عرف کارگاه در قانون کار شامل چه چیزهایی هست و نیست؟

عرف کارگاه در قانون کار به رسمیت شناخته شده است و منظور از عرف رویه هایی هستند که در داخل کارگاه به مرور زمان بوجود آمده اند. این رویه ها نباید مزایایی کمتر از قانون کار و مقررات تبعی آن برای کارگران داشته باشد. بنابراین ملاحظه می شود که عرف نمی تواند کمتر از حداقل های قانون کار باشد و حتما باید مزایای بالاتر از قوانین و مقررات را شامل شود.

با توجه به اینکه رویه هایی که به مرور زمان بوجود می آیند و در کارگاه عرف می شوند قابل پیش بینی نبوده و از طرفی در کارگاه ها و مناطق مختلف اشکال مختلفی ممکن است داشته باشند لذا قابل پیش بینی و تعریف نیستند و از این رو اختلاف نظرهای زیادی در مورد اینکه عرف کارگاه شامل چه چیزهایی می شود و چه رویه هایی علیرغم انجام در مدت زمانی نمی تواند عرف محسوب شوند وجود دارد.

عرف و روال کارگاه در قانون کار
عرف و روال کارگاه در قانون کار

اداره کل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار در راستای کاهش اختلاف نظر در مورد عرف کارگاه و موارد داخل و خارج عرف نامه ای را به شرح زیر با مراجع اختلاف صادر کرده است و در این نامه چنین بیان داشته که مزایایی که موجب قانون به کارگران پرداخت می شود عرف محسوب نمی شوند.

نامه وزارت کار در ارتباط با مزایای پرداختی تحت عنوان عرف کارگاه

با توجه به اینکه در خصوص مفهوم عرف و تشخیص مصادیق آن گاهی سوء برداشتهایی در مراجع حل اختلاف کار و  واحدهای اجرایی مشاهده می شود و در مواردی موجب تحمیل هزینه های غیر مترقبه به بنگاه ها و تضییع حقوق قانونی کارگران و کارفرمایان شده است، به آگاهی می رساند:

«عرف کارگاه» مجموعه قواعدی است که به تدریج و خود به خود در کارگاه ایجاد و به طور منظم و مستمر از آن پیروی می شود و به عنوان قاعده ای الزام اور مرسوم می گردد. لذا:

1 – مزایایی که به موجب قانون به کارکنان پرداخت می شود عرف کارگاه محسوب نمی شود و پس از تغییر قانون مربوط و یا خروج کارگاه و کارکنان از شمول آن قانون، الزامی برای پرداخت آن مزایا وجود نخواهد داشت. برای مثال: دستگاه های دولتی به استناد ماده 145 قانون برنامه توسعه ملزم به پرداخت مبلغی تحت عنوان یارانه ورزشی به کارکنان خود می باشند. با خصوصی شدن دستگاه های مذکور در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و خروج کارکنان آن از شمول قانون مذکور هیچ الزامی برای پرداخت یارانه ورزشی به کارگران (تحت عنوان عرف کارگاه) وجود نخواهد داشت.
2 – مزایایی که صرفا برای دوره های زمانی خاص به کارکنان پرداخت می شود به دلیل فقدان عنصر معنوی لازم برای تشکیل عرف، از مصادیق عرف نبوده و در صورت عدم تصمیمی کارفرما برای تداوم آن مزایا در دوره های بعد، الزامی برای پرداخت آنها وجود نخواهد داشت.
خواهشمند است دستور فرمایید مراتب فوق به ترتیب مقتضی به آگاهی مراجع حل اختلاف و سایر کارشناسان و کارکنان ذی ربط رسیده و در موارد مربوط ملحوظ گردد.

نامه وزارت کار در ارتباط با مزایای پرداختی
نامه وزارت کار در ارتباط با مزایای پرداختی

نقش عرف در اختلافات فردی و جمعی

اختلافات کارگران و کارفرمایان در یک تقسیم بندی کلی از حیث نوع و طرفین رابطه کار به دو بخش مهم تقسیم بندی می شود:

١ – اختلاف فردی ٢ ‏- اختلاف جمعی. ‏از مطالعه مجموع مواد قانون کار به ویژه مواد مذکور در فصول هفتم و و نهم این ‏قانون تعاریف زیادی از اختلافات فردی و دسته جمعی بدست می آید:

۱-اختلافات فردی، اختلافاتی با ماهیت حقوقی بین ‏کارگر و کارفرما است. این اختلافات ناشی ‏از قرارداد کار یا مقررات ناظر بر کار است و این احتلاف ارتباط مستقیم و با تشکیلاتی با حقوق صنفی سایر کارگران کارگاه ندارد.

٢ ‏- اختلاف جمعی، اختلافی است که ماهیت صنفی و اقتصادی داشته و ناظر بر شرایط کار بوده و می تواند ناشی از شیوه اعمال مواد مختلف قانون کار و یا پیمان های ‏دسته جمعی کآر یا سایر موضوعات صنفی مشترک بین کارگران یا کارفرمایان در ‏سطح کارگاه یا حرفه و یا صنعت باشد.

اختلاف های بین کارگر و کارفرما ناشی از این است که کارگر طالب دریافت مزایای بیشتر از آنچه در حال حاضر دریافت می کند یا دریافت کرده است. مزایایی که باید به کارگران پرداخت شود یا در قانون کار و مقررات تبعی آن تعریف شده اند و یا به صورت عرف و روال کارگاه درآمده اند.

عرف و روال های بوجود آمده در کارگاه نیز همانند آنچه در قوانین و مقررات مصوب شده برای کارگران ایجاد حق می کند. از آنجا که عرف حداقل در سطح کارگاه ایجاد می شود بنابراین جنبه جمعی اختلافات کارگری و کارفرمایی را نیز شامل می شود. عرف را از لحاظ ضمانت اجرایی و شرایط حاکم می توان همسان با پیمان های دسته جمعی موضوع فصل هفتم قانون کار شناخت. ولی این تفاوت بین عرف و پیمان دسته جمعی وجود دارد که عرف و روال کارگاه معمولا با رضایت کارفرما و به صورت یکجانبه شروع شده و ادامه می یابد و پس از مدتی کارفرما نمی تواند آن را تغییر داده یا حذف نماید ولی نقطه شروع پیمان های دسته جمعی وجود اختلاف جمعی بین کارفرما و کارگران است.

جایگاه عرف در قراردادهای کار انفرادی کارگران

همانطور که در مطالب بالا گفته شد اجرای عرف و روال در کارگاه مانند مقررات و قوانین مصوب شده الزامی است. بنابراین در بستن قراردادهای فردی نیز چنانچه عرف و روال و یا پیمان دسته جمعی در کارگاه وجود داشته باشد رعایت آن در مفاد قراردادهای فردی کارگران الزامی است.

سوالات متداول در مورد عرف کارگاه

نوشته های مشابه

40 دیدگاه

  1. سلام، وقت بخیر. در شرکت ما اضافه کار به مقدار پنجاه ساعت بدون حضور فرد داده میشه، اما از موقعی که ما تحت همان عنوان قراداد استخدام شدیم، این آیتم به ما پرداخت نمیشه، یعنی در حال حاضر تعدادی زیادی این آیتم رو می‌گیرند منتها ما که جدیدا استخدام شدیم دریافت نمی‌کنیم. آیا تحت عنوان عدم عرف کارگاه می‌توان شکایت کرد؟

    1. سلام
      مزایایی که در قانون پیش بینی شده و به شرایط کار بستگی دارد اصولا باید به نسبت کارکرد واقعی پرداخت شود. در صورتی که کارفرما از بابت حمایت از کارگران اضافه کاری بدون کارکرد پرداخت کند به نظر نمی تواند عرف تلقی شود.
      در هر حال قابل درخواست از طریق مراجع اداره کار است.

  2. سلام بنده در یک طرح دولتی مشغول به کار هستم که هر سال با مناقصه پیمانکار مشخص می شود و پرسنل کارگاه ثابت هستند ولی پیمانکار تغییر میکنه. در کارگاه ما ساعت کاری از ساعت 7 صبح بود تا 3 بعد از ظهر و پنج شنبه ها ۷ تا ۱۱ صبح. در زمان کرونا بخاطر مسائل بهداشتی با توافق پرسنل نهار قطع شد و بجای اون 1 ساعت هم از زمان کار کم شد.بعد از عادی شدن شرایط دیگه پیمانکار رویه قبل را انجام نداد و ناهار قطع شد با اعتراض پرسنل هم به رویه قبل بر نگشت هزینه اون هم پرداخت نشد. در حال حاضر پیمانکار تغییر کرده و ناهار را مجدد نمیده و ساعت کارگاه را هم به 7 صبح تا 2:30 تغییر داده و ناهار هم وصل نشده. آیا ناهار دادن جزو رویه کارگاه می باشد یا نه؟؟ و آیا ساعت کاری جزو رویه کارگاه می باشد؟

  3. سلام ممکن بفرمائید عرف و رویه در کدام کتاب و قانون آمده است که طبق آن قانون استناد نمائیم

    1. سلام
      در متن قانون کار حدود 6 بار در جاها و برای موارد مختلف از عبارت عرف استفاده شده است. در متن قانون کار جستجو کنید

  4. سلام. در مورد عرف در کارگاه
    من کارمند یک طرح دولتی هستم که هر چند سال یک بار پیمانکار با مناقصه تعیین می شود. بعد از حدود ۸ سال که پیمانکار تغییر نکرده بود امسال با برگزاری مناقصه پیمانکار تغییر کرد .پیمانکار قبل در محاسبات اضافه کار حق مسکن و بن کارگری را با پایه حقوق جمع کرده و مبلغ 1 ساعت اضافه کار را لحاظ میکرد. پیمانکار جدید این مبالغ رو با پایه حقوق جمع نمیکنه و فقط حقوق پایه را لحاظ میکنه که مبلغ اضافه کار با ساعت مشابه کمتر حساب میشه. آیا محاسبه حق مسکن و بن کارگری با پایه حقوق جزو عرف کارگاه حساب میشه یا خیر؟؟

    1. سلام
      به نظر می رسد اگر محاسبه اضافه کاری با مبنای بالاتر توسط یک پیمانکار به صورت سهوی بوده که قطعا نمی تواند عرف باشد. در صورت پرداخت عمدی نیز پیمانکار قبلی نمی تواند برای پیمانکار بعدی تعهد ایجاد کند. از طرفی قراردادهای کار نیز مدت موقت هستند و کارفرما الزامی به تبعیت از تعهدات صریح یا ضمنی قراردادهای قبلی که مازاد بر قانون کار هستند ندارد.

  5. باسلام.اگر به مدت 5 سال به اکثر کارگران یک کارگاه به جای حق شیفت صبح وعصرکه 10درصد است با تایید مدیر 15 درصد پرداخت شود.این مورد عرف کارگاه محسوب می شودودرصورت قطع آن می توان ادعایی داشت؟

    1. سلام
      اگر پرداختی اشتباهی پرداخت شده باشد و کارفرما بدون نیت پرداخت دائمی این کار را کرده باشد تعهدی برای ادامه پرداخت در کارفرما ایجاد نمی کند.
      پرداختی هایی که کارفرما با عناوین مختلف و برای ترمیم مزایای کارگران و کمک به معیشت و یا احسان به کارگران پرداخت می شود از مصادیق عرف نمی تواند باشد.
      در هر حال در صورت وجود اختلاف نظر باید از اداره کار استعلام شود.

  6. با سلام
    در شرکت ما اضافه کار ،تعطیل کار ،جمعه کاری و شب کاری بدون لزوم به ایستادن صرفا بر اساس تصمیم مدیران به رضایت از کار کارگران پرداخت می شود آیا این امر از مصادیق عرف کارگاهی به حساب می اید؟
    ممنون از پاسخگویی شما

  7. سلام ایا در پرداخت سنوات می‌توان به همه براساس عرف پرداخت شود ولی یکی را بر اساس قانون پرداخت کنند، البته من هم بر اساس عرف گرفتم ولی کارفرما شکایت کرده باید مبلغ شما بر اساس قانون اصلاح بشه

    1. در صورتیکه پرداختی کارفرما به کارگران به عنوان عرف، از حداقل های قانون کار بیشتر باشد پذیرفته شده است. در صورتیکه روال پرداخت سنوات و یا سایر مزایا با اداعای عرف کمتر از حداقل های قانون کار باشد این عرف و این ادعا پذیرفته شده نیست. در صورتیکه کارفرما مبالغی بالاتر از حداقل های قانون کار پرداخت کرده باشد اصولا این پرداختی به عنوان توافق و نظر کارفرما مبنی بر پرداخت بالاتر از حداقل قانون کار است. اگر کارفرما ادعا کند که این پرداختی با نیت توافق بالاتر نبوده و مواردی مانند اشتباه در محاسبه را مطرح کند باید آنرا اثبات کند. در نهایت این اختلاف بین کارگر و کارفرما از طریق مراجع حل اختلاف قابل حل است. مرجع ذیصلاح برای تشخیص این موارد اداره کار است.

  8. سلام من تو یک شرکت بصورت شیفتی کار میکنم بعد از ۱۴سال مدیر منابع انسانی تعداد مرخصی های ما رو از ۲۰ شیفت در سال به ۱۶ شیفت در سال کم کرد آیا عرف کارگاهی شامل ما میشود؟

    1. با سلام
      تمام مشمولین قانون کار، 7 سال معادل 26 روز کاری یا 791 ساعت حق مرخصی با حقوق و استحقاقی را دارند. چنانچه کارفرما با قصد و نیت مرخصی ما بیشتر از این مدت را به صورت استحقاقی به کارگران بدهد منع قانونی ندارد. اگر این حالت یعنی ارائه مرخصی استحقاقی بیش از میزان مشخص شده در ماده64 قانون کار، عرف کارگاه شده باشد کارفرما به صورت یک جانبه نمیتواند آنرا تغییر و کاهش دهد. در صورت وجود اختلاف بین کارفرما و کارگران باید موضوع از طریق اداره کار محل حل و فصل شود.

  9. سلام و خسته نباشید
    بنده هفت سالی هست نیروی شرکتی تاسیسات دانشگاه بجنورد هستم
    دانشگاه چند سالی هست ساعت کاری 7/30تا15/30 (شنبه تا چهارشنبه) تغییر داده و پنج شنبه ها رو تعطیل اعلام کرده
    که ما در هفته طبق قانون کار باید 44 ساعت معظفی خودمون پر کنیم اما طبق عرف کارکاه 40ساعت میشه یعنی ما هفته ای 4ساعت کسر داریم
    که شرکت در محاسبات حقوق میگه طبق قانون کار و در صورت تمایل حضور نیرو در روز پنج شنبه (بابت پر کردن معظفی)شرکت میگه شما طبق عرف کارگاه حق اومدن ندارید
    آیا قانونی هست ک ما رو راهنمایی کنید
    ممنون میشم ک جواب بدهید

  10. اگر به کارگری هرساله ۳۰ روز پاداش اورهال (تعمیرات سنگین) پرداخت شود که معمولا این تعمیرات هرساله بیشتر از یکبار هم انجام میشود آیا کارگاه میتواند این مبلغ را کاهش دهد؟
    حدود ۱۵ سال این پاداش پرداخت می‌شد اما امسال به ۱۰ روز یا کمتر پرداخت شده است.

    1. سلام
      پرداختی های مازاد بر الزامات قانون کار و یا مناسبتی عمدتا در اختیار کارفرما قرار دارد. در خصوص عرف بودن یا نبودن در قانون صراحت وجود ندارد و در مواردی که قانون سکوت کرده باشد به عرف رجوع می شود. در خصوص حقوق و مزایا سکوت قانونی وجود ندارد لذا در تعیین مرزهای عرف و مواردی که شامل عرف می شوند نیز تعریف مشخصی وجود ندارد. در صورت وجود اختلاف بین کارگران و کارفرما، مساله باید از اداره کار محل استعلام شود.

  11. سلام ،تشکر میکنم از اظهارنظرات ارزشمند و راهگشایتان . اگر دارایی مثال یک کارخانه به همراه کارکنان آن ، از بخش خصوصی به بخش دولتی منتقل شود و به مالکیت دولت درآید و دولت برای بهره برداری و نگهداری آن با برگزاری مناقصه پیمانکار بگیرد و مجبور کند پیمانکار نیروهای موجود را نگهدارد آیا میتواند طبق عرف کارگاهی همان حقوق و مزایای زمان بخش خصوصی بودن کارخانه را به آنها بپردازد که بسیار بیشتر از قانون کارآست مثبت ماهیانه ۴۵ میلیون تومان؟ از چه مرجعی باید تاییدیه بگیرد؟ حقوق را کاهش دهیم طبعات اجتماعی یا… دارد

    1. سلام
      حقوق و مزایایی که در قانون تعریف شده هستند نمی توانند مشمول عرف کارگاهی شوند. این موارد به قرارداد کار طرفین بستگی دارد. پس از اتمام هر قرارداد کار، در زمان انعقاد قرارداد کار جدید کارفرما الزامی به تبعیت از شرایط و پرداختی های قرارداد کار قبلی (موارد مازاد بر حداقل های قانونی) ندارد.

  12. با سلام
    من کارمند شرکتی هستم با بیش از 5سال سابقه کار و شرکت ما به عنوان پیمانکار چندین سال در همین کارگاه فعالیت داشته ولی در مناقصه جدید شرکت دیگری برنده شده با این تعهد که همه پرسنل قبلی ادامه کار دهند اکنون ما به عنوان نفرات شاغل در شرکت جدید، رفاهیات قبلی مانند کارانه و کمک هزینه سفر و ورزش و رستوران و … که در فیش حقوقی و قرارداد نیز درج نشده است را خواهیم گرفت و در این مورد میتوانیم ادعای قانونی داشته باشیم؟

    1. سلام
      از لحاظ مقررات قانون کار در شروع قرارداد جدید کارفرما الزامی به تبعیت از شرایط مازاد بر حداقل های قانون کار که در قرارداد قبلی پرداخت می شده ندارد مگر اینکه دستگاه پیمان دهنده پیمانکار را ملزم به این امر کند.

  13. سلام و عرض ادب
    در یکی از پتروشیمی های خصوصی منطقه ویژه ماهشهر مشغول هستیم . سالهاست بر حسب عرف منطقه ویژه کلیه شرکتهای دیگر مستقر در منطقه اضافه کار تشویقی یا کارانه تولید به پرسنل خود پرداخت میکنند ولی مدیران شرکت ما هیچوقت عرف منطقه را قبول نکردند. از طریق مکاتبات بارها از شرکت خواستار پرداخت کارانه همانند تمامی شرکتهای دیگر منطقه ویژه شده ایم ولی جوابی نگرفتیم.خواهش میکنیم در این زمینه ما را راهنمایی فرمائید. باتشکر و آرزوی موفقیت برای شما

    1. سلام
      عرف موجود در یک کارگاه به کارگاه دیگر قابل تسری نیست. عرف منطقه ای در قانون کار پیش بینی نشده است.

  14. در کارگاه ما تا 7 سال پیش عرف این بود که هر ساله، پرسنل با 5 سال سابقه و داشتن مدرک به استخدام رسمی در می‌آمدند. الان 7 سال است که این کار را انجام نمی‌دهند و پرسنل زیادی حقشان در حال پایمال شدن است با وجود اختلاف زیاد حقوق رسمی و پیمانکاری، آیا می‌توان در این خصوص شکایت کرد و به نتیجه رسید؟

    1. سلام
      اینکه کارفرما پس از انتقضای مدت قرارداد کار موقت قرارداد بعدی را به چه مدتی (اعم از موقت یا دائم) منعقد نماید اختیار دارد. این امر عرف کارگاه محسوب نمی شود و از اختیارات کار به شمار می آید.

  15. باسلام،وقت بخیر
    بنده اخیرا با ۲۰سال سابقه بازنشسته سختی کار شده‌ام و پس از تسویه حساب مشخص شد که سنوات بنده با ۳۰روز محاسبه شده است علیرغم اینکه با ۴۵روز برای بازنشستگان همدوره و قبلا من پرداخت شده است،در شکایت اداره کار نیز رای به یکماه دادند و عنوان نمودند که عرف در اینجا شامل نمی شود،لطفا بنده را رهنمایی فرمایید

    1. سلام
      در قانون کار سنوات بازنشستگی 30 روزه تعیین شده است. پرداخت مازاد بر آن توافقی است/

  16. سلام
    شرکت مخابرات در زمان دولتی رفاهیات به کارکنان و بازنشستگان میداده با خصوصی شدن مخابرات این رویه باز طبق آیین نامه شرکت خصوصی شده و تعهد ضمن واگذاری رفاهیات سالیان دراز بعد از خصوصی نیز مثلا ده سال است به کارکنان و بازنشستگان داده شده اما اخیرا شرکت مخابرات یک طرفه رفاهیات بازنشستگان را قطع کرده ایا این عرف هست یا نیست؟
    اگر هست با طرح شکایت میتوان به حق جمعی و فردی رسید.

    1. با سلام اصولا” رفاهیات در صورت وجود منابع و پیش‌بینی بودجه و تبادل موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه‌‍ریزی تا 65 درصد حقوق کارمندان قابل پرداخت است برای بازنشستگان بدون پیش‌بینی در بودجه خلاف مقررات بوده و بازنشسته اصولا” رابطه مالی خود را با سازمان قطع باید نماید ضمنا عرف نیز محسوب نمیشود.

    1. سلام
      عرف کارگاه قانون کار به مواردی اطلاق می شود که بدون وجود عنصر قانونی و معنوی از طرف کارفرما و با آگاهی و نیت (نه به اشتباه محاسبات) مازاد بر حداقل های قانون کار ارائه می شود. عرف ممکن است جنبه مادی و غیر مادی داشته باشد.
      موارد زیر عرف محسوب نمی شوند:
      مثلا در دوران کرونا کارفرمایان آموزشگاه ها مکلف می شوند ساعات کار کارگران خود را بدون کسر حقوق هر روز 2 ساعت کاهش دهند. پس از سپری شدن دوران کرونا و اتمام مدت مصوبه دولت عنصر قانونی و معنوی آن از بین رفته و بدون توجه به مدتی که این شرایط حاکم بوده شرایط کار قبلی باز می گردد.
      یا مثلا در قانون برنامه ششم توسعه که از سال 96 تا 1401 هست تصویب کرده باشند که در طول مدت این قانون کارفرمایان باید مبلغی به عنوان کمک هزینه معیشتی ماهانه صدهزارتومان به کارگران پرداخت نمایند. پس از اتمام مدت برنامه ششم توسعه عنصر قانونی از بین رفته و پرداخت مبلغ کمک هزینه معیشتی کارگران قطع می شود. این مورد عرف محسوب نمی شود.
      ولی در مواردی که هیچ الزام و شرایط خاصی کارفرما را مکلف به ارائه مزایای بیشتر نماید کارفرما در کارگاه خود ساعات کار هفتگی را 40 ساعت اعمال می کند و در قبال آن حقوق و مزایای کامل پرداخت می کند. پس از گذشتن مدتی که بتوان گفت این شرایط روال کاری این کارگاه شده می تواند عرف محسوب شود.

  17. سلام وعرض ادب
    کارمند رسمی هستم در اداره کل به ما اعلام کردند که سازمان بازرسی ورود کرده و گفته حقوق افراد باید بیاید پایین و حقوق مارا کم کردند تکلیف ماچیست؟ اگر جواب بدید ممنون میشم

    1. سلام
      در مشمولین قانون کار در طول مدت قرارداد کار کارفرما نمی‌تواند حقوق را کاهش دهد.

    2. باسلام
      سازمان بازرسی در مواردی می‌تواند ورود نموده و تذکر و دستور توقیف دهد که پرداخت خلاف قوانین باشد وقتی شما کارمند رسمی هستید تمام آیتم های احکام شما بالتبع تابع قانون سازمان متبوع بوده و مزایای مرتبط نظیر اضافه کار و ماموریت و رفاهیات و … تابع قانون مربوطه است بنابراین دلیلی برای کاهش حقوق نیست لطفا مصادیق را بفرمایید تا بهتر بتوان پاسخ داد

      1. سلام
        در دستگاه های دولتی همانطور که پرداخت های کمتر از حداقل تخلف محسوب می شود برای پرداخت های بالاتر نیز باید مجوز از مراجع ذیصلاح باشد. چنانچه مدیریت بدون وجود مجوز مبالغی پرداخت نماید تخلف محسوب می شود. در کارگاه های خصوصی این مساله مطرح نیست.

  18. سوالی دارم اگر پاسخ داده بشه بسیار ممنون و سپاس گزار خواهم شد .
    اگر به کارگری به مدت مثلا 5 سال اضافه کاری و تعطیلات به صورت ماهیانه 120 ساعت اضافه کاری و 24 ساعت تعطیلات کارفرما پرداخت نماید و بخواهد اونو قطع و یا کم کند مشمول عرف کارگاه میشه و کار گر میتونه از طریق طرح شکایت از کارفرما مطالبه بکنه یا نه مشمول عرف کارگاه نمیشه ؟

    1. سلام
      عرف کارگاه مجموعه قواعدی است که به تدریج و خودبخود در کارگاه ایجاد و به طور منظم و مستمر از آن پیروی می‌شود و به عنوان قاعده‌ای الزام آور مرسوم می‌شود. پس عرف کارگاه قواعدی در سطح کارگاه است نه یک کارگر.
      مزایایی که به موجب قانون به کارکنان پرداخت می‌شود عرف کارگاه محسوب نمی‌شوند.
      چنانچه مبالغ اضافه کار و سایر مبالغ بدون انجام اضافه کاری و بدون تایید مدیر یا سرپرست پرداخت شود کارگر می‌تواند ادعای جزو مزد بودن این مبالغ را داشته باشد و در نهایت نظر مراجع حل اختلاف اداره کار در این خصوص نافذ خواهد بود.

      1. سلام و درود خدمت شما.
        در شرکت ما از سال ۹۳ تا کنون مقدار ۵۰ ساعت اضافه کار بدون حضور در محل کار به صورت ثابت و مداوم به پرسنل داده شده است منتها از۹۷به بعد به برخی از پرسنل با اینکه قرارداد مشابه دارند پرداخت نمی‌شود، آیا می‌توان تحت عنوان عدم رعایت عرف کارگاه از کارفرما شکایت کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر