نتایج بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post
page
dwqa-question
dwqa-answer
e-landing-page
wpforms

مشاوره شکایت کارگر از کارفرما

شکایت کارگر از کارفرما
ما طوری مشاوره می دهیم که نیاز به وکیل نخواهید داشت.
نحوه شکایت را آموزش می دهیم و دادخواست و دفاعیه را تنظیم می کنیم.
ادامه صفحه را مطالعه کنید

در مقاله شکایت کارگر از کارفرما می خوانیم!

روی هر عنوان کلیک کنید یا به سمت پایین حرکت کنید….

فلسفه شکایت و شکایت کارگر از کارفرما چیست؟

انسان های اولیه به صورت انفرادی زندگی می کردند و مشکلات کمتری باهم داشتند. پس از احساس نیاز به زندگی دسته جمعی به تدریج زندگی اجتماعی انسان شکل گرفت و رشد کرد تا به شکل امروزی رسید.

هر چقدر روابط انسان ها بیشتر شود به صورت طبیعی اختلافاتی نیز بین آن ها بوجود می آید که هر کس خود را صاحب حق می داند.

اگر حقی که هر کس به نفع خودش می داند دارای چهارچوبی نباشد حل اختلاف ممکن نخواهد بود. بنابراین علم حقوق و قوانین بوجود آمدند تا حقوق هر کس را مشخص کنند.

حال چنانجه اختلافی بین افراد بوجود آید مراجع قضاوتی مختلفی وجود دارند که شخص مدعی به طرفیت شخصی که احساس می کند حق وی را پایمال کرده شکایت می کند و یا اصطلاحا به طرفیت شخص مقابل طرح دعوی می کند.

یکی از اختلافات رایجی که در جامعه بوجود می آید در روابط کار بین کارفرما و کارگر است که منجر به شکایت کارگر از کارفرما می شود.

اگر کارگری مدعی باشد که حقوق و مزایای وی طبق قانون پرداخت نشده است و یا بیمه وی واریز نگردیده است اقدام به شکایت از کارفرما می نماید.

مرجع رسیدگی به شکایت کارگر از کارفرما کجاست؟

همانطور که در قسمت قبلی نیز گفته شد برای رسیدگی به شکایت ها و دعاوی حقوقی مختلف مراجع قضاوتی متفاوتی وجود دارند. به عنوان نمونه مرجع رسیدگی به دعاوی عام دادگستری متشکل از دادسرا و دادگاه است و یا مرجع رسیدگی به اعتراض مالیاتی هیات های مستقر در ادارات دارایی و مالیاتی هستند.

بنابراین مراجع رسیدگی به شکایت مردم از مردم، مردم از دولت مراجع قضایی و قضاوتی عمومی و خاص وجود دارد.

قانون کار یک قانون خاص است و طبق ماده 157 قانون کار هرگونه  اختلاف بین کارگر و کارفرما ناشی از مقررات قانون کار باید در مراجع حل اختلاف موضوع فصل نهم قانون کار رسیدگی گردند.

مراجع حل اختلاف موضوع فصل نهم قانون کار متشکل از هیات تشخیص و هیات حل اختلاف است. هر دو هیات در ادارات کار مستقر هستند و اعضای آن را نمایندگان دولت، نمایندگان کارگران، نمایندگان کارفرمایی و نماینده قوه قضاییه تشکیل می دهند.

رسیدگی در اداره کار دومرحله بدوی و تجدید نظر است. چنانچه یکی از طرفین دعوی اعم از کارگر و یا کارفرما نسبت به رای قعطی اداره کار اعتراض داشته باشد می تواند نسبت به آن در مهلت مقرر در دیوان عدالت اداری علیه رای اداره کار شکایت کند.

مراحل شکایت کارگر از کارفرما

مراحل شکایت در اداره کار

رسیدگی در اداره کار در دو مرحله بدوی و تجدید نظر انجام می پذیرد. در مقاله قبلی در خصوص جرئیات کامل ساختار تشکیلات و مراحل شکایت از کارفرما بحث شده است. (برای مطالعه کلیک کنید)

1- شکایت کارگر از کارفرما در مرحله اول در هیات تشخیص که سه عضو دارد رسیدگی می شود. این رسیدگی بدوی است. اعضای هیات تشخیص متشکل از 3 نفر نماینده دولت، نماینده کارگران و نماینده کارفرمایان هستند.

