احراز هویت کارگران و کارفرمایان در سامانه اداره کار

سامانه جامع روابط به عنوان بستر جامع رسیدگی به شکایت کارگران از کارفرمایان و سایر خدمات حوزه روابط کار است و لازمه استفاده از این سامانه احراز هویت کارگران و کارفرمایان در این سامانه است. پیش نیاز استفاده از سامانه احراز اداره کار و تعاون است که در حالت اولیه دفاتر پیشخوان دولت احراز هویت اداره کار را انجام می‌دهند. علاوه بر احراز هویت حضوری سامانه اداره کار، روش‌های احراز هویت غیر حضوری اداره کار (احراز هویت الکترونیکی) و و احراز هویت سطح یک (غیر حضوری) نیز در این سامانه پیش بینی شده‌اند. در این مقاله در مورد روش‌های احراز هویت سامانه اداره کار به سوالاتی مانند احراز هویت کارگر برای چیست و یا احراز هویت کارفرما و وکلا و نمایندگان برای چیست و چه لزومی دارد بحث می‌شود. راهنمای جامع آموزش استفاده از سامانه جامع روابط کار در مقاله‌ای جدا تشریح شده است.

احراز هویت کارگران و کارفرمایان
احراز هویت کارگران و کارفرمایان

احراز هویت چیست؟

احراز هویت افراد در سیستم‌های کامپیوتری به معنای اصالت‌سنجی است و هدف از احراز هویت در سامانه‌های کامپیوتری این است که سرویس دهنده مطمئن شود که درخواست ثبت شده یا پیام ارسال شده توسط فرد واقعی انجام یافته است. با رواج خدمات الکترونیک توسط ادارات، دستگاه‌ها و سایر خدمات دهندگان احراز هویت اهمیت زیادی پیدا کرده است. در حالت مراجعه حضوری فرد مراجعه کننده با مدارک ارائه شده تطبیق داده می‌شد و اصالت وی محرز می‌شد ولی در حالت مراجعه غیر حضوری تطبیق اطلاعات با فرد به عنوان احراز هویت الکترونیک شناخته می‌شود و روش‌های مختلفی برای اصالتی سنجی استفاده می‌شود.

سامانه احراز هویت اداره کار و تعاون چیست؟

وزارت کار خدمات متنوعی را به کارگران و کارفرمایان ارائه می‌نماید. قبلا تمام خدمات وزارت کار به صورت حضوری انجام می‌پذیرفت و با پیشرفت علم و الکترونیکی شدن دولت، خدمات وزارت کار نیز اغلب در بستر اینترنت و به صورت غیر حضوری انجام می‌شود. یکی از مهم ترین بخش‌های وزارت کار، معاونت روابط کار است و در اداره کل تنظیم روابط کار و جبران خدمت از معاونت روابط کار یکی از مسائلی که به آن رسیدگی می‌شود شکایت کارگران از کارفرمایان است. در حال حاضر ثبت و رسیدگی به شکایت‌های کارگر از کارفرما در سامانه جامع روابط کار انجام می‌شود.

همانطور که گفته شد ثبت شکایت و رسیدگی به آن و ابلاغ برگه‌های رای و زمان جلسات رسیدگی، از طریق سامانه جامع روابط کار انجام می‌شود. برای ورود به سامانه جامع روابط کار، هم کارگر و هم کارفرما و سایر افراد مرتبط باید در این سامانه ثبت نام کرده و اطلاعات هویتی آن‌ها در سامانه ثبت شود تا بتوانند با استفاده از کد ملی و رمز عبور وارد سامانه شوند.

به عبارتی در هنگام ثبت نام در سامانه احراز هویت اداره کار و تعاون، اطلاعات و مدارک هویتی کارگر و کارفرما با اصالت آن تطبیق داده شده و سپس به کارگر و کارفرما اجازه استفاده از سامانه را داده می‌شود. لازم به ذکر است که احراز هویت سامانه اداره کار صرفا یک بار هنگام ثبت نام انجام می‌شود.

در شکایت کارگر و کارفرما علاوه بر طرفین دعوی ممکن است نمایندگان، وکلای طرفین و کارشناسان نیز از این سامانه استفاده کنند. بنابراین این افراد نیز همانند کارگر و کارفرما باید در سامانه جامع روابط کار احراز هویت شوند.

احراز هویت کارگران
احراز هویت کارگران

احراز هویت کارگران برای چیست؟

شکایت کارگر از کارفرما در ابتدا با ثبت شکایت کارگر در سامانه جامع روابط کار شروع می‌شود. طبق آیین دادرسی کار و مقررات قانون کار الزامی است که یا شخص خود کارگر و یا نماینده و یا وکیل او شکایت را ثبت نماید. بنابراین لازم است احراز هویت کارگران انجام گیرد و سپس کارگر بتواند از طریق سامانه شکایت از کارفرما را ثبت نماید. معرفی نماینده و وکیل نیز از طریق سامانه امکانپذیر است و کارگر از طریق سامانه می‌تواند برای خود نماینده یا وکیل معرفی نماید.

لازم است اطلاعات هویتی فردی که به عنوان نماینده یا وکیل اداره کار انتخاب می‌شود از قبل در سامانه ثبت شده باشد.

احراز هویت کارفرما برای چیست؟

طرف شکایت کارگر کارفرما است بنابراین طبق آیین دادرسی کار در مرحله اول باید ابلاغیه شکایت کارگر از کارفرما به کارفرما ابلاغ شود و حتما به دست کارفرمای واقعی برسد. بنابراین برای اینکه سامانه اداره کار مطمئن شود ابلاغ به دست کارفرمای واقعی می‌رسد باید کارفرما نیز همانند کارگر در سامانه احراز هویت اداره کار و تعاون، احراز هویت شود.

کارفرما پس از احراز هویت وارد سامانه شده و پرونده شکایت را در کارپوشه خود وارد می‌نماید و پس از آن تمام اطلاعات، ابلاغیه‌ها، اوراق و اخطارهای مربوط به آن شکایت به کارپوشه کارفرما وارد می‌شود.

مقاله نحوه وارد کردن پرونده اداره کار به کارپوشه کارفرما را مطالعه نمایید.

احراز هویت نمایندگان و وکلا
احراز هویت نمایندگان و وکلا

احراز هویت نمایندگان و وکلا در سامانه جامع روابط کار

ممکن است کارگر یا کارفرما برای رسیدگی به شکایت خود، نماینده یا وکیل انتخاب کنند برای این که امکان انتخاب نماینده و وکیل وجود داشته باشد لازم است وکلا یا نمایندگان کارگر و کارفرما از قبل در سامانه جامع روابط کار احراز هویت شده و مشخصات آنان در سامانه موجود باشد.

پس از احراز هویت نمایندگان و وکلا در سامانه جامع روابط کار، کد ملی آن‌ها در کارپوشه کارگر یا کارفرما به عنوان نماینده وارد می‌شود و از آن پس پرونده مربوطه در کارپوشه نماینده و وکیل نیز قابل مشاهده خواهد بود.

4 روش احراز هویت سامانه اداره کار تعاون
4 روش احراز هویت سامانه اداره کار و تعاون

چهار روش احراز هویت سامانه اداره کار و تعاون

در سامانه اداره کار و تعاون احراز هویت به 4 شکل پیش بینی شده است:

  1. احراز هویت الکترونیکی و غیرحضوری
  2. احراز هویت الکترونیکی سطح 1
  3. احراز هویت حضوری
  4. احراز هویت توسط بانک رفاه کارگران 

امکانات سامانه جامع روابط کار بسیار گسترده است و هر یک از این انواع احراز هویت‌ها قسمتی از امکانات را برای کاربر قابل دسترس می‌کند. احراز هویت حضوری و احراز هویت سطح 1 که به صورت الکترونیکی انجام می‌شود تمام امکانات موجود در سامانه را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

مدارک و اطلاعات لازم سامانه احراز هویت اداره کار و تعاون

هر شخص متناسب با اینکه کارفرما است یا کارگر و یا نماینده و یا وکیل با برخی اطلاعات در سامانه احراز هویت می‌شود.

اطلاعات مورد نیاز کارگر، نماینده، مدیرعامل، وکیل و … : کد ملی ، شماره تلفن همراه به نام کاربر، شماره شبای حساب بانکی به نام کاربر

احراز هویت کارفرمای حقیقی
احراز هویت کارفرمای حقیقی

کارفرمای حقیقی: کد ملی، شماره تلفن همراه به نام کارفرما، شماره شبای حساب بانکی به نام کارفرما

احراز هویت کارفرمای حقوقی
احراز هویت کارفرمای حقوقی

کارفرمای حقوقی: شناسه ملی شرکت یا موسسه یا اداره، کد ملی مدیرعامل، شماره تلفن همراه مدیرعامل، شماره شبای حساب بانکی حقوقی

در احراز هویت حضوری مدارک مربوط به هر یک از این اطلاعات باید همراه کاربر وجود داشته باشد و در احراز هویت غیرحضوری چه الکترونیکی چه سطح یک باید این اطلاعات در دسترس باشد تا در هنگام احراز هویت در سامانه ثبت شوند.

احراز هویت غیرحضوری سامانه جامع روابط کار (احراز هویت الکترونیکی)

احراز هویت غیرحضوری اداره کار، ساده‌ترین نوع احراز هویت است که فرد بدون مراجعه به جای خاصی و از طریق کامپیوتر شخصی یا موبایل خود می‌تواند با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز و پرداخت وجه به صورت الکترونیکی، احراز هویت را انجام دهد. در این نوع احراز هویت، عامل اصلی احراز هویت، شماره موبایل باید به نام کاربر باشد. این نوع احراز هویت به دلیل محدودیت‌های قانونی قابل استفاده برای انجام شکایت و دادرسی در اداره کار نیست. احراز هویت غیرحضوری اداره کاربرای ثبت نام بیمه بیکاری می‌تواند استفاده شود.

جهت آموزش ثبت نام اینترنتی بیمه بیکاری مقاله آموزش کامل ویدیویی ثبت نام اینترنتی بیمه بیکاری را مطالعه نمایید.

پنجره احراز هویت سطح یک سامانه اداره کار
پنجره احراز هویت سطح یک سامانه اداره کار

احراز هویت الکترونیکی سطح یک سامانه اداره کار

احراز هویت الکترونیکی سطح یک نیز، احراز هویت به صورت غیرحضوری و الکترونیکی است با این تفاوت که در این نوع احراز هویت انجام ثبت شکایت و دادرسی در اداره کار نیز وجود دارد. برای احراز هویت الکترونیکی سطح 1 اداره کار لازم است کامپیوتر و یا موبایل متقاضی به دوربین دسترسی داشته باشد. در این حالت از احراز هویت تصویر شخص ثبت نام کننده ثبت و ضبط می‌شود.

خطای دوریبن در احراز هویت سطح یک
خطای دوریبن در احراز هویت سطح یک

احراز هویت حضوری اداره کار

در دفاتر پیشخوان دولت احراز هویت اداره کار به صورت حضوری انجام می‌گیرد. این نوع احراز هویت بهترین و کامل‌ترین نوع احراز هویت است ولی مستلزم مراجعه حضوری به یکی از دفاتر پیشخوان دولت برای احراز هویت اداره کار است. در احراز هویت حضوری لازم است کاربر اسناد و مدارک هویتی خود را نیز همراه داشته باشد. مدارک مورد نیاز برای کارگر، نماینده و وکلا

  • کارت ملی
  • کارت پایان خدمت
  • تلفن همراه به نام متقاضی

هستند.

مدارک لازم برای کارفرمایان اگر حقیقی باشند

  • کارت ملی
  • کارت پایان خدمت
  • شماره تلفن همراه به نام کارفرما

و برای کارفرمایان حقوقی

  • اسناد ثبتی شرکت
  • اسناد هویتی مدیرعامل

لازم است.

نکته مهم : در دفاتر پیشخوان دولت هنگام احراز هویت اداره کار باید دقت شود که متقاضی درخواست کند که حتما احراز هویت به صورت صحیح کارگر یا کارفرما انتخاب شود. هر یک از این نوع احراز هویت امکانات خاصی دارند که در صورت انتخاب اشتباه ممکن است کارگر یا کارفرما نتوانند از امکانات مورد نیاز استفاده نمایند.

صدور مجدد رمز عبور
صدور مجدد رمز عبور

فراموشی رمز عبور سامانه احراز هویت کارگران و کارفرمایان

رمز عبور ورود به سامانه جامع روابط کار در هنگام احراز هویت به تلفن همراه ارسال می‌شود. ممکن است کارگر یا کارفرما رمز عبور سامانه جامع روابط کار را فراموش کنند. در این حالت در صفحه اصلی سامانه جامع روابط کار بر روی گزینه فراموشی رمز عبور کلیک کرده و در پنجره بازشده کد ملی و شماره تلفن همراهی که در سامانه ثبت شده وارد نموده و بر روی گزینه ارسال کلیک کنید. رمز عبور جدید به تلفن همراه کاربر ارسال می‌شود.

نوشته های مشابه

34 دیدگاه

  1. سلام با توجه به اطلاعات و تجربه شما در این زمینه لطفا توضیح بدید چرا کارفرما اصرار به داشتن رمز عبور و گذر واژه ما دارد و ایا از نظر قانونی میتواند مارا ملزم به انجام اینکار کند؟

    1. سلام
      رمز عبور سامانه جامع روابط کار به معنی امضای هر فرد است. وقتی رمز در اختیار فرد دیگری قرار داده شود به منزله دادن اختیارات کامل برای انجام هر کاری در سامانه است. اگر فرد دوم به حای فرد اصلی کاری در سامانه انجام دهد به معنی انجام کار توسط فرد اصلی است.

  2. سلام من نگهبان طلافروشی بودم به مدت ۹ماه کارمیکردم ولی بدون بیمه قرارداد. بعد از این مدت سریه موضوع بحث شد که کارفرما بهم گفتند نمیخاد دیگه بیای سرکار آیا میتوانم ازکارفرما شکایت کنم حتی بدون قرارداد ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام
      در صورتی که از بابت حقوق و مزایا و بیمه از کارفرما مطالبه ای داشته باشید می توانید در اداره کار طرح شکایت کنید.

    1. با سلام
      اختلال در سامانه جامع روابط کار بعضی مواقع به دلیل بروزرسانی سامانه اتفاق میفتد و باید بعد از چند مدت اگر در سایت مشخص شده باشد دوباره به سامانه مراجعه کنید.
      برخی مواقع اختلال در سامانه جامع روابط کار به دلیل مشکلات فنی، زیرساختی و یا اینترنتی است که بازهم باید پس از رفع اختلال دوباره به سامانه مراجعه کنید. زمان مشخصی برای رفع این اختلال ها وجود ندارد. باید در زمان های متناوب به سامانه مراجعه کنید تا هرموقع اختلال برطرف شد کارهای خود را انجام دهید.

  3. درود، من صبح در دفتر خدمات دولت ثبت نام احراز هویت کردم ولی پیامک رمز عبور و نام کاربری نیامده و من فقط فردا رو برای ثبت درخواست بیمه بیکاری مهلت دارم، چجوری پیگیری کنم؟

    1. معمولا ارسال پیامک احراز هویت بلافاصله انجام میشود . در صورتیکه تاخیر زیاد باشد باید احراز هویت مجدد انجام بشود و یا در صفحه ورود به سامانه گزینه فراموشی رمز عبور زده شود تا پیامک دوباره ارسال شود.

  4. سلام من الان احراز هویت الکترونیکی انجام دادم ولی پیامی هنوز برام نیومده مشکلی هست؟ چقدر طول میکشه یوزر پسورد رو بفرستن؟

    1. با سلام
      در زمان احراز هویت پیامک به صورت انی ارسال میشود. در صورتیکه در زمان انجام احراز هویت پیامکی ارسال نشده و تاخیر زیادی وجود داشته، ممکن است اختلال در سیستم ارسال پیامک وجود داشته باشد. بنابراین لازم است مجدد احراز هویت شده و یا قبل از احراز هویت از قسمت فراموشی رمز عبور اقدام کنید.

  5. سلام من چند روز شده تو سامانه احراز هویت ثبت نام کردم جهت بیمه بیکاری .ولی کد کاربری و رمز عبور برام نمیاد مجددا دفتر پیشخوان شمارم رو ویرایش کرد و هزینش رو دوباره گرفت بازم نیومد میگه شماره پشتیبانی نداره از شما فقط اینجوریه، بعد شما اومدن درست بوده حالا واقعا نمی دونم از کجا باید پیگیری کنم که نام کاربری و رمز عبور بیاد،ممنون میشم راهنمایی بفرمایید .

    1. سلام
      ابتدا پیامک های خود را بررسی کنید که شماره ای که پیامک سامانه رو ارسال می کنه در لیست مسدودی ها نباشد.

  6. سلام من دیروز در دفتر پیشخوان احراز هویت انجام دادم ولی هنوز نام کاربری و کلمه عبور برایم ارسال نشده. آیا باید مجدد مراجعه کنم؟

    1. سلام
      بله
      پیامک فوری و در زمان ثبت نام ارسال می شود. البته باید بررسی کنید که پیامک ورودی از این سامانه مسدود نشده باشد. صندوق پیامک های مسدود شده را هم بررسی کنید.

  7. سلام . من امروز به دفتر پیشخوان مراجعه کردم برای احراز هویت مرحله اخر که واریز مبلغ بود ناموفق بود و سیستم خطا میداد . حالا که خونه هستم خودم وارد سایت شدم هرچقد کد ملی وارد کردم سایت چیزی نشون نداد درخواست کد تایید جدید کردم برام ارسال شد واردش کردم و حالا پیامک حاوی نام کاربری و گذر واژه جدید برام ارسال شده
    نمیدونم الان درسته یا باید محض اطمینان دوباره به دفتر پیشخوان مراجعه کنم ؟ چون من مبلغی پرداخت نکردم چطور گذر واژه برام ارسال شد ..

    1. سلام
      اگر امکانات حساب کاربری پس از ورود کامل باشه می تونید استفاده کنید. اگر برخی امکانات مانند ثبت شکایت فعال نباشه باید دوباره احراز هویت شوید.

  8. سلام من سه روزه احرازهویت حضوری در دفتر پیشخوان انجام دادم ولی کد هنوز ارسال نشده برام مشکل از کجاست؟ باز هم‌باید صبر کنم؟ !

  9. سلام
    باتشکر از مدیر محترم
    درخصوص احراز هویت کارفرما در سامانه جامع ،چنانچه آدرس و ابلاغیه بصورت درست و صحیح بدست کارفرما برسید ولی کارفرما عمدا شخص دیگری را بجای خود در سامانه معرفی نماید تکلیف کارگر شاکی چیست(رای صادر شده به اسم شخص احراز هویت شده نه کسی که من از او شکایت کردم )

  10. سلام من سال نود وسه واسه بیمه کارگری ثبت نام کردم هزینه ثبت نام هم دادم .چند روز پیش رفتم چک کنم میگه شما ثبت نام نیستید باید دوباره هزینه بدید ولی دوباره کد ملی ندارد کرد سیستم مشخصات منو بالا آورد ولی باز ۱۲۰ هزار تومن ازم گرفت واسه ثبت نام منه کارگر این انصافه.

    1. سلام
      برای انجام ثبت نام بیمه بیکاری و سایر کارهای مربوطه به اداره کار باید از طریق مراکز معتبر اقدام شود. برخی از کافی نت ها آشنایی کافی با سامانه ندارند و در ثبت نام خدمات دچار مشکل و اشتباه می شوند.
      البته سال 93 هنوز سامانه روابط راه اندازی نشده بود.

  11. ضمن سلام خسته نباشید بنده بعنوان یک کارگر می خواهم بدونم که آیا هدف ازاین کار یعنی تکمیل فراینده ثبت نام کارگر در سامانه کار رفع مشکل وکمک به کارگرهست بااینکه حمایت کسی که این سایت راه اندازی کرده ونون دونی شده بنده یک کارگر هستم به اجبار کردن کارفرما من که کارگرها باید در سامانه جامع کارثبت نام کنند که کارفرما طبق بخشنامه کار ما را اجبارثبت نام کرده بنده یک هفته سرگرم ثبت نام بودم ازثبت نام غیرحضوری گرفته تا حضور هزارماشاالله وصدافرین به طرحا سایت برای هر نقطه از انجام کار فقط پول از حساب برداشت وکلمه موافق هم اعلام می کند و پیام بررسی مدارک را هم اعلام میکنند ولی دریغ از اینکه نام کاربری و رمز را برایم بفرستید جای سوال هست که چطور نرم افزاری هست که اصلا پیام اینو را بدهد که شما قبلاً ثبت نام کردین ویرای هرچیزی مبلغی را هم کم میکند و شماره تماس با من هم مثل همین سایت هست .حضور به خوداداره و پاسخگویی این اداره مثل سایتشان هست حداقل کمی بفکرمردم باشین و نگویید ما حمایت از کارگرمیکنیم بقول شاعر که اندک اندک جمع شود وانگهی دریا شود بله اگرمبلغ ناچیزی هست ولی اگر بدرستی انجام شود نه اینکه هربار برای هرگزینه مبلغی کم کند بازهم جای تشکرهست که هنراشتغال زایی یک نفر را فراهم نمودی داشتین ممنونم

    1. سلام
      اینکه سامانه جامع روابط کار متعلق به چه کسی یا چه ارگانی است به اطلاع می رسانم که این سامانه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعلق دارد.
      هزینه ای که از بابت ثبت نام در حین احراز هویت دریافت می شود نیز با مجوز و نظارت وزارت کار است.
      با توجه به مشکلاتی که در احراز هویت به روش غیر حضوری ایجاد می شود توصیه اکید این است که احراز هویت به صورت حضوری و از دفاتر کاریابی ها انجام شود.
      با توجه به اینکه طرح شکایت و ارائه اغلب خدمات حوزه روابط کار صرفا از طریق همین سامانه ارائه می شود لذا احراز هویت در این سامانه الزامی است. البته چنانچه نیاز به دریافت خدمات ارائه شده در این بستر مورد نیاز کارگران باشد باید در این سامانه ثبت نام و احراز هویت کنند.

    1. سلام
      وقتی رمز عبور سامانه در اختیار کسی قرار دهید به او اجازه دادید هر کاری انجام دهد. اینکه چه قصدی دارد قابل تشخیص نیست.

  12. سلام
    من شکایت بانک کشاورزی را کردم ولی در سامانه اداره کار بنام شرکتی دیگه احراز هویت شده است (صندوق بیمه کشاورزی),آیا برا من مشکل ایجاد می‌کنه ؟
    تشکر

    1. سلام
      در صورتی که شخصی غیر از مشتکی عنه (کسی که از او شکایت شده) کد ابلاغیه را در سامانه خود وارد کند در رای صادره به جای کارفرمای اصلی اسم و مشخصات شخص دیگر درج می شود. ابتدا موضوع را با اداره کار مربوطه مطرح نمایید و در صورتی که درست ابلاغ نشده باشد و یا شخصی به اشتباه ابلاغیه را دریافت کرده باشد می توانید از شکایت موجود انصراف داده و شکایت جدید بر علیه کارفرمای اصلی ثبت نمایید. در ارائه آدرس کارفرما و مشخصات آن دقت کنید تا ابلاغ به کارفرمای مد نظر شما برسد.

  13. در احراز هویت سطح 1 با اینکه همراه بانک روی گوشی من نصب است و رمز پویا هم برایم ارسال می شود، ولی باز پیام میده که:
    ((شماره همراه معتبر نمی باشد))

  14. سلام وقت بخیر
    بنده سوالی داشتم مبنی بر اینکه کارگر هر سال احتیاج به اهراز هویت در سامانه دارد یا اگر یکبار انجام دهد کفایت می‌کند؟

    1. سلام ببخشید احراز هویت یعنی اینکه کاربری داشته باشی تو سامانه کار؟چون من قبلا از همین سامانه استفاده کردم ولی بازم گفتند باید احراز هویت بشم منم نمیدونستم معنی همین سایت رو میده

      1. سلام
        یک بار احراز هویت کافی است. در صورت فراموشی رمز عبور می توانید از صفحه ورود گزینه مربوط به فراموشی رمز عبور سامانه جامع روابط کار را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر