تغییر کد کارگاه چه تاثیری در پایه سنوات تجمیعی کارکنان شرکت دارد؟

تاثیر تغییر کد کارگاه در بیمه و تاثیر آن در پایه سنوات کارکنان چه شرایطی دارد در حالی که شرکت ما از سال 88 دایر است. برخی از کارکنان از سال 88 و برخی از سال 90 در این شرکت مشغول به کار هستند. در سال 94 کد کارگاهی شرکت تغییر کرده است. در سال های گذشته ملاک محاسبه پایه سنوات را بدون توجه به تغییر کد کارگاه سال های استخدام کارکنان در نظر گرفته ام. آیا اگر امسال بخواهم بر مبنای سال 94 پایه سنوات را محاسبه و لیست بیمه رد کنم مشکلی ایجاد می‌شود؟

شرایط تغییر کد کارگاه در پایه سنوات و حقوق و دستمزد کارگران و کارکنان

کارگاه از نظر ماده 4  قانون کار محلی است فیزیکی که رابطه کارگری و کارفرمایی در آن شکل گرفته است. در بند 3 ماده 2 قانون تامین اجتماعی کارگاه به عنوان محلی است که بیمه شده به دستور کارفرما یا نماینده او در آنجا کار می‌کند. در ادامه با این تعریف‌های قانونی به تاثیر تغییر کد کارگاه در پایه سنوات کارکنان و کارگران آن کارگاه پرداخته شده است.

سازمان تامین اجتماعی برای ثبت اطلاعات کارگاه‌ها شماره ای یکتا برای هر کارگاه تخصیص می‌دهد و ممکن است به مرور زمان و بروزرسانی‌ها و یا تغییرات در شرایط کارفرما کد کارگاهی تغییر یابد بدون اینکه در عمل از لحاظ فیزیکی تغییری در کارگاه رخ داده باشد.

پس ملاحظه می‌شود که کد کارگاه یک عدد است که تامین اجتماعی به کارگاه اختصاص می‌دهد و خود کارگاه فراتر از یک رقم و شناسه است. در بند 2 بخشنامه مزد و حقوق سال 1401 و سال‌های گذشته (که ممکن است در بندهای دیگری قید شده باشد) ملاک پرداخت پایه سنوات اشتغال در کارگاه است. همانطور که در بالا هم اشاره شد منظور از کارگاه محل انجام کار است فارغ از اینکه این محل چه اسم و رسمی و یا شناسه و یا کدی داشته باشد. چه بسا در برخی موارد ممکن است کارگران کارگاهی بدون واریز بیمه و حتی دریافت کد کارگاه مشغول به کار باشند. عدم واریز بیمه تخلف کارفرما از ماده 148 قانون کار است و این تخلف توجیه تخلفات بعدی مانند عدم پرداخت پایه سنوات نمی‌تواند باشد.

فراتر از تغییر کد کارگاه موضوع ماده 12 قانون کار و ماده 37 قانون تامین اجتماعی است. در این مواد هرگونه تغییر در مالکیت کارگاه اعم از فروش، اجاره، ادغام و … در رابطه قراردادی کارگرانی که قرارداد معتبر دارند موثر نبوده و کارفرما جدید قائم مقام تعهدات کارفرمای سابق شناخته می‌شود. در چنین مواردی نیز ممکن است با تغییر مالکیت کارگاه کد کارگاه نیز تغییر یابد در حالی که طبق مواد قانونی مزبور این تغییرات نباید باعث از بین رفتن تعهدات کارفرما سابق گردد.

با توجه به توضیحاتی که داده شد تغییر کد کارگاه اثری در پرداخت پایه سنوات کارگران ندارد و کارفرما مکلف است بر مبنای تاریخ استخدام کارگر در همان کارگاه نیست به پرداخت پایه سنوات اقدام کند.

وفق ماده 36 قانون تامین اجتماعی و مقررات درآمدی مرتبط در حالت عادی مبنای پرداخت حق بیمه مزد و مزایای مشمول بیمه کارگران و کارکنان است. پایه سنوات (مزد پایه) نیز از موارد مشمول بیمه بوده و باید در پرداخت بیمه محاسبه شود. در صورتی که در سال گذشته حقوق و مزد کارگر مبلغ مشخصی در لیست بیمه درج شده باشد باید افزایش مزد سال جدید نسبت به مبلغ پرداختی سال گذشته اعمال شود و در غیر اینصورت مشمول جریمه خواهد شد.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر