کارگزاران روستایی مخابرات مشمول قانون کار شدند

دیوان عدالت اداری
دیوان عدالت اداری

به نظر مخابرات، برخی مراجع ادراه کار، برخی شعب دیوان عدالت اداری کارگزاران روستایی مخابرات مشمول قانون کار نبودند.

سرگذشت کارگزاران روستایی مخابرات قبل و پس از خصوصی سازی مخابرات ایران

کارگزاران روستایی مخابرات مسئولیت امور دفاتر مخابراتی را در روستاهای کشور از جمله دایر کردن انشعاب، تعمیرات خطوط، سرویس و نگهداری سیستم ها و تمام امور مربوط به شبکه مخابرات مستقر در روستاها را بر عهده دارند.

در راستای سیاست های اصل 44 و خصوصی سازی در مرداد 87 سهام مخابرات در بازار بورس تهران به عنوان بزرگترین و مهم ترین معامله بازار بورس عرضه شد. عرضه سهام مخابرات چندین مرتبه به تعویق افتاد و در نهایت در سال 1388 سهام مخابرات به کنسرسیومی از چند شرکت واگذار و مخابرات ایران خصوصی شد.

پس از خصوصی سازی مخابرات کارگزاران مخابرات روستایی به مثابه سایر کارمندان با تغییراتی در قراردادهای کار خود شدند. کارگزاران قبل از خصوصی سازی به صورت مستقیم با مخابرات دولتی قرارداد کار داشتند و پس از خصوصی سازی قراردادهای کاراگزاران روستایی اشکال مختلفی گرفت. در مقطعی دفاتر مخابرات روستایی به صورت منطقه ای به پیمانکاران واگذار شد و پیمانکاران با تک تک کارگزاران قرارداد قانون کار یا پیمانکاری امضا کردند پس از عدم توفیق این طرح مخابرات با قراردادهایی با عنوان پیمانکاری با تک تک کارگزاران قرارداد امضا و این قرارداد را مشمول قانون کار و واریز بیمه تامین اجتماعی ندانست.

در این مدت همیشه اختلاف بین شرکت مخابرات ایران و کارگزاران در سطوح مختلف در جریان بود و کارگزاران خواستار انعقاد قرارداد قانون کار مستقیم با مخابرات بودند.

دعاوی متعددی در مراجع حل اختلاف ادارات کار و شعب اختصاصی دیوان عدالت اداری مطرح و آرای مختلف و متفاوت و متعارضی از این مراجع صادر گردید.

رای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عدالت اداری

پس از واگذاری شرکت مخابرات به بخش غیر دولتی، کارگزاران روستایی مخابرات مشمول قانون کار شدند

پس از تقابل های زیاد دیوان عدالت اداری در تاریخ 12 تیر 1397 (1397/4/12) در جلسه هیات عمومی موضوع کارگزاران مخابرات روستایی را مطرح و با صدور رای وحدت رویه کارگزاران روستایی مخابرات را به استناد تبصره 1 ماده 21 قانون مدیریت خدمات کشوری پس از واگذاری مشمول قانون کار دانست.

هیات عمومی دیوان برای رفع تعارض آرای شعب مختلف دیوان درخصوص شمول و یا عدم شمول رابطه کارگری کارفرمایی بین کارگزاران روستایی و شرکت مخابرات با اکثریت آرا کارگزارن مخابرات روستایی را از تاریخ 18/8/1388 به بعد مشمول قانون کار و قبل از واگذاری به تاریخ 18/8/1388 را تابع قراردادهای دولت دانست.

این رای موجبات شادی و رضایت کارگزاران را برانگیخت.

حقوق و مزایا و بیمه کارگزاران روستایی مخابرات

پس از رای هیات عمومی دیوان مبنی بر شمول قانون کار به کارگزاران روستایی مخابرات حقوق و مزایای کارگزاران باید طبق مقررات قانون کار پرداخت و برابر با ماده 148 قانون کار حق بیمه آنان نیز نزد سازمان تامین اجتماعی واریز گردد.

انعقاد قرارداد کار برای آتی امری مشخص است. حقوق و مزایای گذشته کارگزاران نیز موضوع مهمی است. اگر کارگزارن از تاریخ 1388/8/18 مشمول قانون کار شناخته شوند مابه التفاوت این ایام چگونه خواهد بود و به نظر می رسد کارگزاران برای مطالبه این حقوق و واریز بیمه این ایام باید در مراجع حل اختلاف ادارات کار طرح دعوی نمایند.

برای اطلاع از جزئیات حقوق و مزایای قانون کار کلیک کنید

منبع خبر : سایت دیوان عدالت اداری

نوشته های مشابه

48 دیدگاه

    1. سایت کارتابان متعلق به مجموعه خصوصی است و دیدگاه ها به اطلاع مسولین یا هیچ شخص دیگری رسیده نمیشود و صرفا دیدگاه ها را کاربران سایت که میتواند هرکسی باشد مطالعه کنند.

  1. اینجانب محمد **** از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۸ کارگزار مخابرات روستایی بوده ام و ده سال سابقه ما را مخابرات به سازمان تامین اجتمائی داد من همه کارهایش را انجام دادم ولی یکی از مسئولین تامین اجتمائی گفت که این مبلغ ۷ درصد را هم دولت میخواهد بدهد و مرا منصرف کرد و اینچنین نشد حالا هر بار به سازمان تامین اجتمائی مراجع میکنیم میگویند سایت بسته است از چه طرریق میتوانیم سابقه مان را درست کنیم و ۷ درصد را پرداخت کنیم

  2. باعرض سلام
    بنده سابقا از سال۱۳۷۷ تا۱۳۷۸ به مدت حدودا ۱۸ماه در یک دفتر مخابراتی از توابع شهرستان اهواز مشغول بکار بودم که در آن زمان امور مربوط به این دفتر از سوی شرکت مخابرات به اداره پست واگذار شده بود به نحوی که ارتباط بنده با اداره پست بود.حقوق خود را بصورت درصدی(۲۰درصد) از درآمدحاصله دریافت می‌کردم و متاسفانه برای این مدت بیمه ای برای من پرداخت نشده بود.حال باتوجه به تغییر و تحولات پیش آمده برای شرکت مخابرات و با عنایت به رای وحدت رویه سال۱۳۹۷، جهت پیگیری حق خود علیه کدام اداره (مخابرات یا پست) طرح شکایت کنم؟
    ممنون

  3. با سلام
    بنده جعفر ش از سال 1380 تا 1388 بعنوان کارگزار دفتر مخابراتی شهرستان منوجان در جنوب استان کرمان بودم که متاسفانه بعد از خصوصی سازی و تعطیلی دفاتر هیچ حق و حقوقی و بیمه ای به اینجانب و همکاران تعلق نگرفت و با وجود صدور رای دیوان عدالت اداری باز مخابرات و تامین اجتماعی زیر بار نرفت و ما تا هنوز بلاتکلیف مانده ایم و کلا بی خیال قضیه شدیم

  4. باسلام ادب احترام
    اینجانب *** سال74 لغایت 80 در دفاتر مخابراتی روستا مشغول بکار بوده ام که به دیوان شکایت نوشته گفتند به ادار ه کار مراجعه نمایید به اداره کار مراجعه نمودم گفتند قبل از خصوصی سازی می بایست به دیوان ارجاع داده شود بابت سوابق بیمه به کجا مراجعه نماییم

    1. سلام
      در صورتی که مشکل عدم احتساب بیمه های دوران اشتغال قبل از تبدیل به نیروی قانون کار و خصوصی سازی مخابرات باشد چون در آن مدت مشمول قانون کار نبوده اید باید در دیوان عدالت اداری طرح شکایت کنید تا سوابق بیمه طبق لیست های ارائه شده به تامین اجتماعی از طرف مخابرات وقت در سوابق بیمه ای لحاظ شود.
      چنانچه پس از خصوصی سازی و مشمول قانون کار شدن کارگزاران روستای اختلافی از بابت حقوق و مزایا و مقررات قانون کار داشته باشید باید در اداره کار طرح شکایت کنید.

  5. بنده سال۷۴ مشغول بکار دردفتر مخابرات روستایی خوزستان باغملک دالان هستم تا الان قبل۸۸دولتی بودکه بیمه ها واریز نشد مجلس رای صادر کرد۲۳درصد مخابرات ۷درصد کارگزار حق بیمه به صندوق واریز بشود که بیمه تامین اجتماعی میگوید سایت بالا نمیارد ومخابرات حاضربه پرواخت نشد درسال۹۱ سالی ۲۵۲۰۰۰تومان شورای نگهبان وتشخیص ومجلس و دیوان صادر کردن
    متاسفانه ۸۸تاکنون که خصوصی است هم معوقات بیمه زیاد دارم کل همکاران متفاوت است
    ۲۸سال درسخترین ومحروم ترین روستا وزمان سخت باحقوق کم کار کردم الان قرارداد مستقیم هستم ولی۱۲سال بیمه هم ندارم شکایت واختلاف اداره کار تامین اجتماعی هم همکاری نمی کندتا اینکه خسته شدیم از روستا به شهرستان واستان رفتن نا امید شدم زمان دولتی ۱۴سال کار ۲سال بیمه زمان خصوصی هم ۸۸تاکنون معوقات بالای ۴سال کسری بیمه دارم ایا زمان بازنشستگی چکار بکنم

  6. سلام
    بنده از سال ۱۳۷۰ تا سال۱۳۸۲ در دفتر مخابراتی بخش ساوجبلاع مرکز احمداباد مصدق مشغول کار بوده و بعنوان کارگزار بوده ام ولی بیمه بنده لحاظ نشده . چگونه میتوانم پیگیری کنم؟

  7. باسلام ودرود وقبولی طاعات وعبادات دراین ماه مبارک رمضان
    اینجانب محمد *** کارگذاردفترمخابرات روستایی بکی ازروستاهای مرزی وزلزله زده ثلاث باباجانی که باسابقه هشت سال خدمت در آن زمان ومراجعه به تامین اجتماعی جوانرود برای استعلام بیمه که اسامی تمام همکاران به تامین اجتماعی مذکور ارائه شده بود
    بنده بیش از ده بار یا بیشتر وتماس های مکرر جهت پرداخت 7درصدبیمه جهت درج در سوابق مراجعه نمودم که متآسفانه درجواب میگن فعلآ دست نگهدارید واین خیلی وقته تا الان درضمن آن رمان چون لیست ماها را داده بودن تامین اجتماعی تسویه شده بود با مخابرات چون خیلی از همکاران 7درصد را ریخته بودن وبرخوردارشده اندراهنمایی کنید چکار کنم که این 7درصدرا پرداخت کنم
    التماس دعا

    1. سلام دوست عزیز اینجانب هم مثل خودت هفت در صد را نریختم بحساب تامین اجتماعی طرح آن جمع گردید الان فقط بایدیک برگه مصوبه مجلس از کافی نت بگیری وفتوکپی تمام سوابق بیمه ات بری استان محل سکونت شعبه دیوان عدالت اداری شکایت بر علیه وزارت ارتباطات و فن اوریاطلاعات بکنی ،ضمنا چند تا از همکارای استانی از این طریق به نتیجه رسیدن،با آرزوی توفیق

  8. سلام وادب،بنده به مدت 2 سال از سال 79لغایت 81 در دفاتر مخابراتی روستایی مشغول به کار بوده ام و حق بیمه ما طبق فرمایشات شما با دولت است،حالا اسم بنده به بیمه ارسال نشده .الان باید چطور و از چه کسی جهت حق و حقوقم دادخواهی کنم.؟دیوان عدالت شکایت کردم و در جواب گفتن که الان مخابرات خصوصی شده و شما در زمان دولتی مشغول بوده اید و دوم پرداخت حق بیمه شما به عهده دولت است(طبق مصوبه 88/10/12مجلس شورای اسلامی).با توجه به داشتن گواهی اشتغال به کار در زمان اشتغال باید چطور پیگیر حق بیمه ام بشوم؟لطفا راهنمایی بفرمایید

  9. سلام وادب،بنده به مدت 2 سال از سال 79لغایت 81 در دفاتر مخابراتی روستایی مشغول به کار بوده ام و حق بیمه ما طبق فرمایشات شما با دولت است،حالا اسم بنده به بیمه ارسال نشده .الان باید چطور و از چه کسی جهت حق و حقوقم دادخواهی کنم.؟دیوان عدالت شکایت کردم و در جواب گفتن که الان مخابرات خصوصی شده و شما در زمان دولتی مشغول بوده اید و دوم پرداخت حق بیمه شما به عهده دولت است(طبق مصوبه 88/10/12مجلس شورای اسلامی).با توجه به داشتن گواهی اشتغال به کار در زمان اشتغال باید چطور پیگیر حق بیمه ام بشوم؟

  10. باسلام وخسته نباشید خدمت دلیران این مرزوبوم
    یه سوال داشتم آیا کارگزاران روستایی برای روستاهای اقماری حق الزحمه میگیرند یا نه؟

    1. سلام
      حقوق و دستمزد کارگران بر اساس ساعات کار است. اگر ارجاع کار روستاهای اقماری باعث افزایش ساعات کاری شود مستلزم پرداخت دستمزد و مزایای مربوطه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر