مهلت و نحوه اعتراض به رای هیات تشخیص اداره کار

اعتراض به رای هیات تشخیص
اعتراض به رای هیات تشخیص

اعتراض به رای هیات تشخیص اداره کار پس از اتمام مرحله اول رسیدگی شکایت کارگر از کارفرما می تواند انجام پذیرد.

مرجع صالح رسیدگی به دعاوی بین کارگران و کارفرمایان وظیفه هیات تشخیص و هیات حل اختلاف اداره کار می باشد. در این مقاله از سایت کارتابان قصد داریم تا فرایند رسیدگی به دعاوی و اعتراض به رای هیات تشخیص را بررسی کنیم.

فرآیند رسیدگی به اختلافات کارگری و کارفرمایی
فرآیند رسیدگی به اختلافات کارگری و کارفرمایی

فرایند کلی رسیدگی به اختلافات و دعاوی کارگری وکارفرمایی

مطابق ماده 157 قانون کار هر گونه اختلاف فردی بین کارفرما و کارگر یا کارآموز که ناشی از اجرای این قانون و سایر مقررات کار ، قرارداد کارآموزی ، موافقت نامه های کارگاهی یا پیمان های دسته جمعی کار باشد ، در مرحله اول از طریق سازش مستقیم بین کارفرما و کارگر یا کار آموز و یا نمایندگان آنها در شورای اسلامی کار و در صورتی که شورای اسلامی کار در واحدی نباشد ، از طریق انجمن صنفی کارگران و یا نماینده قانونی کارگران و کارفرما حل و فصل خواهد شد و در صورت عدم سازش از طریق هیات های تشخیص و حل اختلاف به ترتیب آتی رسیدگی و حل و فصل خواهد شد.

حسب ماده 28 آیین دادرسی کار مصوب بهمن ماه 1391 رسیدگی در مراجع حل اختلاف کار منوط به تسلیم دادخواست است که از سوی کارگر،کارآموز، کارفرما یا قائم مقام یا نمایندگان آنان به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی محل تقدیم می گردد.

پس از تسلیم دادخواست از سوی ذینفع و طی مراحل قانونی و تشریفات اداری و دعوت از اصحاب دعوی پرونده، ابتدا در دستور کار هیات تشخیص که متشکل از یک نفر نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، یک نفر نماینده کارگران و یک نفر نماینده مدیران صنایع است قرار می گیرد. هیات پس از استماع اظهارات اصحاب دعوا، بررسی و مداقه در محتویات پرونده و بررسی مدارک و اسناد تسلیمی از ناحیه طرفین مبادرت به صدور رای می نماید. آراء هیات تشخیص مستند به ماده 159 قانون کار ظرف مهلت 15 روز از تاریخ ابلاغ به هر یک از اصحاب دعوی قابل اعتراض و رسیدگی مجدد در هیات حل اختلاف می باشد؛

در صورت عدم اعتراض از ناحیه هر یک از اصحاب دعوی در موعد مقرر به دادنامه هیات تشخیص، رای مذکور قطعیت یافته و لازم الاجرا خواهد بود. در صورت اعتراض به آراء هیات تشخیص و تنظیم دادخواست تجدید نظر خواهی پرونده با دعوت مجدد از اصحاب دعوی در دستور کار هیات حل اختلاف که متشکل از 3 نفر نماینده دولت (نماینده مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نماینده دادگستری و نماینده فرمانداری)، 3 نفر نماینده کارگران و 3 نفر نماینده کارفرمایان می باشد، قرار می گیرد و هیات با دعوت از اصحاب دعوی وفق مقررات نسبت به رسیدگی به موضوع و صدور رای قانونی مبادرت می ورزد.

آراء صادره هیات حل اختلاف قطعی و لازم الاجرا بوده و در صورت عدم اجرا از سوی محکوم علیه با درخواست ذینفع، جهت اجرا به واحد اجرای احکام حقوقی دادگستری ارسال می گردد.

توضیح اینکه آراء هیات حل اختلاف مستند به تبصره 2 ماده 16 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری ظرف مهلت 3 ماه از تاریخ ابلاغ برای افراد داخل کشور و ظرف مهلت 6 ماه از تاریخ ابلاغ برای افراد مقیم خارج از کشور قابل فرجام خواهی در دیوان عدالت اداری می باشد.

اعتراض به رای هیات تشخیص اداره کار

هیات تشخیص اولین مرحله رسیدگی به شکایت کارگر از کارفرما در اداره کار است. هیات تشخیص همان طور که از نامش پیداست به صورت هیات هست که از سه نفر تشکیل شده است که 1- نماینده کارگران 2- نماینده کارفرمایان 3- نماینده دولت که یکی از کارمندان اداره کار است.

در مرحله اول رسیدگی در هیات تشخیص خواهان و شاکی که کارگر است، ادعای خود را مطرح می کند و در راستای ادعای خود باید اسناد و مدارک ارائه نماید. اگر در جلسه هیات تشخیص اعضای هیات دلایل و ادعای کارگر را قبول کنند، در قبال او از کارفرما می خواهند از خود دفاع کند.

به عنوان مثال: اگر کارگر ادعا کند که یک سال به کارفرمایی، کارفرمای مورد شکایت کار کرده است و اسناد و مدارک این دوره اشتغال را ارائه کند، اعضای هیات تشخیص از کارفرما درخواست می کنند تا اسناد پرداخت حقوق و دستمزد و مزایای کارگر در این دوره را ارئه نماید. اگر اسناد و مدارک پرداخت حقوق و دستمزد که باید به صورت بانکی باشد، را ارائه نمود، می تواند تبرئه شود. ولی اگر حق بیمه این دوره اشتغال و اسناد پرداختی درست نباشد، هیات تشخیص رای صادر می نماید و رای هیات تشخیص اداره کار به محکومیت کارفرما و برای پرداخت حقوق و دستمزد و مزایای مدت اشتغال خواهد بود.

بدیهی است که در کلیه مراجع قضاوتی و قضایی امر قضاوت و رسیدگی به اختلافات کارگر و کارفرما و سایر افراد به یک مرجع و در یک مرحله انجام نمی پذیرد. همان طور که در دادگاه ها می توان به رای بدوی و تجدیدنظر در مراحل مختلف اعتراض کرد در اداره کار نیز می توان با ثبت اعتراض به رای هیات تشخیص اداره کار، اعتراض و تجدید نظر خواهی به رای هیات تشخیص را خواستار شد.

برای اعتراض به رای هیات تشخیص اداره کار باید هر یک از طرفین نسبت به مواردی که به آن اعتراض دارند دلایل ارائه نمایند و اعتراض خود را بنویسند که به عنوان نمونه اینجانب نسبت به این بند از رای هیات تشخیص به این دلیل اعتراض دارم. اعتراض در اداره کار ثبت می شود و پرونده به مرجع رسیدگی تجدید نظر که همان هیات حل اختلاف است ارجاع داده می شود.

فرم اعتراض به رای هیات تشخیص
فرم اعتراض به رای هیات تشخیص

فرم اعتراض به رای هیات تشخیص اداره کار

در آئین دادرسی کار برای ثبت دادخواست بدوی و شکایت اولیه ونیز اعتراض به رای هیات تشخیص فرم های مخصوص فرم اعتراض به رای هیات تشخیص پیش بینی شده است. فرم اعتراض به رای هیات تشخیص به صورت زیر بود که در زمانیکه رسیدگی ها به صورت پرونده های کاغذی و فیزیکی انجام می شد، از این فرم ها در ادارات کار استفاده می شد. ولی اکنون که شکایت های اداره کار در سامانه جامع کار انجام می پذیرد دیگر هیچ فرم کاغذی و پرونده کاغذی در اداره کار و هیات تشخیص و هیات حل اختلاف وجود ندارد.

چنانچه کارگر یا کارفرما به رای هیات تشخیص اعتراض داشته باشد باید وارد حساب کاربری خود در سامانه جامع روابط کار شده و مراحل

1- پنجره واحد خدمات

2- پنجره خدمات

3- دادخواست تجدید نظر خواهی -ثبت دادخواست

را طی نمود و فرم اعتراض به رای هیات تشخیص را تکمیل نمود.

فرم کاغذی اعتراض به رای هیات تشخیص
فرم کاغذی اعتراض به رای هیات تشخیص
فرم اعتراض به رای هیات تشخیص در سامانه جامع روابط کار
فرم اعتراض به رای هیات تشخیص در سامانه جامع روابط کار

نحوه اعتراض به رای هیات تشخیص اداره کار

همان طور که در قسمتهای قبلی اشاره شد اعتراض به رای هیات تشخیص با ثبت اعتراض در فرم اعتراض به رای هیات تشخیص بود که اکنون با اینترنتی شدن شکایت در اداره کار این فرمهای کاغذی حذف شده و باید اعتراض از طریق سامانه جامع روابط کار ثبت شود.

راهنمای کامل سامانه جامع روابط کار و نحوه ثبت شکایت و اعتراض به رای اداره کار

مهلت ثبت اعتراض به رای هیات تشخیص اداره کار:

طبق ماده 159 قانون کار رای هیات های تشخیص پس از 15 روز از تاریخ ابلاغ قطعی و لازم الاجرا است. منظور از 15 روز پس از ابلاغ این است که چون طرف شکایت دو نفر هستند به هر کدام از طرفین وقتی رای ابلاغ شد، تاریخ آن روز برای وی تاریخ ابلاغ محسوب شده و از آن روز فرد 15 روز مهلت اعتراض به رای هیات تشخیص را دارد.

در نحوه شمردن تعداد روزها باید به این نکات توجه شود، که روز ابلاغ و روز شانزدهم جزو این مهلت محسوب نمی شود. یعنی از روز ابلاغ که تمام شد، از فردای آن روز مدت 15 روز سپری شده و روز فردای آن نیز می توان اعتراض به رای هیات تشخیص را ثبت نمود. اگر آخرین روز مهلت اعتراض به روز تعطیل رسمی بیافتد، اعتراض دهنده می تواند فردای آن روز اعتراض خود را ثبت نماید.

لایحه اعتراض به رای هیات تشخیص اداره کار

لایحه اصطلاحا به نوشته ای گفته می شود که طرفین شکایت یا وکیل هر یک از طرفین به صورت متن نوشته تنظیم می کند و همراه یا جدا از دادخواست با عنوان لایحه اعتراض به رای هیات تشخیص اداره کار به مرجع رسیدگی کننده ارائه می نماید.

چنانچه کارگر یا کارفرما بخواهند لایحه اعتراض به رای هیات تشخیص اداره کار ثبت نمایند می توانند لایحه را همراه با ثبت اعتراض و به ضمیمه آن ارائه نمایند. چنانچه پس از ثبت اعتراض به رای هیات تشخیص موارد و مدارکی برای هر یک از طرفین بدست آمد و مشخص شد که نیاز به ارائه به هیات حل اختلاف دارد هر یک از طرفین می توانند طی لایحه اعتراض به رای هیات تشخیص موارد را نوشته و در پرونده درج نمایند.

نمونه اعتراض به رای هیات تشخیص

همانطور که در قسمت های قبلی اشاره شد، در اعتراض به رای هیات تشخیص متن اعتراض به این صورت نوشته می شود که:

1- موردی از رای هیات تشخیص که نسبت به آن اعتراض داریم را مشخص کرده و به دنبال آن دلایل اعتراض و یا اسناد و مدارک مورد نیاز را ارائه می نمائیم.

2- چنانچه در رای هیات تشخیص نسبت به مواردی از خواسته ها به صورت نفیا یا اثباتا رای صادر نشده باشد به طور مثال: کارگر در دادخواست بدوی خود معوقات حق مسکن و بن کارگری را خواستار شده باشد، ولی هیات تشخیص نسبت به این موارد چه در رد و چه در اثبات رایی صادر نکرده باشد کارگر یا کارفرما می توانند در متن اعتراض خود این مورد را درج نمایند.

مثال و نمونه اعتراض به رای هیات تشخیص :

کارگری علیه کارفرمای خود به این صورت شکایت کرده است:

موضوع شکایت : اشتغال به مدت یک سال و رد نشدن بیمه و عدم پرداخت بن کارگری و حق مسکن و حق اولاد و پرداخت ناقص حقوق.

اداره کار پس از بررسی مدارک سابقه اشتغال خواهان را احراز و قبول می کند و در رای خود مابه التفاوت حقوق و حق مسکن و بن کارگری و حق بیمه را درج می نماید.

1-ولی نسبت به حق اولاد رای صادر نکرده است.

2- از طرفی کارفرما مدارکی را ارائه نموده که حقوق کارگر کامل پرداخت شده است .

در این حالت:

کارگر به این صورت اعتراض خود را ثبت می نماید که در رای هیات بدوی به حق اولاد رای صادر نشده است و خواستار رسیدگی و تجدید نظر در این خصوص هستم و

کارفرما نیز می تواند اعتراض خود را به این صورت ثبت نماید که در رای هیات تشخیص با وجود آنکه اسناد و مدارک واریز حقوق ارائه شده است، هیات تشخیص در بند یک نسبت به پرداخت مجدد حقوق رای صادر کرده است. خواهشمند است نسبت به نقض رای و صدور رای طبق اسناد و مدارک ارائه شده اقدام فرمائید.

سوالات متداول با رای هیات تشخیص

نوشته های مشابه

166 دیدگاه

  1. سلام وقتتون بخیر ، همسر من به عنوان تکنسین در یک شرکت نیروگاه خورشیدی فعالیت داشته کارفرما با ایشون هیچگونه قراردادی نبستند حقوق عیدی سنوات پاداش حق ماموریت و اصافه کاری و تعطیل کاری و بیمه و … همگی رو در اداره کار لحاظ و شکایت کردیم الان رای ایشون اومده و میخوایم اعتراص بزنیم چون بابت اضافه کاری و عیدی های ۳ سال و ماموریت ها حقوقی تعیین نشده ، سوالی که دارم این هستش که چطور باید ماموریت ها و اضافه کاری ها رو ثابت کرد ؟ و اینکه ایشون تکنسین هستند ولی تمام ماموریت ها خودشون رانندگی کردند و شهرستانای بیش از ۵۰ کبلومتر رفتن و تهیه ابزار و … ولی به عنوان رانندگی برای شرکت حقوقی دریافت نکردند این رو چطور می‌تونیم مطالبه کنیم ؟ و اینکه بابت در ارتفاع بودن ایشون دچار تنگی نفس و فشار رو قفسه سینه میشدن و جز مشاعل سخت بوده بابت این چطور باید مطالبه حقوق کرد ؟ و چطور ثابت کرد بیش از ۱۰ ساعت کار کرده وقتی حضور و غیابی نبوده یا قراردادی؟

    1. سلام
      اگر مدارکی داشته باشد باید ارائه کنید. مانند برگه ماموریت، تصاویر حضور و غیاب و قرارداد و …. .
      در دادخواست هم اولا باید به ریز مواردی که می خواهید باید ثبت شده باشد و الا به مواردی که خواسته نشده رسیدگی نمی شود و برای موارد باقی مانده باید دادخواست جداگانه ثبت شود.
      اگر مدارکی برای اثبات ادعای خود نداشته باشد اداره کار پرونده را برای تحقیق و بازرسی هم ارجاع می دهد که کمک کننده است.

  2. سلام من از کارفرما شکایت کردم بابت حقوق معوقه و عیدی و پاداش و سنوات پایان خدمت 2 بار جلسه رفتم کارفرما نیومد رای صادر شد بعد از چند ماه پرداخت نکرد و اعتراض زد و مدارکی بارگزاری نکرد و نماینده ای هم نیومد بعد از یک ماه مدارکی که در شرکت بابت کبلغ تنخواه به من پرداخت شده بود بارگزاری کرد و البته هنوز جواب رای نیومده از زمان تسویه من تا به امروز 10 ماه میگذره من میتونم بعد از صدور رای درخواست تاخییر تادیه بزنم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر