نتایج بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post
page
dwqa-question
dwqa-answer
e-landing-page
wpforms

سوال کاربر : در صورت عدم پرداخت حق بیمه سخت و زیان آور از طرف کارفرما چه کار باید کرد؟

من حدود 24 سال در مشاغل سخت و زیان آور کار کرده‌ام. برای بازنشستگی سخت و زیان آور درخواست داده‌ام و در کمیته سخت و زیان آور تایید شده است. رای کمیته سختی کار به بیمه تامین اجتماعی ارسال شده است و بیمه صورتحساب 4 درصد حق بیمه سخت و زیان آور را صادر کرده است. شرکت کارفرما در پرداخت حق بیمه سختی کار به تامین اجتماعی تعلل کرده و عدم پرداخت حق بیمه سخت و زیان آور از طرف کارفرما باعث شده تامین اجتماعی از بازنشستگی بنده خودداری کند.

1-در صورت عدم پرداخت یا تاخیر در پرداخت حق بیمه سختی کار از طرف کارفرما تکلیف کارگر چیست و چه کار باید بکند؟

2-فرمول و نحوه محاسبه مبلغ 4 درصد حق بیمه سخت و زیان آور چگونه است؟

پاسخ به : در صورت عدم پرداخت حق بیمه سخت و زیان آور از طرف کارفرما چه کار باید کرد؟

طبق قوانین و مقررات بازنشستگی در ماده ۱۴ آیین‌نامه اجرایی بند (۵) جزء (ب) ماده واحده قانون اصلاح تبصره (۲) ماده (۷۶) قانون تأمین اجتماعی کارفرما مکلف شده است 4% حق بیمه سختی کار را به تامین اجتماعی واریز کند.

در صورت عدم پرداخت حق بیمه سخت و زیان آور از طرف کارفرما راه کارهای متفاوتی به شرح زیر وجود دارد.

به هر دلیلی برخی کارفرمایان از پرداخت این مبلغ خودداری می نمایند و عدم واریز این مبلغ موجب عدم بازنشسته کردن کارگر توسط تامین اجتماعی می شود. اغلب کارگران برای تسریع در امر بازنشستگی خود شخصاً به پرداخت مبلغ ۴ درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور اقدام می نمایند.

با توجه به اینکه مبلغ ۴ درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور از تکالیف و دیون کارفرما در قبال سازمان تامین اجتماعی است کارگران پس از پرداخت این مبلغ به فکر استرداد ۴ درصد پرداختی می افتند. در ابتدا کارگران برای این امر به مراجع حل اختلاف ادارات کار مراجعه می نمایند و مراجع حل اختلاف ادارات کار در این خصوص که این امر جزو اختلافات قانون کار است یا خیر اختلاف نظر داشتند. حتی دیوان عدالت اداری طی دادنامه صادره در اوایل ۱۳۹۶ چنین استدلال نموده بود که کارگر نباید نسبت به پرداخت این مبلغ اقدام نماید چرا که برخی کارگران حتی بدون اطلاع کارفرما این کار را انجام می دهند و احتمال دارد کارفرما به صورت اقساطی پرداخت کند و یا نسبت به مبلغ آن اعتراض داشته باشد و پرداخت مبلغ ۴ درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور اگر موجب بروز اختلاف بین کارگر و کارفرما باشد این اختلاف ترافعی بوده و کارگر می تواند برای استرداد این مبلغ می تواند در دادگستری طرح دعوی نماید.

رای شماره ۱۸۲۲ مورخه ۶/۷/۱۳۹۷وحدت رویه دیوان عدالت اداری در خصوص ۴ درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور

پس از بروز تعارض در آرای مختلف در مراجع حل اختلاف ادارات کار و نیز شعب تخصصی دیوان عدالت اداری در نهایت دیوان عدالت اداری در مورخه ۶/۷/۱۳۹۷ طی  دادنامه شماره ۱۸۲۲ به این اختلاف نظرها پرداخته و با صدور رای وحدت رویه در مراجع حل اختلاف و شعب دیوان عدالت اداری وحدت رویه ایجاد کرده است.

موضوع رای شماره ۱۸۲۲ مورخه ۶/۷/۱۳۹۷ دیوان عدالت اداری با موضوع ۴ درصد بیمه مشاغل سخت و زیان آور پرداختی توسط کارگر

رای وحدت رویه دیوان عدالت اداری اختلاف بین کارگر و کارفرما در خصوص ۴ درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور پرداختی کارگر را از نوع مواد ۲، ۳، ۱۴۸ و ۱۵۷ و سایر مواد از قانون کار دانسته است.

بنابراین رسیدگی به اختلاف ۴ درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور پرداختی کارگر در صلاحیت مراجع حل اختلاف اداره کار است.

لذا کارگرانی که ۴ درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور را خودشان پرداخت نموده اند می توانند در مراجع حل اختلاف اداره کار برای مطالبه این مبلغ از کارفرمای خود شکایت نمایند. بدیهی است که ارائه اصل فیش های واریز مبلغ ۴ درصد حق بیمه سخت و زیان آور مدرک و دلیل اصلی برای صدور رای در اداره کار خواهد بود.

فرمول و نحوه محاسبه مبلغ 4 درصد حق بیمه سخت و زیان آور

فرمول و نحوه محاسبه مبلغ حق بیمه سخت و زیان آور شامل دو قسمت است. کل حق بیمه سختی کار = برای سوابق قبل از 14 مهر 1380 + برای کل سابقه کار

1-نحوه محاسبه مبلغ حق بیمه سختی کار برای تاریخ قبل از 14/07/1380

مبلغ حق بیمه سختی کار سوابق قبل از 1380/07/14 = مستمری استحقاقی * سنوات و سال‌های قبل از تاریخ 1380/07/14 * 4%

2-نحوه محاسبه مبلغ حق بیمه سختی کار برای کل سابقه کار سختی کار

مبلغ حق بیمه سختی کار  کل سابقه = میانگین دستمزد 12 ماه آخر * کل سنوات و سال‌های کار سخت و زیان آور * 4%

در نهایت این دو مبلغ باهم جمع شده و به عنوان حق بیمه سوابق سختی کار کارگر به کارفرما ابلاغ می‌شود.


مطالب مرتبط زیر را نیز بخوانید

5 دیدگاه دربارهٔ «سوال کاربر : در صورت عدم پرداخت حق بیمه سخت و زیان آور از طرف کارفرما چه کار باید کرد؟»

  1. سلام اگر کارفرما از پرداخت ۴ درصد امتناع ورزد
    و خود کارگر اقدام به پرداخت ۴درصد کند و بعد اقدام به شکایت کند اول اینکه کارفرما می‌تونه پایان کار کارگر را به تأمین اجتماعی اعلام نکنه؟ حداکثر چه مدت میتونه کارگر را به صورت اجبار نگه داره؟ و چه مدت طول می کشه تا مبلغ ۴ درصد را از کارفرما گرفت؟ دوم اینکه آیا کارفرما می‌تونه از پرداخت پول سنوات و پاداش و مطالبات بازنشستگان امتناع یا به صورت تأخیر پرداخت کند؟

    1. زهرا هاشمی

      با سلام
      پرداخت 4درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور بر عهده کارفرما است. متاسفانه تامین اجتماعی خارج از تعهدات خود و برخی ماده36 قانون تامین اجتماعی تا زمان وصول این مبلغ از بازنشستگی کارگر و ارائه خدمات به بیمه شده خودداری میکند. چنانچه کارگر، خود به اجبار و از روی ناچاری 4درصد حق بیمه سختی کار را واریز کند میتواند در اداره کار برای مطالبه همان مبلغ از کارفرمای خود طرح شکایت کند. اگر سابقه بیمه کارگر، به نحوی باشد که با درنظر گرفتن شرایط سنی، مشمول بازنشستگی باشد لزومی به ارائه ترک کار از جانب کارفرما نیست. خود کارگر میتواند با مراجعه به تامین اجتماعی درخواست بازنشستگی ارائه کند.

  2. سلام. بنده در ذوب آهن اصفهان به صورت قرار داد معین کار مشغول به کار هستم و شغل بنده جزو مشاغل سخت و زیان آور شناخته شده و این قانون از سال 96 در ذوب آهن اجرایی شده،سؤال من اینه که سالهایی که من در همین مکان فعلی کار میکردم ولی شرکتی بودم(از سال 84 تا 88)یعنی ذوب آهن کارفرمای اصلی و شرکت ما پیمانکار تامین نیرو بوده،حال پرداخت حق بیمه سختی کار سنواتی که من نیروی شرکتی بودم بر عهده کیست(در ضمن شرکتی که من در ان کار میکردم منحل شده و پیمانکار ان هم فوت کرده

    1. سلام
      اگر شرکت پیمانکار صرفا تامین نیرو باشد حق بیمه سختی کار بر عهده شرکت اصلی خواهد بود.

  3. سلام . من از تاریخ ۷۶ تا سال ۸۴ در شهرداری بعنوان کارگر ساده ) طبق لیست بیمه ) و بعد از آن تا کنون در شرکت لوله سازی اهواز ، که عموم همکاران با مزایای سختی کار بازنشسته شده آن. حال سوال این هست که: اولا آیا سمت کارگر ساده در شهرداری جزو مشاغل سخت و زیان آور است؟ و اینکه طبق آنچه آمده آیا باز نشستگی با شرایط ۳۵ سال پرداخت حق بیمه به این شکل هست که( مجموع سخت و زیان آور + سنوات عادی) که برای من اکنون این شرط فراهم آمده است امکان پذیر میباشد؟ ثانیا: آیا من می‌توانم به جهت پرداخت نکردن توسط خودم ( مبلغ ۴درصد شهرداری) به اداره کار شکایت ببرم و شهرداری را ملزم به پرداخت حق بیمه نمایم تا اینگونه واریزی سهم شهرداری پس از محرز شدن برای من در مراحل بعدی مشکل ساز نشود؟؟! ثالثا: آیا سوابق قبل از سال ۸۰ بر اساس ۸درصد محاسبه می‌شوند؟ ممنونم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار تنظیم کن
مشاوره بگیر
چگونه خیلی راحت ریز حقوق و مزایای 1402 خود یا کارکنان خود را دقیق محاسبه کنید؟
برای دریافت آنلاین و فوری فیش حقوقی 1402 قانون کار
پایه سنوات تجمیعی، مزد شغل، حق مسکن، بن کارگری، حق اولاد، اضافه کاری، شب کاری، نوبت کاری، جمع کاری، ماموریت، حق بیمه، مالیات حقوق...
طبق آخرین مقررات و همه در یک برگه PDF قابل چاپ به شکل فیش حقوقی (رایگان و حرفه‌ای)