آیا زنان با سابقه سخت و زیان‌آور می‌توانند با ۴۲ سال سن بازنشسته شوند؟

-1

با سلام
آیا خانم‌هایی که ۱۵ سال سابقه کار در مشاغل سخت و زیان‌آور دارند، که با احتساب سختی کار معادل ۲۲.۵ سال محاسبه می‌شود، می‌توانند طبق قانون بازنشستگی با ۴۲ سال سن و ۲۰ سال سابقه بازنشسته شوند؟
سال گذشته، پیش از اعمال قوانین جدید، این امکان وجود داشت.

ندا جباری (1 سال پیش)
5 پاسخ 1106 بازدید
0

سلام

در ماده 29 قانون برنامه پنج ساله هفتم توسعه که مربوط به افزایش سنوات مورد نیاز به بازنشستگی است، موضوع بازنشستگی زنان کارگر در مشاغل عادی با 42 سال سن و 20 سال سابقه بیمه جزو استثناهای این مقررات مطرح نشده و مشمول افزایش سنوات مورد نیاز بازنشستگی می شوند. ولی شاغلین در مشاغل سخت و زیان آور استثنا شده اند و مشمول افزایش سنوات مورد نیاز بازنشستگی نمی شوند. توجه شود که مقررات جدید مربوط به بازنشستگی صرفا متوجه سنوات مورد نیاز به بازنشستگی است نه سن.

معیار محاسبه میزان افزایش سنوات مورد نیاز برای بازنشستگی مقطع زمانی ۱۴۰۳/۰۵/۰۳ تعیین شده است. یعنی فرد در تاریخ ذکر شده از لحاظ سابقه چه مدت سابقه بیمه نیاز داشته که بازنشسته شود.

برای اینکه بدانید طبق قانون جدید بازنشستگی، زنان کارگر در 42 سال سن به چه مدت می توانند بازنشسته شوند بدین ترتیب عمل کنید. ابتدا باید بررسی کنید که در تاریخ 1403/05/03 چه مقدار سابقه بیمه از 20 سال کم داشتید. سپس از روی جدول افزایش سنوات مورد نیاز بازنشستگی، میزان افزایش سنوات مورد نیاز را محاسبه کنید.

به عنوان مثال کارگر زنی در تاریخ 1403/05/03 دارای 18 سال سابقه بیمه بوده که دو سال سابقه بیمه برای بازنشستگی کسر داشته است. طبق جدول افزایش سنوات بازنشستگی،  بیمه پردازانی که طبق قوانین ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی ۴ ماه اضافه می‌شود. بنابراین این بیمه شده زن به ازای هر سال باید 4 ماه نسبت سابقه مورد نیاز در قانون قبلی که 20 سال بود باید بیشتر کار کند. در نهایت سابقه مورد نیاز 20 سال و 8 ماه خواهد بود.

در سوال مطرح شده که اشتغال در مشاغل سخت و زیان آور به مدت 15 سال بوده است. با اعمال ضریب یک و نیم برای مشاغل سخت و زیان آور سوابق بیمه به 22.5 رسیده و شرایط بازنشستگی را خواهد داشت. از طرفی چون شغل کارگر جزو مشاغل سخت و زیان بوده جزو استثناهای قانون افزایش سن بازنشستگی بوده و باز هم شرایط بازنشستگی را خواهد داشت.

کارشناس تامین اجتماعی 1 (11 ماه پیش)
پاسخ
0

با سلام

خانمی هستم که ۱۲ سال و ۷ ماه در شرکتی با عنوان شغلی مشمول سختی کار مشغول به کار بوده‌ام و پس از آن ۲ سال نیز در محل دیگری که شامل سختی کار نمی‌شود، کار کرده‌ام. در حال حاضر ۴۶ سال سن دارم. آیا با این شرایط امکان بازنشستگی وجود دارد؟ همچنین درخواست فرم شماره یک را ثبت کرده‌ام.

؟ (5 ماه پیش)
پاسخ
0

سلام

نزدیک ترین شرایط برای بازنشستگی شما، بازنشستگی با 20 سال سابقه و 42 سال سن به علاوه سوابق الزامی اضافه شده طبق قانون جدید بازنشستگی است.

میزان سابقه شما در زمان لازم‌الاجرا شدن قانون افزایش سنوات الزامی، کمتر از 15 سال بوده و در کل 5 سال به سابقه الزامی شما اضافه شده است.

بنابراین شما با داشتن 25 سال سابقه بیمه‌پردازی، حائز شرایط بازنشستگی می‌باشید.

با اعمال ضریب سخت و زیان آور، سابقه شما مجموعا 20 سال و 10 ماه می‌باشد؛ بنابراین 4 سال و 2 ماه کسری بیمه داشته و امکان بازنشستگی وجود ندارد.

کارشناس روابط کار (3 ماه پیش)
1

سلام

آیا زنان شاغل در مشاغل سخت و زیان‌آور با ۱۵ سال سابقه کار می‌توانند بازنشسته شوند و حقوق کامل ۳۰ روزه دریافت کنند؟

سمیه شیاسی (5 ماه پیش)
پاسخ
0

سلام

سابقه شما با اعمال ضریب سخت و زیان آور، 22 سال و 6 ماه می‌باشد.

اگر سن شما 55 سال و بیشتر باشد، حداقل حقوق کامل بازنشستگی تعلق خواهد گرفت.

در صورتی سن شما کمتر از 55 سال باشد و بخواهید بازنشسته شوید، مستمری شما به نسبت سابقه پرداخت خواهد شد.

کارشناس روابط کار (3 ماه پیش)
پاسخ، دیدگاه یا تجربه خود را درباره این پرسش ثبت کنید تا دیگران نیز از آن بهره‌مند شوند