پس از تشکیل تعداد جلسات رسیدگی لازم در هیات تشخیص رای بدوی صادر می شود. اگر کارگر یا کارفرما نسبت به رای هیات تشخیص اعتراض نداشته باشد این رای قطعی می شود. رای قطعی لازم الاجرا است.

ولی اگر یکی از طرفین دعوی اعم از کارگر و یا کارفرما  نسبت به رای هیات تشخیص اعتراض داشته باشند باید اعتراض خود را در مهلت 15 روز از ابلاغ رای بدوی ثبت نمایند. پس از تجدید نظر خواهی به رای بدوی پرونده به مرحله تجدید نظر خواهی ارجاع می گردد.

2- در مرحله تجدید نظر خواهی به رای اداره کار هیات حل اختلاف که متشکل از 9 هستند رسیدگی به موارد اعتراض را بر عهده می گیرد. اعضای هیات متشکل از 2 نفر نمایندگان دولت 1 نفر نماینده دادگستری، 3 نفر نمایندگان کارگران و 3 نفر نمایندگان کارفرمایان هستند.

رای صادره از هیات حل اختلاف قطعی و لازم الاجرا خواهد بود.

در صورتی که هر یک از طرفین دعوی به آرای قعطی اداره کار اعتراض داشته باشد اشخاص داخل کشور در مهلت 3 ماه و اشخاص مقیم خارج از ایران در مهلت 6 ماه می توانند با طرح دعوی از رای اداره کار نسبت به فرجام خواهی آن اقدام نمایند.

کارگر در چه مواردی می تواند از کارفرما شکایت کند؟

در ماده 157 قانون کار چنین عنوان شده است که :

هر گونه اختلاف فردی بین کارفرما و کارگر یا کارآموز که ناشی از اجرای این قانون و سایر مقررات کار، قرارداد کارآموزی،‌موافقت‌نامه‌های کارگاهی یا پیمانهای دسته‌جمعی کار باشد، در مرحله اول از طریق سازش مستقیم بین کارفرما و کارگر یا کارآموز و یا نمایندگان آنها در‌شورای اسلامی کار و در صورتی که شورای اسلامی کار در واحدی نباشد، از طریق انجمن صنفی کارگران و یا نماینده قانونی و کارگران و کارفرما حل و‌فصل خواهد شد و در صورت عدم سازش از طریق هیاتهای تشخیص و حل اختلاف به ترتیب آتی رسیدگی و حل و فصل خواهد شد.

بنابران موارد شکایت کارگر از کارفرما می تواند شامل:

حقوق – مزایای مختلف مانند اضافه کاری، شب کاری، نوبت کاری و … – شغل – شرایط کار – اخراج – عدم واریز بیمه – ارتقای شغلی – مرخصی ها – قرارداد کار – اجبار به کار – تعلیق قرارداد کار

و سایر مواردی که به ارتباط بین کارگر و کارفرما ناشی از مقررات قانون کار است باشد.

ممکن است بین کارگر و کارفرما علاوه بر روابط مشمول قانون کار مشکلات دیگری مانند مشاجره، خرید و فروش اموال و امثال آن باشد که چنین مواردی خارج از قانون کار بوده و باید هر گونه اختلاف ناشی از آن ها در مراجع قضایی پیگیری شوند.

آیا کارفرما می تواند از کارگر در اداره کار شکایت کند؟

ساختار تشکیلات قضاوتی ادارت کار طوری است که در مرحله بدوی فقط شکایت کارگر پیش بینی شده است. یعنی کارفرما نمی تواند بدوا در اداره کار علیه کارگری طرح شکایت نماید.

ولی پس از صدور رای بدوی کارفرما نیز می تواند دادخواست تجدید نظرخواهی علیه رای صادره بدوی صادر نماید. علاوه بر آن پس از قطعی شدن رای اداره کار کارفرما می تواند علیه رای صادره از اداره کار در دیوان عدالت اداری شکایت نماید.

شکایت کارفرما علیه کارگر چگونه امکانپذیر است؟

چنانچه در قسمت های قبل نیز ذکر گردید مرجع عام رسیدگی به اختلافات دادگاه ها هستند. اگر کارگر به هر عنوان به کارفرما مدیون باشد کارفرما می تواند از طریق مراجع قضایی نسبت به ادعای خود  علیه کارگر طرح شکایت کند.

این موضوع در ماده 44 قانون کار نیز پیش بینی شده است که اگر کارگر در حین اشتغال باشد و کارفرما رای مراجع قضایی مبنی بر مدیون بودن کارگر به کارفرما داشته باشد می تواند از حقوق کارگر طبق مقررات قانون کار کسر نماید.

اعتبار آرای صادره از اداره کار چقدر است؟

پس از طی مراحل رسیدگی به شکایت کارگر علیه  کارفرما و صدور رای و قطعی شدن رای اداره کار این سوال پیش می آید که اعتبار رای قطعی صادره چقدر است؟

رای قطعی اداره کار یک سند حقوقی و قعطی است که دین کارفرما به کارگر را اثبات می کند. از طرفی در تبصره 1 ماده 13 قانون کار مطالبات کارگران جزو دیون ممتازه طبقه بندی شده اند. منظور از دیون ممتازه این است که چنانچه کارفرمایی به چندین شخص بدهی داشته باشد و در میان آن ها به کارگر هم بدهی داشته باشد و مال وی کفاف تمام بدهی ها را ندهد در ابتدا مطالبات کارگر باید پرداخت شود و از باقی مانده به سایر طلبکاران پرداخت شود.

بنابراین ملاحظه می شود که اعتبار رای اداره کار نسبت به سایر اسناد مالی مانند چک و سفته و امثال آن ها اولویت دارد.

ضمانت اجرای رای اداره کار

ضمانت اجرایی رای اداره کار چیست؟

در قسمت قبلی به درجه بالای اعتبار رای اداره کار اشاره شد. حال سوال این است که پس از مشخص شدن محکومیت کارفرما در اداره کار این محکومیت چگونه باید اجرا شود؟

محکومیت های کارفرما در کار می تواند دارای چند حالت باشند :

  1. پرداخت مبلغ از بابت حقوق و مزایای معوق
  2. واریز حق بیمه
  3. اقدامات  غیر مالی مانند ابقا به کار، تغییر شغل

بند 1 و 3 در ابتدا با ابلاغ رای به کارفرما باید توسط وی اجرا شود. چنانچه کارفرمای محکوم از اجرای رای اداره کار به هر عنوان خودداری نماید با استناد به ماده 166 قانون کار اجرای رای از طریق اجرای احکام دادگستری انجام می پذیرد.

برای اجرای بند 2 کارفرما نمی تواند راسا اقدام نماید. برای واریز بیمه محکوم شده در رای اداره کار باید ابتدا رای صادره از جانب اداره کار و یا اجرای احکام دادگستری به شعبه مربوطه تامین اجتماعی ارجاع گردد. رای واصله به تامین اجتماعی پس از طی مراحل اداری و صدور برگ واریز حق بیمه به کارفرما ابلاغ می گردد. مبلغ معینه از کارفرما مطالبه و وصل شده و سابقه بیمه مندرج در رای اداره کار به سابقه بیمه کارگر شاکی منظور می شود.

ما چگونه به شما کمک می کنیم؟

مشاوره شکایت کارگر از کارفرما

طبیعی است که مراحل شکایت کارگر از کارفرما همیشه به سادگی پیش نمی رود. اختلاف بین کارگر و کارفرما نیز مانند سایر مسائل حقوقی امری بسیار تخصصی است.

در صورتی که هر کس بدون علم و دانش و اطلاع از حقوق خود اقدام نماید چه بسا خسارت های جبران ناپذیری متحمل می شود.

  • کارگر ممکن است به طور دائم نتواند پیگیر حقوق و مزایای خود باشد.
  • کارفرما نیز ممکن است متحمل جرائم و محکومیت های سنگینی شود.

 


راه حل پیشگیری از خسارت چیست؟ …. دریافت مشاوره و راهنمایی


.

در هر یک از مراحل شکایت کارگر از کارفرما از تنظیم دادخواست تا اجرای رای می توانیم همراه و مشاور شما باشیم. با همراهی ما طوری می توانید در هر یک از مراحل اقدام کنید که نیاز به وکیل نخواهید داشت. در هر یک از مراحل زیر می توانید روی ما حساب کنید.

  • مشاوره قبل از شکایت از کارفرما
  • مشاوره کارفرما برای دفاعیه
  • تنظیم دادخواست بدوی اداره کار
  • در حین رسیدگی بدوی
  • پس از صدور رای بدوی
  • تنظیم دادخواست تجدیدنظر خواهی و اعتراض به رای اداره کار
  • در مرحله رسیدگی به اعتراض و تجدید نظر خواهی
  • پس قطعی شدن رای
  • شکایت در دیوان عدالت اداری
  • اجرای آرای قطعی اداره کار

64 دیدگاه دربارهٔ «مشاوره شکایت کارگر از کارفرما»

  1. سلام
    کارمند ما بعد از هشت سال استعفا داد طبق درخواست کتبی گفت من رو بیمه کنید تا یه کار پیدا کنم الان رفته وزارت کار شکایت کرده من یک سال کار کردم و حقوق نگرفتم و به بیمه یکسال پایانی که به درخواست خودش رد کردیم استناد کرده! الان می گن ما نمی تونیم اون درخواست رو به وزارت کار برای اثبات عدم کار کرد کارمند ارائه کنیم چون این کار خودش خلاف قانون بوده و جرم محسوب میشه! حالا ما باید چیکار کنیم که پول یک سال بیمه رو نگرفتیم از کارمند و باید یک سال هم حقوق پرداخت کنیم
    هیچ راهی برای دفاع از کارفرما تو این شرایط نیست؟

  2. صادق ستاره

    سلام وقت بخیر . من از سال ۹۰ تا ۹۵ بصورت تمام وقت در کارگاهی شاغل بودم .سال ۱۳۹۵ علیه کارفرما شکایت کردم .کارفرما در اداره کار به دروغ گفت که کارگر  یک تایم بمدت ۳ ساعت در کارگاه بوده و هیات بنفع کارفرما رای به مبلغ ۷ میلیون تومان داد.با اعتراض به دیوان در سال ۱۴۰۱ هیات رای سال ۱۳۹۶ را نقض و ۳۸ میلیون تومان بنفع بنده حکم صادر شد که نرخ مربوط به سال ۹۶ هست. الان با توجه به تغییر فاحش قیمت شاخص سالانه تاخیر تادیه از چه سالی محاسبه میشه. اگر در دادگاه شکایت کنم ؟ ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱ یا از تاریخ صدور حکم ۱۴۰۱ میباشد؟

    1. سلام
      اداره کار صلاحیت رسیدگی به موضوع خسارت تاخیر تادیه را ندارد و باید در مراجع دادگستری به این موضوع طرح شکایت کنید.

    2. صادق ستاره

      سلام خداقوت . آیا در دادگاه باید درخواست تاخیر تادیه بدم یا از کارفرما بخاطر دروغگویی و به تاخیر انداختن عمدی رای طی ۶ سال و دور زدن هیات حل اختلاف اداره کار شکایت کنم؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید ?

    3. سلام
      این ادعای دعوی حقوقی هست که باید در دادگاه با عنوان خسارت تاخیر تادیه مطرح شود.

  3. سلام من یکی از درخواستمو تو دادخواثت ثبتیم یادم رفته ثبت کنم چیکار میتونم بکنم ممنون

    1. سلام
      تا پایان جلسه اول خواسته قابل افزایش است.
      پس از اتمام جلسه اول خواسته جدید باید طی دادخواست مجزا مطرح شود.

  4. صادق ستاره

    سلام وقت بخیر . من طی ۶ سال دوتایم در کارگاهی شاغل بودم .سال ۱۳۹۵ علیه کارفرما شکایت کردم .کارفرما در اداره کار گفت که کارگر یک تایم بمدت ۳ ساعت در کارگاه بوده و هیات بنفع کارفرما رای داد.با اعتراض به دیوان سال ۱۴۰۱ بنفع من حکم صادر شد .
    الان با توجه به تغییر فاحش قیمت شاخص سالانه میتونم از سال ۹۵ که ۶ سال کارفرما دروغ گفته درخواست تاخیر و تادیه و خسارت بشم ؟

    1. سلام
      اداره کار صلاحیت رسیدگی به خسارت تاخیر و تادیه را ندارد. پس از قطعی شدن رای اداره کار می توانید از طریق مراجع دادگستری موضوع را مطرح و پیگیری نمایید.

  5. محدثه اذرنگ

    با سلام اگر کارگری پنجاه میلیون از کارفرما طلب داشته و کارفرما ورشکست شده و هیچ پولی نداره و اموالی هم نداره کارگر باید چیکار کنه؟

    1. سلام
      وصول مطالبات پس از قطعی شدن رای اداره کار و صدور اجرائیه در دادگستری با معرفی اموال امکان پذیر است.

  6. با سلام
    سال ۹۶ در بک مرکز تصویر برداری۵۰ درصد شریک شدم در بهمن ۱۴۰۰ اختلاف با شریکم پیش امد تا کار به دادگاه کشیدمن دیگه نرفتم به مرکز وبا دخالت دادستان مرکز را به شریکم اجاره دادم ۵ ماه پس از خروج من یکی از کارگرها که ۱۷ سال در مرکز کار میکرده توسط شریکم اخراج شده حالا که پروانه بهره برداری به اسم هر دو‌ ما است من گفتم من اخراج نمیکنم وکارگر رفته در اداره کار شکایت کرده از ایشان و‌اداره کار گفته که نصف مبلغ به کارگرتعلق میگیره و باید از من نیز شکایت کنه با استناد به ماده ۱۲
    حالا میخواهند من را که ۳ سال ۵۰ در صد کارفرما بودم برا نصف مبلغ ۱۷ ساله محکوم کنند
    راهی است من اقدام کنم
    با تشکر

  7. سلام. وقت بخیر، چند ماه هستش تو یه شرکت کار میکنم، بعنوان کارشناس فروش استخدام شدم ولی بعد یک هفته شدم بازاریاب بدون خواست خودم،

    *قرارداد کتبی ندارم
    *یک ریال حقوق بابت این ۴ ماه دریافت نکردم
    *۳۲ روز ماموریت فرا استانی داشتم
    *بیمه نشدم

    مدت شکایت چقدر طول میکشه؟
    سپاس از راهنماییتون

    1. سلام
      مدت قابل پیش بینی نیست. عواملی مانند حجم پرونده های ادارات، اینکه در چندمین جلسه رای صادر شود، آیا کارفرما یا شما اعتراض می کنید به رای یا نه و … در مدت صدور رای قطعی تاثیرگذار هستند.

  8. سلام
    وقتتون بخیر
    من یه مغازه داشتم که الان تعطیله
    اون موقع برای نصب هر موقع کاری میگرفتیم به نصاب
    زنگ میزدیم الان یکی از اون نصابا رفته شکایت کرده
    من نه با ایشون قرارداد داشتم نه قرار بوده برای من همیشه کار کنه هر موقع کار بود زنگ میزدم اگه بیکار بود کار ماهم انجام میداد
    الان چیکار کنم

    1. سلام
      در صورتی که کار به صورت پیمانکاری و با حق الزحمه مقطوع بوده و هزینه شاگرد و تامین تجهیزات به حساب نصاب بوده اداره کار در صورت احراز رابطه پیمانکاری می تواند این شکایت را رد کند.

  9. علی فلاحی

    سلام
    کارگر چطور میتواند حسابهای کارفرمارا بعد از صادر شدن رای اجرائیه و عدم پاسخگویی کارفرما،مسدود کند؟آبا دادگاه خودش حساب ها را استعلام میکند یا کارگر باید حسابهای شرکت را معرفی کند؟

    1. سلام
      پس از ارجاع رای قطعی اداره کار به اجرای احکام دادگستری، دادگستری از بانک هایی که کارگر معرفی می کند حساب هایی بانکی را استعلام و به میزان بدهی به کارگر مسدود می کند.

  10. با سلام
    یکسال یه شرکتی کار کردم به عنوان اپراتور تولید. وسط آخرین قراردادم که یکماهه بود به خاطر اذیتایی که میکردن خودم مجبور شدم بیام بیرون با پای خودم
    حالا برای حق و حقوقم شکایت کردم و در حال حاضر بیکارم و میخام از بیمه بیکاریم استفاده کنم
    آیا بیمه بیکاری به من تعلق میگیره؟
    ممنونم ازتون اگر راهنماییم کنید

    1. سلام
      در صورتی که اداره کار قطع رابطه کاری را از جانب شما و ارادی تشخیص دهد بیمه بیکاری تعلق نمی گیرد ولی چنانچه اخراج و غیر ارادی تشخیص دهد بیمه بیکاری تعلق می گیرد.

  11. سلام ببخشید من از کارفرما شکایت کردم به کارفرما ابلاغ شد جلسه اول نیامدن دومین بار کارفرما اعتراض زد رفت تجدید نظر بازم کارفرما با وجود ارائه برگه تسویه حساب سوری در جلسه تجدید نظر نیامدن الان رأی در مرحله‌ی اجرا احکام است و محکوم به پرداخت حق بیمه و مبلغ بدهی ب من شدن
    سوالی که دارم کارفرما برای ابطال حکم دادخواست داده به دادگستری
    مگر ابطال رای قطعی به دیوان عدالت اداری نیست
    حقوق کارگر از دیون ممتاز مگر نیس
    اینجور که بشه هر کارفرما در هیچ یک از جلسات با اینکه بهش ابلاغ شده حضور پیدا نکند در آخر هم در مرحله اجرای احکام دادخواست ابطال رای بده
    بی زخمت تمنا میکنم جواب منو بدید تورو قرآن با این دادخواست ابطال رای کارفرما زندگیم داره نابود میشه

    1. سلام
      دادگاه مرجع رسیدگی عمومی است. وقتی رای اداره کار قطعی شده باید در زمان مشخص در دیوان عدالت اداری مورد اعتراض و شکایت شود. معمولا دادگاه چنین دادخواست هایی را رد می کند.

  12. سلام
    من از کارفرما شکایت کردم رای هیات حل اختلاف و فرستادم دیوان رای داده اداره کار می گه رای دیوان و بزار اجرا برای سنوات و ….دوباره دادخواست بده رفتم کافی نت طرف خودش انجام داد همه چیو اشتباه زد و ثبت شد من بلا فاصله انصراف و دادخواست جدیدی خودم تنظیم کردم و ارسال و ثبت شد ممکنه مشکل ساز بشه؟

  13. توی سامانه بخشی بود بنام آیا به نماینده نیاز دارید؟
    خواستم بدونم جریان این موضوع چیه؟

    1. سلام
      برای معرفی وکیل و نماینده جهت حضور در جلسات شکایت اداره کار است.

  14. با سلام خدمت شما
    من جایی مشغول به کار بودم و الان شکایت کردم بابت اخراج ناگهانی و قرارداد تک نسخه‌ای بود و دست کارفرما واریزی‌های حقوق هم از کارت شخص دیگه‌ای بود آیا کارفرما می‌تونه منکر کارکرد من در اونجا بشه؟

    1. سلام
      واریز بیمه اگر وجود داشته باشد به عنوان اماره برای اثبات اشتغال است. انکار واریز مبالغ و اشتغال ممکن است ولی در شکایت اداره کار در یک مرحله تحقیق و بازرسی وجود دارد که می تواند به اثبات اشتغال کمک کند.

  15. سلام خدمت شما دوستان گرامی
    اگر کارفرما سِمت کارگر را در بیمه درست رد نکند چه اقدامی باید انجام داد؟

    1. سلام
      در صورتی که مهم باشد (مانند مشاغل سخت و زیان آور) می توان برای احراز عنوان شغلی در اداره کار طرح شکایت کرد.

  16. پری اعظمی

    سلام
    من به مدت چند ماه در یک فروشگاه لوازم التحریر کار کردم برای مصاحبه که رفتم قرار شد ساعتی کار کنیم ساعتی پانزده هزار تومان و منم قبول کردم(روزی ۶ ساعت) حقوق ماهیانه من میشد 2700000….روز واریز حقوق که شد به من 2200000 واریز کردن ماه بعد هم 2400000 وقتی اعتراض کردم متوجه شدم روزایی که اجازه میگرفتم میرفتم یا مثلا مغازه زیاد شلوغ نبود بهم میگفتن زودتر برو همه اونارو از حقوقم کم کردن میخواستم بدونم اجازه همچین کاری و دارن ؟؟
    و اینکه بعد فهمیدن این موضوع من دیگه نرفتم الان بعد گذشت چند ماه هنوز حقوق منو ندادن آیا من میتونم شکایت کنم؟؟؟
    بیمه هم نبودیم روز جمعه ها هم میرفتیم اصلا تعطیلی نداشتیم
    و اینکه برای مصاحبه با دوستم رفتیم که هر دو ما استخدام شدیم تو دو قسمت مختلف مشغول بکار شدیم بعد گذشت چند هفته دوستم دیگه نیومد کارای اونم من انجام دادم ولی حقوق یک نفرو گرفتم
    شکایت کنم میتونم حقم و بگیرم لطفا راهنمایی کنید

  17. سلام وعرض ادب
    ببخشید من در یک کارگاه از سال 95 بدون قرارد داد تا اخر شهریور 1401مشغول به کار بودم و از دی ماه 97 مشمول حق اولاد می شدم اما چون امسال در تیر ماه برامون قرارداد موقت فرستادن بابت بیمه بیکاری متوجه شدم که طی این سال ها به من حق اولاد داده نشده است و شرکت هم میگه فقط میتونیم حق اولاد مرداد وشهریور 1401 بهت بدیم گذشته ها قابل پرداخت نیست – می خواستم ببینم چطوری باید شکایت کنم و ایا حق اولاد من به نرخ روز پرداخت میشه یا طوری دیگه و حق بیمه های من که در این سال ها به خاطر حق اولاد کمتر پرداخت می شده ،چیکار کنم – با تشکر

  18. باسلام
    من اپراتورجایگاهم مدت سه سال نیم ثابت شیفت شب هستم یه شب با یه راننده که اشغال کف ماشینشو تو محوطه ریخت بحثم شد کارفرمام بخاطر جروبحثم با راننده اخراجم کرد حقوقم رو کم داده شکایت کردم
    ایا حق به من میدن
    لطفا جواب بدید

    1. سلام
      در صورتی که مطالبات حقوق و مزایا داشته باشید می توانید در اداره کارشکایت کنید

  19. سلام وقت بخیر
    من از کارفرمای خودم به علت حادثه دیدن در محل کار شکایت کردم
    به دلیل اینکه ایشون قبل از رفتن به بیمارستان ادعا کرد پول درمان و میده و بعد هیچ مسیولیتی و قبول نکرد
    الان من تمامی مدارک پزشکی
    ویدیو زمان حادثه
    شکایت
    نامه پلیس ۱۱۰ و …. و دارم
    چقدر ممکن رای به نفع من صادر بشه

  20. محمد معماری

    با سلام.
    در خصوص قراردادهای مزد ساعتی که کارمند با کارفرما انعقاد مینماید ولی کارفرما با توجه به اینکه میزان سوابق بیمه کارمند کاهش پیدا نکند در لیست ماهانه کارکرد را بصورت یک ماه کامل ارسال میکند در اینصورت کارفرما بعد از شکایت کارمند چگونه میتواند از حق خود دفاع نماید؟

    1. سلام
      طبق قانون تامین اجتماعی و قانون کار کارفرما مکلف است به نسبت کارکرد بیمه کارگر را واریز نماید.
      هر چند واریز بیمه کامل دلیلی بر کارکرد کامل کارگر نیست ولی یک نشانه و اماره قوی و به نحوی اقرار کارفرما به کارکرد کامل کارگر است. در چنین مواردی باید کارفرما اثبات کند که کارکرد واقعی کارگر کمتر بوده است.
      در چنین کارهایی کارفرما به نسبت کارکرد بیمه واریز می‌نماید و کارگر نیز می‌تواند با تامین اجتماعی قرارداد بسته و کسری حق بیمه را شخصا واریز کند تا سابقه بیمه وی تکمیل شود.

    2. سلام من سال ۸۵ با یکی شریک بودم و توی زیرزمین خانه ما کار میکردیم. چند کارگر هم داشتیم حالا بعد ۱۵ سال یکی از کارگرا برا بیمه شکایت کرده شریک من هم الان نیستش سهم اون چی میشه؟ ممنون میشم جواب بدین

    3. زهرا هاشمی

      طبق قانون کار آخرین کارفرما قائم مقام کارفرماهای قبلی است و در اداره کار طرف دعوی قرار میگیرد. چنانچه آخرین کارفرما در اداره کار محکوم شود میتواند در دادگاه عیله شریک یا کارفرمای قبلی که قسمتی از مبلغ متعلق به وی بوده طرح شکایت کند.

  21. پس از قطعی شدن رای اداره کار و مراجعه به اجرای احکام دادسرا و گرفتن توقیف اموال و حساب شرکت متاسفانه پولی در حساب نیست و اموال هم قبلا توقیف شده…..آیا من میتونم از شخص مدیر عامل شکایت کنم؟در کل چطور می تونم حق و حقوقم رو بگیرم؟

    1. سلام
      در شرکت‌ها در موارد حقوقی شخصیت حقوقی شرکت طرف حساب است نه مدیرعامل. اگر اموالی به نام شرکت وجود نداشته باشد وصول مطالبات کار مشکلی است. در صورتی که اموال شرکت را قبلا افراد دیگری که غیر کارگر هستند توقیف کرده باشند با توجه به ممتازه بودن دیون کارگر اجرای احکام در صورت عدم اجرای توقیف ها، طلب کارگر را در اولویت قرار دهد.

    1. سلام
      برای طرح شکایت در اداره کار ابتدا باید در دفاتر پیشخوان دولت احراز هویت شوید. پس از دریافت رمز عبور در سامانه جامع روابط کار شکایت خود را ثبت نمایید.

    2. باسلام
      بنده حدود6ماه در نانوایی کار میکردم کارفرما بیمه رد نکرد من شکایت کردم. رای اداره بنفع من صادرشد لازم اجراشد بعدش دستور قضایی هم توی پرونده برای توقیف اموال و تهیه لیست بیمه محکوم شد. اما تامین اجتماعی از اجرای حکم امتناع کرد تا به دیوان اداری شکایت کردم. آیا رای بنفع من صادر میشه البته این بیمه از سال 1399هستش. بعدش اگه قبل از رای دیوان میشه انصراف داد در آن صورت پرونده مختومه میشه…
      لطفا جواب کامل بدین ممنون میشم

  22. ارسلان مرادمند

    باسلام من رای خودرا ازاداره کارگرفتم ولی چون قبل ثبت نام گرده بودم برای بیمه بیکاری رای نهایی را وقتی به شعبه بردم انها گفتن اول باید ما حقوقی بررسی کنیم بعد حالا بااین که من مبلع یک ملیون دویست هزارتومان پرداخت گردم ولی بیمه بیکاری پیامک داده بیمه بیکاری به شما تعلق نمی گیرد بخدا خسته شدم متاهل بیکارم سه فرزند دارم لطفا کمک کنید

    1. علی انتظاری

      سلام
      اصلاح در دو حالت قابل تصور است:
      1- کاهش خواسته : برای کاهش خواسته در هر مرحله رسیدگی قبل از صدور رای می توانید از قسمتی یا کل خواسته انصراف دهید.
      2- افزایش خواسته : چنانچه موردی از خواسته های شما جا مانده باشد می توانید تا اتمام جلسه اول رسیدگی آن را به خواسته های خود اضافه نمایید. برای این کار ساده ترین راه طرح خواسته در اظهارات جلسه اول رسیدگی در اداره کار است.
      در نهایت چنانچه در کل جریان رسیدگی خواسته ای مطرح نشد با طرح دعوی جدید آن خواسته را مطالبه نمایید.

  23. حمید رسائی

    سلام.
    لطفا اگه میتونید راهنماییم کنید.
    مزد گروه های شغلی ۲۰گانه چگونه محاسبه میشه ،یعنی هر شغل گروه خاصی دارد یا خیر.
    اگه هر شغل گروه خاصی دارد پرستار شرکتی باید در چه گروه شغلی باشد؟؟
    ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام
      عنوان شغلی برخی مشاغل در لیست گروه های 20 گانه طبقه بندی مشاغل وجود دارد. اگر شغل کارگر با یکی از مشاغل مطابقت داشته باشد باید همان گروه لحاظ شود و اگر عین شغل در این لیست موجود نداشته باشد می تواند با نظر اداره کار گروه شغلی یک از مشاغل معادل در نظر گرفته شود.
      این مقاله را مطالعه فرمایید : طبقه بندی مشاغل شرکت های خدماتی

    2. سلام من چندسال است که دریک کارگاه بدون انکه بدانم کارفرما معرفی شدم دراصل من کارگر هستم نه بیمه شدم نه چیزی ایا میتوانم برعلیه صاحب کار شکایت کنم باخبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار تنظیم کن
مشاوره بگیر