اگر حین مرخصی استعلاجی اخراج شویم می‌توانیم از بیمه بیکاری استفاده کنیم؟

2

سلام،
من در تاریخ ۲۸ آذر جراحی داشتم و پزشک برایم از ۳۰ آذر به مدت ۲۰ روز مرخصی استعلاجی نوشته است. کارفرما بیمه آذر را به‌طور کامل برایم رد کرده، اما از دی ماه من را اخراج کرده. حالا من باید از بیمه بیکاری استفاده کنم یا مرخصی استعلاجی؟ قبل از اخراج ۱۹ ماه سابقه بیمه در محل کارم داشتم.

طاهره خدادادی (1 سال پیش)
9 پاسخ 986 بازدید
1

سلام،
در مورد مرخصی استعلاجی، اخراج معنی ندارد. اگر شما در حین کار به مرخصی استعلاجی رفته‌اید و پس از اتمام مرخصی، کارفرما از ادامه همکاری شما جلوگیری کند، این اخراج محسوب می‌شود. در این صورت، پس از پایان مرخصی استعلاجی می‌توانید برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کنید.

مریم مهدوی (1 سال پیش)
پاسخ
0

سلام

در حادثه‌ای حین کار پایم شکست و برایم استراحت پزشکی صادر شد. اما چون کارفرما حادثه را به عنوان «حادثه حین کار» ثبت نکرد، از او شکایت کردم. اکنون متوجه شده‌ام که قصد دارد مرا اخراج کند. آیا در این شرایط می‌توانم از بیمه بیکاری استفاده کنم؟

رضا (8 ماه پیش)
پاسخ
0

اول باید استراحت پزشکی تجویز شده را به تایید تامین اجتماعی برسانید تا به عنون مرخصی استعلاجی ثبت شود و این موضوع ارتباطی به عدم ارائه گزارش حادثه ندارد. بعد از اتمام مرخصی استعلاجی باید به کارگاه مراجعه کنید و در صورتی که کارفرما از پذیرش شما امتناع کرد می توانید بر اساس ادعاهایی که دارید در اداره کار شکایت کنید. در طول مدت مرخصی استعلاجی اخراج موضوعیت ندارد چرا که از تامین اجتماعی غرمت دریافت می شود.

کارشناس تامین اجتماعی 1 (7 ماه پیش)
0

سلام
من ۱۴ روز استعلاجی داشتم و قرارداد من تا پایان ماه اعتبار داشت. بعد از بهبودی، چهار روز به محل کار برگشتم و متوجه شدم که کارفرما من را اخراج کرده است. آیا می‌توانم برای بیمه بیکاری اقدام کنم و از کارفرما شکایت کنم؟

فاطمه احدی (6 ماه پیش)
پاسخ
0

سلام

در ابتدای همین صفحه پرسش مشابهی مطرح شده و پاسخ سوال نیز ثبت شده است، لطفا مطالعه فرمایید.

کارشناس روابط کار (6 ماه پیش)
0

سلام

بنده آشپز هستم درشرکت کار می‌کردم. بعد از ۲ سال اخراج شدم قراداد ندارم و کارفرما نامه عدم نیاز هم نمی‌دهد اگر از کارفرما شکایت کنم بیمه بیکاری به من تعلق خواهد گرفت؟

جواد پورجانفشان (5 ماه پیش)
پاسخ
0

سلام

نامه عدم نیاز مدرکی است که بیکاری غیر ارادی کارگر را اثبات می کند. در صورتی که کارفرما نامه عدم نیاز ارائه نکند این اقدام کارفرما نمی‌تواند مانع بهره مندی کارگر بیکار شده از حقوق خود شود.

پرسش  مشابهی پیش‌تر مطرح شده و پاسخ سوال شما در آن به‌طور کامل ارائه گردیده است. لطفاً از طریق لینک زیر پاسخ مربوطه را مطالعه فرمایید:

آیا با وجود عدم صدور نامه عدم نیاز از محل کار امکان دریافت بیمه بیکاری وجود دارد؟

کارشناس روابط کار (5 ماه پیش)
0

سلام

من حین بیمه بیکاری عمل عصب دست انجام دادعم و دکتر 60 روز استراحت پزشکی نوشته می تونم استفاده بکنم نعلق می گیره یا نه

بیژن محمدی (1 هفته پیش)
پاسخ
0

سلام

دریافت همزمان حقوق بیمه بیکاری و مرخصی استعلاجی از نظر قانونی امکان‌پذیر نیست. مرخصی زمانی موضوعیت پیدا می‌کند که رابطه کارگری و کارفرمایی برقرار باشد.

کارشناس روابط کار (1 هفته پیش)
پاسخ، دیدگاه یا تجربه خود را درباره این پرسش ثبت کنید تا دیگران نیز از آن بهره‌مند شوند