ضریب تعطیل کاری و جمعه کاری چقدر است و آیا تعطیل کاری به عنوان جمعه کاری قابل محاسبه است؟

0

سلام و وقت بخیر
ضریب تعطیل‌کاری و جمعه‌کاری به چه صورت محاسبه می‌شود و آیا می‌توان تعطیل‌کاری را با اضافه‌کاری یکسان در نظر گرفت؟
با تشکر

یوسف مهرابی فرد (8 ماه پیش)
1 پاسخ 161 بازدید
0

سلام

در قانون کار مزایایی به عنوان تعطیل کاری تعریف نشده است و تعطیلات رسمی در طول ماه در ساعت کار موظفی ماه (جدول ساعت کار قانونی) تاثیر گذاشته و در نهایت ممکن است در اضافه کاری کارگران تاثیر داشته باشد.

کار در روزهای جمعه شرایط متفاوتی با کار در سایر ایام تعطیل رسمی دارد. برای کار در روز جمعه ماده 62 قانون کار فوق العاده جمعه کاری تعیین کرده است که ضریب جمعه کاری معادل 40 درصد مزد روزانه کارگر است. ممکن است کار در روز جمعه منجر به اضافه کاری شود و یا کارگر ساعت کار موظفی خود را در روز جمعه انجام دهد. پس اگر کارگری در روز جمعه مشغول به کار باشد پرداخت جمعه کاری قطعی است ولی اینکه کار در روز جمعه اضافه کاری محسوب می شود یا خیر باید جمع ساعت کارکرد کارگر با ساعت کار موظفی ماهانه مقایسه شود.

ضمنا به قسمتی از سوال شما در پرسش مشابهی با عنوان «حقوق و دستمزد و مزایای کارگران و کارکنان روز کار، شب کار، جمعه کار با ماموریت و مرخصی چگونه محاسبه می شود؟» به طول کامل پاسخ داده شده است. لطفا آن را مطالعه کنید.

کارشناس روابط کار 2 (8 ماه پیش)
پاسخ
پاسخ، دیدگاه یا تجربه خود را درباره این پرسش ثبت کنید تا دیگران نیز از آن بهره‌مند شوند