شکایت از کارگر در چه شرایطی برای کارفرما امکان پذیر خواهد بود؟

شکایت از کارگر توسط کارفرما
شکایت از کارگر توسط کارفرما

معمولا آنچه بیشتر شنیده ایم شکایت کارگر از کارفرماست. حال سوال اینجاست، آیا کارفرما نیز می تواند از کارگر شکایت کند؟ در این مقاله از سایت کارتابان قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

قبل از پرداختن به موضوع شکایت از کارگر، باید با وظایف کارگر و کافرما در قبال یکدیگر آشنا شویم.

وظایف کارگر در قبال کارفرما
وظایف کارگر در قبال کارفرما

وظایف کارگر در مقابل کارفرما

در مقابل دریافت مزد، تکالیفی مطابق با قانون کار برای کارگر پیش بینی شده است و موظف است تا پایان مدت قرارداد به تمامی مندرجات در قرارداد و یا قانون پایبند باشد.

این وظایف و وظایف عبارتند از:

اجرای صحیح کار مدنظر: از جمله مهمترین و اصلی‌ترین وظیفه‌ای که کارگر در قبال کارفرما دارد اجرای کار مدنظر طرفین است.

رعایت دقت در اجرای کار: صرف انجام کار توسط کارگر، منجر به رفع مسئولیت و وظیفه محول شده به کارگر نیست. بنابراین کارگر می‌بایست کار مورد نظر را مطابق با آنچه مقصود کارفرما می‌باشد انجام و به اتمام برساند.

امانت داری: کارگر می‌بایست در حفظ وسایل، آلات و ادوات کارفرما در کارگاه یا محل کار که به واسطه‌ی انجام کار و عمل مورد توافق به وی تحویل نموده اصل امانت داری را رعایت نماید. در صورتی که به واسطه اهمال و سهل انگاری وی وسایل تلف یا معیوب شود مسئول خواهد بود.

اجرای دستور‌های کارفرما: در مدت قرارداد، کارگر موظف است تمامی دستورات و نکات لازم در حیطه و چارچوب قرارداد بین خود و کارفرما را اجرا نماید.

رعایت مقررات انضباطی کارگاه: هرچقدر کارگر در اجرای کار مدنظر، مهارت داشته باشد و یا کار مورد نظر خود را مطابق با خواسته‌ی کارفرما محقق سازد، ولی فاقد نظم و انضباط باشد عمل وی به هیچ عنوان مورد قبول کارفرما قرار نخواهد گرفت.

وظایف کارفرما در قبال کارگر
وظایف کارفرما در قبال کارگر

وظایف کارفرما در مقابل کارگر

همانطور که اشاره شد تکلیف قرارداد‌های کارگر و کارفرما دوطرفه است پس از تشریح وظایف کارگر، می‌بایست به وظایف کارفرما نیز پرداخته شود.

وظایف کارفرما در مقابل کارگر عبارتند از:

پرداخت حقوق: همانطور که در خصوص مهمترین و اصلی‌ترین وظیفه کارگر به انجام کار اشاره شد، اصلی‌ترین و مهم‌ترین وظیفه و تکلیف کارفرما نیز پرداخت مزد و حقوق مورد توافق یا حقوق تعیین شده مطابق با وزارت کار است.

رعایت شرایط کار: منظور از شرایط در این قسمت، درخواست انجام کار از کارگر مطابق با توافق انجام شده در قرارداد، قانون یا عرف برای مثال کارفرما نباید درخواست انجام کار خارج از وقت و ساعت کار را از کارگر بخواهد یا شرط بر انجام کار بیشتر از آنچه معمول و عرف است را کارگر بخواهد.

رعایت الزامات قانونی: یک سری از توافقات و شرایط و الزامات در قرارداد بین کارگر و کارفرما شکل می‌گیرد. اما الزاماتی توسط قانون گذار برای کارفرما به وجود آمده است که کارفرما را مکلف به انجام آن نموده است. مواردی از جمله؛ مرخصی استعلاجی، مرخصی زایمان، ممنوعیت بکارگیری افراد کمتر از پانزده سال و…

بیمه نمودن کارگران: واریز بیمه تامین اجتماعی کارگران از جمله وظایفی است که قانون کارفرما را مکلف به انجام نموده است. این امر به قدری مهم بوده است که در صورت عدم انجام آن توسط کارفرما، به محکوم شدن کارفرما به جزای نقدی خواهد شد.

تأمین ایمنی کارگاه: کارگر برای انجام کار مدنظر کارفرما می‌بایست از تمام اصول ایمنی و حفاظتی برخوردار باشد و همچنین وسایل و ابزار آلاتی که کارگر با آن مشغول کار میشود نباید دارای نقص فنی باشد؛ چرا که در صورت وجود هرگونه آسیب و خسارت به موجب نقص ابزار و وسایل، کارفرما مسئول تمامی خسارات وارده خواهد بود. جرائم دولتی برای عدم رعایت مقررات ایمنی در کارگاه توسط کارفرما در ماده 176 قانون کار تعیین شده و از جریمه نقدی تا حبس تعیین شده است.

فسخ یا تعلیق یک‌جانبه قرارداد کار از سوی کارفرما مجاز است؟ یا خیر؟

ترک کار توسط کارگر
ترک کار توسط کارگر

پس از بیان وظایف هر دو طرف قرارداد‌های کار، لازم است به یک مورد خاص که توسط کارگران به تصور اینکه نقض تعهد مسئول نمی‌شود و مسئول نخواهند بود می‌پردازیم.

ترک کار توسط کارگر

همانطور که اشاره شد کارگر در قبال کارفرما دارای وظایفی است که مهم‌ترین آن اتمام صحیح کار مدنظر کارفرما است. حال در صورتی که کارگر پیش از اتمام قرارداد یا پیش از به پایان رساندن کار موردنظر از به اقدام به ترک کار نماید در برابر کارفرما مسئول کلیه خسارات وارده می‌باشد.

مورد گفته شده در خصوص وجود قرارداد مدت معین یا دائم بین کارگر و کارفرما است.

اما سوالی که در این زمینه ممکن است به وجود آید این است که آیا درصورت عدم وجود قرارداد فی مابین کارگر و کارفرما آیا بازهم این امکان وجود دارد که کارگر بدون اجازه و رضایت کارفرما قبل از اتمام کار، کار را ترک نماید؟

در این خصوص می‌بایست در ابتدا گفت که، در قرارداد‌های بین کارگر و کارفرما الزامی در خصوص مکتوب بودن آن نیست بلکه به صورت شفاهی هم معتبر خواهد بود.

جدای از این موضوع حتی اگر قراردادی بین طرفین وجود نداشته باشد و در صورتی که کارگر انجام عمل مدنظر کارفرما را قبول کرده باشد، درصورت ترک کار بدون رضایت و اطلاع کارفرما و همچنین درصورت ورود ضرر و خسارت به کارفرما، کارگر در این باره مسئول است.

دستورالعمل شماره ۱۷ روابط کار ( ترک کار از طرف کارگر ) را مطالعه نمایید.

موارد شکایت کارفرما از کارگر
موارد شکایت کارفرما از کارگر

راه شکایت کارفرما از کارگر

در صورتی که کارگر به وظایف گفته شده عمل ننماید این حق برای کارفرما به وجود خواهد آمد تا با به همراه داشتن کلیه مدارک و مستندات به مراجع قضایی دادگستری مراجعه نموده و شکایت خود را از کارگر ثبت نماید.

طبق خواسته و موضوع شکایت کارفرما از کارگر به احتمال زیاد پرونده جهت تعیین اینکه خسارتی ناشی از ترک کار کارگر به کارفرما وارد شده یا نه و سپس چه میزان از مسئولیت خسارت وارد کارگر است به کارشناسان مربوطه ارجاع می شود.

در نهایت پس از اثبات تقصیر کارگر در خسارت وارده به کارفرما دادگاه کارگر را به پرداخت خسارت وارده محکوم می نماید.

در چه مواردی کارفرما می تواند از کارگر شکایت کند؟

در دو حالت کارفرما می تواند از کارگر شکایت کند.

الف : در موارد حوزه قانون کار

در قانون کار دو موضوع مهم وجود دارد که کارفرما می تواند از کارگر شکایت کند.

1- ماده 21 قانون کار و ترک کار و استعفا بدون رعایت یک ماه ادامه به کار.

در این حالت همانطور که در قسمت قبلی نیز اشاره شد چنانچه ناشی از عمل کارگر خسارتی به کارفرما وارد شود می تواند در دادگاه علیه کارگر شکایت کند.

2- وارد کردن خسارت به کارگاه و کارفرما

در مواردی هم ممکن است خطای کارگر باعث بروز خسارت به کارفرما شود. در چنین مواردی نیز کارفرما می تواند در دادگاه از کارگر شکایت نماید.

ب: موارد خارج از قرارداد کار و قانون کار

ممکن است بین کارگر و کارفرما اختلاف هایی مانند توهین، ضرب و شتم، سرقت، نشر اطلاعات کارگاه و امثال آن بوجود آید. در چنین مواردی نیز کارفرما خارج از رابطه کارگری کارفرمایی می تواند از کارگر در دادگاه شکایت نماید.

مراجع رسیدگی به شکایت کارفرما از کارگر و کارگر از کارفرما

کارگر و کارفرما هر کدام در مقابل یکدیگر تکالیف و تعهداتی دارند که در صورت نقض هرکدام توسط طرف مقابل این حق برای کارگر یا کارفرما به وجود می‌آید که با مراجعه به اداره کار و دادگستری طرح موضوع خواستار محکومیت طرف مقابل و پرداخت خسارت به او بشود.

مراجع حل اختلاف اداره کار فقط می توانند به شکایت کارگر از کارفرما رسیدگی نمایند.

بنابراین وقتی در مراجع حل اختلاف اداره کار چنین محدودیتی وجود دارد چنانچه کارفرما قصد شکایت از کارفرما را داشته باشد می تواند در دادگاه که مرجع رسیدگی عام است طرح شکایت نماید.

شکایت از کارگر دزد و سارق

سرقت یکی از اتهام هایی هست که جنبه کیفری دارد. چنانچه کارفرما با ادعای سرقت علیه کارگر خود طرح دعوی نماید باید بتواند اثبات کند.

در صورت اثبات کارگر علاوه بر محکومیت به رد مال به جرم دولتی نیز محکوم خواهد شد. اگر اتهام شکایت از کارگر دزد به نتیجه نرسد و کارفرما نتواند این اتهام را اثبات نماید کارگر می تواند از کارفرما اعاده حیثیت نماید.

شکایت از کارگر بابت خسارت

در قسمت های قبلی هم گفته شد که شکایت از بابت خسارت در قانون کار پیش بینی شده است. چنانچه کارگر در حین کار چه به صورت عمدی و یا سهوی و خطای انسانی منجر به بروز خسارت به کارفرما شود مانند تصادف راننده شرکت در حال رانندگی با کامیون متعلق به شرکت، کارفرما در صورتی که ادعا کند که مسبب این خسارت کارگر بوده می تواند شکایت از کارگر بابت خسارت را در دادگاه مطرح نماید.

جریان رسیدگی به شکایت از کارگر بابت خسارت هم مانند سایر شکایت های مطرح شده بین کارفرما و کارگر است که پس از تعیین مقصر و مسبب و میزان خسارت محکومیت کارگر صادر می شود.

سوالات متداول در مورد شکایت کارفرما از کارگر

نوشته های مشابه

101 دیدگاه

  1. سلام من از اردیبهشت امسال به یک شرکت مشاوره مالی می دم ولی چون رفتار مدیر عامل خوب نیست تمام حسابدارهایی که اومدن پس از مدتی رفتن ونشد کارهای مالی خوب به سرانجام برسه چون قرار ما این بود که این کارا با وجود حسابدار بره جلو البته این چند ماه هم از حسابهای غیر رسمی مبالغی رو هم به حساب من بابت مشاوره واریز کرد حالا سوالم اینه که آیا با اینکه با من سر حقوق به توافق نرسیده ومن هم ادامه همکاری باش ندم آیا می تونه از من شکایت کنه البته هیچ قراردادی هم بین ما منعقد نشده ؟

    1. سلام
      اگر قرارداد شما مشمول قانون کار باشد اصولا شما باید پس از کسر حقوق و مزایای توافقی مابقی مبالغ به کارفرما بازگردانید. اگر کارفرما ادعایی داشته باشد مرجع رسیدگی دادگستری هست که در صورت اثبات می تواند شما را به مبالغ مازاد محکوم کند.

  2. سلام وقت بخیر خداقوت
    فروشنده بنده در مغازه ۳ الی ۴ ماه بطور ساعتی و ناقص کار کرده
    و چندین بار سرقت و به شماره های فروشگاه و نوامیس مردم پیام داده
    و باعث بی آبرو کردن و خراب کردن سابقه فروشگاه شده
    بنده گذشت کردم گفتم غرور داره درست میشه
    ایشون حالا رفته اداره کار شکایت کرده و ادعای حق و حقوق کرده
    میخوام بدونم ایشون میتونه حق بیمه و غیره و غیره
    برای سن ۱۶ الی ۱۷ سال بگیره
    و تکلیف بنده چی میشه که ایشون خیانت کرده؟

    1. سلام
      کارگر بین 15 تا 18 سال نوجوان تلقی می شود و از لحاظ حقوق و مزایا مشمول قانون کار است.

