم را جدا جدا نوشته و سپس مدت سوابق بیمه ای که احتمال دارد به عنوان سختی کار تایید شوند را در عدد 1.5 (یک و نیم) ضرب می کنیم. عدد به دست آمده را با مدت سوابق بیمه ای عادی جمع می کنیم. عدد نهایی به دست آمده با به عنوان سابقه بیمه فرض می کنیم.

در نهایت دو عدد خواهیم داشت. 1- سن و 2-سابقه. این دو عدد را با شرایط زیر تطیبق داده و در صورتی که با یکی از حالت‌های زیر مطابقت داشته باشد درخواست سختی کار را در کمیته ثبت می کنیم.

الف) شرایط بازنشستگی برای مردان :

۱- داشتن ۵۰ سال سن و ۳۰ سال سابقه.

۲-داشتن ۶۰ سال سن و ۲۰ سال سابقه.

۳-داشتن ۳۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرط سنی.

ب) شرایط بازنشستگی برای زنان :

۱-داشتن ۴۵ سال سن و ۳۰ سال سابقه.

۲-داشتن ۵۵ سال سن و ۲۰ سال سابقه.

۳-داشتن ۳۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرط سنی.

۴- داشتن۲۰ سال سابقه کار و ۴۲ سال سن، با ۲۰ روز حقوق بازنشسته می شوند.

ثبت نام اینترنتی و پیگیری سختی کار

در حالت عادی ثبت نام سختی کار از طریق ادارات کار و با تکمیل فرم شماره 1 انجام می گرفت. هر متقاضی برای خود فرم شماره 1 را تکمیل و به اداره کار ارائه می کرد و این درخواست در کمیته مطرح و بررسی می شود. پیگیری ثبت نام نیز از طریق مراجعه حضوری انجام می شد.

در حال حاضر دراغلب نقاط کشور ثبت نام اینترنتی سختی کار راه اندازی شده است. فعل حال سایت ثبت نام اینترنتی سختی کار برای هر استان متفاوت است و باید در موقع ثبت نام باید خیلی دقت شود که سختی کار هر استان را در سایت استان مربوطه انجام دهیم.

خیلی از افراد پس از سپری شدن مدت ها متوجه می شوند که در سایت استان دیگری ثبت نام کرده اند و این زمان از دستشان رفته است.

برای اطمینان از آدرس اینترنتی سایت ثبت نام سختی کار هر استان بهتر است به یکی از ادارات کار همان استان مراجعه شود.

پس از ثبت نام اینترنتی سختی کار یک کد رهگیری به متقاضی داده می شود. متقاضی می تواند بعدا از طریق این کد رهگیری پیگیری ثبت نام سختی کار خود را انجام دهد.

پس از صدور رای کمیته اگر سختی کار تایید نشود کارگر می تواند اعتراض به سختی کار را از طریق همان سایت اینترنتی و یا فرم شماره 4 به صورت دستی ثبت کند. فرم شماره 4 سختی کار بستگی به هر استان یا به صورت اینترنتی ثبت می شود و یا فرم دستی تکمیل و کمیته تجدید نظر استانی ارائه می شود. نظر قطعی کمیته بدوی و یا تجدید نظر سختی کار پاسخ قطعی به این سوال است که بفهمیم سختی کار داریم یا نه؟

نوشته های مشابه

183 دیدگاه

  1. با سلام،اینجانب به مدت ۱۷ سال در نیروگاه برق به عنوان نگهبان مشغول به کار بودم و بصورت کار شیفتی انجام وظیفه نمودم،در سال ۱۳۹۶ به خاطر استرس و بی خوابی و … به بیماری خاص
    و آریتمی قلبی مبتلا شدم و پس از چند سال با توجه به نظر پزشک متخصص و ایمنی نیروگاه از سال ۱۴۰۰ بصورت روزگار انجام وظیفه کردم، تا الان ۱۹/۵ سال سابقه بیمه دارم و ۴۵ سال سن دارم،آیا با توجه به اینکه عنوان شغلی من تا سال ۱۴۰۰ نگهبان رد شده،آیا سختی کار به من تعلق می‌گیرد یا خیر؟ در ضمن بعضی عناوین شغلی نیروگاه شامل سختی کار می‌شود و تا به حال چندین نفر سختی کار گرفتند،ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. در نیروگاه ها و یا پست های برق عمدتا عامل زیان آور امواج الکترومغناطیس برق است. در صورتیکه در نتایج سنجش، محل کار نگهبان یا هر کارگر دیگر بیش از حد مجاز باشد سختی کار برای آن شغل تایید میشود. توضیحات کامل در خصوص نحوه برخورداری کارگران از مزایای سخت و زیان آور در داخل متن همین مقاله توضیح داده شده است مطالعه کنید.

  2. سلام.من ۴۳ سال دارم از سال ۸۲تا الان درمعدن سنگ مشغول کارهستم به مدت ۱۰ماه بیمه من ناقص رد شده ایا من شرایط باز نشستگی سختی کار دارم ایا بیمه تامین اجتماعی ایرادی به بیمه من نداره چون پیوسته نبود باتسکر

    1. با سلام
      در قسمت ط از بند 2 ماده 12 آیین نامه اجرایی بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور مصوبه سال 1380 و همچنین اصلاحیه بعدی آن غیبت غیر موجه حداکثر به مدت 10 روز در سال توالی اشتغال در مشاغل سخت و زیان آور را از بین نمیبرد و غیبت غیر موجه بیش از آن موجب از بین رفتن توالی میشود. در مصوبه 1393 هیئت دولت این قسمت از آیین نامه اجرایی مشاغل سخت و زیان آور اصلاح و بند ط حذف شد. بنابراین شرط از بین رفتن توالی در صورت غیبت غیر موجه بیش از 10 روز حذف شد.
      طبق بند 4 مصوبه 1393 عدم اشتغال به کار سخت و زیان آور در طول دوره اشتغال به مشاغل مذبور طرح هر عنوان برای مدت بیش از یکسال در طول 20 سال موجب برهم خوردن توالی میشود. توجه شود که غیبت غیر موجه با عدم واریز بیمه از طرف کارفرما متفاوت است. درصورتیکه کارگر مشغول به کار بوده ولی حق بیمه آن واریز نشده کسری بیمه این مدت غیبت محسوب نشده و کارگر میتواند در اداره کار برای تکلیف کارفرما به واریز بیمه این مدت طرح شکایت کند.

    2. سلام من مدت ۳ ماه است درسایت سخت وزیان آور ثبت نام کردم اما خبری نشد چقدر زمان میبرد

      1. با سلام
        فرایند رسیدگی به درخواست های بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور به دلیل وجود یه کمیته در هر استان و حجم بالای پرونده های ورودی زمان بر است. لذا سرعت پاسخ دهی کمیته، فاصله بین تشکیل جلسات کمیته رسیدگی و موارد مشابه در زمان پاسخ دهی تاثیر دارد. از اداره کار محل یا کمیته مربوطه باید استعلام و پیگیری شود.

  3. سلام آیا فلز کاری یا ورق کاری جزوه کار های سخت وزیان آور میباشد چون هر دو جوشکاری داد

    1. با سلام
      توضیحات کامل داخل همین مقاله اراعه شده است. لطفا مطالعه فرمایید.

  4. با سلام
    بنده بمدت دو سال در طبقه منفی دو در یک دیتاسنتر یا همون مرکز داده کار کرده ام، با توجه به وجود امواج الکترومغناطیسی و کار در زیر زمین(طبقه منفی دو)، سختی کار شامل بنده میشود؟

    1. سلام
      توضیحات کامل در خصوص نحوه تشخیص سخت و زیان آور بودن و یا نبودن مشاغل داخل متن مقاله توضیح داده شده است.

      1. سلام مجدد
        همانطور که توضیح داده شده به غیر از چند شغل معدود، هیچ شغلی از قبل به عنوان سخت و زیان آور تعریف نشده است. هر زمان موع بازنشستگی کارگر (با فرض سختی کار بودن شغل) باید درخواست بررسی شغل خود را به کمیته سخت و زیان آور ارائه کند. در صورتی که شدت و مدت مواجهه کارگر با عوامل زیان آور از حدود مجاز بیشتر باشد کمیته سختی کار را تایید می کند.

  5. سلام من ۲۱ سال سابقه سختی کار دارم که درهمان قسمت کلا این ۲۱ سال بودم ولی سال ۹۵ عادی رد شده وسال کبیسه بوده الان بیمه تامین اجتماعی میگه چون یکسال و یک روز هست توالی شما بهم خورده و بخاطر این یک روز کبیسه متناوب شده همچین چیزی ممکن هست دوسال هم سربازی رو خریدم که میشه ۲۳ سال ممنون میشم جواب بدید

  6. سلام بنده یک سال سخت و زیان اور کار کردم بعد یک سال عادی کار کردم دوباره آمدم توی معدن سخت زیان اور کار می کنم سابقه یک سال قبل من به این سابقه وصل می شود یانه برای ۲۰ سال سختی کار این سابقه عادی چه می شود

  7. باسلام بند کارگر شهرداری هستم رفتگر قردادی ۲۴ سال بیمه دارم ۵۵ سالمه ایا سختی کار به من تعلق میگیره یا نه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام و خداقوت
      سختی کار مشاغل از قبل تعریف شده نیست و باید در کمیته سختی کار بررسی شود. تایید سختی کار بستگی به آلاینده های محیط کار و شدت آن ها و مدت واجهه دارد.
      در متن این نوشته کامل توضیح داده شده است لطفا مطالعه کنید.

  8. سلام
    من بیست سال متوالی کارمند فوریت پزشکی هستم
    ۴۴ سال سن دارم
    پول سربازی را به تامین اجتماعی پرداخت نکردم اگر آنرا پرداخت کنم ۲۲ سال سابقه میشود
    کی میتوانم بازنشست شوم

    1. سلام
      مدت سربازی پس از واریز حق بیمه آن، جزو سوابق عادی بازنشستگی محسوب می شود.

  9. سلام همسر من ۷ سال شرکت کار کرد و الان ۱۲سال است کارگر شهرداری هستش. دوسال هم بیمه سربازی را خریداری کرده است. خواستم ببینم برای کارکرد در شهرداری چقدر سختی کار شامل حالش میشود؟ و هرچند سال چقدر سختی کار دارد

    1. با سلام
      سختی کار مشاغل از قبل تعریف شده نیست و باید در کمیته سختی کار بررسی شود. در زمان بازنشستگی، کارگر باید درخواست بررسی شغل خود را به کمیته سخت و زیان آور ارائه کند.
      تایید سختی کار بستگی به آلاینده های محیط کار و شدت آن ها و مدت مواجهه دارد.
      در متن این نوشته کامل توضیح داده شده است لطفا مطالعه کنید.

  10. باسلا من حدود33ماه درشرکت قطعات خوردوکارکردم تولیست بازرسی چندوقت یک بارپرسکارردشده چندبارهم ساده. 34ماه توشرکت فایبرگلاس کارکردم ولی ساده ردکرده کلاشیمیایی الان همکارای سابقم باسختی کارازاون شرکت بازنشسته شدن. 6سال هم تزریق پلاستیک کارکردم ولی ساده ردشده چیکارکنیم بتونم سختی کاربگیرم

    1. سلام
      در صورتی که در زمان درخواست سختی کار از بابت عناوین شغلی به مشکل بخورید می توانید در اداره کار برای احراز عناوین شغلی شکایت کنید.

  11. سلام من یازده سال دریک شرکت مواد غذایی کار کردم .در سال ۱۳۹۰ با هزار زحمت ودردسر سختی کارشرکت توسط اداره کار تایید شد وبیشتر همکاران من با سختی کار بازنشست شدند وعنوان شغلی همه کارگران به عنوان کارگر خط تولید برای بیمه رد شده الان مشکل این است که کار فرما زیر بار سختی نمی‌رود به نظر شما من چگونه باید سختی کار خودرا در آن شرکت ثابت کنم لازم به توضیح است که بنده از سال ۷۹ تا اردیبهشت سال ۹۰ درآن شرکت کار کردم وکارفرما از قدرت نفوذ بالایی بر خوردار است که در بعضی مواردکارشناسان بیمه واداره کار از رفتن به کارخانه امتناع می‌کنند تورو خدا منو راهنمایی کنید که چه جوری حق سختی کار خود مو از شرکت استرداد کنم

    1. سلام
      درخواست سختی کار نیازی به اجازه و موافقت کارفرما ندارد و هر کارگر می تواند با مراجعه به اداره کار یه آنلاین درخواست سختی کار خود را ثبت کند.
      اگر مشاغل مشابهی قبلا تایید شده باشند آرای همکاران بازنشسته می تواند کمک کننده باشد.
      در صورتی که در مرحله بدوی و تجدید نظر کمیته سختی کار را تایید نکند می توانید در دیوان عدالت اداری نیز طرح شکایت کنید.

  12. با سلام و ارادت: رای کمیته بدوی کارگر ساده را برایم تایید کرده است . و شغل واقعی من در شناسنامه کار تکنسین برق ثبت شده که شامل سختی کار می باشد، کپی ان در پرونده قرار دارد. که امروز به بیمه (شعبه) ارسال می شود. آیا شعبه می تواند رای صادره را نپذیرد. راهنمایی بفرمایید که با همین رای بدوی کارگر ساده کار بخوبی تمام شود. خواهشمند است در صورت امکان امروز پاسخ دهید. طاعات شما قبول حق. التماس دعا

    1. سلام
      در صورتی که عنوان شغلی ثبت شده در لیست های بیمه کارگر ساده باشد مشکلی نیست در غیر اینصورت بیمه به دلیل مغایرت شغلی رای کمیته را اجرا نمی کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر