نتایج بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post
page
dwqa-question
dwqa-answer
e-landing-page
wpforms

مشاوره شکایت کارگر از کارفرما

شکایت کارگر از کارفرما
ما طوری مشاوره می دهیم که نیاز به وکیل نخواهید داشت.
نحوه شکایت را آموزش می دهیم و دادخواست و دفاعیه را تنظیم می کنیم.
ادامه صفحه را مطالعه کنید

در مقاله شکایت کارگر از کارفرما می خوانیم!

روی هر عنوان کلیک کنید یا به سمت پایین حرکت کنید….

فلسفه شکایت و شکایت کارگر از کارفرما چیست؟

انسان های اولیه به صورت انفرادی زندگی می کردند و مشکلات کمتری باهم داشتند. پس از احساس نیاز به زندگی دسته جمعی به تدریج زندگی اجتماعی انسان شکل گرفت و رشد کرد تا به شکل امروزی رسید.

هر چقدر روابط انسان ها بیشتر شود به صورت طبیعی اختلافاتی نیز بین آن ها بوجود می آید که هر کس خود را صاحب حق می داند.

اگر حقی که هر کس به نفع خودش می داند دارای چهارچوبی نباشد حل اختلاف ممکن نخواهد بود. بنابراین علم حقوق و قوانین بوجود آمدند تا حقوق هر کس را مشخص کنند.

حال چنانجه اختلافی بین افراد بوجود آید مراجع قضاوتی مختلفی وجود دارند که شخص مدعی به طرفیت شخصی که احساس می کند حق وی را پایمال کرده شکایت می کند و یا اصطلاحا به طرفیت شخص مقابل طرح دعوی می کند.

یکی از اختلافات رایجی که در جامعه بوجود می آید در روابط کار بین کارفرما و کارگر است که منجر به شکایت کارگر از کارفرما می شود.

اگر کارگری مدعی باشد که حقوق و مزایای وی طبق قانون پرداخت نشده است و یا بیمه وی واریز نگردیده است اقدام به شکایت از کارفرما می نماید.

مرجع رسیدگی به شکایت کارگر از کارفرما کجاست؟

همانطور که در قسمت قبلی نیز گفته شد برای رسیدگی به شکایت ها و دعاوی حقوقی مختلف مراجع قضاوتی متفاوتی وجود دارند. به عنوان نمونه مرجع رسیدگی به دعاوی عام دادگستری متشکل از دادسرا و دادگاه است و یا مرجع رسیدگی به اعتراض مالیاتی هیات های مستقر در ادارات دارایی و مالیاتی هستند.

بنابراین مراجع رسیدگی به شکایت مردم از مردم، مردم از دولت مراجع قضایی و قضاوتی عمومی و خاص وجود دارد.

قانون کار یک قانون خاص است و طبق ماده 157 قانون کار هرگونه  اختلاف بین کارگر و کارفرما ناشی از مقررات قانون کار باید در مراجع حل اختلاف موضوع فصل نهم قانون کار رسیدگی گردند.

مراجع حل اختلاف موضوع فصل نهم قانون کار متشکل از هیات تشخیص و هیات حل اختلاف است. هر دو هیات در ادارات کار مستقر هستند و اعضای آن را نمایندگان دولت، نمایندگان کارگران، نمایندگان کارفرمایی و نماینده قوه قضاییه تشکیل می دهند.

رسیدگی در اداره کار دومرحله بدوی و تجدید نظر است. چنانچه یکی از طرفین دعوی اعم از کارگر و یا کارفرما نسبت به رای قعطی اداره کار اعتراض داشته باشد می تواند نسبت به آن در مهلت مقرر در دیوان عدالت اداری علیه رای اداره کار شکایت کند.

مراحل شکایت کارگر از کارفرما

مراحل شکایت در اداره کار

رسیدگی در اداره کار در دو مرحله بدوی و تجدید نظر انجام می پذیرد. در مقاله قبلی در خصوص جرئیات کامل ساختار تشکیلات و مراحل شکایت از کارفرما بحث شده است. (برای مطالعه کلیک کنید)

1- شکایت کارگر از کارفرما در مرحله اول در هیات تشخیص که سه عضو دارد رسیدگی می شود. این رسیدگی بدوی است. اعضای هیات تشخیص متشکل از 3 نفر نماینده دولت، نماینده کارگران و نماینده کارفرمایان هستند.

پس از تشکیل تعداد جلسات رسیدگی لازم در هیات تشخیص رای بدوی صادر می شود. اگر کارگر یا کارفرما نسبت به رای هیات تشخیص اعتراض نداشته باشد این رای قطعی می شود. رای قطعی لازم الاجرا است.

ولی اگر یکی از طرفین دعوی اعم از کارگر و یا کارفرما  نسبت به رای هیات تشخیص اعتراض داشته باشند باید اعتراض خود را در مهلت 15 روز از ابلاغ رای بدوی ثبت نمایند. پس از تجدید نظر خواهی به رای بدوی پرونده به مرحله تجدید نظر خواهی ارجاع می گردد.

2- در مرحله تجدید نظر خواهی به رای اداره کار هیات حل اختلاف که متشکل از 9 هستند رسیدگی به موارد اعتراض را بر عهده می گیرد. اعضای هیات متشکل از 2 نفر نمایندگان دولت 1 نفر نماینده دادگستری، 3 نفر نمایندگان کارگران و 3 نفر نمایندگان کارفرمایان هستند.

رای صادره از هیات حل اختلاف قطعی و لازم الاجرا خواهد بود.

در صورتی که هر یک از طرفین دعوی به آرای قعطی اداره کار اعتراض داشته باشد اشخاص داخل کشور در مهلت 3 ماه و اشخاص مقیم خارج از ایران در مهلت 6 ماه می توانند با طرح دعوی از رای اداره کار نسبت به فرجام خواهی آن اقدام نمایند.

کارگر در چه مواردی می تواند از کارفرما شکایت کند؟

در ماده 157 قانون کار چنین عنوان شده است که :

هر گونه اختلاف فردی بین کارفرما و کارگر یا کارآموز که ناشی از اجرای این قانون و سایر مقررات کار، قرارداد کارآموزی،‌موافقت‌نامه‌های کارگاهی یا پیمانهای دسته‌جمعی کار باشد، در مرحله اول از طریق سازش مستقیم بین کارفرما و کارگر یا کارآموز و یا نمایندگان آنها در‌شورای اسلامی کار و در صورتی که شورای اسلامی کار در واحدی نباشد، از طریق انجمن صنفی کارگران و یا نماینده قانونی و کارگران و کارفرما حل و‌فصل خواهد شد و در صورت عدم سازش از طریق هیاتهای تشخیص و حل اختلاف به ترتیب آتی رسیدگی و حل و فصل خواهد شد.

بنابران موارد شکایت کارگر از کارفرما می تواند شامل:

حقوق – مزایای مختلف مانند اضافه کاری، شب کاری، نوبت کاری و … – شغل – شرایط کار – اخراج – عدم واریز بیمه – ارتقای شغلی – مرخصی ها – قرارداد کار – اجبار به کار – تعلیق قرارداد کار

و سایر مواردی که به ارتباط بین کارگر و کارفرما ناشی از مقررات قانون کار است باشد.

ممکن است بین کارگر و کارفرما علاوه بر روابط مشمول قانون کار مشکلات دیگری مانند مشاجره، خرید و فروش اموال و امثال آن باشد که چنین مواردی خارج از قانون کار بوده و باید هر گونه اختلاف ناشی از آن ها در مراجع قضایی پیگیری شوند.

آیا کارفرما می تواند از کارگر در اداره کار شکایت کند؟

ساختار تشکیلات قضاوتی ادارت کار طوری است که در مرحله بدوی فقط شکایت کارگر پیش بینی شده است. یعنی کارفرما نمی تواند بدوا در اداره کار علیه کارگری طرح شکایت نماید.

ولی پس از صدور رای بدوی کارفرما نیز می تواند دادخواست تجدید نظرخواهی علیه رای صادره بدوی صادر نماید. علاوه بر آن پس از قطعی شدن رای اداره کار کارفرما می تواند علیه رای صادره از اداره کار در دیوان عدالت اداری شکایت نماید.

شکایت کارفرما علیه کارگر چگونه امکانپذیر است؟

چنانچه در قسمت های قبل نیز ذکر گردید مرجع عام رسیدگی به اختلافات دادگاه ها هستند. اگر کارگر به هر عنوان به کارفرما مدیون باشد کارفرما می تواند از طریق مراجع قضایی نسبت به ادعای خود  علیه کارگر طرح شکایت کند.

این موضوع در ماده 44 قانون کار نیز پیش بینی شده است که اگر کارگر در حین اشتغال باشد و کارفرما رای مراجع قضایی مبنی بر مدیون بودن کارگر به کارفرما داشته باشد می تواند از حقوق کارگر طبق مقررات قانون کار کسر نماید.

اعتبار آرای صادره از اداره کار چقدر است؟

پس از طی مراحل رسیدگی به شکایت کارگر علیه  کارفرما و صدور رای و قطعی شدن رای اداره کار این سوال پیش می آید که اعتبار رای قطعی صادره چقدر است؟

رای قطعی اداره کار یک سند حقوقی و قعطی است که دین کارفرما به کارگر را اثبات می کند. از طرفی در تبصره 1 ماده 13 قانون کار مطالبات کارگران جزو دیون ممتازه طبقه بندی شده اند. منظور از دیون ممتازه این است که چنانچه کارفرمایی به چندین شخص بدهی داشته باشد و در میان آن ها به کارگر هم بدهی داشته باشد و مال وی کفاف تمام بدهی ها را ندهد در ابتدا مطالبات کارگر باید پرداخت شود و از باقی مانده به سایر طلبکاران پرداخت شود.

بنابراین ملاحظه می شود که اعتبار رای اداره کار نسبت به سایر اسناد مالی مانند چک و سفته و امثال آن ها اولویت دارد.

ضمانت اجرای رای اداره کار

ضمانت اجرایی رای اداره کار چیست؟

در قسمت قبلی به درجه بالای اعتبار رای اداره کار اشاره شد. حال سوال این است که پس از مشخص شدن محکومیت کارفرما در اداره کار این محکومیت چگونه باید اجرا شود؟

محکومیت های کارفرما در کار می تواند دارای چند حالت باشند :

  1. پرداخت مبلغ از بابت حقوق و مزایای معوق
  2. واریز حق بیمه
  3. اقدامات  غیر مالی مانند ابقا به کار، تغییر شغل

بند 1 و 3 در ابتدا با ابلاغ رای به کارفرما باید توسط وی اجرا شود. چنانچه کارفرمای محکوم از اجرای رای اداره کار به هر عنوان خودداری نماید با استناد به ماده 166 قانون کار اجرای رای از طریق اجرای احکام دادگستری انجام می پذیرد.

برای اجرای بند 2 کارفرما نمی تواند راسا اقدام نماید. برای واریز بیمه محکوم شده در رای اداره کار باید ابتدا رای صادره از جانب اداره کار و یا اجرای احکام دادگستری به شعبه مربوطه تامین اجتماعی ارجاع گردد. رای واصله به تامین اجتماعی پس از طی مراحل اداری و صدور برگ واریز حق بیمه به کارفرما ابلاغ می گردد. مبلغ معینه از کارفرما مطالبه و وصل شده و سابقه بیمه مندرج در رای اداره کار به سابقه بیمه کارگر شاکی منظور می شود.

ما چگونه به شما کمک می کنیم؟

مشاوره شکایت کارگر از کارفرما

طبیعی است که مراحل شکایت کارگر از کارفرما همیشه به سادگی پیش نمی رود. اختلاف بین کارگر و کارفرما نیز مانند سایر مسائل حقوقی امری بسیار تخصصی است.

در صورتی که هر کس بدون علم و دانش و اطلاع از حقوق خود اقدام نماید چه بسا خسارت های جبران ناپذیری متحمل می شود.

  • کارگر ممکن است به طور دائم نتواند پیگیر حقوق و مزایای خود باشد.
  • کارفرما نیز ممکن است متحمل جرائم و محکومیت های سنگینی شود.

 


راه حل پیشگیری از خسارت چیست؟ …. دریافت مشاوره و راهنمایی


.

در هر یک از مراحل شکایت کارگر از کارفرما از تنظیم دادخواست تا اجرای رای می توانیم همراه و مشاور شما باشیم. با همراهی ما طوری می توانید در هر یک از مراحل اقدام کنید که نیاز به وکیل نخواهید داشت. در هر یک از مراحل زیر می توانید روی ما حساب کنید.

  • مشاوره قبل از شکایت از کارفرما
  • مشاوره کارفرما برای دفاعیه
  • تنظیم دادخواست بدوی اداره کار
  • در حین رسیدگی بدوی
  • پس از صدور رای بدوی
  • تنظیم دادخواست تجدیدنظر خواهی و اعتراض به رای اداره کار
  • در مرحله رسیدگی به اعتراض و تجدید نظر خواهی
  • پس قطعی شدن رای
  • شکایت در دیوان عدالت اداری
  • اجرای آرای قطعی اداره کار

64 دیدگاه دربارهٔ «مشاوره شکایت کارگر از کارفرما»

  1. باسلام . شکایت کارگری و کارفرمایی در جلسه اخر تجدید نظر رسید از طرفی کارفرما با عنوان اینکه کارگر کارت پایان خدمت ندارد رد دعوی راخواستار شده و هیچ گونه مزایا مطالبتای که باقی مانده رو عدم پرداخت نوشته چون شکایت این نوع کارگر در هیات حل اختلاف رسیدگی نباید انجام گیرد( کارفرما کارگر رو به کار کشیده چن سال بدون قرارداد چطور رد صلاحیت شکایت صورت میگیره؟ دیوان عدالت مگه مطالبات رو در این پرونده ها اشاره نداشته که اثبات همکاری صورت گرفت هیچ گونه موارد دیگری درخصوص مطالبات منع قانونی ندارد! چرا هیات حل اختلاف فرموردن توافق صورت میگیره ولی اگه توافق نگیره رای رد صلاحیت داره ؟

    1. سلام
      اینکه اداره کار صلاحیت رسیدگی نداشته باشد دال بر از بین رفتن حقوق کارگر نیست. در صورتی که اداره کار رای بر عدم صلاحیت صادر کند دو راه وجود دارد/:
      1-اگر کارگر اصرار به صلاحیت اداره کار داشته باشد می تواند در دیوان عدالت اداری علیه رای اداره کار طرح شکایت کند
      2-کارگر با رای عدم استماع اداره کار در دادگاه عمومی علیه کارفرمای خود طرح شکایت کند

  2. باسلام بنده حکم اداره کارگرفتم. اجراییه هم دادن. رفتم اجرای احکام اونجاهم کاراشوانجام دادم. ومبلغ سنوات و غیره برایم از دادگاه واریزشد. اما بابت حق بیمه مجددانامه برام زدن گفتن باید ببرم سازمان تامین اجتماعی مربوطه. چون از شخص دادخواست زده بودم رفتم سازمان گفتن کد کارگاه میخواد اسمشوزدن هیچ شرکتی براش ثبت نبود.الان بنده اجراییه دارم ک کارفرما مستلزم ب پرداخت حق معوقه بیمه اس باید چکارکنم

    1. زهرا هاشمی

      در صورتیکه تامین اجتماعی از اجرای رای به هر دلیلی خودداری کند، در ابتدا کارگر باید درخواست کتبی خود را برای اجرای رای به تامین اجتماعی اراعه نماید و در صورتیکه تامین اجتماعی جواب منفی و کتبی به کارگر بدهد کارگر میتواند با استناد به همان نامه و جواب منفی تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری طرح شکایت کند.

  3. سلام من چندسال است که دریک کارگاه بدون آنکه بدانم کارفرما معرفی شدم. در اصل من کارگر هستم نه بیمه شدم نه چیزی. آیا میتوانم بر علیه صاحب کار شکایت کنم یا خیر؟

    1. زهرا هاشمی

      ابتدا باید به تامین اجتماعی شعبه مربوطه مراجعه و موضوع را مطرح کنید. در صورتیکه به صورت شفاهی و با ارائه مدارک موضوع حل نشد باید یک درخواست کتبی مبنی بر ادعای خود به تامین اجتماعی ارائه کرده و پاسخ کتبی به درخواست خود از همان شعبه دریافت کنید. پس از آن میتوانید در دیوان عدالت اداری علیه سازمان تامین اجتماعی طرح شکایت کنید.

  4. با سلام. من از ۱۳۹۷/۲/۱ در یک بیمارستان دامپزشکی مشغول بکار شدم و از این تاریخ بیمه ی منو رد کردن. بیمارستان سه شریک بودن که مدیر و کارفرمای کارگاه که بیممونو رد کردن حتی بیمه ی دو مدیر و شریک دیگه هم اوشون بودن. البته همیشه زیر حداقل حقوق اداره ی کار حقوق میدادن بدون عیدی و … که خب بازم اعتراضی نداشتم، مدیر اصلی که تو لیست بیمه بعنوان مسئول کارگاه بود شهریور ۱۴۰۱‌ برای درس به کانادا مهاجرت کردن و اون دوتا مدیر بیممو همچنان رد میکردن و من امسال یعنی ۱۵تیرماه ۱۴۰۲ بطور خیلی اتفاقی لیست بیممونو دیدم و این دوتا مدیر که شریکن ولی زیر مجموعه بیمه ی کارگاهن بدون اطلاع من ترک کار زدن برام و بیمه امسالمو کلا رد نکردن و همچنان من کل این مدت سرکار میرفتم و شاهد دارم.
    سوال من اینه باتوجه به اینکه مسئول کارگاه ایران نیست و ایشون اصلاحتی در جریان این کار دوتا شریکشون نبوده من چیکارمیتونم بکنم؟ چون اوشون انسان شریفی هستن و میترسم شکایت کنم پای اون بنده خدا که اصن ایران نبوده بیفته. آیا راهی هست؟ تورو خدا جوابمو بدین.

    1. زهرا هاشمی

      با سلام
      عدم حضور کارفرما و یکی از شرکا مانع از طرح شکایت در اداره کار نیست. شما میتوانید دادخواست خود را برای واریز بیمه معوق در اداره کار مطرح کنید.

  5. فرهادتقدس

    باسلام واحترام.بنده ۱۴سالدرکمیته امدادکه سال آخرهم به یک بخش خصوصی واگذارکرده بودبنابه دلایلی اخراج شدم وبعدازمحکومیت به بنده طبق حکم اداره کارخسارتی داده شدوحتی حکم عودت بکارهم شده بودکه بایست به تامین اجتماعی مراجعه وپیگیرمیشدم جهت حق بیمه ولی چون ازاین موضوع درحکم متوجه نبودم مراجعه نکردم وآن اداره هم ازعودت بکارسرباززده وحدود۱۱ماه بیکاربودم وبیمه بیکاری هم بعلت عدم پرداخت چنددرصدبیمه بیکاری،تعلق نگرفت،حال میتونم جهت ۱۱ ماه بعدازحکم صادره وعودت به کارشکایت جهت حق بیمه پرداخت نشده نمایم.باتشکرازراهنمایی شما

    1. سلام
      مهلت مراجعه و بازگشت به کار طبق تبصره ماده 20 قانون کار 30 روز است. در هر صورت می توانید طرح شکایت کنید و نظر اداره کار در این خصوص اهمیت دارد.

  6. سلام و عرض ادب
    من در جایی کار میکردم که کارفرما دوبرادر بودن ولی شرکت به نام یکیشون بود ، من با برادری قرارداد بستم که شرکت به نامش نبود و حقوق رو هم همین برادر واریز میکرد ولی بیمه رو کامل پرداخت نکردن ، اگه من الان شکایت کنم این قرارداد به دردم میخوره یا مورد قبول نیست؟البته مهر شرکت پای قرارداد هست

    1. سلام
      بله. نماینده کارفرما محسوب می شوند و خللی در قراردادکار ایجاد نمی کند.

  7. سلام من ۲ ماه تک شیفت ۴ ساعته صندوقدار رستوران بودم و از کارت خودم به درخواست کارفرما اسنپ برای ارسال غذا میگرفتم و کارفرما نه حقوق خودم را داده نه پولایی که خرج کردم.و رستوران به مدیریت یه خانم هست که اصلا ما ندیدیمش و با یه فرد دیگه برای کار قرارداد نوشتیم و هیچ آدرس و کدملی از هیچکدوم نداریم.فقط آدرس مغازه است که هردفعه ابلاغ از کارگرای قبلیشون میومد تحویل نمیگرفتن و میگفتن اشتباه فرستادین. الان من ججوری از کسی که نشانی ندارم شکایت حق و حقوقم را طلب کنم؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار تنظیم کن
مشاوره بگیر