  3. سلام…
    ببخشید آیا کارفرما این حق رو داره که در قبال خرابی ابزار کار(بصورت سهوی) از حقوق کارگر واسه جبران خسارت وارده برداشت کنه؟
    آیا خرابی ابزار کار هم شامل حق شکایت کارفرما از کارگر میشه یا نه؟

    1. سلام
      طبق ماده 44 قانون کار، برداشت از حقوق کارگر صرفا با رای دادگاه مقدور است و کارفرما حداکثر می تواند به میزان یک چهارم حقوق ماهانه که مازاد بر حداقل مزد است را برداشت نماید.
      اگر کارفرما ادعای خسارت از کارگر را به هر عنوان مانند خرابی ابزار و یا تجهیزات را داشته باشد باید در مراجع دادگستری طرح شکایت کند و دادگاه در خصوص اینکه خسارت چقدر بوده و میزان تاثیر کارگر در این خسارت چقدر است اظهار نظر می کند.

  4. با سلام بنده کارفرما هستم کارگرم رفته ازم شکایت کرده کلی پول بهش دادم طی کار و یه نوشته داره که من امضا زدم فقط اسم کارهارو نوشته بود هیچ قیمتی طی نکرده داخل قرارداد برای خودش خود سرنه جلوانها قیمت زده چند برابر و کارهای ساختمانی که انجام داده همه نافص گذاشته بعد از این همه پول بهش دادم الان فشار اورده که بیا پولم روبده همه کارهای من بخاطر این لنگ شده چون ناقص گذاشته و کاری انجام نمیده ۴۰ میلیون پول دوباره بهش دادم که کار انجام بده بازم دست به سیا و سفید نزده و پول گاز کشی و لوله کشی اتشنشانی کامل پرداخت کردم ولی این زده که من انجام دادم پولم نداده این فقط استا کار معرفی کرد پولشون رو من دادم الان شاکیم شده تکلیف من چی میشه داخل دادگاه چی میشه لطفا راهنماییم کنید

    1. سلام
      البته در کارهایی که به صورت مقاطعه کاری هستند و طرف قرارداد پیمانکار شناخته می شود مقررات قانون کار حاکم نیست. بنابراین در ابتدا باید دقت کنید که آیا طرف قرارداد شما از لحاظ قانونی کارگر بوده یا پیمانکار.
      در هر حال اگر طرف قرارداد، پس از امضای قرارداد در محتوای آن تغییراتی ایجاد کرده و به نفع خود از این تغییرات استفاده می کند شما می توانید از این بابت در مراجع دادگستری طرح شکایت کنید و درج مبالغ پس از امضای قرارداد و بدون اطلاع شما احراز شود.

  5. سلام من کارفرما هستم کارگرم اتباع و کارت کار دارد. 26 روز کار کرده و میگه 2 ماه کار کردم. پول واریزی هم به علت اینکه کارت عابر بانک نداشت یا به حساب مادرش یا خانومش میزدم. حالا باید چکار کنم اگه راهی برای اثبات معرفی کردید میشه ازش شکایت کنم تشکر

    1. سلام
      اتباع بیگانه با داشتن مجوز کار از لحاظ مقررات قانون کار و حقوق و مزایا شبیه کارگران بومی و ایرانی هستند. کارگر مدعی اشتغال باید اشتغال خود را اثبات برساند. واریز حقوق به کارت نزدیکان زیاد مشکل ساز نیست و در صورت نفی از جانب کارگر، کارفرم می تواند در دادگاه علیه فردی که مبلغ به حساب او واریز شده شکایت حقوقی مطرح کند.

  6. با سلام ،بنده با پیمانکار یکی از ادارات دولتی حدود ۱سال و چهار ماه کار میکردم ،
    بدلیل پروژه ای بودن کارفرما با هیچ یک از نیروها قرارداد نبست ،بیمه نکرد و حتی عیدی و سنوات نداد ،بدلیل محیط ناسالم و بررسی و اقدام نکردن به کرار مشکلات کاری و اتمام حجت با کارفرما که اگر دوباره تکرار شود ، دیگر قادر به همکاری نمیباشم و در اخر بدلیل تهمت ناحق و ناروا یکی نیروها که رابطه نزدیکی با کارفرما دارد ، با اعلام قبلی ترک کار کردم و خواستار آن شدم مشکلات را حل کند ، آماده همکاری هستم ولی کارفرما اصلا توجهی به امور ندارد و من هم نرفتم
    حدود ۲ماه حقوقی نگرفتم و حقوق معوقه قبلی را هم پرداخت نکرده بعلاوه فاکتور های خرید بنظر شما چکار کنم ؟
    آیا میتوانم بابت حقوق معوقه ، نبودن بیمه ، نداشتن قرار داد ،ندادن عیدی و سنوات و پاداش ،حساب نکردن اضافه کاری ، کار کردن در روزهای تعطیل ،از او شکایت کنم؟ لازم به ذکر است حقوق تمامی نیروها در پروژه بصورت آماری میباشد ،ولی حقوق بنده بدلیل تخصص ،سرعت و دقت بالا در کار بصورت ثابت میباشد ، بهترین و سریعترین کار که بحق و حقوق خود برسم چه میباشد ،با تشکر از سایت خوبتون و اطلاعات مفیدی که در اختیار کارگران مظلوم گذاشته اید .

    1. سلام
      بله می توانید در اداره کار محل طرح شکایت کنید.
      اثبات توافق به حقوق بالاتر از قانون کار بر عهده شاکی است. در صورتی که قبلا حقوق با مبالغ بالا واریز شده باشد صورتحساب بانکی برای اثبات این موضوع کمک می کند.

  7. سلام عرض ادب ؛ بنده دو سال سرپرست تعمیرگاه بودم و هنگام ارسال نفر استاد کار هیدرولیک برای باز کردن شیلنگ های هیدرولیک بیل نفرات شیلنگ رو باز کرده بودن و به تمام مسئولین به صورت لفظی اعلام کرده بودند که به فلان بیل استارت نزنین و حتی روی دستگاه تگ گذاشته بودن که استارت نشود ؛ حال راننده ای که معلوم نیست چه کسی هست شیفت شب استارت زده و موتور گیرپاژ کرده و الان اعلام می‌کنند که مقصر شما هستین ( سرپرست تعمیرگاه ) آیا این موضوع درست که من مقصر هستم یا استاد کار هیدرولیک و در صورت تایید باید چکار کنم ؛ شفیع حساب نمیکنند که شما پرونده کمیته انضباطی دارین ، خواهش می‌کنم کمکم کنین

    1. با سلام
      در حوادث ناشی از کار حادثه دیده برای مطالبه خسارت جانی و مالی وارد شده به خود باید در مراجع دادگستری طرح شکایت کند. پس از طرح شکایت موضوع به کارشناس حوادث ناشی از کار و یا بازرس کار ارجاع میشود. کارشناس و یا بازرس کار پس از بررسی حادثه مسئولیت و تاثیر مسئولیت هر شخص در حادثه را مشخص میکند.
      اگر هر یک از طرفین شکایت نسبت به گزارش اعتراض داشته باشند میتوانند اعتراض بدهند تا پرونده به هیئت کارشناسی ارجاع شود. در نهایت پس از قطعی شدن گزارش کارشناسی دادگاه رای بر محکومیت اشخاص موثر در حادثه را صادر میکند. از طرفی پزشکی قانونی میزان خسارت جانی وارد شده به کارگر را مشخص میکند و از روی درصد تقصیر و درصد خسارت جانی اعلام شده از طرف پزشکی قانونی مبلغ محکومیت مشخص میشود.
      برابر با ماده 12 قانون مسئولیت مدنی اگر کارکنان و کارگران کارفرمایی باعث ورود خسارت به اشخاص دیگر شود مسئولیت آن با کارفرما خواهد بود.

      ماده ۱۲ قانون مسئولیت مدنی:
      کارفرمایانی که مشمول قانون کار هستند مسئول جبران خساراتی میباشند که از طرف کارکنان اداری و یا کارگران آنان در حین انجام کار یا به ‌مناسبت آن وارد شده است مگر اینکه محرز شود تمام احتیاط‌هائی که اوضاع و احوال قضیه ایجاب می‌نموده، به عمل آورده یا این که اگر احتیاط‌های مزبور را به عمل میاوردند باز هم جلوگیری از ورود زیان مقدور نمی‌بود کارفرما میتواند به واردکننده خسارت در صورتی که مطابق قانون ‌مسئول شناخته شود مراجعه نماید.

  8. سلام بنده حدود ۳ سال سرپرست انبار دارویی بودم و تعداد ۳ انباردار داشتم که کلید انبار دست اونها بوده و بنده هیچگونه دخل یا تصرفی به اجناس نداشتم امسال انبار کسری یا اضافی خورد که کارفرما از بنده شکایت کیفری حقوقی خیانت در امانت کرده و البته مبلغ ۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومان اعلام نموده که مبلغش هم صحت نداره.
    الان تکلیف چه میشود؟

    1. کارفرما باید ادعای خود را مبنی بر اینکه کسری اجناس ناشی از عملکرد شما بوده و همچنین خسارت این کسری چقدر بوده و آیا شما مسئول حفظ و نگه داری و مدیریت موجودی انبار هستید را اثبات کند. یکی از موارد مهم در این شکایت اثبات مسولیت کارگر در مدیریت موجودی انبار است.

  9. سلام خوبید ببخشید من در یک کارگاه کار میکردم و از یک روزی نرفتم سرکار و قرارداد هم داشتم ولی دست من نبود و از اون روزی هم که نرفتم مریض بودم و نمی‌توانستم دیگر سر این کار بروم دکتر گفته بود شغلت را عوض کن و کار فرما می تواند از من شکایت کند چون بین قرار داد ترک کردم؟ چگونه ثابت کنم به بی تقصیرم؟

    1. درصورتیکه کارفرما ادعای خسارت به دلیل عدم رعایت تبصره ماده۲۱ و ترک کار کارگر را داشته باشد باید شکایت خود را در مراجع دادگستری انجام دهد و در فرایند رسیدگی به شکایت کارفرما کارگر میتواند مدارک و اسناد خود را مبنی بر غیر ارادی بودن عدم حضور ارائه نماید.

      1. سلام بنده در شرکتی مشغولم و چکهای کارفرما که در وجه خودم هست رو وصول میکنم اما چند مبلغ رو به حساب کارفرما واریز نکردم اما بعد از فهمیدن کارفرما بلا فاصله واریز کردم اما کارفرما درخواست تعهد کرد حالا باید چیکار کنم تعهد بدم یا نه

        1. سلام
          در صورتی شرایط شغلی کارگر به نحوی است که اموالی از کارفرما نز کارگر باشد و کارفرما درخواست تضمین و یا تعهدی دارد امری توافقی بین طرفین است و این توافق خارج از مقررات قانون کار است.

  10. باسلام توی تولیدی پوشاک کارمیکردم کارفرما نه بیمه کرد نه حقوق خرداد 1402داد. تیرماه بدون هیچ دلیلی اخراجم کرد تا الان هرچی میرم واسه حقوقم میگه ندارم. قراردادشم تا امروز بود که گذشت لطفا راهنمایی کنید. اولین قدم برای رسیدن به حقو حقوقمو چطور بردارم تشکر؟

    1. در صورتیکه کارگر قبل از اتمام قرارداد اخراج شود باید هر چه سریعتر و بلافاصله دادخواست بازگشت به کار را در مراجع حل اختلاف کار ثبت کند. در صورتیکه کارگر دادخواست بازگشت به کار نداده و یا تمایلی به بازگشت به کار ندارد و از بابت اشتغال در کارگاه مطالباتی از کارفرما دارد باید در اداره کار با خواسته حقوق و مزایای معوقه طرح شکایت کند.

  11. سلام
    بنده در یک مجموعه کشاورزی بمدت ۴سال مشغول به کار بودم بنا به دلایلی من رو خرداد ۱۴۰۲ اخراج کردند. شکایت سنوات و بیمه بیکاری کردم که کارفرما پذیرفت. اما من از تمام حق و حقوق قانونی خود اطلاع نداشتم و هنوز حق مرخصی سالانه و روزهای تعطیل سال که سرکار میرفتیم رو نداده. مرخصی سالانه ما ۷روز بود و تمام روزهای تعطیل رسمی بدون دوبل کاری سر کار می رفتم. آیا میتونم دوباره شکایت بکنم و بقیه حق و حقوق خود رو بگیرم؟ باتشکر

    1. در اداره کار و سایر مراجع رسیدگی برای هر موضوع صرفا میتوان یکبار طرح شکایت کرد. در صورتیکه در شکایت قبلی موضوعاتی مطرح نشده و یا مطرح شده ولی مورد رسیدگی قرار نگرفته دوباره قابل شکایت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر