مهلت و نحوه اعتراض به رای هیات تشخیص اداره کار

اعتراض به رای هیات تشخیص
اعتراض به رای هیات تشخیص

اعتراض به رای هیات تشخیص اداره کار پس از اتمام مرحله اول رسیدگی شکایت کارگر از کارفرما می تواند انجام پذیرد.

مرجع صالح رسیدگی به دعاوی بین کارگران و کارفرمایان وظیفه هیات تشخیص و هیات حل اختلاف اداره کار می باشد. در این مقاله از سایت کارتابان قصد داریم تا فرایند رسیدگی به دعاوی و اعتراض به رای هیات تشخیص را بررسی کنیم.

فرآیند رسیدگی به اختلافات کارگری و کارفرمایی
فرآیند رسیدگی به اختلافات کارگری و کارفرمایی

فرایند کلی رسیدگی به اختلافات و دعاوی کارگری وکارفرمایی

مطابق ماده 157 قانون کار هر گونه اختلاف فردی بین کارفرما و کارگر یا کارآموز که ناشی از اجرای این قانون و سایر مقررات کار ، قرارداد کارآموزی ، موافقت نامه های کارگاهی یا پیمان های دسته جمعی کار باشد ، در مرحله اول از طریق سازش مستقیم بین کارفرما و کارگر یا کار آموز و یا نمایندگان آنها در شورای اسلامی کار و در صورتی که شورای اسلامی کار در واحدی نباشد ، از طریق انجمن صنفی کارگران و یا نماینده قانونی کارگران و کارفرما حل و فصل خواهد شد و در صورت عدم سازش از طریق هیات های تشخیص و حل اختلاف به ترتیب آتی رسیدگی و حل و فصل خواهد شد.

حسب ماده 28 آیین دادرسی کار مصوب بهمن ماه 1391 رسیدگی در مراجع حل اختلاف کار منوط به تسلیم دادخواست است که از سوی کارگر،کارآموز، کارفرما یا قائم مقام یا نمایندگان آنان به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی محل تقدیم می گردد.

پس از تسلیم دادخواست از سوی ذینفع و طی مراحل قانونی و تشریفات اداری و دعوت از اصحاب دعوی پرونده، ابتدا در دستور کار هیات تشخیص که متشکل از یک نفر نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، یک نفر نماینده کارگران و یک نفر نماینده مدیران صنایع است قرار می گیرد. هیات پس از استماع اظهارات اصحاب دعوا، بررسی و مداقه در محتویات پرونده و بررسی مدارک و اسناد تسلیمی از ناحیه طرفین مبادرت به صدور رای می نماید. آراء هیات تشخیص مستند به ماده 159 قانون کار ظرف مهلت 15 روز از تاریخ ابلاغ به هر یک از اصحاب دعوی قابل اعتراض و رسیدگی مجدد در هیات حل اختلاف می باشد؛

در صورت عدم اعتراض از ناحیه هر یک از اصحاب دعوی در موعد مقرر به دادنامه هیات تشخیص، رای مذکور قطعیت یافته و لازم الاجرا خواهد بود. در صورت اعتراض به آراء هیات تشخیص و تنظیم دادخواست تجدید نظر خواهی پرونده با دعوت مجدد از اصحاب دعوی در دستور کار هیات حل اختلاف که متشکل از 3 نفر نماینده دولت (نماینده مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نماینده دادگستری و نماینده فرمانداری)، 3 نفر نماینده کارگران و 3 نفر نماینده کارفرمایان می باشد، قرار می گیرد و هیات با دعوت از اصحاب دعوی وفق مقررات نسبت به رسیدگی به موضوع و صدور رای قانونی مبادرت می ورزد.

آراء صادره هیات حل اختلاف قطعی و لازم الاجرا بوده و در صورت عدم اجرا از سوی محکوم علیه با درخواست ذینفع، جهت اجرا به واحد اجرای احکام حقوقی دادگستری ارسال می گردد.

توضیح اینکه آراء هیات حل اختلاف مستند به تبصره 2 ماده 16 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری ظرف مهلت 3 ماه از تاریخ ابلاغ برای افراد داخل کشور و ظرف مهلت 6 ماه از تاریخ ابلاغ برای افراد مقیم خارج از کشور قابل فرجام خواهی در دیوان عدالت اداری می باشد.

اعتراض به رای هیات تشخیص اداره کار

هیات تشخیص اولین مرحله رسیدگی به شکایت کارگر از کارفرما در اداره کار است. هیات تشخیص همان طور که از نامش پیداست به صورت هیات هست که از سه نفر تشکیل شده است که 1- نماینده کارگران 2- نماینده کارفرمایان 3- نماینده دولت که یکی از کارمندان اداره کار است.

در مرحله اول رسیدگی در هیات تشخیص خواهان و شاکی که کارگر است، ادعای خود را مطرح می کند و در راستای ادعای خود باید اسناد و مدارک ارائه نماید. اگر در جلسه هیات تشخیص اعضای هیات دلایل و ادعای کارگر را قبول کنند، در قبال او از کارفرما می خواهند از خود دفاع کند.

به عنوان مثال: اگر کارگر ادعا کند که یک سال به کارفرمایی، کارفرمای مورد شکایت کار کرده است و اسناد و مدارک این دوره اشتغال را ارائه کند، اعضای هیات تشخیص از کارفرما درخواست می کنند تا اسناد پرداخت حقوق و دستمزد و مزایای کارگر در این دوره را ارئه نماید. اگر اسناد و مدارک پرداخت حقوق و دستمزد که باید به صورت بانکی باشد، را ارائه نمود، می تواند تبرئه شود. ولی اگر حق بیمه این دوره اشتغال و اسناد پرداختی درست نباشد، هیات تشخیص رای صادر می نماید و رای هیات تشخیص اداره کار به محکومیت کارفرما و برای پرداخت حقوق و دستمزد و مزایای مدت اشتغال خواهد بود.

بدیهی است که در کلیه مراجع قضاوتی و قضایی امر قضاوت و رسیدگی به اختلافات کارگر و کارفرما و سایر افراد به یک مرجع و در یک مرحله انجام نمی پذیرد. همان طور که در دادگاه ها می توان به رای بدوی و تجدیدنظر در مراحل مختلف اعتراض کرد در اداره کار نیز می توان با ثبت اعتراض به رای هیات تشخیص اداره کار، اعتراض و تجدید نظر خواهی به رای هیات تشخیص را خواستار شد.

برای اعتراض به رای هیات تشخیص اداره کار باید هر یک از طرفین نسبت به مواردی که به آن اعتراض دارند دلایل ارائه نمایند و اعتراض خود را بنویسند که به عنوان نمونه اینجانب نسبت به این بند از رای هیات تشخیص به این دلیل اعتراض دارم. اعتراض در اداره کار ثبت می شود و پرونده به مرجع رسیدگی تجدید نظر که همان هیات حل اختلاف است ارجاع داده می شود.

فرم اعتراض به رای هیات تشخیص
فرم اعتراض به رای هیات تشخیص

فرم اعتراض به رای هیات تشخیص اداره کار

در آئین دادرسی کار برای ثبت دادخواست بدوی و شکایت اولیه ونیز اعتراض به رای هیات تشخیص فرم های مخصوص فرم اعتراض به رای هیات تشخیص پیش بینی شده است. فرم اعتراض به رای هیات تشخیص به صورت زیر بود که در زمانیکه رسیدگی ها به صورت پرونده های کاغذی و فیزیکی انجام می شد، از این فرم ها در ادارات کار استفاده می شد. ولی اکنون که شکایت های اداره کار در سامانه جامع کار انجام می پذیرد دیگر هیچ فرم کاغذی و پرونده کاغذی در اداره کار و هیات تشخیص و هیات حل اختلاف وجود ندارد.

چنانچه کارگر یا کارفرما به رای هیات تشخیص اعتراض داشته باشد باید وارد حساب کاربری خود در سامانه جامع روابط کار شده و مراحل

1- پنجره واحد خدمات

2- پنجره خدمات

3- دادخواست تجدید نظر خواهی -ثبت دادخواست

را طی نمود و فرم اعتراض به رای هیات تشخیص را تکمیل نمود.

فرم کاغذی اعتراض به رای هیات تشخیص
فرم کاغذی اعتراض به رای هیات تشخیص
فرم اعتراض به رای هیات تشخیص در سامانه جامع روابط کار
فرم اعتراض به رای هیات تشخیص در سامانه جامع روابط کار

نحوه اعتراض به رای هیات تشخیص اداره کار

همان طور که در قسمتهای قبلی اشاره شد اعتراض به رای هیات تشخیص با ثبت اعتراض در فرم اعتراض به رای هیات تشخیص بود که اکنون با اینترنتی شدن شکایت در اداره کار این فرمهای کاغذی حذف شده و باید اعتراض از طریق سامانه جامع روابط کار ثبت شود.

راهنمای کامل سامانه جامع روابط کار و نحوه ثبت شکایت و اعتراض به رای اداره کار

مهلت ثبت اعتراض به رای هیات تشخیص اداره کار:

طبق ماده 159 قانون کار رای هیات های تشخیص پس از 15 روز از تاریخ ابلاغ قطعی و لازم الاجرا است. منظور از 15 روز پس از ابلاغ این است که چون طرف شکایت دو نفر هستند به هر کدام از طرفین وقتی رای ابلاغ شد، تاریخ آن روز برای وی تاریخ ابلاغ محسوب شده و از آن روز فرد 15 روز مهلت اعتراض به رای هیات تشخیص را دارد.

در نحوه شمردن تعداد روزها باید به این نکات توجه شود، که روز ابلاغ و روز شانزدهم جزو این مهلت محسوب نمی شود. یعنی از روز ابلاغ که تمام شد، از فردای آن روز مدت 15 روز سپری شده و روز فردای آن نیز می توان اعتراض به رای هیات تشخیص را ثبت نمود. اگر آخرین روز مهلت اعتراض به روز تعطیل رسمی بیافتد، اعتراض دهنده می تواند فردای آن روز اعتراض خود را ثبت نماید.

لایحه اعتراض به رای هیات تشخیص اداره کار

لایحه اصطلاحا به نوشته ای گفته می شود که طرفین شکایت یا وکیل هر یک از طرفین به صورت متن نوشته تنظیم می کند و همراه یا جدا از دادخواست با عنوان لایحه اعتراض به رای هیات تشخیص اداره کار به مرجع رسیدگی کننده ارائه می نماید.

چنانچه کارگر یا کارفرما بخواهند لایحه اعتراض به رای هیات تشخیص اداره کار ثبت نمایند می توانند لایحه را همراه با ثبت اعتراض و به ضمیمه آن ارائه نمایند. چنانچه پس از ثبت اعتراض به رای هیات تشخیص موارد و مدارکی برای هر یک از طرفین بدست آمد و مشخص شد که نیاز به ارائه به هیات حل اختلاف دارد هر یک از طرفین می توانند طی لایحه اعتراض به رای هیات تشخیص موارد را نوشته و در پرونده درج نمایند.

نمونه اعتراض به رای هیات تشخیص

همانطور که در قسمت های قبلی اشاره شد، در اعتراض به رای هیات تشخیص متن اعتراض به این صورت نوشته می شود که:

1- موردی از رای هیات تشخیص که نسبت به آن اعتراض داریم را مشخص کرده و به دنبال آن دلایل اعتراض و یا اسناد و مدارک مورد نیاز را ارائه می نمائیم.

2- چنانچه در رای هیات تشخیص نسبت به مواردی از خواسته ها به صورت نفیا یا اثباتا رای صادر نشده باشد به طور مثال: کارگر در دادخواست بدوی خود معوقات حق مسکن و بن کارگری را خواستار شده باشد، ولی هیات تشخیص نسبت به این موارد چه در رد و چه در اثبات رایی صادر نکرده باشد کارگر یا کارفرما می توانند در متن اعتراض خود این مورد را درج نمایند.

مثال و نمونه اعتراض به رای هیات تشخیص :

کارگری علیه کارفرمای خود به این صورت شکایت کرده است:

موضوع شکایت : اشتغال به مدت یک سال و رد نشدن بیمه و عدم پرداخت بن کارگری و حق مسکن و حق اولاد و پرداخت ناقص حقوق.

اداره کار پس از بررسی مدارک سابقه اشتغال خواهان را احراز و قبول می کند و در رای خود مابه التفاوت حقوق و حق مسکن و بن کارگری و حق بیمه را درج می نماید.

1-ولی نسبت به حق اولاد رای صادر نکرده است.

2- از طرفی کارفرما مدارکی را ارائه نموده که حقوق کارگر کامل پرداخت شده است .

در این حالت:

کارگر به این صورت اعتراض خود را ثبت می نماید که در رای هیات بدوی به حق اولاد رای صادر نشده است و خواستار رسیدگی و تجدید نظر در این خصوص هستم و

کارفرما نیز می تواند اعتراض خود را به این صورت ثبت نماید که در رای هیات تشخیص با وجود آنکه اسناد و مدارک واریز حقوق ارائه شده است، هیات تشخیص در بند یک نسبت به پرداخت مجدد حقوق رای صادر کرده است. خواهشمند است نسبت به نقض رای و صدور رای طبق اسناد و مدارک ارائه شده اقدام فرمائید.

سوالات متداول با رای هیات تشخیص

نوشته های مشابه

176 دیدگاه

  1. سلام، اینجانب به مدت ۳سال در یک مجموعه پوشاک زنانه کار کردم و هیچگونه حق و حقوق عیدی پاداش حق مرخصی حقوق پایه کار دریافت نکردم، و از سال کار فقط ۲۲ ماه بیمه شدم مبلغ حقوقی که بعنوان تسویه حساب امضا میکردم با مبلغی که دریافت میکردم فرق داشت و به صورت نقدی حقوق را دریافت میکردم و حقوق نیمه دوم اردیبهشت را دریافت نکردم ام و بدون هیچ گونه توضیحی مرا اخراج کردند. از تاریخ ۱۳۹۹/۰۴/۰۹ تا ۱۴۰۲/۲/۱۷ در این مجموعه مشغول بکار بوده ام

    1. سلام
      کارفرما مکلف است حداقل حقوق و مزایای قانون کار را پرداخت کند. در صورت بروز اختلاف مراجع حل اختلاف با شکایت کارگر در اداره کار به موضوع رسیدگی می کنند.

    1. باید در سامانه نواقصی که اعلام شده رفع شود. در صورت وجود ابهام در نواقص اعلام شده به اداره کار مربوطه مراجعه کنید.

  2. مدت زمان تایین جلسه تجدید نظر توسط اداره کار از زمان اعتراض تبت شده توسط کارفرما چقدر است؟کارفرما در تاریخ 10/10/1402 درخواست تجدید نظر کرده به رای بدوی ، ولی هنوز اداره کار تا پایان 1402/10/30زمانی اعلام نکرده است.

  3. باسلام و عرض ادب ،
    بنده ۴ماه پیش از کارفرما بخاطر پرداخت نکردن حق ماموریت شکایت کردم که وزارت کار به نفع کار فرما رای داد که من مدارک لازم رو ندارم دوباره به رای اداره کار اعتراض زدم کپی های برگه های ماموریت رو بارگزاری کردم و توضیح دادم که تو دفتر ورود و خروج نگهبانی کارخانه اون روزهای که من ماموریت رفتم اسم و ساعت و تاریخ ورود و خروج من هستش ولی الان ۲ماه از اعتراض به رای من میگذره ،هنوز هیچ خبری نشده است، تا که باید صبر کنم تا تاریخ رسیدگی شورای حل اختلاف معلوم شود؟
    ممنونم

    1. سلام
      زمان جلسه رسیدگی بسته به حجم پرونده ادارات تعیین می شود. در صورتی که تاخیر زیاد باشد می توانید حضوری از طریق اداره کار مربوطه پیگیری نمایید.

  4. سلام من از سال ۹۳ در یک کارگاه مشغول به کار شدم در طول سال هم ۸ ماه کار میکردیم ولی طی این چند سال نه قرار دادی داشتم نه بیمه بودم آیا میتوانم شکایت کنم

  5. سلام
    من از کارفرما بابت حقوق و عیدی سنوات شکایت کردم
    دادنامه هم صادر شده ،و همچنین ۱۵روز هم سپری شده و من هم اعتراضی ندارم ، شرکت به مشکل مالی برخورده و توان پرداخت مبلغ دادنامه رو در حال حاضر نداره ،من چطور باید پیگیری کنم که زودتر به نتیجه برسم

  6. سلام وقت بخیر
    درتاریخ 19مهر جلسه هیئت تجدید نظر داشتم و تا این تاریخ که 29آذر هستش،نتیجه هیئت و رای قطعی صادر نشده.یکبارم حضوری مراجعه کردم جهت پیگیری گفتن منتظر بمونم ،معمولا چقدر زمان میبره؟

  7. سلام
    بنده دو ماه در یک شرکت بدون قرارداد کار کردم هیچ گونه مدرکی هم ندارم چون نه برایم حقوقی واریز کردن و نه لیست بیمه رد کردن. به اداره کار شکایت کردم دو مرحله جلسه تشکیل شد چون هیچ مدرکی نداشتم رای به نفع کارفرما صادر کردن. چیکار میتونم بکنم لطفا راهنمایی کنید ممنون

  8. سلام و عرض ادب
    آیا در جلسه تجدید نظر اداره کار، خواهان (شاکی) نیز حضور می یابد یا فقط با حضور تجدید نظر خواه برگزار می شود؟

  9. با سلام
    اگر در موعد مقرر به رای هیات بدوی اواره کار اعتراض نگردد چه باید کرد. ممنون

  10. با سلام و احترام
    داد نامه شکایت بنده از کارفرما جهت حقوق و عیدی و سنوات و بیمه بنده الان حدود ۲۵ روز از تاریخ ابلاغ آن به بنده گذشته ولی در سامانه تغییری ایجاد نشده که حکم قطعی شده است یا خیر …۱)از کجا بفهمیم که کارفرما اعتراض داشته یا خیر؟در صورت قطعی شدن رای هیات تشخیص اداره کار جهت احقاق حق باید چکار کرد ممنون از راهنمایی های ارزشمندتون

    1. سلام
      باید در سامانه درخواست اجرا ثبت کنید. اگر ثبت شد که رای قطعی شده اگه نشد هنوز قطعی نشده است.

  11. سلام و عرض ادب و احترام
    آقای مدیر روز جلسه هیات حل اختلاف تجدید نظر خوانده به کارشناسی اعتراض زد ولی بعداز ابلاغ نامه از اداره کار به کانون تحویل نداد. دلیل اینکارش هم خرید زمان بود. کانون کارشناسی هم تایدیه فرستادن که تا مهلت تحویل نامه نیومده. الان فقط یه جلسه مونده. رئیس اداره کار فرمودن قبل از تعیین جلسه باید یه گزارش کارشناسی اداره هم بیاد که نامه زدم. سوال: تایید گزارش کارشناس چیه دیگه؟ چقدر زمان میبره؟ مگه قانونی نباید الان تعیین جلسه می شد؟
    پرونده من یک سال و نیم شد من میتونم بعد از دادنامه از کارفرما برای اینکه پرونده مدت زمان بیشتری طول بکشه هرکاری کرده و الان مطالبات من بی ارزش شده خسارت بگیرم؟؟

    1. با سلام
      برای تسریع در رسیدگی باید از اداره کار و هیات رسیدگی کننده و خود کارشناس منتخب پیگیری شود.
      خسارت تاخیر تادیه پس از صدور رای اداره کار از طریق دادگستری قابل پیگیری است.

    2. در صورتیکه که کارفرما و بازرس سازمان تامین اجتماعی ترک کار زده باشند، آیا کارگر می‌تواند ادعایی در مورد ماه های ترک کار کرده داشته باشد و مورد تایید اداره کار قرار می گیرد؟

  12. سلام و تشکر از زحمات شما
    اگر رای هیات تشخیص به دلیل عدم اعتراض قطعی شود آیا میتوان به دیوان عدالت شکایت کرد ؟

    1. رای هیات تشخیص پس از ۱۵ روز و رای حل اختلاف بلافاصله پس از صدور قطعی میشود. آرای قطعی صادره از هیات تشخیص و هیات حل اختلاف ظرف مدت 3 ماه قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری هستند. حتی اگر طرفیت به رای هیات تشخیص در مدت 15 روز اعتراض نکرده باشند بازهم میتوانند در مدت معین شده در دیوان عدالت اداری طرح شکایت کنند.

  13. با سلام
    بنده در شرکتی از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۱ بصورت ۱۲ ساعتی مشغول به کار بوده ام که ساعت کاری شرکت از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ از ۷ تا ۱۶ و تا ساعت ۱۹ اضافه کار بوده و از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ از ۷ تا ۱۵:۲۰ و تا ساعت ۱۹ اضافه کاری و نیم ساعت وقت نهار داشته ام
    بعد از شکایت از شرکت نماینده شرکت در جلسه هیات تشخیص اظهار داشته که وقت استراحت یک ساعت در روز بوده !! ( درصورتی که نیم ساعت استراحت همچنان در شرکت در حال وقوع است ) چگونه هیات تشخیص را مجاب به قبول ادعای خود کنم ؟ لطفا راهنمایی بفرمایید
    باتشکر

    1. وقت استراحت و صرف غذا جز ساعت کاری محسوب نمیشود. در قانون کار و مقررات مرتبط مدت زمان مشخصی برای ناهار و یا استراحت تعیین نشده است. وقت استراحت به صورت توافقی است. در صورتیکه وقت استراحت واقعی نیم ساعت بوده و کارفرما ادعا میکند که یک ساعت است، در اصل این ادعای کارفرماست یعنی به این صورت که هیات تشخیص کل ساعت کار را کارکرد در نظر میگیرد. اگر کارگر شاکی بگوید از این مدت نیم ساعت وقت استراحت بوده این را کسر میکنند. در صورتیکه کارفرما ادعا بکند که وقت استراحت بیشتر از این بوده این وظیفه کارفرماست که اثبات کند ساعت استراحت یک ساعت بوده است. در صورتیکه هیات تشخیص به قطعیت و یقین در این خصوص نرسد هرچند در اصل باید ملاک اثبات از طرف کارفرما باشد، میتواند پرونده را جهت تحقیق از کارگاه به بازرسی ارجاع دهد.

  14. سلام. در صورتی که رای دادگاه تجدید نظر صادر شده و کارگر درخواست اجرای حکم رو داده باشد و کارفرما از کارگر چند روز مهلت گرفته باشد که بدهیش را پرداخت کند آیا کارفرما میتواند در این فاصله نسبت به رای صادر شده توسط هیئت حل اختلاف درخواست فرجام خواهی کند؟

    1. با سلام
      اگر منظور رای تجدیدنظر اداره کار است، رای تجدیدنظر که از هیات حل اختلاف صادر میشود بلافاصله قطعی و لازم الاجراست. یعنی کارفرما حتی اگر نسبت به رای حل اختلاف در دیوان عدالت اداری شکایت کرده باشد مانع اجرای رای هیات حل اختلاف نخواهد بود. پس کارفرما باید رای حل اختلاف را اجرا کند و اعتراض خود را در دیوان عدالت اداری پیگیری نماید.

  15. سلام آیا امکان این هست که بعد گرفتن مطالبات خود از طریق اجرای احکام دادگاه دوباره اعتراض زد یا نه؟
    با تشکر

    1. در صورتیکه اداره کار رای صادر کرده باشد و پس از قطعی شدن اجرای احکام ارجاع شده باشد این رای قابل اعتراض نیست مگر در دیوان عدالت اداری. در صورتیکه کارگر در زمان ثبت شکایت برخی از موارد را نخواسته باشد میتواند دوباره برای موارد باقی مانده شکایت کند.

    2. سلام برای دریافت عیدی و پاداش ۶ سال شکایت کرده ام و تنها مدرک کارفرما فیش حقوقی میباشد و اداره کار هم آن را قبول کرده آیا فیش حقوقی جزو مدرک مورد قبول است؟نه تسویه حساب و نه واریزی بانک هیچ چیز توسط کارفرما ارائه نشده است

      1. سلام
        کارفرما باید با سندی پرداخت عیدی و پاداش را اثبات کند. در صورتی که فیش حقوقی با توافق و قرارداد کار طرفین و واریزی واقعی انجام یافته مطابقت داشته باشد هیات تشخیص یا حل اختلاف می تواند آن را بپذیرد.
        در صورتی که در توافق طرفین و یا اسناد و پرداختی واقعی، پرداخت عیدی و پاداش اثبات نشود (مثلا فیش حقوقی بعد از شکایت تنظیم شده باشد) هیات می تواند کارفرما را محکوم به پرداخت کند.

  16. سلام. ممنون میشم در خصوص مورد من راهنمایی بدهید و یا به ایمیلم ارسال فرمایید. من از اول آبان 1401 تا نوزدهم فروردین 1402 در یک شرکت مشغول به کار بودم. نه برای سال 1401 و نه برای 1402 قراردادی نزد خود ندارم اما برای 1402 شرکت قراردادی سه ماهه با بنده امضا کرد که هیچ نسخه ای از آن را به من نداد تا اینکه با یک الحاقیه میزان افزایش دستمزد سال جدید را به آن اضافه کند. این اتفاق هرگز نیفتاد و من پس از 2 روز غیبت (بعد از 19 فروردین) از تمامی پلتفرم های اداری و مدیریتی شرکت اخراج شدم و آنها مدعی ترک کار من شدند و من ثبت دادخواست کردم که مستنداتم شامل لیست بیمه و دستمزدم (از آبان تا اسفند 1401) بود. درخواست من در اردیبهشت 1402 و در کمتر از 30 روز پس از ماجرا ثبت شده (در یازده اردیبهشت) و جلسه اول رسیدگی 22 خرداد 1402 تشکیل شد که کارفرما حضور پیدا نکرد و حالا امروز 8 مرداد 1402 نتیجه اعلام شده! نتیجه چیست؟ اینکه «ضمن احراز رابطه کارگری و کارفرمایی موضوع مواد 2 و 3 قانون کار از تاریخ 1401.08.01 لغایت 1401.12.29 با آخرین حقوق ومزایا به مبلغ 56797500 ریال و قطع همکاری را از سوی خواهان باستناد ماده 20 قانونکار محرز دانسته و خواسته
    بازگشت بکار خواهان را بدلیل عدم ارائه اسناد و مدارک کافی بابت سابقه کار بیشتر باستناد ماده 87 آیین دادرسی کار مردود اعلام میدارد». در این رای حقوق اعلام شده مال بهمن 1401 است و حتا مال اسفند هم ثبت نکرده اند چه برسد به اینکه مال فروردین 1402 را ثبت کنند (که البته تا قبل از پایان اردیبهشت 1402 سندی برای آن نمی توانستم ارائه کنم). حال به نظر شما من روی این رای اعتراض بزنم؟ چه کنم؟

    1. با سلام
      در صورتیکه ماهیت کار کارگاه از نوع مستمر باشد و کارگر بدون قرارداد کار کتبی شروع به کار نماید با توجه به اینکه مدت قرارداد در قرارداد کار شفاهی مشخص نیست، با استناد به تبصره2 ماده7 قانون کار قرارداد دائمی تلقی میشود. چنانچه پس از مدتی کار کارفرما قرارداد کار موقت به امضای کارگر برساند با توجه به اینکه قرارداد کار موقت نسبت به قرارداد کار دائمی از لحاظ زمانی، مزایای کمتری دارد این توافق باطل محسوب میشود. بنابراین در اداره کار میتوان با ادعای دائمی بودن قرارداد کار، طرح شکایت با موضوع بازگشت به کار داد. در صورتیکه اداره کار اخراج را موجه تشخیص داده میتوان از طریق اعتراض و طرح پرونده در هیات حل اختلاف موضوع را پیگیری کنیم. در نهایت در صورتیکه هیات حل اختلاف هم اخراج را موجه و یا عدم حضور را به منزله ترک کار تلقی کرد میتوانیم در دیوان عدالت اداری اعتراض خود را نسبت به رای اداره کار مطرح کنیم. نکته مهم در تفاوت بین ترک کار و غیبت، موضوع نیت و قصد کارگر از عدم حضور است. چنانچه کارگر بدون قصد و نیت ترک کار، به صورت موقت از حضور در کارگاه بازمانده میتواند غیبت تلقی شده و ترک کار محسوب نشود.

  17. سلام خسته نباشید
    من برای سختی کار اقدام کردم اداره کار، اسم شرکت را اشتباه نوشتم.
    اول تایید شد، بیمه ایراد گرفت. دوباره اصلاحیه زدم. بار دوم اداره کار میگن کار فرما تایید نکرده.
    از شرکت می پرسم میگن برای ما نامه نیامده.

    1. با سلام
      مراحل درخواست و تایید سختی کار به این صورت است که کارگر متقاضی اشتغال در مشاغل سخت و زیان آور، باید درخواست خود را طی فرم1 یا به صورت اینترنتی به کمیته سخت و زیان آور ارائه دهد و کمیته سختی کار طبق فرم، مشاغل را بررسی و در صورت تایید، ابتدا به کارفرما ابلاغ میشود تا درصورتیکه اعتراضی داشته باشد ارائه بدهد. در نهایت پس از اینکه رای کمیته بدوی و یا تجدیدنظر قطعی شد به تامین اجتماعی ارجاع میشود.
      چنانچه در پرونده بیمه متقاضی، بین عناوین شغلی و یا عنوان کارفرما، با چیزی که در فرم1 نوشته شده است مغایرتی وجود نداشته باشد تایید میشود و در غیر اینصورت این فرایند با عناوین صحیح از اول تکرار شود.

    2. سلام
      بنده حدود ۲۴ سال در آتش نشانی به صورت کارگری مشغول به کار بودم ولی متاسفانه از کار افتاده شده و حداقل حقوق دریافت میکنم الان من میخوام بابت سختی کار اتش نشانی که بهم ندادن شکایت کنم آیا نتیجه میگیرم که ۲۴ سال به ۳۵ روز تبدیل شه؟

      1. سلام
        اگر منظور سخت و زیان آور برای بازنشستگی و افزایش سابقه کار است، می توانید از طریق کمیته سختی کار استان خود درخواست ثبت کنید. بازنشستگی مانع بهره مندی از این نیست.
        در صورتی که تامین اجتماعی یا کمیته سختی کار به دلیل بازنشستگی رسیدگیی نکنند باید یک مرحله در دیوان عدالت اداری نیز طرح شکایت شود.

  18. با سلام
    بنده به مدت 20 ماه برای یه شرکت که دو شریک داشته کار کردم. اما بیمه من را پرداخت نکردند و حقوق کمتر از اداره کار به من دادند. در جلسه هم کارفرما تایید کرد که من 20 ماه آنجا کار کردم و با توجه به پرینت بانکی که بنده ارائه دادم مشخص شد حق و حقوق کمتر از اداره کار به من پرداخت کردند. در نهایت دادنامه به نفع من صادر شد. که کارفرما علاوه بر بیمه باید 16 میلیون به من به عنوان حقوق معوقه پرداخت کند. بعد از گذشت یک ماه بنده برای اجرای حکم به اداره کار مراجعه کردم و بعد از انجام تمام مراحل نامه گرفتم که به اداره تامین اجتماعی بروم برای ادامه کارها. اما روز بعد از اداره کار زنگ زدند که ظاهرا کارفرما نسبت به حکم اعتراض کرده و جلسه جدیدی تشکیل خواهد شد. و جالب اینجاست که در سیستم سامانه روابط کار هیچ اعتراضی ثبت نشده است. سوال من این است آیا با وجود سندات محکم و قانونی کارفرما می تواند حق بیمه من را پرداخت نکند؟ یا حقوق معوقه؟

    1. سلام
      در صورتی که رای قطعی نشده بوده و اداره کار نامه اجرا زده درست نبوده و اگر بعد از قطعی شدن رای اعتراض ثبت شود قابل رسیدگی نیست.

      1. سلام وقت بخیر
        در صورت اعتراض و درخواست تجدید نظر مجددا وقت جلسه اعلام میشه ؟

    2. کار درستی انجام نمی دهید. هنگام استخدام تمام شرایط را به شما میگن میخواست اون موقع قبول نکنید که کارفرما رو به درد سر نندازید
      پولی که از کارفرما می گیرید از نظر قانونی شاید درست باشد ولی از نظر شرعی کاملا حرام است

      1. سلام
        برخی از کارکنان از ابتدای کار با شرایط کار و پرداخت حقوق و مزایای توافقی هر چند کمتر از قانون کار اطلاع دارند و برخی با توافق حداقل های قانون کار شروع به کار می کنند. در هر حال به هر عنوان کارفرما حقوق و مزایای کمتر از قانون کار پرداخت کند تخلف کرده است.
        قوانین و مقررات در جمهوری اسلامی ایران بر اساس شرع بوده و چنانچه برابر با قانون کسی محکوم شود و مبلغی را به کارگر پرداخت کند این مبلغ کاملا شرعی بوده و حق کارگر محسوب می شود.

  19. با سلام
    بنده از کارفرما شکایت کرده و حقوقی که پرداخت نشده به همراه عیدی و سنوات را از وزارت کار درخواست داشتم که مبلغی تایید گردید و قرار بر اجرای حکم شد. شرکت مبلغ را به من پرداخت نکرد و بنده از طریق اجرای احکام دادگاه رفته و حساب شرکت مورد نظر را مسدود کرده و پولی که اداره کار برای اینجانب تایید کرد را برداشتم.
    الان بعد از مدت 3 ماه ، یه ابلاغیه دستی بدون اینکه در سامانه و یا کتبی برای من آمده باشد، آمده که شرکت رفته هییت تشخیص دیوان عدالت اداری و شکایت کرده، و این هفته دوباره قرار برای جلسه ی رسیدگی در وزارت کار برای اینجانب گذاشتند.
    میشه لطفا راهنمایی کنید؟
    ممنون

    1. سلام
      رای قبلی که قطعی شده و از لحاظ اجرا هم درست بوده است.
      در صورتی که رای در رسیدگی مجدد مبلغی متفاوت با رای اجرا شده باشد باید مابه التفاوت پرداخت/عودت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تسویه حساب کارکنان
فیش حقوقی بساز
قرارداد کار ببند
مشاوره بگیر