سلام
من خانمی هستم با ۱۰ سال سابقه کارِ سخت و زیانآور و ۳ سال و نیم سابقه بیمه عادی. ۳۷ ساله هستم و در سال ۱۴۰۲ فرزند سومم به دنیا آمده است. میخواستم بدانم با توجه به قانون جوانی جمعیت، آیا میتوانم در سن ۴۰ سالگی بازنشسته شوم؟
سلام
من خانمی هستم با ۱۰ سال سابقه کارِ سخت و زیانآور و ۳ سال و نیم سابقه بیمه عادی. ۳۷ ساله هستم و در سال ۱۴۰۲ فرزند سومم به دنیا آمده است. میخواستم بدانم با توجه به قانون جوانی جمعیت، آیا میتوانم در سن ۴۰ سالگی بازنشسته شوم؟
سلام
بند ت از ماده 17 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب 1400 به شرح زیر است:
ت ـ مادران شاغلی که از زمان لازم الاجرا شدن این قانون فرزند یا فرزندانی به دنیا خواهند آورد به ازای هر فرزند، می توانند از یک سال کاهش در سن بازنشستگی برخوردار شوند و برای فرزند سوم و بیشتر میزان کاهش یک و نیمسال به ازای هر فرزند خواهد بود. حداقل سن بازنشستگی مشمولین این بند، برای مادران دارای یک فرزند چهل و دو سال، دارای دو فرزند چهل و یک سال و دارای سه فرزند و بیشتر چهل سال و حداقل با بیست سال سابقه بیمه است. برقراری مستمری یا حقوق بازنشستگی متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه در زمان اشتغال می باشد.
تبصره ـ بار مالی اجرای این ماده از محل منابع حاصل از اجرای ماده (۷۲) این قانون در ردیف خاصی در بودجه سنواتی پیش بینی و به سازمان تأمین اجتماعی و سایر صندوق های بازنشستگی تخصیص داده می شود.
بر اساس این ماده مادرانی که بعد از لازم الاجرا شدن این قانون فرزند یا فرزندانی به دنیا بیاورند مشمول کاهش سن بازنشستگی میشوند. شرایط سنی بر اساس تعداد فرزند در متن قانون مشخص شده است.
با مدنظر قراردادن این قانون حداقل سن بازنشستگی برای مادران دارای یک فرزند چهل و دو سال، دارای دو فرزند چهل و یک سال و دارای سه فرزند و بیشتر چهل سال و حداقل با بیست سال سابقه بیمه است